Gjest Franke Ann Skrevet 2. februar 2016 #1 Skrevet 2. februar 2016 (endret) Det norske språk ville både ha vært et rikere språk, og ikke minst et mer detaljert og treffende kommunikasjonsmiddel mellom menneskers sinn, dersom vi bare lagde flere ord. Så dette er en tråd for å foreslå ord du ønsker innført på bokmål og/eller nynorsk. Det finnes egentlig ingen regel om låneord fra andre språk, dialekt eller noe sånn. Og du behøver ingen bedre grunn enn at du liker ordet. Det eneste man må få be om er at dere benytter dere av noe slags "ordboksformat" for å forklare alle nødvendige aspekter ved ordet. Eksempel: tisselur adjektiv [tisselurt, tisselure] forklaring: lur/smart/klok/erfaren/kunnskapsrik angående teori og/eller praksis når det gjelder de kjødlige drifter, gjerne hos det motsatte kjønn eksempler: "Per-Kenneth er tisselur. Evt: Hege-Anita er tisselur." "På en måte er det tisselurt å bruke kondom, men på en annen måte er det ikke så tisselurt allikevel." Legg merke til at alt jeg har gjort her er å ta det velkjente substantivet "tisselur", og gjøre det om til et adjektiv, noe som gjør at betydningen av ordet forandrer seg, og fokuset blir mer på "-lur" enn på "tisse-". Som sagt, ingen strenge regler her, bare å klusse og klasse i vei. Endret 2. februar 2016 av Franke Ann
Anastasha Skrevet 4. mars 2016 #2 Skrevet 4. mars 2016 Et ord for at man er biseksuell, men likevel mer hetero enn biseksuell, man heller mer til menn enn til kvinner(for kvinner). Det kunne man finne opp.
Anastasha Skrevet 4. mars 2016 #3 Skrevet 4. mars 2016 bihetro, mer bi enn hetro, hetrobi, mer hetro enn bi. Bedre forslag? A
Anastasha Skrevet 4. mars 2016 #4 Skrevet 4. mars 2016 Den 2.2.2016 at 2.40, Gjest Franke Ann skrev: Det norske språk ville både ha vært et rikere språk, og ikke minst et mer detaljert og treffende kommunikasjonsmiddel mellom menneskers sinn, dersom vi bare lagde flere ord. Så dette er en tråd for å foreslå ord du ønsker innført på bokmål og/eller nynorsk. Det finnes egentlig ingen regel om låneord fra andre språk, dialekt eller noe sånn. Og du behøver ingen bedre grunn enn at du liker ordet. Det eneste man må få be om er at dere benytter dere av noe slags "ordboksformat" for å forklare alle nødvendige aspekter ved ordet. Eksempel: tisselur adjektiv [tisselurt, tisselure] forklaring: lur/smart/klok/erfaren/kunnskapsrik angående teori og/eller praksis når det gjelder de kjødlige drifter, gjerne hos det motsatte kjønn eksempler: "Per-Kenneth er tisselur. Evt: Hege-Anita er tisselur." "På en måte er det tisselurt å bruke kondom, men på en annen måte er det ikke så tisselurt allikevel." Legg merke til at alt jeg har gjort her er å ta det velkjente substantivet "tisselur", og gjøre det om til et adjektiv, noe som gjør at betydningen av ordet forandrer seg, og fokuset blir mer på "-lur" enn på "tisse-". Som sagt, ingen strenge regler her, bare å klusse og klasse i vei. Vel....
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #5 Skrevet 4. mars 2016 Jeg har ingen eksempler akkurat nå, men jeg ville ønsket ord som vi ikke har på norsk og som ofte blir beskrevet med engelske ord. Så: enten lage nye norske ord eller innføre de engelske ordene for de tingene som vi mangler norske ord på Anonymkode: 399b2...eca 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #6 Skrevet 4. mars 2016 Jeg kunne ønske at det fantes et ord som var det motsatte av tørst (som sulten --> mett) Anonymkode: 7689e...3d5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #7 Skrevet 4. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne ønske at det fantes et ord som var det motsatte av tørst (som sulten --> mett) Anonymkode: 7689e...3d5 utørst Anonymkode: 399b2...eca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå