Gå til innhold

Bare vi som synes hjemmestrikka babytøy er stygt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker hjemmestrikket. Bestemor er så flink til å strikke, og strikker med glede. Vi fikk et nydelig hvitt hentesett, flere gode gensere og dresser i flere størrelser oppover, sokker og luer. Genialt! 

Til jul når jenta mi var to år hadde bestemor strikket bunad til henne. Den var så nydelig! 

Men jeg er enig i at ikke alt hjemmestrikket er fint. Svigerinnen min strikker og syr barneklær og gir bort i bursdager. Hun har en forkjærlighet for de grelleste fargekombinasjoner (tenk 70-talls tapeter i mønster og farge), og strikker inn diverse "kule" detaljer som f.eks hodeskaller. En gusjegrønn genser med oransje hodeskalle på samt brune og lilla pyntekanter... Det er ikke akkurat min stil. 

Men det finnes jo så utrolig mye fine strikkemønster der ute, og du får garn i alle farger. 

Jeg foreslår at dere tenker litt fremover til barnet begynner i barnehagen. Ull er et must da. Finn mønster på bukser/gensere/dresser dere liker, samt farger dere liker, og kom med forespørsel om ikke hun kan strikke det dere har lyst på? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemmestrikket kan være utrolig fint, samt godt og varmt for ungen. Men det finnes en grense. En på Facebooken min strikker ALT til ungene sine. De ser ut som en gjeng med uteliggere.....sikker på at hun strikker trusene deres også. En og annen kjøpt bukse innimellom ville kanskje vært ett greit avbrekk, iallefall for å forhindre mobbing.

Anonymkode: e03e1...529

• Liker 3
Skrevet

Jeg er så enig i at mye hjemmestrikket kan være fælt! Jeg har en tante som bare masseproduserer hjemmestrikket i ulike grelle farger, grovt garn og store pinner, og er heller ikke særlig flink.... Og vi har allerede fått en hel haug til vårt ufødte barn, og jeg kommer aldri i verden til i bruke halvparten av det, uansett hvor funksjonelt det er. Min mamma derimot er kjempeflink, strikker nydelige små plagg med kjempedeilig garn og nydelige detaljer som jeg gleder meg til å bruke! Så heldigvis er det litt forskjell på hjemmestrikket også - akkurat som det er på butikkjøpt☺️

Anonymkode: 57b62...ff7

• Liker 1
Skrevet

Vær litt i forkant og finn noen oppskrifter på strikkede plagg som har farger og utseende som du liker! Kom svigermor i forkjøpet og spør "kan du ikke strikke denne, den er i sånn stil som vi liker"

Strikkeklær trenger ikke være i grelle farger og ultratykk ull. Søk på klompelompe f.eks. Mange "tidsriktige" farger og plagg. Eller sandnesgarn der det er mange fine oppskrifter. Det blir litt gi og ta, men det er en måte å la svigermor få vise omsorg på sin måte, men samtidig få bestemme litt over utseende på klærne til barnet ditt.

Jeg forstår både deg og svigermoren din, bare så det er sagt ;) Hilsen strikker :klem1:

Skrevet

Enig i at masse hjemmestrykk kan se forferdelig ut, men mye er også veldig fint! Bruk internett og finn klær DERE liker og hør om det kan lages noe lignende :)

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Bestemor strikket dritstygt hentesett til meg da jeg var baby, mamma og pappa

"tok en for laget". Ingen som ser ungen når den ligger i bilen uansett. Gjør bestemor glad og finn noen strikkeoppskrifter til klær dere syns er greie nok, ungen kommer til å få det i jule og bursdagsgave resten av livet nå uansett da er det kjekt om det er noe som muligens kan brukes.

Skrevet

Jeg er heller ikke spesielt glad i hjemmestrikk, men har en del strikkglade i familien. Vi løste det ved at jeg har nesten "bestilt" hva vi ønsker oss. Vi blir fornøyde, ungen er varm og de strikkeglade er blide. :)

• Liker 2
Gjest Bergtekjen
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kva med å sjå litt etter noko som du kan like, og be henne om å strikke det? Det må vel finnast noko i jungelen av strikk der ute... Eller eit fint teppe, det kan babyen ha glede (og varme) av i mange år.

Anonymkode: a53d4...fd2

Dette er det same eg skulle foreslå. Det er ikkje alt heimestrikka som er stygt.

Skrevet

Min mor strikker mye, men hun spør alltid hva jeg vil at hun skal lage. Innimellom er jeg med i butikken og velger ut garn også - da får jeg klær til babyen som jeg liker. Det er utrolig mye forskjellig av garn og mønstre... se litt i hefter/bøker - kanskje noe faller i smak.

Og ullklær til baby/barn er jo faktisk helt nødvendig. Bomull er ikke like varmt, så noe ullklær trenger dere jo uansett.

Personlig synes jeg strikkegaver er helt topp. Den fineste gaven jeg fikk til jul i år var strikkeklær fra en venninne. Nydelig mønster og det hele. Ull er gull. ;) Bomull blir jo altfor kaldt store deler av året...

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert mye arbeid i strikkig, men man må vel få lov til å synes det er stygt likevel? Jeg er enig med TS, liker heller ikke hjemmestrikkede klær, og synes det er bedre at svigermor da heller bruker tid og krefter på å strikke til noen som faktisk liker det, og er fornøyd med det!

Anonymkode: 7caca...2db

Det finnes like mange varianter av hjemmestrikk wom av kjøpeklær.   Valg av garn og kvaliteten på arbeidet avgjør her som eller hva som ser pent  og stygt ut for øyet.  

Dette er tråden; du tror knapt hva du leser i hi. 

Anonymkode: f29b4...12c

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, Ferny skrev:

Min mor strikker mye, men hun spør alltid hva jeg vil at hun skal lage. Innimellom er jeg med i butikken og velger ut garn også - da får jeg klær til babyen som jeg liker. Det er utrolig mye forskjellig av garn og mønstre... se litt i hefter/bøker - kanskje noe faller i smak.

Og ullklær til baby/barn er jo faktisk helt nødvendig. Bomull er ikke like varmt, så noe ullklær trenger dere jo uansett.

Personlig synes jeg strikkegaver er helt topp. Den fineste gaven jeg fikk til jul i år var strikkeklær fra en venninne. Nydelig mønster og det hele. Ull er gull. ;) Bomull blir jo altfor kaldt store deler av året...

Jul i år? Du er tidlig ute..... (klarte ikke la være...)

• Liker 1
Skrevet

Hallo, det er en baby og ikke en motedukke! Dere vil vel ikke at den skal fryse bare for å se pen ut? 

Jeg er helt enig i at hjemmestrikk kan være grusomt stygt, særlig i grovt garn i grelle farger, men dere kan vel komme med ønsker? Nøytrale lyse farger og fint, kløfritt garn er langt penere enn OL-gensere, islendere, lusekofter og fandens oldemor. Ellers så har stormberg mye bra mulesingfritt merinoullundertøy, men vet ikke om det finnes i str baby. Ikke så stilig det heller, men varmt og godt å ha innerst og klør ikke.

Men for all del, hvis alt av ull er så gruuuuusefullt får dere kle den opp i rosa tyllkjole om det blir jente eller kjole og hvitt om det blir gutt da. 

Skrevet
9 timer siden, candykiss skrev:

Huff dere virker utrolig utakknemlige.

Helt enig. Men smaken er som baken. Men å si at strikkede klær er stygt generelt er jo helt bak mål. Er så mye flotte hjemmelagede klær, av forskjellige typer. 

Skrevet

Det er jo så mye fint strikk! Skjønner det dersom hun strikker det som var mote når dere var små, men sjekk for eksempel ut paelas.com :) Der er det mye fint! Feks denne buksa http://www.paelas.com/products/simpelthen-bukse-simple-pants-norwegian-version?variant=828413319 , denne jakken http://www.paelas.com/collections/frontpage/products/faunajakke-norwegian-version eller denne kjolen http://www.paelas.com/products/kjappstrikka-skjort . Ellers elsker jeg merket knitting for Olive!! Så mange nydelige oppskrifter.. Feks denne nydeligheten http://www.knittingforolive.dk/dragter1/blondekjolebody 😊 Mye fint guttestrikk også, baggy bukser, luer, cardigans, heldresser, rompere, selebukser.. Kanskje du vil finne noe du liker og så kan du be henne strikke det? 

Skrevet

Du blir vel voksen en dag. Vel, er det fargevalg du ikke liker? Lykke til når du skal kjøpe inn ulltrøye etterhvert som barnet vokser. 

Anonymkode: 93ec6...027

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jul i år? Du er tidlig ute..... (klarte ikke la være...)

Haha, jul i fjor. :P

Skrevet

Mistenker at ts er av typen som ikke tør å si i fra. Det er jo masse fint strikk hvis man gidder å lete litt.

Kommende farmor og mormor er begge veldig glad i å strikke, og de vet at jeg ikke liker typisk "babyrosa". Så da SPØR de før de begynner på noe - både mht mønster og farge. Det er ofte ikke mer som skal til...

Skrevet

Min ekssvigermor er en strikkemaskin, og selv om jeg synes det meste av det hun har laga er nydelig (jeg elsker hjemmestrikk), har hun laga noen ting i farger eller fasonger jeg kanskje ikke er kjempefan av. Men det er geniale barnehageklær, og jeg vet ikke hvor mange tusen kroner vi har spart pga den flotta dama der. 

Om sommeren gleder jeg meg til å kle barna i pene ullgensere og ullbukser, og mot slutten av vintetem gleder jeg meg enormt til å kle de i kule bomullsklær igjen. 

Uansett er det ikke noe særlig med babyer i bomull eller liknende. Det blir vått og kaldt og er generelt upraktisk. Ull ER faktisk gull. :)

Skrevet (endret)

Dere virker utakknemlige.

Istedenfor å sitte å sutre å klage hvorfor ikke be henne om å lage noe spesifikt? Finn en oppskrift hun kan bruke og be henne lage det fordi dere syns den er så fine og dere vil gjerne kle barnet i det!

Dere bør være glade at hun engasjerer seg så mye i det kommende barnet. Det er det ikke alle besteforeldre som gjør eller har energi/evne til. Dere gjør ikke akkurat en stor oppofring ved å kle barnet i et strikksett i noen timer eller en dag for å glede bestemor. Jeg trur neppe det er hennes mening at barnet kun skal gå kledd i hjemmestrikket uten det er hennes måte å vise glede øve det kommende barnet. Vis litt takknemlighet.

Endret av karlakarl
Skrevet

Så kjøp klærne til babyen selv da, så utakknemlige dere er.

Jeg strikker og hekler selv og mine barn har allerede nå sagt de ønsker masse klær jeg kan lage til sine barn. 

fy faen så glad jeg er for at dere foreldre ikke en noen av mine barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...