AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #1 Skrevet 2. februar 2016 Hei, vi har nettopp byttet vinduer og skal nå snart begynne listingen innvendig. Har kjøpt ferdigmalte lister og de er jo relativt matte.Vurderer male dem opp i høyglans, for å få en fin kontrast til en matt, mørkegrå tapet. Hva syns dere om glansede lister? Blir det for jålete eller er det lekkert? Anonymkode: 71df1...1ae
MapleSirup Skrevet 5. februar 2016 #3 Skrevet 5. februar 2016 Jeg liker godt blanke lister, men 80 er vel det blankeste man får i dag? Tidligere fikk man jo 100. Får man kjøpt høyglansmaling?
bailey Skrevet 5. februar 2016 #4 Skrevet 5. februar 2016 15 minutter siden, MapleSirup skrev: Jeg liker godt blanke lister, men 80 er vel det blankeste man får i dag? Tidligere fikk man jo 100. Får man kjøpt høyglansmaling? Bengalack har glansgrad på 90, men da blir det en alkydmaling. Ikke alle som synes noe om det.
MapleSirup Skrevet 5. februar 2016 #5 Skrevet 5. februar 2016 1 minutt siden, bailey skrev: Bengalack har glansgrad på 90, men da blir det en alkydmaling. Ikke alle som synes noe om det. Nei... Ikke så fint på vinduer tror jeg. Artig nok på små interiørsaker
bailey Skrevet 5. februar 2016 #6 Skrevet 5. februar 2016 13 minutter siden, MapleSirup skrev: Nei... Ikke så fint på vinduer tror jeg. Artig nok på små interiørsaker Nei, den vil også gulne veldig over tid, så tror ikke det er noe sjakktrekk. 1
Mons Skrevet 6. februar 2016 #7 Skrevet 6. februar 2016 Ser man bort fra Bengalac, er vel det meste av maling i dag vanntynnet. Også alkydmalinger som tidligere var tynnet med white spirit. Disse får man i glans opp til 80, f eks Jotun Lady for list/panel. De nye vanntynnete alkydmalingene gulner ikke så mye, selv om akrylmalinger er noe bedre i så henseende. Fordelen er også at malingen flyter bedre ut og er noe sterkere enn akryl. Jeg synes høyglans er fint på et bad. Ellers foretrekker jeg halvblank - 40 glans. Hvis du er i tvil kan du male de grunnete listene med ett strøk 80 glans. Hvis misfornøyd, matter du lett ned med fint sandpapir og påfører ett eller to strøk halvblank.
Olive_North Skrevet 6. februar 2016 #8 Skrevet 6. februar 2016 Vi prøvde dette på våre lister, og det ble fort malt på nytt. Det så ut som listene var søkk våte til vår gråe stuevegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå