Gå til innhold

Til menn - om menn - forsøker å forstå dere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere menn!

Jeg har vært gift i mange år, nå skilt (jeg som gikk). Og har brukt mye energi merker jeg på å forsøke å forstå hva dere tenker. Så her kommer en rekke ja /nei spørsmål jeg så gjerne ønsker dere kunne ta dere tid til å svare på. Jeg ønsker ikke å dømme dere, men jeg tror vi er ganske forskjellige. SÅ nå prøver jeg ikke å sette noen mann i bås eller å skjelle ut noen for svarene som kommer. Som sagt, jeg prøver å skape rom for dere til å være mann. Men da må jo vi jenter begynne å forstå hvordan dere faktisk tenker. OG JENTER. Det er ikke lov å dømme noen mannfolk i svarene som kommer. For jeg tror at vår dømming får de til å lyve for oss gang på gang, stemmer det mannfolk?

• Jeg tror dere lyver litt om interessen for andre jenter for å ikke såre, (sant eller ikke sant)?
  • Jeg har spottet mannen, en elsker og tidligere menn i å titte på rumper, bryster, kropper, damer. Er det litt som i godteributikken, har så lyst til å smake på alt, sant eller ikke sant?
  • Mister dere lysten når dere først får "smake"? (sant eller ikke sant)                 
  • Menn som er gift vil aldri forlate sin kone? (sant eller ikke sant)
  • Ser dere virkelig først på utseende? (Sant eller ikke sant)
  • For sexen sin skyld, spiller intellektet ingen rolle? (Sant eller ikke sant)
  • Blir vi damer bruksgjenstander i sexuelle forhold? (sant eller ikke sant)
  • Ser dere "ned" på damer som har one night stand? (sant eller ikke sant)
  • fantaserer dere om sex med de fleste kvinnelige kolleger? (sant eller ikke sant)
  • Ville et perfekt forhold være der dere var fri til å "smake" på andre kvinner? (Sant eller ikke sant)

Så litt personlig undring:

• Jeg hadde et forhold etter at jeg var skilt med en kollega som var heftig, hemmelig, og deilig. Det var mye klining  i korridorer osv. Så hadde vi sex. Altså han fikk "smake", og det var flott for begge parter. Men så blir jeg litt mer interessert. han får kalde føtter og avslutter det hele med tidenes dårligste unnskyldning. Hva gikk galt her? Alt virket så perfekt. Er det noe i det å vente med å ha sex for å kunne bygge opp forholdet utenom først?  (Sant eller ikke sant)
  • Han jeg skrev om over. Han var veldig heftig forelsket, sa han. Han kjøpte gaver etc til meg. Daler interessen når han har hatt sex (den var bra)?  (Sant eller ikke sant)             
  • Han var gift, kan det ha skremt han, at han fikk følelser? (sant eller ikke sant)

Som dere hører tror jeg dere tenker mye på sex (sant eller ikke sant)?

Og i det lurer jeg jo litt på hva dere egentlig ønsker dere i et forhold, det må dere gjerne også svare på om dere vil :) 

Håper mange svarer, og i så fall takk for svar.

Anonymkode: d99b2...06e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller kanskje du skal innse at alle menn er forskjellige? 

Kanskje hvis du ikke hadde vært så forhåndsdømmende og forutintatt, ville mennene vært ærlig mot deg? 

• Liker 7
Skrevet

Og på den personlige undringen - han var kun ute etter sexen. Han er gift. Get over it

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
  • Jeg tror dere lyver litt om interessen for andre jenter for å ikke såre, (sant eller ikke sant)?
    Vi lyver fordi vi ikke orker unødvendig drama. Så det er sant.
  • Jeg har spottet mannen, en elsker og tidligere menn i å titte på rumper, bryster, kropper, damer. Er det litt som i godteributikken, har så lyst til å smake på alt, sant eller ikke sant?
    Sant. Men det betyr ikke nødvendigvis at vi har lyst å smake. Blir litt som "oi en rumpe. Niiiiice", og så tenker man ikke over det lenger.
    Ikke nødvendigvis. Personlig ville jeg dumpa dama for så å smake. Dårlig samvittighet smaker dritt.         
    Jeg er ikke gift, men jeg antar så. De har økonomiske forpliktelser, har ordninger hjemme, trives generelt med tingenes tilstand. Søker de sex får de det fra utsiden, uten å ødelegge for godene de har hjemme. Jeg ville ihvertfall tenkt slik
    Sant.
    Sant.
    Begge bruker hverandre.
    Nei, men jeg ville ikke giftet meg med henne eller forpliktet meg heller.
  • fantaserer dere om sex med de fleste kvinnelige kolleger? (sant eller ikke sant)
    Sant.
  • Ville et perfekt forhold være der dere var fri til å "smake" på andre kvinner? (Sant eller ikke sant)
    Spørs helt på dama jeg er med. Om hun tilfredsstiller meg nok hjemme, så ser jeg ikke vitsen å ha andre damer.

• Jeg hadde et forhold etter at jeg var skilt med en kollega som var heftig, hemmelig, og deilig. Det var mye klining  i korridorer osv. Så hadde vi sex. Altså han fikk "smake", og det var flott for begge parter. Men så blir jeg litt mer interessert. han får kalde føtter og avslutter det hele med tidenes dårligste unnskyldning. Hva gikk galt her? Alt virket så perfekt. Er det noe i det å vente med å ha sex for å kunne bygge opp forholdet utenom først?  (Sant eller ikke sant)
    Det som gikk galt er at du forventet at han skulle forplikte seg til deg. Han er allerede balls deep i en livssituasjon med kone, hus og bil. Han dropper ikke alt det for deg.
  • Han jeg skrev om over. Han var veldig heftig forelsket, sa han. Han kjøpte gaver etc til meg. Daler interessen når han har hatt sex (den var bra)?  (Sant eller ikke sant)    
    Han var ikke interessert i noe annet enn sex. Han var ikke forelsket. Han likte bare godene du ga ham. Er sexen bra så daler ikke interessen, men forventning om forpliktelse gjør at den daler.         
  • Han var gift, kan det ha skremt han, at han fikk følelser? (sant eller ikke sant)
    Han hadde aldri følelser for deg, annet enn seksuelt begjær. 

Svarte i siterteringen.

Anonymkode: 1c830...cd2

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, PeppaGris skrev:

Kanskje hvis du ikke hadde vært så forhåndsdømmende og forutintatt, ville mennene vært ærlig mot deg? 

Takk for den!

Kanskje du har rett...men jeg forsøker nå bare å forstå litt bedre. Selvsagt er alle menn forskjellige, men de er nå engang menn. Og jeg tror menn er ganske like på enkelte punkter. Kvinner også! 

Skrevet

Det dummeste du gjør for å svar på slike spørsmål er jo å stille ja/nei-spm. Du leder jo svaret i en retning. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarte i siterteringen.

Anonymkode: 1c830...cd2

Takk for ÆRLIG hærlig svar!!!

Skrevet

Jøsses! Dette var noe du hadde ofret en tanke :D Menn er jo som kvinner, nemlig VELDIG forskjellige rent individuelt. Og du skal nok se at du ville pådratt deg minst et snes grå hår ved å prøve deg på en identifisering av kjønn kun basert på svarene, om dette var anonymisert og spørsmålene var nøytrale, selvfølgelig...

Men, siden du tok deg tiden til å stille alle disse "spørsmålene", så kan jo jeg ta meg tiden å svare.

X=ikke sant V= sant

• Jeg tror dere lyver litt om interessen for andre jenter for å ikke såre. x
  • Jeg har spottet mannen, en elsker og tidligere menn i å titte på rumper, bryster, kropper, damer. Er det litt som i godteributikken, har så lyst til å smake på alt x
  • Mister dere lysten når dere først får "smake"? x             
  • Menn som er gift vil aldri forlate sin kone? :klo:
  • Ser dere virkelig først på utseende? xv
  • For sexen sin skyld, spiller intellektet ingen rolle x
  • Blir vi damer bruksgjenstander i sexuelle forhold? :klo:
  • Ser dere "ned" på damer som har one night stand? x
  • fantaserer dere om sex med de fleste kvinnelige kolleger? x
  • Ville et perfekt forhold være der dere var fri til å "smake" på andre kvinner? x
  • Som dere hører tror jeg dere tenker mye på sex :vetikke:  Hva er definisjonen på "mye"...

For ordens skyld :Jeg har jo selvfølgelig bare svart for meg selv, om noen skulle være i tvil...  KG-Safe-Guard™

• Liker 5
Gjest Castielz
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant

Merker ikke at jeg ser en gang, det skjer i autopilot. Min bedre halvdel pleier ofte le av meg når dette skjer.
    Hun vet veldig godt at for meg er hun det nydeligste og mest fantastiske mennesket som finnes uansett.

Nei, driver ikke med ONS, ser ikke poenget.

Bare dersom hun skulle endre seg, eller være utro.

Det er førsteinntrykket, men for et forhold, så er det mer som skal klaffe.

Nå driver ikke jeg med ONS, men hadde jeg skulle tydd til det, så nei, kunne ikke brydd meg mindre.

Har aldri sett på det slik, de få gangene jeg har hatt ONS, så har jeg alltid gjort det klart på forhånd

Nei, men kunne aldri hatt noen form for romantisk forhold med ei som har harva over halve byen.

Har jeg aldri gjort, men så har jeg alltid jobbet i mannsdominerte yrker.

Har ingen interesse for andre kvinner når jeg er i forhold.

Jeg spiller ikke spill, vil jeg ha jenta, så gjør jeg mine intensjoner så klare som mulig.
    Han fyren der var nok mest sannsynlig interessert, men ble gjerne litt skremt av din reaksjon i ettertid?
    Menn får ikke like mye følelser etter sex som kvinner (såvidt jeg har lest og erfart selv og fra kompiser.)

Det må du spørre han om.

Wow..... Skulle lest dette først, du er en idiot og det er han og.

Gjest Aucaman
Skrevet (endret)

Hei dere menn!

• Jeg tror dere lyver litt om interessen for andre jenter for å ikke såre, (sant eller ikke sant)? Ikke sant, gitt jeg er i et forhold. Ikke opplevd det enda iallefall.
  • Jeg har spottet mannen, en elsker og tidligere menn i å titte på rumper, bryster, kropper, damer. Er det litt som i godteributikken, har så lyst til å smake på alt, sant eller ikke sant? Ikke sant. At man syns noe er sexy betyr ikke at man får et umiddelbart behov for å "ta" det.
  • Mister dere lysten når dere først får "smake"? (sant eller ikke sant) Ikke sant for min del, men vet at det ikke er så uvanlig heller.               
  • Menn som er gift vil aldri forlate sin kone? (sant eller ikke sant) Basert på skilsmissestatistikken, ikke sant.
  • Ser dere virkelig først på utseende? (Sant eller ikke sant) Når vi møter noen? Sant. 
  • For sexen sin skyld, spiller intellektet ingen rolle? (Sant eller ikke sant) Sant.
  • Blir vi damer bruksgjenstander i sexuelle forhold? (sant eller ikke sant) Gudene vet. I mitt liv: Nei.
  • Ser dere "ned" på damer som har one night stand? (sant eller ikke sant) Ikke sant i det hele tatt. Om du har ONS mens du er i forhold, visst faen.
  • fantaserer dere om sex med de fleste kvinnelige kolleger? (sant eller ikke sant) Ikke de fleste. Men noen er det jo.
  • Ville et perfekt forhold være der dere var fri til å "smake" på andre kvinner? (Sant eller ikke sant) Ikke sant.

• Jeg hadde et forhold etter at jeg var skilt med en kollega som var heftig, hemmelig, og deilig. Det var mye klining  i korridorer osv. Så hadde vi sex. Altså han fikk "smake", og det var flott for begge parter. Men så blir jeg litt mer interessert. han får kalde føtter og avslutter det hele med tidenes dårligste unnskyldning. Hva gikk galt her? Alt virket så perfekt. Er det noe i det å vente med å ha sex for å kunne bygge opp forholdet utenom først?  (Sant eller ikke sant) Det er for lite info å si noe om. Mulig det var det, men det kan være 1000 andre grunner også. Jeg mistenker at dama ønsker noe annet enn meg om vi venter for lenge, men at ho vil ha noe fra meg. Da får jeg kalde føtter. 
  • Han jeg skrev om over. Han var veldig heftig forelsket, sa han. Han kjøpte gaver etc til meg. Daler interessen når han har hatt sex (den var bra)?  (Sant eller ikke sant) Har hørt om fenomenet, men det er avhengig av hvem personene er.            
  • Han var gift, kan det ha skremt han, at han fikk følelser? (sant eller ikke sant) Oh yes.

Som dere hører tror jeg dere tenker mye på sex (sant eller ikke sant)? Kun når baronen reiser seg fra tronen. Av alle jeg har hatt sex med ligger jeg nok ca. midt på treet når det kommer til den slags.

Og i det lurer jeg jo litt på hva dere egentlig ønsker dere i et forhold, det må dere gjerne også svare på om dere vil :) Jenta som man er interessert i, og forholdsvis lite kaos. Fryktelig vanskelig spørsmål faktisk.

Disclaimer: Snakker ikke på vegne av andre menn. Å svare sant/ikke sant vil gi et feilaktig bilde, da det er så mange nyanser og fortolkningsmuligheter her.

Endret av Aucaman
Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og avsporinger.

Daenerys, mod.

Skrevet (endret)

• Jeg tror dere lyver litt om interessen for andre jenter for å ikke såre, (sant eller ikke sant)? Ikke sant for min del. Hadde jeg vert interessert i andre så hadde jeg sagt sannheten. 
  • Jeg har spottet mannen, en elsker og tidligere menn i å titte på rumper, bryster, kropper, damer. Er det litt som i godteributikken, har så lyst til å smake på alt, sant eller ikke sant? Ja kunne godt pult alle jeg så, men ikke derfor jeg titter på de, det skjer bare. Umulig å ikke titte på folk. Er jeg i et forhold så er jeg i et forhold og uansett om jeg drømmer om å pule alle kvinner så er det kun hun i forholdet jeg vil pule og kun henne jeg gjør det med. Hater utroskap.
  • Mister dere lysten når dere først får "smake"? (sant eller ikke sant) Absolutt ikke.  Har fått smakt andre i trekant forhold og kjæresten var med. Vi hadde flere trekanter etter det. Hun mistet heller ikke lysten på trekant.              
  • Menn som er gift vil aldri forlate sin kone? (sant eller ikke sant) Sant. Så lenge kona ikke finner på noe tull som utroskap osv.. Da forlater jeg henne med en gang. Men går forholdet fint så hadde jeg aldri forlatt. 
  • Ser dere virkelig først på utseende? (Sant eller ikke sant) Ja det er jo det øynene først ser, men utseendet er ikke viktigst. Det viktigste er at hun er med seg selv og ikke er ei bitch. 
  • For sexen sin skyld, spiller intellektet ingen rolle? (Sant eller ikke sant) Sant.
  • Blir vi damer bruksgjenstander i sexuelle forhold? (sant eller ikke sant) Skjønte ikke. Hva menes med bruksgjenstander? 
  • Ser dere "ned" på damer som har one night stand? (sant eller ikke sant) Nei, men vil ikke i forhold med de som har hatt for mange sexpartnere. Grunn, jeg var med ei sånn og hun var utro mot meg.
  • fantaserer dere om sex med de fleste kvinnelige kolleger? (sant eller ikke sant) Fantaserer om sex med alle jeg.
  • Ville et perfekt forhold være der dere var fri til å "smake" på andre kvinner? (Sant eller ikke sant) Nja, jeg liker å ha trekant og gruppesex, men dama må være med ellers er det ikke noe gøy.

• Jeg hadde et forhold etter at jeg var skilt med en kollega som var heftig, hemmelig, og deilig. Det var mye klining  i korridorer osv. Så hadde vi sex. Altså han fikk "smake", og det var flott for begge parter. Men så blir jeg litt mer interessert. han får kalde føtter og avslutter det hele med tidenes dårligste unnskyldning. Hva gikk galt her? Alt virket så perfekt. Er det noe i det å vente med å ha sex for å kunne bygge opp forholdet utenom først?  (Sant eller ikke sant) Ikke sant. Han var vel utro og angret. 
  • Han jeg skrev om over. Han var veldig heftig forelsket, sa han. Han kjøpte gaver etc til meg. Daler interessen når han har hatt sex (den var bra)?  (Sant eller ikke sant)  Noe mystisk med han der. Lukter utroskap på lang vei. Ikke sant for min del.           
  • Han var gift, kan det ha skremt han, at han fikk følelser? (sant eller ikke sant) Der har vi det. Det var det jeg visste. Sant. Han fikk dårlig samvittighet. 

Svart :)

Endret av Aye
Skrevet
1 time siden, PeppaGris skrev:

Den dagen kvinner innser dette er den dagen sola og månen bytter plass.

Anonymkode: b4401...b08

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den dagen kvinner innser dette er den dagen sola og månen bytter plass.

Jeg er kvinne... :ler: 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, PeppaGris skrev:

Jeg er kvinne... :ler: 

Vel det er selvsagt unntak. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere menn!

Jeg har vært gift i mange år, nå skilt (jeg som gikk). Og har brukt mye energi merker jeg på å forsøke å forstå hva dere tenker. Så her kommer en rekke ja /nei spørsmål jeg så gjerne ønsker dere kunne ta dere tid til å svare på. Jeg ønsker ikke å dømme dere, men jeg tror vi er ganske forskjellige. SÅ nå prøver jeg ikke å sette noen mann i bås eller å skjelle ut noen for svarene som kommer. Som sagt, jeg prøver å skape rom for dere til å være mann. Men da må jo vi jenter begynne å forstå hvordan dere faktisk tenker. OG JENTER. Det er ikke lov å dømme noen mannfolk i svarene som kommer. For jeg tror at vår dømming får de til å lyve for oss gang på gang, stemmer det mannfolk?

Som dere hører tror jeg dere tenker mye på sex (sant eller ikke sant)?

Og i det lurer jeg jo litt på hva dere egentlig ønsker dere i et forhold, det må dere gjerne også svare på om dere vil :) 

Tror du virkelig det finnes en "oppskrift" for hvordan menn er?

Skrevet
2 minutter siden, Kim skrev:

Tror du virkelig det finnes en "oppskrift" for hvordan menn er?

JA DET GJØR DET!!!!!!! ALLE SOM MENER NOE ANNET LEVER I SIN EGEN BOBLE, ER UNYANSERTE OG FORTJENER MENN SOM LYVER TIL DE, STATESTIKK LYVER IKKE!!!! HILSEN RASSHØLMENNA  :ler: 

Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Daenerys, mod.

Skrevet
  • Jeg tror dere lyver litt om interessen for andre jenter for å ikke såre, (sant)?
  • Jeg har spottet mannen, en elsker og tidligere menn i å titte på rumper, bryster, kropper, damer. Er det litt som i godteributikken, har så lyst til å smake på alt, sant 
  • Mister dere lysten når dere først får "smake"? Nei, men hvis man ikke er så keen i utgangspunktet så...               
  • Menn som er gift vil aldri forlate sin kone? Stort sett sant.
  • Ser dere virkelig først på utseende? På samme måte som dere, ja. 
  • For sexen sin skyld, spiller intellektet ingen rolle? Sant.
  • Blir vi damer bruksgjenstander i sexuelle forhold? It takes two to tango. 
  • Ser dere "ned" på damer som har one night stand? Hvis det er veldig mange så. 
  • fantaserer dere om sex med de fleste kvinnelige kolleger? Bare de fine. 
  • Ville et perfekt forhold være der dere var fri til å "smake" på andre kvinner? Ikke nødvendigvis. 

• Jeg hadde et forhold etter at jeg var skilt med en kollega som var heftig, hemmelig, og deilig. Det var mye klining  i korridorer osv. Så hadde vi sex. Altså han fikk "smake", og det var flott for begge parter. Men så blir jeg litt mer interessert. han får kalde føtter og avslutter det hele med tidenes dårligste unnskyldning. Hva gikk galt her? Alt virket så perfekt. Er det noe i det å vente med å ha sex for å kunne bygge opp forholdet utenom først? Han var gift.
  • Han jeg skrev om over. Han var veldig heftig forelsket, sa han. Han kjøpte gaver etc til meg. Daler interessen når han har hatt sex (den var bra)?  Han var gift.
  • Han var gift, kan det ha skremt han, at han fikk følelser? Han var gift.

Som dere hører tror jeg dere tenker mye på sex SANT

Anonymkode: 27524...a10

Skrevet

Jeg tror dere lyver litt om interessen for andre jenter for å ikke såre, (sant eller ikke sant)?

Ja, men hvite løgner er ikke unikt for menn. Det er like fremtredende for både kvinner og menn. 

Jeg har spottet mannen, en elsker og tidligere menn i å titte på rumper, bryster, kropper, damer. Er det litt som i godteributikken, har så lyst til å smake på alt, sant eller ikke sant?

Ja, man er ikke blind bare fordi man er opptatt. 

Mister dere lysten når dere først får "smake"? (sant eller ikke sant)       

Noen ganger ja, noen ganger nei. Kommer jo an på hvordan det var.           

Menn som er gift vil aldri forlate sin kone? (sant eller ikke sant)

Noen ganger ja, noen ganger nei. Dette er helt forskjellig og det vet du jo selv. Noen forlater jo partner for andre, noen er utro og vil bli. 

Ser dere virkelig først på utseende? (Sant eller ikke sant)

Ja. 

For sexen sin skyld, spiller intellektet ingen rolle? (Sant eller ikke sant)

Nei, men intellektet sier noe ift. generell interesse som igjen kan ha noe å si for sexen. For noen, for andre ikke i det hele tatt.

Blir vi damer bruksgjenstander i sexuelle forhold? (sant eller ikke sant)

Aner ikke hva du mener med dette spørsmålet. Virker heller som det er slik du ser på deg selv når du har sex med en mann. 

Ser dere "ned" på damer som har one night stand? (sant eller ikke sant)

Ikke nødvendigvis, alle har vel hatt en eller to. Dersom hun har hatt flere, eller generelt mange partnere sier det jo noe om hennes standard for sexpartnere og/eller behov for mannlig bekreftelse - og sådan negativt. 

fantaserer dere om sex med de fleste kvinnelige kolleger? (sant eller ikke sant)

Om de attraktive ja, om resten nei. 

Ville et perfekt forhold være der dere var fri til å "smake" på andre kvinner? (Sant eller ikke sant)

Åpent forhold er for meg en motsetning og bare tull. Enten er det verdt det å være monogam, eller ikke. Som regel ikke, men det skjer. 

Jeg hadde et forhold etter at jeg var skilt med en kollega som var heftig, hemmelig, og deilig. Det var mye klining  i korridorer osv. Så hadde vi sex. Altså han fikk "smake", og det var flott for begge parter. Men så blir jeg litt mer interessert. han får kalde føtter og avslutter det hele med tidenes dårligste unnskyldning. Hva gikk galt her? Alt virket så perfekt. Er det noe i det å vente med å ha sex for å kunne bygge opp forholdet utenom først?  

Det er noe i å vente, men dersom den seksuelle kjemien og den personlige kjemien er perfekt så har det som regel lite å si. Dersom han droppet deg var den antakeligvis ikke det. Eller han ville ikke ha noe mer og var redd for å gi deg forhåpninger. Vi vet ikke. 

Han jeg skrev om over. Han var veldig heftig forelsket, sa han. Han kjøpte gaver etc til meg. Daler interessen når han har hatt sex (den var bra)?               

Jeg vil anta at det var summen av flere ting. 

Han var gift, kan det ha skremt han, at han fikk følelser? 

Heller at du fikk følelser. Dersom han var gift hadde det hele uansett en utløpsdato. Mange som er gift har flere elskerinner, rett og slett fordi de ikke vil at hver og en skal få for mange forhåpninger eller være disponert for å skape drama. 

Anonymkode: 172e3...5ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...