AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #1 Skrevet 1. februar 2016 Hei. Jeg er halvveis i bacheloren min, og skal kjøpe leilighet med min kjæreste. Han er i full jobb, så vi har fått godkjent lån med forutsetning om at hele lånet står på han. "Problemet" er bare at han skal bake inn sitt billån, og betale ned ekstra på dette flere ganger i året. Rådgiveren hadde ingen tips til hvordan vi kunne holde dette ryddig, med tanke på hvem som har igjen hva osv. Derfor hadde det vært enklere om jeg fikk mitt eget lån, noe jeg ikke fikk i denne banken. Jeg får ca 7500 i mnd i stipend, og 6-8000 i lønn. Altså rundt 13-15 000 totalt i mnd. Jeg har 550 000 i EK, og trenger å låne 950 000. Med dagens rente vil jeg få litt over 4000,-/mnd i lånekostnader. Er det noe poeng i å dra til banken, eller vil de avvise meg uansett ettersom jeg er student uten fulltidsjobb? Jeg har ingen som kan stille som kausjonister. Anonymkode: e2859...20e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #2 Skrevet 1. februar 2016 Ordet kvinnefella det har du aldri hørt før? Kvinnefella bør du lære deg betydningen av og forstå konsekvensene av, før du går inn i et økonomisk fellesskap slik du sjiserer i hi. Dette kan gjøres ryddig, men du/dere trenger hjelp før du går inn i et forpliktende, økonomisk forhold til denne personen. Advokat eller økonom kan hjelpe deg her. Anonymkode: 1c326...2d0 3
PeppaGris Skrevet 1. februar 2016 #3 Skrevet 1. februar 2016 Forbered deg og kom med en ryddig o god oersikt over hvordan du vil håndtere økonomien. Sett opp et planlagt og realistisk budsjett som banken får se, gi opplysninger om egenkapital og spør om hvor mye de kan tilby. Så får du prøve å forhandle deg til så mye som mulig. Det er ikke umulig siden du har så mye EK, men hadde du hatt en deltidsjobb vil det nok være lettere siden du har høyere inntekt 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #4 Skrevet 1. februar 2016 Spørs hva du utdanner deg som og jobbmuligheter etterpå. 1 av 3 ligger etter i utdanningen sin så de tar kanskje en liten sikkerthetsmargin i det. Du får nok ikke 7500 i stipend, men lån. Lånte penger regnes ikke med som inntekt troor jeg. Du skal helst sitte igjen med 7.500kr etter lån og renteøkning på 5% er medberegnet. Du tjener max. 8000kr totalt så det kan bli vanskelig, men du taper nok ingenting i å prøve. Spørs hvor viktig det er for deg, men du kan ta et friår etter sommer og prøve å jobbe 100% ett år. Si at du ikke skal studere mer. Om du så jobber 100% på kiwi vil du nok tjene rundt 20.000 netto i mnd. Da har du råd til å betale 4000 i lån og tåle renteøkning. Spørs igjen hvor viktig det er for deg å eie hus med en gang. Anonymkode: be64e...52f
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #5 Skrevet 1. februar 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ordet kvinnefella det har du aldri hørt før? Kvinnefella bør du lære deg betydningen av og forstå konsekvensene av, før du går inn i et økonomisk fellesskap slik du sjiserer i hi. Dette kan gjøres ryddig, men du/dere trenger hjelp før du går inn i et forpliktende, økonomisk forhold til denne personen. Advokat eller økonom kan hjelpe deg her. Anonymkode: 1c326...2d0 Vi skal selvfølgelig skrive samboerkontrakt der det står hvilken andel vi begge eier. Men det var ikke det innlegget handlet om.. Anonymkode: e2859...20e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #6 Skrevet 2. februar 2016 Jeg synes det er rart at lånet måtte stå 100% på han. Det vil si at banken ikke bil ha ditt navn på tinglysingen. Jeg kjenner mange som har kjøpt som studenter med samboer i full jobb, og alle har tinglyst i begges navn. Å beregne lånet helt perfekt hos dere blir nok vanskelig, ja, og hvis banken ikke engang mener du skal stå på lånet, kan det bli vanskelig. Hvor mye er billånet på? Anonymkode: bcb86...f00 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #7 Skrevet 2. februar 2016 Jeg ville ha sjekket med en annen bank. Det er jo ikke noe fordel at han står alene med lånet. Anonymkode: ed76b...1fa 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #8 Skrevet 2. februar 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ha sjekket med en annen bank. Det er jo ikke noe fordel at han står alene med lånet. Anonymkode: ed76b...1fa Enig her ja. Sjekk med en annen bank om det skulle bli slutt mellom dere to så vil han eie alt ettersom kun hans navn vil stå på papiret. Lånekassen regnes forresten ikke som en inntekt. Kun inntekt fra jobb/trygd osv. Anonymkode: c278b...1be
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #9 Skrevet 3. februar 2016 Den 1.2.2016 at 23.39, AnonymBruker skrev: Ordet kvinnefella det har du aldri hørt før? Kvinnefella bør du lære deg betydningen av og forstå konsekvensene av, før du går inn i et økonomisk fellesskap slik du sjiserer i hi. Dette kan gjøres ryddig, men du/dere trenger hjelp før du går inn i et forpliktende, økonomisk forhold til denne personen. Advokat eller økonom kan hjelpe deg her. Anonymkode: 1c326...2d0 Må bare informere om at så lenge begges navn står oppført som eiere av boligen på skjøtet er det vel mannen som i dette tilfellet går i baret dersom han signerer for å bære gjeldsbyrden alene? Anonymkode: d74d9...f15
Juniper Skrevet 3. februar 2016 #10 Skrevet 3. februar 2016 Jeg sliter med å se logikken i å "bake inn billånet" når man kjøper ny leilighet. Har han egenkapital? Er det ikke da heller sånn at han bruker av egenkapitalen sin for å betale ned billånet? Hvorfor skulle banken ville låne han mer enn leiligheten er solgt for? Å "bake inn" billån er sånn man gjør når man har eid noen år, for så å refinansiere. Deler av huset er da alt betalt ned, eventuelt har steget i verdi. Videre, om du skal eie halvparten mot han, så er det ikke smart at han skal kvitte seg med billånet inn i huslånet! I hvert fall ikke for deg. Beklager, ikke det du spurte om, men tankene dukket opp hos meg.
RompeRusk Skrevet 3. februar 2016 #11 Skrevet 3. februar 2016 2 timer siden, Juniper skrev: Jeg sliter med å se logikken i å "bake inn billånet" når man kjøper ny leilighet. Har han egenkapital? Er det ikke da heller sånn at han bruker av egenkapitalen sin for å betale ned billånet? Hvorfor skulle banken ville låne han mer enn leiligheten er solgt for? Å "bake inn" billån er sånn man gjør når man har eid noen år, for så å refinansiere. Deler av huset er da alt betalt ned, eventuelt har steget i verdi. Videre, om du skal eie halvparten mot han, så er det ikke smart at han skal kvitte seg med billånet inn i huslånet! I hvert fall ikke for deg. Beklager, ikke det du spurte om, men tankene dukket opp hos meg. 1. Det er ikke sikkert han har råd til å betale både EK OG billån 2. Har han mulighet til å bake inn billån et er det jo kjempebra, pga renteforskjell 3. Dette kan man lage egne avtaler på. "Dersom det blir brudd før bolig er nedbetalt ha part a x antall kroner som er privatlån, og skal ikke betales av part b". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå