AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #1 Del Skrevet 2. februar 2016 Hei, damer. Jeg er fullt klar over at KG ikke er et legeforum, men jeg får rett og slett ikke mer hjelp av legen eller urolog. Kanskje det finnes noen her inne som kan kjenne seg igjen i det jeg skriver? Jeg har vært plaget med hyppig vannlating og svie i snart 2 år. Ekstrem og konstant tissetrang, og det svir hele tiden, også utenom vannlating. Tisser minst hver halvtime, ikke like mye om natten, men jeg våkner ofte av følelsen av at jeg tisser på meg. Rekker heldigvis å løpe på do. Jeg er ikke gravid, har ingen kjønnssykdommer, ikke diabetes, ikke UVI og legene finner ikke ut av hva det kan være. Trodde selvfølgelig i starten at dette var UVI og tok utallige tester og sendte prøver til dyrkning. Ingen tegn til bakterier. Har fått flere antibiotikakurer mot UVI og det har ikke blitt noe bedre. Da tenker jeg at UVI er utelukket. Helt normale blodprøver og CRP. CT-undersøkelsen av nyrer og urinveier var også normal. Heller ikke noe unormalt ved gynekologisk undersøkelse. Jeg har også forsøkt å holde et syrefritt kosthold, et kosthold med mye syre, drukket mye vann over lengre perioder, drukket lite vann, kuttet ut laktose, kuttet ut gluten, men ingenting har gjort forskjell. Er det noe jeg/legene har utelukket? Jeg har ikke tenkt så langt som at det kan være kreft eller slike alvorlige sykdommer, men jeg er jo bare 22 år. Har heller aldri vært gravid, har ingen allergier, og er generelt helt frisk. Hilsen DESPERAT Anonymkode: 390cd...c92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #2 Del Skrevet 2. februar 2016 Jeg har også hatt det slik som du, dog ikke over så lang periode. Men, ingen prøver har slått ut hos meg heller, selv om jeg tisset hver halvtime. Varte i 4-5 uker. Plutselig var det vekk. Har en mistanke om at det lå noe psykisk bak. Nå er jeg helt fin. Du kan prøve tranebær + drikke vann med ferskpresset sitronsaft i. Kan det jo være at du bare har en overaktiv blære? Eller at du er nervøs for et eller annet? Kroppen er et rart maskineri Men, om du ikke når frem til fastlegen din, kan du kanskje bytte fastlege i håp om at en annen kan hjelpe deg. Ang. kreft og andre alvorlige sykdommer, synes jeg ikke du skal gå å bekymre deg unødvendig. Lykke til Anonymkode: 841f7...e13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #3 Del Skrevet 2. februar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, damer. Jeg er fullt klar over at KG ikke er et legeforum, men jeg får rett og slett ikke mer hjelp av legen eller urolog. Kanskje det finnes noen her inne som kan kjenne seg igjen i det jeg skriver? Jeg har vært plaget med hyppig vannlating og svie i snart 2 år. Ekstrem og konstant tissetrang, og det svir hele tiden, også utenom vannlating. Tisser minst hver halvtime, ikke like mye om natten, men jeg våkner ofte av følelsen av at jeg tisser på meg. Rekker heldigvis å løpe på do. Jeg er ikke gravid, har ingen kjønnssykdommer, ikke diabetes, ikke UVI og legene finner ikke ut av hva det kan være. Trodde selvfølgelig i starten at dette var UVI og tok utallige tester og sendte prøver til dyrkning. Ingen tegn til bakterier. Har fått flere antibiotikakurer mot UVI og det har ikke blitt noe bedre. Da tenker jeg at UVI er utelukket. Helt normale blodprøver og CRP. CT-undersøkelsen av nyrer og urinveier var også normal. Heller ikke noe unormalt ved gynekologisk undersøkelse. Jeg har også forsøkt å holde et syrefritt kosthold, et kosthold med mye syre, drukket mye vann over lengre perioder, drukket lite vann, kuttet ut laktose, kuttet ut gluten, men ingenting har gjort forskjell. Er det noe jeg/legene har utelukket? Jeg har ikke tenkt så langt som at det kan være kreft eller slike alvorlige sykdommer, men jeg er jo bare 22 år. Har heller aldri vært gravid, har ingen allergier, og er generelt helt frisk. Hilsen DESPERAT Anonymkode: 390cd...c92 Merker du ingenting ift sukker heller? Jeg har samme problemer i perioder, og