Gå til innhold

Innboforsikring, hvor mye skal jeg forsikre for?

-Jiinxs-

Anbefalte innlegg

Jeg må tegne ny innboforsikring, men har egentlig ingen anelse på hvor mye den skal være på.
Hvordan regner man egentlig ut slike ting?

Forrige jeg hadde var i LO Favør, hvor jeg mener det stod noe med "ingen øvre grense", på innbo summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dnb har en innbo forsikring de kaller "ung", den er dog uten aldersbegrensning. Den koster 79 kr og dekker opp til 500.000. Det holder vel for de fleste, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har mer enn man tror. Vi har 2,5 mill. To voksne og ett barn, 100 kvm leilighet i Oslo. Ganske nye møbler, klær, utstyr, duppeditter etc, men ingen ekstravagansa. 

Anonymkode: f005a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg må bare se over verdien av hver ting jeg har i huset og hvor mye det vil koste å få det erstattet?

Prøvde en sånn innbo kalkulator og den kom til 1.5 mill. Kanskje jeg bare skal sette den til 1 mill siden møblene jeg har i huset er ikke noe verdi i og er gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, -Jiinxs- skrev:

Så jeg må bare se over verdien av hver ting jeg har i huset og hvor mye det vil koste å få det erstattet?

Prøvde en sånn innbo kalkulator og den kom til 1.5 mill. Kanskje jeg bare skal sette den til 1 mill siden møblene jeg har i huset er ikke noe verdi i og er gammel.

Selv om de er gamle må du jo eventuelt kjøpe nye, hvis de skulle brenne opp f. eks. Du må ikke tenke på verdien av det du har, men hvor mye det vil koste og erstatte tingene hvis noe skulle skje. 

Anonymkode: 17410...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om de er gamle må du jo eventuelt kjøpe nye, hvis de skulle brenne opp f. eks. Du må ikke tenke på verdien av det du har, men hvor mye det vil koste og erstatte tingene hvis noe skulle skje. 

Anonymkode: 17410...dcf

Ja det tenkte jeg ikke på. Må tenke på det over natten da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, -Jiinxs- skrev:

Jeg må tegne ny innboforsikring, men har egentlig ingen anelse på hvor mye den skal være på.

Forrige jeg hadde var i LO Favør, hvor jeg mener det stod noe med "ingen øvre grense", på innbo summen.

Finn deg en annen foreningsforsikring, de er alltid gunstigere og ofte med god dekning. Bor eu i brl. Så har de gunstige forsikringer, det samme har Huseiernes landsforbund og andre. 

Anonymkode: 016de...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn deg en annen foreningsforsikring, de er alltid gunstigere og ofte med god dekning. Bor eu i brl. Så har de gunstige forsikringer, det samme har Huseiernes landsforbund og andre. 

Anonymkode: 016de...f04

Ja jeg tror ikke jeg forsetter med LO Favør. Skrev en mail til de om jeg kunne forsette med å ha innbo hos dere og fikk svar at det gikk greit og at det ville koste.

Sitat

Kontingenten er 1,5 % av brutto lønn.

Minstekontingent 2016 er kr. 175.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.2.2016 at 14.44, -Jiinxs- skrev:

Man tar en skriveblokk og en penn, og så tar man for seg rom for rom, og ser over møbler og inventar.

F.eks. stua. "Sofa, pris ca 10.000" og ja, der ligger det fem pynteputer à 100 kr hver. "Sofaputer x 5 = 500 kr" skrives på lista. Kanskje føyer man til "Sofapledd 250 kr" også. Sånn må man egentlig bare gå over alt, fra rom til rom. Ikke glem å kikke inni skuffer og skap! Det er ikke bare møblene som eventuelt må kjøpes nytt, men alt som er inni dem også.

Det lar seg ikke alltid gjøre å regne ut eksakt hvor mye verdier man har, f.eks. i garderobeskapet, men man må gjøre et anslag. Tell genserne du finner f.eks, og anslå pris til kanskje 500 kr pr stykk (eller mer eller mindre, avhengig av dine kjøpevaner....), fortsett på samme måte med bukser. Tell hvor mange du har, anslå en jevn stykkpris for alle, noter på blokka. Fortsett med f.eks. kjoler og t-skjorter og topper. Og sko! Sko koster penger, så de må også regnes med. Rund opp til nærmeste hele tusen når du er ferdig.

Seng kan være dyrt, så den må også ned på blokka, sammen med alt sengetøyet du eier. Hvor mye koster et sett ordentlig sengetøy fra Høie? 500 kr settet? Skriv ned.

Du må regne med at ved en eventuell brann forsvinner ALT. Det inkluderer parfymeflaskene i badeskapet, shampooer og kremer, alt du har i kosmetikkpungen, you name it. Tell raskt over og gi hver ting en omtrentlig sum, skriv totalsummen på blokka.

Dette var bare eksempler, som du skjønner er det litt omfattende å ta for seg alt man eier og har. Men det er verdt det, så du ikke undervurderer verdiene du har og forsikrer for for lite. Eller for mye, da betaler du jo unødvendig mye i premie. Ta for deg et rom om gangen, det går egentlig fortere enn du tror. Og sannsynligvis vil du bli overrasket over summene som dukker opp. Vi eier mer enn vi tror!

Et tips jeg leste en gang ang. dette, var å gå rundt med kamera og ta bilder i alle rom. Mange bilder. Åpne skapdører og skuffer, ta bilder inni skapene også og få med alt. Disse bildene oppbevares på et sikkert sted, et annet sted enn hjemme hos deg. F.eks. hos foreldrene dine. Så hvis det brenner hos deg, brenner ikke bildebevisene opp. Før i tiden fremkalte man alle bildene og oppbevarte en hel bunke fotoer på fotopapir. I dag lagrer man vel bare alle bildene på et lite minnekort, og shipper det avgårde i en konvolutt til mor og far for "safe keeping", og samtidig be om at det aldri vil bli bruk for de bildene....

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...