Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Driver å ser på leiligheter for tiden. Har funnet en som ser ganske bra ut. regner litt på det og finner ut at etter husleie inkludert kommunale avgifter + strøm i tillegg, så sitter jeg igjen med alt fra 4-8 tusen avhengig av hvor mye jeg jobber.

Dette er jo helt individuelt, men sånn ca er dette nok til mat, moro, småutgifter som f.eks netflix, bensin, mobil og internett for 1 person?

Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4000 hørtes knapt ut. 

Anonymkode: 87c4b...e14

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, CDisk skrev:

Hei.

Driver å ser på leiligheter for tiden. Har funnet en som ser ganske bra ut. regner litt på det og finner ut at etter husleie inkludert kommunale avgifter + strøm i tillegg, så sitter jeg igjen med alt fra 4-8 tusen avhengig av hvor mye jeg jobber.

Dette er jo helt individuelt, men sånn ca er dette nok til mat, moro, småutgifter som f.eks netflix, bensin, mobil og internett for 1 person?

Takk for svar

Hva har du igjen om renta stiger til 7% Det er det banken kommer til å regne på..

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, prt90 skrev:

Hva har du igjen om renta stiger til 7% Det er det banken kommer til å regne på..

Det står ikke om hun skal kjøpe eller leie? 

Og om du skal kjøpe, så er garantert ikke 4000 til overs nok, men dersom du skal leie, så er det jo avhengig av hvor mye du spiser osv.

Anonymkode: 715cf...b9a

Skrevet

Skal leie, ja. Skal se på en litt mindre nå. Ca 31 kvadrat, men da sitter jeg igjen med alt fra 7-10 tusen etter utgifter. Men mye mindre...

Skrevet

Skal bensin og mat være inkludert i de firetusen, så er det for lite, ja. Det hadde jeg aldri greid meg på. Det er jo såvidt det går rundt med bare maten, så kommer alt annet småplukk i tillegg. Hva om du blir syk og trenger tur til lege og får resept på medisin som koster tilsammen kanskje 350,- kr (legetime + antibiotika)...? Med bare 4000 til overs etter husleie, har du ikke råd til å bli syk noengang.

Hvor mye bensin bruker du en normal måned da? Du sier ikke noe om hvor langt du kjører og om du evt har lang reisevei til jobb, bruker bilen til jobb osv.

Hadde det vært et alternativ å reise kommunalt til jobb, og så selge hele bilen? Du vil sitte en god del romsligere i det om du slipper alle utgiftene som følger med bilhold, som forsikringer og årsavgiften osv.

• Liker 1
Skrevet

Gå inn og beregn hvor mye du skal ha igjen på SIFO budsjett. (En kalkulator for hva du minimum bør ha.)

Anonymkode: b3f93...102

Skrevet

4 000 er veldig knapt om det skal dekke alt annet enn husleie og strøm. Jeg ville heller bodd litt mindre enn å sitte med hjertet i halsen av skrekk for plutselige uforutsette utgifter, og ikke hatt råd til å reise på så mye som en liten hyttetur i løpet av året. 

Anonymkode: 5a9dd...455

• Liker 1
Skrevet

Bil koster rundt 30 000 pr år, dette er inkl bensin, service, forsikring, nye dekk når det trengs (dekk er ferskvare)

Så helt klart et bedre valg å ta offentlig kommunikasjon om det fungerer fint der du bor

Anonymkode: 06655...cb9

Skrevet (endret)

Nå var 4000 absolutt verste utgangspunkt. Det vil nok bli mer enn det.

Noen som har erfaring med 31 kvadrat leilighet? Tenker å kanskje gå for den da den ser veldig fin ut og alt er inkl. Da vil det som sagt bli en del mer å rutte med etter utgifter.

Og nei, jeg trenger ikke bil, men liker å ha. Kan fint gå til jobb/butikk/venner

Takker for svar! :)

Endret av CDisk
Gjest Anubiel
Skrevet

4000 er langt under livsoppholdet man får under gjeldsordning eller trekk hos namsmannen, så det er veldig lite å klare seg på!

Skrevet

30 kvadrat går nok helt fint. Må sikkert bli litt vant til det, men jeg kjenner flere som bor sånn og det er kjempetrivelig :)

Skrevet

Jeg kjenner flere som har bodd på det, og mindre til. Studenthyblene på hybelhjem er som regel langt under dette, til og med de med eget kjøkken/bad. Jeg bodde på 20 kvm, inkludert bad og kjøkken, i 5 år. 

Samboeren min bodde på 35 kvm da vi ble sammen. Det er ikke så lite, han hadde både kjøkkenbord, sofagruppe, flere hyller og skap, og alt han trengte.

Du får nok ikke plass til stort spisebord, men du får plass til seng, sofa, stuebord, og det du trenger. Så får du heller invitere middagsgjester til å sitte ved et lite kjøkkenbord, eller ved stuebordet. 

Anonymkode: 5a9dd...455

Skrevet

31 kvm for en person går fint. Man må bare være selektiv med å dra dilldall inn i leiligheten. 

For øvrig kan du kjøre veldig mye taxi for kostnadene ved å ha bil. Alternativt kan du sjekke om det er bilkollektiv med biler parkert ikke kjempelangt unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...