Gå til innhold

Mistet nært familiemedlem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en uke siden mistet jeg et nært familiemedlem. Jeg er ikke typen som bare burster sånne nyheter ut til vennene mine, fordi jeg rett og slett ikke vet hvordan jeg skal ta opp temaet sånn uten videre. Og jeg liker ikke sette mine vennee i en ukomfortabel situasjon, liker ikke skape dårlig stemning, og liker ikke å være grinete. Så de fleste av vennene mine har ikke visst hva som har skjedd denne uken. 

For noen dager siden la jeg et bilde ut på instagram av meg og den avdøde, med en tekst under som tydelig sier at denne personen har gått bort (ja, noen av dere synes sikkert det er superteit, men please la være å henge dere opp i det, det var eneste måten jeg kunne tenke på å litt diskret informere omverdenen om hva som hadde skjedd. Ja, jeg gjorde det for litt oppmerksomhet, fordi man trenger nettopp det når man har mistet noen nære.)

Etter dette har jeg fått flere meldinger med kondolanser og folk som har spurt hvordan jeg har det. Men, ingen av mine aller nærmeste venner har gjort dette. Ikke engang de jeg har nevnt for at jeg skal i begravelse har spurt hvem jeg skal i begravelse til. (Nei, det er ikke mulig at disse vennene ikke har sett bildet på instagram, eller ikke har fått med seg at jeg har sagt ordet begravelse. Går ikke nærmere inn på hvordan jeg vet dette.)

Joda, jeg burde være fornøyd med at det i det hele tatt er noen som helst som bryr seg. Men det er jo ingen jeg kan snakke med. Og det gjør så vondt at flere av mine beste venner ikke engang spør hvordan jeg har det. Jeg skjønner bare ikke hvorfor :/ bryr de seg ikke? 

Jeg trenger så gjerne å snakke med noen jeg kjenner nå. Jeg trenger litt oppmerksomhet. Ja, det er pinglete av meg å ikke si det rett ut til dem heller. Men hvordan skulle jeg gjort det? Jeg føler meg masete og i veien. 

Anonymkode: 80e5e...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jeg tenker at du absolutt ikke er grinete eller masete hvis du har mistet et nært familiemedlem! Jeg ville nok bare sagt rett ut til vennene (eller ihvertfall de nærmeste vennene) hva som har skjedd. Hvis dette er gode venner, så har de kanskje bare ikke oppfattet hva som har skjedd? 

Anonymkode: c1a62...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for hvordan man sier det...vel, jeg har dessverre prøvd dette en del ganger, og jeg sier noe sånn som dette: "jeg er veldig lei meg for tida og har det ikke så bra. (Den og den) har gått bort, og jeg synes det er forferdelig trist."  Du må jo se hva som er riktig for deg å si. 

Det er jo også mye bedre at vennene dine vet hva som foregår hvis du får rundt og er lei deg. 

Anonymkode: c1a62...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke grinete nei, det må du ikke være redd for! Det er dette man har ordentlige venner for, å få støtte og trøst når man har det vondt. Jeg ville ringt en av dem og sagt at jeg trenger å snakke med noen. Hadde en av mine venninner mistet noen kjær og villet snakke med meg så hadde jeg vært der mer en gang, jeg ønsker å være der for dem og være en skulder å gråte på. Kanskje de tenker at du vil trekke deg tilbake og snakke med dem selv når du er klar? Folk takler jo sorg på forskjellige måter, noen ønsker å snakke, andre ønsker å isolere seg og gråte i fred. Det er litt vanskelig som venn å vite hva den sørgende ønsker, derfor venter de kanskje på at du skal komme til den selv. Er de gode venner så stille de opp uten å gi deg følelsen av at du er sutrete!

Endret av Rosewood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennene dine tenker vel at de ikke skal ta det opp siden du ikke gjør det. At du ikke vil snakke om det, siden du ikke har nevnt et ord om det til dem.. Er jo uansett like vanskelig forde rundt å bringe det på bane, som det er for deg! Det betyr i alle fall ikke at de ikke bryr seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk så mye på hva alle andre føler nå, eller hvordan du oppfattes.

Jeg ville kontaktet mine nærmeste venner og sagt hva som har skjedd. Tenker de vil gjøre det de kan for å være der for deg nå...

Anonymkode: 0ebe9...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk forresten at ikke alle leser teksten til bildene på f.eks. instagram. Og siden du ikke sier hvem du skal i begravelse til, tror de vel det er til en fjern kjenning, og spør ikke og graver om det når du ikke sier mer.

Anonymkode: 0ebe9...462

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer, sender deg varme tanker og en stor klem. Alltid trist når et kjært lys har sluknet. :hjerte:

Kan hende vennene dine ikke vet hvordan de skal gå fram, kanskje de ikke vil minne deg på det. Alle reagerer forskjellig på dødsfall, noen velger å krysse gata for å unngå å ta opp et så sårbart og ufattelig trist tema. Men dem tenker nok på deg. Kanskje dem bare venter litt, gir deg litt tid før dem kommer til deg. :) Ta vare på deg selv og dine nærmeste:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Kondolerer. Du er midt i en sorg, du trenger at noen bryr seg. Men tror ikke du skal rekke ut hånden gjennom Insta eller fb, ring eller send en melding til en god venn. Si det som det er, at du trenger en god venn pga sorgen du bærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
Den Tuesday, February 02, 2016 at 12.20, AnonymBruker skrev:

For en uke siden mistet jeg et nært familiemedlem. Jeg er ikke typen som bare burster sånne nyheter ut til vennene mine, fordi jeg rett og slett ikke vet hvordan jeg skal ta opp temaet sånn uten videre. Og jeg liker ikke sette mine vennee i en ukomfortabel situasjon, liker ikke skape dårlig stemning, og liker ikke å være grinete. Så de fleste av vennene mine har ikke visst hva som har skjedd denne uken. 

For noen dager siden la jeg et bilde ut på instagram av meg og den avdøde, med en tekst under som tydelig sier at denne personen har gått bort (ja, noen av dere synes sikkert det er superteit, men please la være å henge dere opp i det, det var eneste måten jeg kunne tenke på å litt diskret informere omverdenen om hva som hadde skjedd. Ja, jeg gjorde det for litt oppmerksomhet, fordi man trenger nettopp det når man har mistet noen nære.)

Etter dette har jeg fått flere meldinger med kondolanser og folk som har spurt hvordan jeg har det. Men, ingen av mine aller nærmeste venner har gjort dette. Ikke engang de jeg har nevnt for at jeg skal i begravelse har spurt hvem jeg skal i begravelse til. (Nei, det er ikke mulig at disse vennene ikke har sett bildet på instagram, eller ikke har fått med seg at jeg har sagt ordet begravelse. Går ikke nærmere inn på hvordan jeg vet dette.)

Joda, jeg burde være fornøyd med at det i det hele tatt er noen som helst som bryr seg. Men det er jo ingen jeg kan snakke med. Og det gjør så vondt at flere av mine beste venner ikke engang spør hvordan jeg har det. Jeg skjønner bare ikke hvorfor :/ bryr de seg ikke? 

Jeg trenger så gjerne å snakke med noen jeg kjenner nå. Jeg trenger litt oppmerksomhet. Ja, det er pinglete av meg å ikke si det rett ut til dem heller. Men hvordan skulle jeg gjort det? Jeg føler meg masete og i veien. 

Anonymkode: 80e5e...699

Så leit,kondolerer!

Vet du. Jeg setter meg nå i dine venners situasjon,og jeg tenker jeg hadde blitt lei meg om mine nære venner ikke hadde fortalt meg det. Det er så viktig at en føler at man har tillit til en. Så er det mulig at de er lei seg for at du ikke har sagt noe?

Du skal ikke være redd for å dele. Venner er jo for å støtte i vanskelige situasjoner. Tror du ikke at de vil det da? 

Skjønner jo godt at du syns det er trist at de ikke har kommentert bildet! Ikke godt å vite hvorfor. Og så må du ikke tenke at det er teit å legge ut slikt,og det er da helt naturlig og normalt at en trenger oppmerksomhet og varme fra andre når en er nede,som en er når en mister noen også! 

Kan du prøve å kontakte de av vennene du stoler mest på? Så kan du snakke med dem?

Det er også sånn da,at det er mennesker som ikke vet hva de skal si. Jeg tror helt ærlig at de fleste vil trøste og oppmuntre andre,men så finner en ikke rette ord,eller,er redd for å si noe feil. Mennesker i sorg er jo veldig sårbare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...