Lillemy9 Skrevet 1. februar 2016 #1 Skrevet 1. februar 2016 Hei! Vi er et par som har prøvd å bli gravide i 2 1/2 år, (22år/25år). Har vært hos lege og har hatt en kikkhullsoperasjon der de fant ut at jeg ikke var "tett". Mannen har god sædkvalitet , har el og ellers er alt normalt. Men vi får ikke til savner informasjon fra lege/sykehuset om hva vårt neste steg er, noen som vet ? Er det prøverør og hvordan "begynner" man med det ?
tekjerringa Skrevet 1. februar 2016 #2 Skrevet 1. februar 2016 Jeg ville bestilt en time hos gynekolog. La de vurdere veien videre.
LempikasPromise Skrevet 2. februar 2016 #3 Skrevet 2. februar 2016 Jeg hadde også bestilt time hos gynekolog. (Privatpraktiserende, og gjerne med god erfaring på barnløshet.). Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #4 Skrevet 2. februar 2016 Dere må få henvisning til assistert befruktning på et sykehus nær dere. Henvisning gjøres av gynekolog når alt av blodprøver er tatt (i tillegg til resultatet av prøvene dere allerede har tatt). Siden det virker som om alt er normalt med dere begge vil jeg tro dere får tilbud om stimulert inseminasjon først, altså at du tar medisiner tidlig i syklusen din som gjør at du slipper flere egg, og at mannens sædceller blir sprøytet inn i livmor ved eggløsning. Lykke til! Anonymkode: ddf32...bb5 1
Enamorada Skrevet 2. februar 2016 #5 Skrevet 2. februar 2016 13 timer siden, Lillemy9 skrev: Hei! Vi er et par som har prøvd å bli gravide i 2 1/2 år, (22år/25år). Har vært hos lege og har hatt en kikkhullsoperasjon der de fant ut at jeg ikke var "tett". Mannen har god sædkvalitet , har el og ellers er alt normalt. Men vi får ikke til savner informasjon fra lege/sykehuset om hva vårt neste steg er, noen som vet ? Er det prøverør og hvordan "begynner" man med det ? Du kan bestille en time hos privat gynekolog for å sjekke deg selv. Det er myr mer som sjekkes i tillegg til eggleddere. Alternativt kan du be fastlegen om å henvise deg til en offentlig gynekolog. Undersøkelsene blir de samme. Det er denne gynekologen som skal eventuelt henvise dere til IVF-behandling. Har du regelmessig mens? Bruker du EL-tester? Vet du at dere treffer eggløsning hver gang?
Lillemy9 Skrevet 2. februar 2016 Forfatter #6 Skrevet 2. februar 2016 (endret) takk for alle svarene! Endret 2. februar 2016 av Lillemy9
Lillemy9 Skrevet 2. februar 2016 Forfatter #7 Skrevet 2. februar 2016 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere må få henvisning til assistert befruktning på et sykehus nær dere. Henvisning gjøres av gynekolog når alt av blodprøver er tatt (i tillegg til resultatet av prøvene dere allerede har tatt). Siden det virker som om alt er normalt med dere begge vil jeg tro dere får tilbud om stimulert inseminasjon først, altså at du tar medisiner tidlig i syklusen din som gjør at du slipper flere egg, og at mannens sædceller blir sprøytet inn i livmor ved eggløsning. Lykke til! Anonymkode: ddf32...bb5 Tusen takk for svar:) har du vært igjennom dette? Vet du hvor lang tid det tar fra man blir henvist til man får sædcellene sprøytet inn? Da jeg var på sykehuset fikk jeg høre at siden vi var så unge syntes hun legen vi skulle vente noen år og prøve naturlig , men synes vi har prøvd lenge allerede 🙈 Endret 2. februar 2016 av Lillemy9
Lillemy9 Skrevet 2. februar 2016 Forfatter #8 Skrevet 2. februar 2016 7 timer siden, Enamorada skrev: Du kan bestille en time hos privat gynekolog for å sjekke deg selv. Det er myr mer som sjekkes i tillegg til eggleddere. Alternativt kan du be fastlegen om å henvise deg til en offentlig gynekolog. Undersøkelsene blir de samme. Det er denne gynekologen som skal eventuelt henvise dere til IVF-behandling. Har du regelmessig mens? Bruker du EL-tester? Vet du at dere treffer eggløsning hver gang? Takk for svar Enamorada! Ja har regelmessig mens og brukte EL-tester i hver mnd i 1 1/2 år, men da det ikke hadde noe effekt (hvis man kan si det sånn) kuttet jeg ned på de da det fort blir dyrt i lengden og at jeg merker ca når jeg har eggløsning. Så vi treffer værtfall på dagen / dagene rundt. Skal få bestilt meg time hos gynekolog