svien er også i slimhinnene, både foran og bak. Merker at om jeg ikke spiser sukker på noen dager så blir det litt bedre, det har også blitt helt borte, men kommet tilbake. Tar også fast sterk probiotika (helsekost) daglig, for mye av problemene man har kan sitte i tarmen. Mye antibiotikakurer ødelegger systemet, og det må bygges opp gradvis. Har også kuttet gluten, og drikker en del sitronvann i perioder. Har også lest meg frem til at stikkpiller for hemoroider kan hjelpe, da det tetter tarmen for lekkasje til urinveiene (bakterier kan vandre uten at man får utslag på sticks). (Scheriproct), og føler at det hjelper når jeg har slike perioder. Vet det er noen urologer som behandler med dette. Anonymkode: 7f34d...3dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #4 Del Skrevet 2. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også hatt det slik som du, dog ikke over så lang periode. Men, ingen prøver har slått ut hos meg heller, selv om jeg tisset hver halvtime. Varte i 4-5 uker. Plutselig var det vekk. Har en mistanke om at det lå noe psykisk bak. Nå er jeg helt fin. Du kan prøve tranebær + drikke vann med ferskpresset sitronsaft i. Kan det jo være at du bare har en overaktiv blære? Eller at du er nervøs for et eller annet? Kroppen er et rart maskineri Anonymkode: 841f7...e13 Takk for svar! Jeg har også vært inne på tanken at det kan være psykisk, men jeg finner ingen grunn til at det kan være det. Tranebærtabletter/tranebærjuice, sitronvann, lime, hundrevis av liter med appelsinjuice... Jeg har prøvd det meste. Til og med kjerringrokk-te. Verken urologen eller legen tror at det er UVI, så ejg har slått fra meg den tanken. Jeg har det veldig fint for tiden og er lite nervøs, men overaktiv blære kan jeg nok ha. Trodde det bare var gamle mennesker som hadde det. 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merker du ingenting ift sukker heller? Jeg har samme problemer i perioder, og svien er også i slimhinnene, både foran og bak. Merker at om jeg ikke spiser sukker på noen dager så blir det litt bedre, det har også blitt helt borte, men kommet tilbake. Tar også fast sterk probiotika (helsekost) daglig, for mye av problemene man har kan sitte i tarmen. Mye antibiotikakurer ødelegger systemet, og det må bygges opp gradvis. Har også kuttet gluten, og drikker en del sitronvann i perioder. Har også lest meg frem til at stikkpiller for hemoroider kan hjelpe, da det tetter tarmen for lekkasje til urinveiene (bakterier kan vandre uten at man får utslag på sticks). (Scheriproct), og føler at det hjelper når jeg har slike perioder. Vet det er noen urologer som behandler med dette. Anonymkode: 7f34d...3dd Jeg spiser veldig sjeldent sukker da jeg ikke er noe særlig glad i det, men det hender jo at jeg tar meg noen øl iblant, men jeg kan ikke si at jeg har merket noen forskjell på før og etter jeg har fått det i meg. Probiotika høres interessant ut. Jeg har forsåvidt ingen problemer med tarmene, men hvis det kan ha noen sammenheng med urinveiene og probiotika ikke har noen negative bivirkninger, så kan det vel ikke skade å prøve? Anonymkode: 390cd...c92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #5 Del Skrevet 2. februar 2016 Det eneste jeg kan komme på er at det kan være noe hormonelt. Foreks. SIADH eller diabetes insipidus, men dette burde lege/urolog alt ha utelukket. Uansett burde du ikke ha svie om det har med hormoner å gjøre Anonymkode: 4748a...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #6 Del Skrevet 2. februar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det eneste jeg kan komme på er at det kan være noe hormonelt. Foreks. SIADH eller diabetes insipidus, men dette burde lege/urolog alt ha utelukket. Uansett burde du ikke ha svie om det har med hormoner å gjøre Anonymkode: 4748a...d79 Jeg tenkte helt feil her. Bare ignorer denne posten. Tror du skal ha rett til en "second opinion" i spesialisthelsetjenesten, så du kan be om dette dersom både fastlege og urolog står helt fast. Anonymkode: 4748a...d79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #7 Del Skrevet 2. februar 2016 Kan det være aggressiv sopp eller kanskje overaktiv blære? Anonymkode: aead6...75d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #8 Del Skrevet 2. februar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være aggressiv sopp eller kanskje overaktiv blære? Anonymkode: aead6...75d Sopp er det ikke. Det har gynekologen konstatert. Jeg tenker jeg skal ta meg enda en tur til legen og høre om overaktiv blære høres mer riktig ut. Takk for alle svar! Av og til føler jeg at man selv må finne ut av hva som er galt, evt. diagnosen, - før man går til legen med det. Legen har ofte spurt meg: "Hvilke tester ønsker du å ta?" Da kan det vel ikke være så dumt å spørre om slike ting på KG...? TS Anonymkode: 390cd...c92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belladonna Skrevet 2. februar 2016 #9 Del Skrevet 2. februar 2016 (endret) Tisser du normale mengder hver gang? Eller er det bare bittelitt og ofte? Endret 2. februar 2016 av Belladonna skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #10 Del Skrevet 2. februar 2016 18 minutter siden, Belladonna skrev: Tisser du normale mengder hver gang? Eller er det bare bittelitt og ofte? Bittelitt og ofte. TS Anonymkode: 390cd...c92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LedigNavn Skrevet 2. februar 2016 #11 Del Skrevet 2. februar 2016 Hvis du synes svien gir seg litt akkurat når du tisser og en kort stund etterpå, kan det være interstitiell cystitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #12 Del Skrevet 2. februar 2016 Snakk med legen om Interstitiell Cystitt Anonymkode: e89c2...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belladonna Skrevet 2. februar 2016 #13 Del Skrevet 2. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bittelitt og ofte. TS Anonymkode: 390cd...c92 Har du undersøkt deg for nyrestein? Det kan være små saltkrystaller som er såpass små at de ikke dukker opp på røntgen. Evt, kan det være at du ikke drikke jevnlig nok. Dersom du tisser veldig lite av gangen, tyder det ikke på at du drikker for mye i hvertfall. Er det oftere vondt om morgenen enn senere utpå dagen? Jeg pleier å starte dagen med en diger kopp (evt. 2) sterk kaffe, pluss ett glass vann. Det pleier å hjelpe veldig når jeg er plaget. Da må jeg tisse igjen etter 30 min, men da tisser jeg masse! Ofte syns jeg det hjelper mer å drikke kaffe enn bare vann. Kaffe får fart på systemet og er vanndrivende. Husk allikevel på å drikke nok vann ved siden av. Prøv og se om det hjelper :-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #14 Del Skrevet 2. februar 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med legen om Interstitiell Cystitt Anonymkode: e89c2...75a Takk, jeg skal nevne det 7 minutter siden, Belladonna skrev: Har du undersøkt deg for nyrestein? Det kan være små saltkrystaller som er såpass små at de ikke dukker opp på røntgen. Evt, kan det være at du ikke drikke jevnlig nok. Dersom du tisser veldig lite av gangen, tyder det ikke på at du drikker for mye i hvertfall. Er det oftere vondt om morgenen enn senere utpå dagen? Jeg pleier å starte dagen med en diger kopp (evt. 2) sterk kaffe, pluss ett glass vann. Det pleier å hjelpe veldig når jeg er plaget. Da må jeg tisse igjen etter 30 min, men da tisser jeg masse! Ofte syns jeg det hjelper mer å drikke kaffe enn bare vann. Kaffe får fart på systemet og er vanndrivende. Husk allikevel på å drikke nok vann ved siden av. Prøv og se om det hjelper :-) Ja, nyrestein er utelukket. I starten trodde legen av dette var grunnen og det var derfor jeg ble sendt til CT-undersøkelse. Jeg er veldig opptatt av å drikke nok, også for å rense kroppen, så jeg drikker minst to store glass vann om morgenen og har alltid med meg en halvlitersflaske som jeg fyller på mange ganger om dagen. Drikker som regel ikke mer enn én kopp kaffe daglig. Som jeg skrev over her så tisser jeg omtrent hver halvtime. Jeg får i meg nok veske, men jeg tisser det ut igjen nesten med en gang. Det er vondt hele tiden, men av og til er det ikke like intenst på morgenen. Jeg må alltid på do når jeg våkner, men det er ikke like akutt som resten av dagen. Kvelden er det helt ekstremt. Jeg kan ikke legge meg i senga før jeg er stuptrøtt, for hvis jeg ligger i mer enn 5 min så må jeg på do igjen. TS Anonymkode: 390cd...c92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knask Skrevet 2. februar 2016 #15 Del Skrevet 2. februar 2016 Jeg hadde det slik i mange år, der jeg rett etter å ha vært å tisset gjerne følte meg tissetrengt igjen. Det kom ikke mye når jeg var på toalettet heller, og jeg kunne sitte i en halvtime på toalettet med knipeøvelser for å forsøke å tømme blæren. Og jeg våknet hver natt for å tisse gjerne 1-2 ganger. Helt til for en måned siden. I mange år har jeg drukket mye brus, gjerne et glass om morgenen og tre-fire glass om kvelden når jeg kom hjem. Drakk svært sjeldent kaffe, men om jeg kjøpte med brus til å ha gjennom dagen kunne det lett gå mellom 1 liter til 1,5 liter brus om dagen (da medregnet morgen og kvelddrikkingen). I tillegg drakk jeg kanskje ett glass vann. Så sluttet jeg helt å drikke brus, men heller byttet det ut med vann. Drikker mellom 2-3 liter vann hver dag, noe som er mer væske enn jeg drakk når jeg drakk brus. Likevel er jeg å tisser 3-4 ganger daglig, og føler meg sjeldent tissetrengt. Kan ikke tro at dette skjedde kun ved å slutte å drikke brus, men det er det eneste jeg har endret på i livet mitt. Spiser det samme, trener det samme, gjør de samme aktivitetene osv. Så om du drikker brus eller andre lignende drikker kan du forsøke å bytte det ut? Håper du finner ut av det TS. Det er ikke gøy å ha det slik. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #16 Del Skrevet 2. februar 2016 1 time siden, Knask skrev: Jeg hadde det slik i mange år, der jeg rett etter å ha vært å tisset gjerne følte meg tissetrengt igjen. Det kom ikke mye når jeg var på toalettet heller, og jeg kunne sitte i en halvtime på toalettet med knipeøvelser for å forsøke å tømme blæren. Og jeg våknet hver natt for å tisse gjerne 1-2 ganger. Helt til for en måned siden. I mange år har jeg drukket mye brus, gjerne et glass om morgenen og tre-fire glass om kvelden når jeg kom hjem. Drakk svært sjeldent kaffe, men om jeg kjøpte med brus til å ha gjennom dagen kunne det lett gå mellom 1 liter til 1,5 liter brus om dagen (da medregnet morgen og kvelddrikkingen). I tillegg drakk jeg kanskje ett glass vann. Så sluttet jeg helt å drikke brus, men heller byttet det ut med vann. Drikker mellom 2-3 liter vann hver dag, noe som er mer væske enn jeg drakk når jeg drakk brus. Likevel er jeg å tisser 3-4 ganger daglig, og føler meg sjeldent tissetrengt. Kan ikke tro at dette skjedde kun ved å slutte å drikke brus, men det er det eneste jeg har endret på i livet mitt. Spiser det samme, trener det samme, gjør de samme aktivitetene osv. Så om du drikker brus eller andre lignende drikker kan du forsøke å bytte det ut? Håper du finner ut av det TS. Det er ikke gøy å ha det slik. Vet du hva? Nå har jeg googlet problemet mitt i flere timer, og det er utrolig mange som sliter med det samme som meg. De skriver at de drikker mye veske i løpet av dagen, men alle skriver også at de drikker Pepsi Max. Jeg er veldig flink til å få i meg mye vann på jobben, men så fort jeg kommer hjem kan jeg ta meg et par glass Pepsi Max. Hadde aldri trodd at dette kunne være problemet siden jeg får i meg såpass med vann, og jeg har drukket Pepsi Max jevnlig i snart 8 år. TAKK for svaret ditt. Jeg blir overlykkelig hvis dette faktisk er tilfelle med meg, og litt flaut også, med tanke på alle legetimene og undersøkelsene jeg har hatt.Jeg tror vi kan si at denne tråden er "løst". Gleder meg til mange Pepsi Max-frie måneder fremover. Kanskje dette kan hjelpe flere enn meg også. Anonymkode: 390cd...c92 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå