Gå til innhold

Pcos, Metformin og oppstart etter fødsel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått barn vha IVF. Har pcos og aldri spontan eggløsning/mens (går flere år mellom hver gang). 

Legen nevnte at Metformin kunne forsøkes hos meg for å se om dette kan gi meg stabile sykluser. Jeg har lyst til å prøve dette og se om det har effekt. Kanskje jeg kan slippe IVF neste gang?

spørsmålet er da; dere som bruker Metformin, når begynte dere på dette igjen etter fødsel? Er det ok å bruke mens man ammer? Hvor lenge bør man gå på det før man konkluderer med om det virker eller ei? 

Vi ønsker tette barn, så jeg vil gjerne starte jo før jo heller, så får jeg eventuelt be om nytt IVF-søskenforsøk dersom Metformin ikke hjelper meg. 

Mer for øvrig normalvektig med normal hud og hårvekst. Men mange cyster og sjelden eggløsning, altså. 

Noen innspill?

Anonymkode: 9ba99...113

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Mer" = "jeg er"

Skrevet

Jeg begynte med metformin pga diabetes type 2. Fikke nesten samtidig diagnosen pcos. Hadde sjelden eller aldri mensen, økt hårvekst, overvektig mest rundt magen osv. Klassiske symptomer. Jeg har fått tilbake mensen, og eggløsning. Jeg vet ikke om det er bare metforminen som har hjulpet, vil tro det også er vektnedgang, men tror det hjelper på å få oftere og mer regelmessige sykluser. 

Anonymkode: baba1...07f

Skrevet

Har du lest på felleskatalogen.nomhva som står der om oppstart etter fødsel, amming osv? Hvis ikke, så start der. 

Anonymkode: 7c67a...052

Skrevet

Til deg over her; Metformin er ikke nok dokumentert mtp pcos, så felleskatalogen hjelper meg ikke nok her. Der beskrives bruken ifm diabetes type 2. Det som står om amming er forsåvidt informativt, det, men jeg er interessert i andres erfaringer, da fertilitetslegene jeg har snakket med, beskriver en klinisk erfaring og bruk som ikke nødvendigvis samsvarer med felleskatalogen. Bl.a anbefaler flere at det brukes gjennom hele svangerskapet.

Så hvis det er greit for deg, spør jeg her likevel, nettopp fordi jeg er nysgjerrig på andres erfaringer når det gjelder oppstart av Metformin etter graviditet. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte med metformin pga diabetes type 2. Fikke nesten samtidig diagnosen pcos. Hadde sjelden eller aldri mensen, økt hårvekst, overvektig mest rundt magen osv. Klassiske symptomer. Jeg har fått tilbake mensen, og eggløsning. Jeg vet ikke om det er bare metforminen som har hjulpet, vil tro det også er vektnedgang, men tror det hjelper på å få oftere og mer regelmessige sykluser. 

Anonymkode: baba1...07f

Ja, jeg har hørt det fra både leger og lest på nettet at mange har gode erfaringer med bruken. Det jeg ikke finner ut av, likevel, er om folk fortsetter med det etter endt svangerskap? Eventuelt går på det gjennom graviditeten, eller begynner igjen kort tid etter fødsel?

Så bra det har fungert for deg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...