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #9 Skrevet 2. februar 2016 13 minutter siden, Lillemy9 skrev: Tusen takk for svar:) har du vært igjennom dette? Vet du hvor lang tid det tar fra man blir henvist til man får sædcellene sprøytet inn? Da jeg var på sykehuset fikk jeg høre at siden vi var så unge syntes hun legen vi skulle vente noen år og prøve naturlig , men synes vi har prøvd lenge allerede 🙈 Vær litt tydelig nå på at dere synes dere har ventet lenge nok! Etter at alle prøver og tester hos gynekolog var ferdig gikk det vel et par måneder før vi fikk første inseminasjon på Rikshospitalet. Ble gravid på 2.forsøk to måneder senere Anonymkode: ddf32...bb5
Lillemy9 Skrevet 2. februar 2016 Forfatter #10 Skrevet 2. februar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær litt tydelig nå på at dere synes dere har ventet lenge nok! Etter at alle prøver og tester hos gynekolog var ferdig gikk det vel et par måneder før vi fikk første inseminasjon på Rikshospitalet. Ble gravid på 2.forsøk to måneder senere Anonymkode: ddf32...bb5 Først : Gratulerer! 😊 Det var jo ikke så lenge å vente da , hadde sett før meg typ et halvt år husker du hva dere måtte betale ? Og var det noe sånt at dere måtte vente så og så lenge mellom forsøkene ? Setter stor pris på at du gidder å svare , takk😊
Enamorada Skrevet 2. februar 2016 #11 Skrevet 2. februar 2016 (endret) 2 timer siden, Lillemy9 skrev: Tusen takk for svar:) har du vært igjennom dette? Vet du hvor lang tid det tar fra man blir henvist til man får sædcellene sprøytet inn? Da jeg var på sykehuset fikk jeg høre at siden vi var så unge syntes hun legen vi skulle vente noen år og prøve naturlig , men synes vi har prøvd lenge allerede 🙈 Ja, jeg har vært innom dette. Det tar ca. 1 mnd å sjekke deg. UL og blodprøver den første timen, så kommer du på syklusdag 3 og 21 for ta blodprøver og sjekke hormonene for å bekrefte at du har EL. Mannen ble henvist til sædanalyse. Fikk resultatene etter 1 mnd. Prøvene var ikke så bra, så vi skulle ta en ny test om 5 mnd. Resultatene var på grense igjen, så gynekologen kalte oss inn til samtalen, henviste oss til IVF. Vi leverte nye prøver og henvisningen ble sendt 3 dager senere. Fikk snart et brev med tilkalling til forsamtale i april (4 mnd. etter innkalling er ventetiden i Oslo). Selve oppstart blir da 5 mnd etter samtalen. Så, vi begynte utredning i juni 2016 og skal forhåpentligvis starte med ivf i september/oktober 2016. Endret 2. februar 2016 av Enamorada
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #12 Skrevet 2. februar 2016 2 timer siden, Lillemy9 skrev: Først : Gratulerer! 😊 Det var jo ikke så lenge å vente da , hadde sett før meg typ et halvt år husker du hva dere måtte betale ? Og var det noe sånt at dere måtte vente så og så lenge mellom forsøkene ? Setter stor pris på at du gidder å svare , takk😊 Betalte 1500,- i egenandel per forsøk + medisiner som er dyre, ca 2000,- per forsøk om jeg ikke husker helt feil. Dette var i 2010- har en herlig 4-åring nå Du kan få tilbud om inseminasjon uten medisiner og, men da er sjansen for befruktning omtrent den samme som ved å ha sex hjemme. Man må ha én syklus uten medisiner mellom hvert forsøk, derfor ventet vi mellom de to forsøkene. Da vi fikk innkalling til samtale på Riksen var det ca to måneder til timen, og vi kunne begynne med en gang etter det, altså med en gang jeg fikk mensen. Dette fordi vi "bare" skulle ha inseminasjon Anonymkode: ddf32...bb5
Lillemy9 Skrevet 2. februar 2016 Forfatter #13 Skrevet 2. februar 2016 1 time siden, Enamorada skrev: Ja, jeg har vært innom dette. Det tar ca. 1 mnd å sjekke deg. UL og blodprøver den første timen, så kommer du på syklusdag 3 og 21 for ta blodprøver og sjekke hormonene for å bekrefte at du har EL. Mannen ble henvist til sædanalyse. Fikk resultatene etter 1 mnd. Prøvene var ikke så bra, så vi skulle ta en ny test om 5 mnd. Resultatene var på grense igjen, så gynekologen kalte oss inn til samtalen, henviste oss til IVF. Vi leverte nye prøver og henvisningen ble sendt 3 dager senere. Fikk snart et brev med tilkalling til forsamtale i april (4 mnd. etter innkalling er ventetiden i Oslo). Selve oppstart blir da 5 mnd etter samtalen. Så, vi begynte utredning i juni 2016 og skal forhåpentligvis starte med ivf i september/oktober 2016. Tusen takk for infoen! Synes det er lite informasjon å hente hos både fastlege og sykehus, men mulig jeg har vært uheldig med mine leger:( Er det privat gynekolog du går til ? Lurer på om det kanskje er mindre ventetid privat enn hvis jeg går via offentlig.
Enamorada Skrevet 3. februar 2016 #14 Skrevet 3. februar 2016 7 timer siden, Lillemy9 skrev: Tusen takk for infoen! Synes det er lite informasjon å hente hos både fastlege og sykehus, men mulig jeg har vært uheldig med mine leger:( Er det privat gynekolog du går til ? Lurer på om det kanskje er mindre ventetid privat enn hvis jeg går via offentlig. Det er privat, ja. Koster 800-1200 kr per time, 200 kr per blodprøve, sædanalyse gratis, men med tanke på egenandel hos fastlegen, så syns jeg forkjellen er verdt det. Bestiller du en time hos gynekolog, så får du den 1-2 dager senere. Sædanalyse er drop in. Når det gjelder ivf, så henviser hun til det offentlige. Da blir det 4+5 mnd ventetid, altså 9 mnd på Riksen. Må også si at hvis det er du som er årsaken eller ingen av dere, så er det jo mange ting gynekologen kan gjøre utenom kunstig befruktning: forkjellige medisineringer og hormonkurer for deg.
Lillemy9 Skrevet 3. februar 2016 Forfatter #15 Skrevet 3. februar 2016 3 timer siden, Enamorada skrev: Det er privat, ja. Koster 800-1200 kr per time, 200 kr per blodprøve, sædanalyse gratis, men med tanke på egenandel hos fastlegen, så syns jeg forkjellen er verdt det. Bestiller du en time hos gynekolog, så får du den 1-2 dager senere. Sædanalyse er drop in. Når det gjelder ivf, så henviser hun til det offentlige. Da blir det 4+5 mnd ventetid, altså 9 mnd på Riksen. Må også si at hvis det er du som er årsaken eller ingen av dere, så er det jo mange ting gynekologen kan gjøre utenom kunstig befruktning: forkjellige medisineringer og hormonkurer for deg. Tror jeg heller vil betale litt ekstra hos privat da. Du har vært til stor hjelp, tusen takk!
Lillemy9 Skrevet 3. februar 2016 Forfatter #16 Skrevet 3. februar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Betalte 1500,- i egenandel per forsøk + medisiner som er dyre, ca 2000,- per forsøk om jeg ikke husker helt feil. Dette var i 2010- har en herlig 4-åring nå Du kan få tilbud om inseminasjon uten medisiner og, men da er sjansen for befruktning omtrent den samme som ved å ha sex hjemme. Man må ha én syklus uten medisiner mellom hvert forsøk, derfor ventet vi mellom de to forsøkene. Da vi fikk innkalling til samtale på Riksen var det ca to måneder til timen, og vi kunne begynne med en gang etter det, altså med en gang jeg fikk mensen. Dette fordi vi "bare" skulle ha inseminasjon Anonymkode: ddf32...bb5 Så det var ca 2000kr med medisinene? Det var ikke like dyrt som jeg hadde sett får meg heldigvis:) også begynte du på medisinene på første syklusdag?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #17 Skrevet 3. februar 2016 Medisinene på ca 2000,- kom i tillegg til egenandelen på 1500,- Begynte vel med Pergotime-piller på dag 2 eller 3 (litt forskjellig de to forsøkene), tok piller i fem dager. Så var det Menopur-sprøyter i 4 dager var det vel dager. Disse setter du selv, helt udramatisk og smertefritt, selv om det er ganske spesielt første gangen man skal gjøre det. Så er det ultralyd for å sjekk hvor mange og hvor store egg som er på vei. Da får du også beskjed om når du skal sette Ovitrelle, eggløsningssprøyte, og får time til selve insemineringen noen dager etter. Mannen leverer sædprøve samme dag som du skal insemineres. Anonymkode: ddf32...bb5
Lillemy9 Skrevet 3. februar 2016 Forfatter #18 Skrevet 3. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Medisinene på ca 2000,- kom i tillegg til egenandelen på 1500,- Begynte vel med Pergotime-piller på dag 2 eller 3 (litt forskjellig de to forsøkene), tok piller i fem dager. Så var det Menopur-sprøyter i 4 dager var det vel dager. Disse setter du selv, helt udramatisk og smertefritt, selv om det er ganske spesielt første gangen man skal gjøre det. Så er det ultralyd for å sjekk hvor mange og hvor store egg som er på vei. Da får du også beskjed om når du skal sette Ovitrelle, eggløsningssprøyte, og får time til selve insemineringen noen dager etter. Mannen leverer sædprøve samme dag som du skal insemineres. Anonymkode: ddf32...bb5 Ahh ja det hørtes mer ut som det jeg hadde forestilt meg prismessig:) tusen takk for infoen 😊
silkhand Skrevet 6. februar 2016 #19 Skrevet 6. februar 2016 Har du sjekket om du har PCOS? Det har jeg, har prøvd i 1 år nå..
Lillemy9 Skrevet 7. februar 2016 Forfatter #20 Skrevet 7. februar 2016 Den 6. februar 2016 at 8.03, silkhand skrev: Har du sjekket om du har PCOS? Det har jeg, har prøvd i 1 år nå.. Hei! Har vært hos legen og fått sjekket om jeg har cyster osv, men de fant ikke noe. Har regelmessig mens og eggløsning , men har aldri spurt legen direkte om jeg kan ha det, så kan jo henne.. Hvilket symptomer har du hvis jeg får lov å spørre ?:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå