AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #1 Skrevet 2. februar 2016 Jeg og samboer har hatt et utrolig trøblete forhold til vår ex-utleier som vi leide hos i 1,5 år. Hun eier flere leieobjekter i samme bygård og vi er ikke de eneste som har hatt problemer med henne. Vi har leid i mange år og aldri hatt et eneste problem hos tidligere utleiere, så problemet ligger hos henne. Hun har alltid vært ekstremt invaderende og i stedet for å avtale om å komme på befaring, har hun simpelthen sagt at "jeg låser meg inn en dag mens dere er på jobb, for å sjekke ditten og datten". Til og med når vi har vært på ferie, har hun truet med å låse seg inn. Dette slo jeg etterhvert ganske hardt ned på ettersom jeg har en del kunstobjekter av relativt høy verdi og hvor godt kjenner man egentlig utleieren sin? Hun virker ålreit, men det er dessverre ikke det eneste kriteriet for å kunne være i leiligheten vår uten at vi er tilstede. Dette gjorde henne utrolig fornærmet og hun svarte at "hun hadde ikke for vane å stjele, altså!". Nei, selvfølgelig mente jeg jo ikke det, men vi ønsker å være tilstede dersom noen skal inn i leiligheten vår. Dette straffet seg veldig, for plutselig dukket det opp tusenvis av hastesaker som måtte ordnes i leiligheten og hun kunne aldri gi beskjed før max 2 dager i forveien. Ofte fikk vi beskjed samme dagen om at hun MÅTTE komme inn. Etterhvert ble vi så slitne av hele greia, samt andre ting som ikke var helt bra i leiligheten. Vi sa opp, holdt visninger for henne fordi hun var syk, fikk leid inn vaskebyrå , og var så behjelpelige som overhode mulig. Nå er det 5 måneder siden vi flyttet og hun NEKTER å gi oss depositumet vårt tilbake. Hun mener at vi har ripet opp parkettgulvet i stua og ødelagt en gummilist på et veluxvindu. Parkettgulvet må være fra starten av 90-tallet tipper jeg og det var EKSTREMT slitent da vi flyttet inn. Det hadde tidligere vært lakkert og lakken var slitt helt av. Dette er jo ting som utleier må holde ved like, tenker jeg. Ripene dekket omtrent hele gulvet (masse små riper overalt) og det er umulig noe jeg og samboer hadde klart å få til på 1,5 år. Når det gjelder listen på veluxvinduet, så står dette vinduet og steker i formiddagssola. Lista var ikke ødelagt, men KNUSKTØRR. Dette er jo helt utenfor min kontroll, men jeg ringte Velux og de sa at en slik list er superenkel å erstatte og koster nesten ingenting. Dette tilbød jeg meg å få fikset, men hun ville helle ha pengene for å fikse det selv. Jeg mente da at hun får legge ut og evt. sende kviteringen til meg, så betaler jeg tilbake. Dette var uaktuelt. Når det gjelder gulvet, står hun fortsatt på sitt, men i senere tid har hun fått dette gulvet pusset og malt. Dette vil hun at vi skal dekke, noe jeg mener er helt uaktuelt. Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli temmelig sliten. Hun vil ikke fortelle oss hvor mye hun mener vi skylder og når jeg tar opp at jeg ønsker depositumet, sier hun at hun vil ta det opp i forliksrådet. Dette er forsåvidt greit, men da må det jo skje! Men hun reiser på kurbad og spa hver jævla gang jeg prøver å ta dette opp. Legger til at pengene er satt på egen depositumskonto hos dnb, så hun disponerer ikke pengene. Det virker bare som om hun har slått seg vrang. Det er bare kjipt å ha nærmere 50 000kr på en konto jeg ikke kan bruke. Det er jo ikke akkurat et beløp jeg har lyst til å la gå... Har dere noen råd om hva jeg kan gjøre? Anonymkode: 257ce...d14
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #2 Skrevet 2. februar 2016 Tok dere bilder da dere flyttet inn og ut? Om ikke se for den en kang kamp Anonymkode: a2409...6ec
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #3 Skrevet 2. februar 2016 Ring banken og si du har flyttet og vil ha depositumet ditt. De tar kontakt med utleier og hvis ikke hun protesterer betaler banken ut, hvis ikke må eier bevise hvorfor dere ikke skal få pengene Anonymkode: 33559...8b0 2
Labyrint Skrevet 2. februar 2016 #4 Skrevet 2. februar 2016 Du kan kreve depositumet tilbake fra banken, og hun har da en viss frist på seg for å bestride dette. Evt må dere til forliksrådet, hvis hun nekter å utbetale det! 1
stan Skrevet 2. februar 2016 #5 Skrevet 2. februar 2016 Som utleier kan jeg bekrefte at du kontakter banken og ber om å overføre depositumet. Utleier må stille krav og dokumentere sine krav. Siden det har gått såpass lang tid, bør jo utleier hatt god tid til å stille sine krav. Hun burde stilt dem umiddelbart. Det er kompliserer en del at det har gått såpass med tid. Evt. skader kan ha blitt påført etter at dere flyttet. Som utleier tar jeg alltid masse bilder før leietaker flytter inn, da er det ingen problem å dokumentere evt. endringer som har skjedd. Men hva som er slitasje og dekkes av leien og hva som er skader kan ofte være en diskusjons sak. Jeg tipper utleier vil ha dere til å betale for nytt gulv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå