CecilieB Skrevet 13. oktober 2004 #1 Skrevet 13. oktober 2004 Har overtatt et fonduesett av min mor. Jeg har imidlertid ingen aning hva eller hvordan jeg skal bruke dette, og hva jeg skal putte oppi. Ikke hva man har som tilbehør og heller ikke hvilken væske som skal være i beholderen under. Noen tips fra dere hadde jo vært veldig satt pris på
Gjest gjest1 Skrevet 13. oktober 2004 #2 Skrevet 13. oktober 2004 Vi bruker å lage "gammeldags" fondue dvs der vi steker kjøtt og grønnsaker i olje. Det er blitt mer og mer populært å bruke buljong. Ostefondue er og en slager. Fikk en bok i gave med masse fodue oppskrifter. Både søtt og salt. Boken heter Ny fordue. Sjokolade fondue med frukt er nydelig dessert.
Dawn Skrevet 13. oktober 2004 #3 Skrevet 13. oktober 2004 Smakte noe med frukt/sjokolade på en ferie, det var veldig godt! All verdens forskjellige fruktbiter med sjokoladetrekk på. Husker vi dyppet loffterninger i ostesaus da jeg var lita. Men husker ikke om det var tilbehør... Har også brukt små kjøttbiter som man dypper i en olje slik at det stekes. Det ble servert med små runde poteter (antageligvis pommes noisettes) og salat... husker ikke mer. Er over 10 år siden sist!
Arkana Skrevet 13. oktober 2004 #4 Skrevet 13. oktober 2004 Sjokoladefondue (4 pers.) 3 plater sjokolade 1,5 dl kremfløte 1 ss kaffepulver (instant) 2 ss cognac eller likør (kan sløyfes) frisk frukt (jordbær, druer, kiwi, pærer, banan, fersken, honningmelon, appelsin) mandelflarn marshmallows gjerne rester av sukkerbrød eller annen egnet kake Brekk sjokoladen i biter og smelt i fløten med kaffe. Når alt er smeltet tilsettes cognac. Skjær frukten i passe biter og server sammen med mandelflarn, marshmallows og kakebiter. Ostefondue (4 porsj.) 1 fedd hvitløk 4 dl tørr hvitvin 600 g vellagret hvit ost 1 ss maisenna 3 ss tørr sherry (kan sløyfes) Press hvitløken og ha i en tykkbunnet gryte. Varm vinen nesten til kokepunktet. Bland revet ost og maisenna og rør inn i en varme vinen i små porsjoner. Rør godt. Tilsett evt sherry. Dypp loffterninger, kjøtt, reker eller grønnsaker. Blåmuggost-fondue (4 pers.) 1 hvitløksfedd, delt i to 2 dl hvitvin 450 g revet/smuldret ost 1 ts maisenna litt pepper revet muskat saften av ½ sitron 12 asparges 450 g babygulrøtter 450 g poteter salt/pepper en bunt reddiker en bunt vårløk baguetter eller annet brød med sprø skorpe Kok asparges i saltet vann i 2-4 minutter. Kok gulrøttene i saltet vann 3-10 minutter, avhengig av tykkelsen. Kok potetene i 20 minutter. Asparges og gulrøtter avkjøles i isvann, potetene avkjøles naturlig. Drypp gjerne olivenolje over grønnsakene + salt og pepper. Gni hvitløken på sidene/bunnen av fonduegryten. Tilsett hvitvin og kok forsiktig opp. Tilsett osten gradvis og la smelte mellom hver gang. Rør maisenna med litt vann og rør det inn i fonduen. Smak til med pepper, muskat og sitronsaft. Server fonduen med grønnsakene og brød. Mokkafondue (6-8 pers.) 250 g hakket sjokolade ⅔ kopp melk eller matfløte ½ kopp siktet melis 1 ts kaffepulver 2 ss kaffelikør kjeks og frukt til dypping Hell sjokolade, melk, melis og kaffe i en kjele og rør over svak varme til alt er smeltet og glatt. Rør inn likøren til slutt og hell i en fonduegryte. Server med frukt og kjeks/kake.
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #6 Skrevet 13. oktober 2004 Fondue er familietradisjon hos oss. Og er vel det noe av det beste jeg vet. Jeg kjøper oksekjøtt (mørbrad, ytrefilet, flatbiff), skjærer opp i passe biter. Videre har jeg alltid ost i store terninger, småløk, x antall dipper og sauser. Du kan bruke hva som helst av kjøtt. Jeg bruker druekjerneolje, det er vel det som er best egnet til fondue. Potetbåter er godt til forresten. I tillegg har jeg brød til. Dette er sånn middag man kan sitte lenge å spise, med innlagte røykepauser. Veldig sosialt.
Gjest gjest1 Skrevet 13. oktober 2004 #8 Skrevet 13. oktober 2004 Mmmmm... Dette hørtes godt ut... Har overtatt eit slikt fondue-sett vi også, dette skal eg invitere jentene på neste gong trur eg!
Arwen Skrevet 13. oktober 2004 #9 Skrevet 13. oktober 2004 Vi bruker olje og oksekjøtt med grønsaker. Nam nam.
Gjest Mocca Skrevet 13. oktober 2004 #10 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg kan jo komme med litt informasjon om hva jeg bruker i beholderen UNDER fondue bollen, da. Rødsprit. :-) Sist vi hadde fondue skar vi opp flere sorter med kjøtt (kylling, svin, okse), og laget til mange typer dipsauser. Sweet chili, østersaus, hvitløksaus, soyasaus...Tilbehør var både brød, råstekte poteter og ris. Å vann i munnen.
Arwen Skrevet 13. oktober 2004 #11 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg synes kyllingkjøtt blir grusomt i fonduegryta! Skikkelig ekkel konsistens.
søndagsengel? Skrevet 14. oktober 2004 #12 Skrevet 14. oktober 2004 Vi bruker soyaolje i gryta, og har biter av oksekjøtt, fersk champignon, charlottløk, minimais, squash etc til å fritere i. Pleier å servere ulike sauser og salat til, og potetgull fremfor poteter, fordi potetene blir kalde lenge før vi er ferdige med å spise... :-)
Gjest Dolphina Skrevet 25. februar 2005 #13 Skrevet 25. februar 2005 Videre har jeg alltid ost i store terninger, småløk, x antall dipper og sauser. . Har du osten i fonduegryta også? Hva slags andre grønnsaker kan man bruke bortsett fra sopp?
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #14 Skrevet 27. februar 2005 Ja, jeg skjærer ost i passe store terninger og smelter i gryta. Det er jo nesten det beste ved hele måltidet for min del! Men må passe på , de faller lett av. Den som mister ostebit i gryta må sette en ny flaske vin på bordet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå