Gå til innhold

Orker ikke kjøpe fler gaver!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

I de siste årene har jeg lagt merke til at jeg bruker veldig mye tid og penger på vennene mine. Jeg har mange venner og setter stor pris på dem alle sammen men nå som folk begynner å gifte seg, få barn og feire runde tall så blir det mer et stressmoment enn en fornøyelse. Jeg er veldig sosial og ønsker å feire alle som én men merker at det gjør et realt innhugg i min privatøkonomi og fritid. Jeg har to venner som skal gifte seg i år, og flere som har fått barn. Disse skal ha babyshower ( hvor alle må ta med gave + en matrett) og de skal også ha barnedåp. Det er bursdager , innflyttingsfester, barnedåp, jubileér, avskjedsfester og fandens oldemor. De siste tre månedene har jeg vært i én barndåp, to trettiårslag, ett femtiårslag, ett bryllup, to babyshowers og fire bursdager. Jeg blir gal av all planleggingen jeg må være med på og gavekjøpingen!

Jeg har råd til gavene, det er ikke det men jeg er litt lei av å bruke 1000 kr i måneden på gaver til folk. Jeg prøver å spleise med andre venner for å gjøre ting litt billigere, eller kjøpe gaver som ikke er dyre men alle monner drar. I tillegg får man kanskje vite etter man har kjøpt gaven at bursdagsbarnet vil på resturant og da må alle betale for seg selv, eller så er det en eller annen som lurer på om jeg kan lage en kake eller ta med et ellerannet.
Sist jeg var i babyshower leste jeg på nettet at det var vanlig å gi smågaver som bleier og tåteflasker så jeg kjøpte noen smokker og en liten bamse, og da jeg kom dit hadde alle de andre kjøpt bare dyre ting som tripp-trapp stoler og gavekort på fotografering! 

Det høres kanskje ut som et skikkelig teit problem men det har begynt å irritere vettet av meg. I februar skal jeg i fem bursdager og én babyshower, og jeg har veldig lyst til å dra men vet ikke om jeg orker pga gavestress.

Noen som har noen gode råd?

Anonymkode: 962d0...131

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen råd, men dette høres helt galskap ut. Og tripptrappstoler og gavekort til fotografering på babyshower?? Babyshower er forøvrig det dummeste jeg vet om! 

Anonymkode: 916ab...042

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, shit det hørtes slitsomt ut! "tre månedene har jeg vært i én barndåp, to trettiårslag, ett femtiårslag, ett bryllup, to babyshowers og fire bursdager".

Du har selv prøvd å kutte ned utgiftene, så alternativet vedrørende utgiftene er å lage gaver selv/symbolske gaver eller noe i den duren. Stressmomentet med å reise bort på noe hele tiden får du ikke gjort noe med om du ikke sier nei til å komme, men regner med at det kanskje ikke er noe du vil gjøre? 

Tenk på det som en periode i livet. Det går forhåpentligvis snart over! Det positive er at det kommer til å ro seg. Snart er de alle gift, unga har kommet ut, vokst litt, og forventer ikke gaver ved pre-fødsel og dåp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal invitere venna mine på kattedusj ass siden jeg fikk en ny pusunge for ikke så lenge siden. Da skal jeg kreve gavekort på dyrlegekattemat, gavekort på kastrering når den tid kommer, svært, dyrt kattestativ som når helt opp til taket og luksussilkekatteseng til den lille prinsessa. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen råd, men dette høres helt galskap ut. Og tripptrappstoler og gavekort til fotografering på babyshower?? Babyshower er forøvrig det dummeste jeg vet om! 

Anonymkode: 916ab...042

Ts her. 

Ja jeg syns det er veldig dumt jeg og. Men jeg vil være der for vennene mine. Nå skal det sies at ikke alle av disse festene krever gaver i den summen, men en vinflaske her og en hundrelapp i spleising der blir etterhvert penger det og. Også skal man gjerne være med å spleise på hele opplegget i en babyshower og siden det er en overraskelse osv. Syns også det er sykt at man gir så dyre gaver og i tillegg gir like dyre gaver i dåp ikke lenge etterpå :/

Nå er ikke akkurat babyshower det største problemet, men alle slags feiringer generelt. Skal i en eller annen form for feiring hver eneste helg fremover og det blir sikkert veldig gøy, men det blir også veldig dyrt.

Jeg vil jo delta i livet til vennene mine men når én og samme person har bryllupsfest, forlovelsefest, babyshower, dåp, bursdag og innflyttingsfest ila samme året så blir det litt mye for meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Evans skrev:

Oi, shit det hørtes slitsomt ut! "tre månedene har jeg vært i én barndåp, to trettiårslag, ett femtiårslag, ett bryllup, to babyshowers og fire bursdager".

