Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har nå rettslære 1 og vi skal ha prøve i noen deler av straffeloven

hva er forskjellen på kroppskrenkelse og kroppskade? sliter litt med og forstå forskjellen selv om jeg leser pensum.  hvis noen får et blått øye etter et slag er det kroppskrenkelse ifølge pensum. så har noen en god forklaring og som viser hva forskjellen er?

Anonymkode: 74de4...87e

Skrevet

Krenkelse er ydmykelse.

Feks bli spyttet på.

Skade er skade: feks bli slått.

Anonymkode: c98f3...efd

Skrevet

Kroppskrenkelse (tidligere kalt legemsfornærmelse) er mindre alvorlig enn kroppsskade (tidligere kalt legemsbeskadigelse). Krenkelser kan være klaps, slag som ikke gir skade, spytt på hudområde, lugging osv. Skader kan være sår som må sys med to sting eller mer, en brukket nese, en utslått tann osv. Står vel noe om det i lovforarbeidene og i rettsavgjørelser. 

Anonymkode: 28038...c03

Skrevet (endret)

Både en kroppskrenkelse og en kroppsskade er vold.En kroppskrenkelse er en voldshandling som er følbar. Den medfører ikke skade, eller bare begrenset skade. Om du for eksempel får et lite kutt kan det være en kroppskrenkelse, selv om det strengt tatt er påført en form for skade. Beskrivelsen av en kroppskrenkelse i strl. §271 er at det "øve(s) vold mot en annen person" eller at man "på annen måte krenker ham fysisk."

Det ligger naturlig ganske mye innenfor rammene av den beskrivelsen. En dytt er en kroppskrenkelse, å spytte på huden er normalt en kroppskrenkelse. Å kaste snøball på noen er en kroppskrenkelse, det samme kan det, om jeg husker rettspraksis rett, være å blåse røyk på noen. I hovedsak snakker vi uansett om fysisk vold, som ikke får nærmere konsekvenser enn at offeret påføres en skramme, eller får vondt.

En kroppsskade har etter strl. §273 som forutsetning at man skader kroppen eller helsen hos en annen, gjør ham fysisk maktesløs, eller fremkaller bevisstløshet el.l. Dersom noen får et slag i ansiktet, som i objektiv forstand er en krenkelse, vil den kunne anses som en skade dersom personen blir slått ut og er bevisstløs. Benbrudd vil også være skade. En permanent skade vil være en kroppskade. 

Merk også at §272 og §274 tar for seg grov kroppskrenkelse og grov kroppskade. Her er det f.eks. avgjørende om personen døde som følge av krenkelsen eller skaden. Det kan innebære at man slår noen, slik at de faller, og slår hodet sitt og dør. Da er den utløsende handlingen gjerne en kroppskrenkelse, men den blir grov siden personen dør. Men du ber ikke om hjelp med det temaet, så jeg lar det bli med dette.

:)

Endret av nordpedant

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...