Du har selv prøvd å kutte ned utgiftene, så alternativet vedrørende utgiftene er å lage gaver selv/symbolske gaver eller noe i den duren. Stressmomentet med å reise bort på noe hele tiden får du ikke gjort noe med om du ikke sier nei til å komme, men regner med at det kanskje ikke er noe du vil gjøre? 

Tenk på det som en periode i livet. Det går forhåpentligvis snart over! Det positive er at det kommer til å ro seg. Snart er de alle gift, unga har kommet ut, vokst litt, og forventer ikke gaver ved pre-fødsel og dåp. 

TS.

Ja, det er litt slitsomt men jeg syns det er gøy å være med på alt sammen og. Skulle jeg laget gaver selv hadde det bare tatt enda mer tid tror jeg og jeg måtte jo kjøpt inn et eller annet som jeg kan lage noe av :P Får vel bare kutte ned på det minst nødvendige og heller vente til denne perioden går over ja. Dessverre så blir man jo invitert i barnebursdager men det er jo ikke noe jeg ønsker å delta i i veldig stor grad. Skal prøve å slutte med alt det som er ekstra og som kakebaking , henting, pynting og sånt så får vi se om det blir bedre.

Gleder meg til jeg blir tretti, hvis jeg ikke får noen fine gaver da så klikker jeg litt inni meg!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler med deg! Jeg takker nei om ikke jeg har råd. Bryllup og dåp går jeg i, men bursdag og babyshower er jo ikke noe man trenger å delta i.

En venninne av meg har en del venner som fyller 30 dette året. Til nå i år har hun blitt bedt i 5(!!!) bursdager hvor alle skal ut og spise og gjestene må betale selv. Hun har begynt å takke nei fordi hun ikke har råd til å bruke 500kr på middag og gaver annehver uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er en del tråder på KG om hvor ensomme folk er og hvor få venner de har, så er dette en luksus i forhold.

Kanskje greit å dempe populariteten din blant venner et hakk og ta diskusjonen et annet sted istedenfor å gjøre ensomme mennesker enda mer deprimert?

Anonymkode: af527...810

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg ville sagt at enten gir jeg gave til babyshower, eller til dåp. Slik jeg tolker det med babyshower, er dette noe amerikanerere gjør dersom man ikke har dåp/navnefest/velsignelse for barnet? Korriger meg gjerne på akkurat det dersom jeg tar feil. Jeg hadde i alle fall sagt enten, eller.

Fandens oldemor hadde jeg ikke giddet å feire over hodet, men er det dine/din partners oldeforeldre det er snakk om, så bør du feire. 

De andre anledningene du nevner bør også feires, og der bør man ha med presang mener jeg. Bortsett fra avskjedsfest. Jeg kan ikke skjønne poenget med å ha med en gave til noen som skal reise bort/på flyttefot?

Når det gjelder andres barn slutter du å gi gave til dem ved 15 års alder dersom du gir til dem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 28-31 så var det mye sånt. Bryllup dåp babyshower..etc. Det er faktisk koselig med ting som skjer synes jeg men det er tøft om man er student da...ellers kjøper jeg til summen jeg føler jeg har råd til men nå har det roet seg med bryllup og dåp, litt trist nesten :)

Anonymkode: e66a1...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎03‎.‎02‎.‎2016 at 15.49, AnonymBruker skrev:

Siden det er en del tråder på KG om hvor ensomme folk er og hvor få venner de har, så er dette en luksus i forhold.

Kanskje greit å dempe populariteten din blant venner et hakk og ta diskusjonen et annet sted istedenfor å gjøre ensomme mennesker enda mer deprimert?

Hun får skrive om det hun har lyst til. Kanskje de som er ensomme og deprimerte skal gå et annet sted slik at vi andre slipper å bli like deprimerte av å lese om livet deres? Det er nemlig ikke slik at det bare er folk som er ensomme som har rett til å skrive om problemene sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. februar 2016 at 15.49, AnonymBruker skrev:

Jeg er ensom og deprimert pga langvarig sykdom. Selvom jeg er det forventer jeg ikke at andre skal la være å snakke om sine problemer fordi de blir små iforhold til mine. Det er ikke sånn at hele verden skal tilpasse seg meg fordi jeg har opplevd mye vondt, sykdom, vold, ensomhet osv. Det blir helt feil. 

Anonymkode: 31bdf...678

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg husker godt den perioden i livet. Du glemte utdrikningslag - den største og mest irriterende utgiften av dem alle! Jeg tror for del fleste er det slik at man går i barnedåp og barnebursdag til de første to-tre barna i omgangskretsen, og så blir det så mange unger at ingen orker lenger, og så går det seg til litt sånn av seg selv og barneanledningene blir skrellet vekk. Jeg ville droppet alle gaver til venners barn bortsett fra barselgave, og dåps-/komfgave til de aller nærmeste sine barn. Jeg synes og det er litt unødvendig for voksne folk i denne livsfasen og feire bursdag i stor stil og. Holder med 30-årsdagen tenker jeg.

Anonymkode: d7bae...36c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...