AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #1 Del Skrevet 1. februar 2016 Har om Norge i Dansketiden og skjønner ikke hva som menes med begrepet statsbygging... Hva er det og er det det samme som statsutvikling? Anonymkode: f7f9e...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #2 Del Skrevet 1. februar 2016 Er det lov med leksehjelp på KG? Anonymkode: 3828a...9b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #3 Del Skrevet 1. februar 2016 Dette er ikke lekser, bare et begrep jeg må komme til bunns i for å forstå sammenhengen i kapittelet. Anonymkode: f7f9e...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bossa Nova Skrevet 1. februar 2016 #4 Del Skrevet 1. februar 2016 I dansketiden bygget de landet med legoklosser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordpedant Skrevet 2. februar 2016 #5 Del Skrevet 2. februar 2016 Statsbygging handler om institusjoner. Uten at jeg husker historien om dansketiden godt nok til å huske hvilke institusjoner som ble bygget. Man delte vel så vidt jeg husker inn Norge i len, og selv om lensmennene har en mer omfattende historisk bakgrunn, så ble vel selve representasjonen av staten styrket under dansketiden, med flere sorenskrivere, prester, og embetsmenn som representerte kongen i København. Tenker jeg meg om stammer vel dagens norske hær også fra dansketiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #6 Del Skrevet 2. februar 2016 6 timer siden, nordpedant skrev: Statsbygging handler om institusjoner. Uten at jeg husker historien om dansketiden godt nok til å huske hvilke institusjoner som ble bygget. Man delte vel så vidt jeg husker inn Norge i len, og selv om lensmennene har en mer omfattende historisk bakgrunn, så ble vel selve representasjonen av staten styrket under dansketiden, med flere sorenskrivere, prester, og embetsmenn som representerte kongen i København. Tenker jeg meg om stammer vel dagens norske hær også fra dansketiden. 6 timer siden, nordpedant skrev: Statsbygging handler om institusjoner. Uten at jeg husker historien om dansketiden godt nok til å huske hvilke institusjoner som ble bygget. Man delte vel så vidt jeg husker inn Norge i len, og selv om lensmennene har en mer omfattende historisk bakgrunn, så ble vel selve representasjonen av staten styrket under dansketiden, med flere sorenskrivere, prester, og embetsmenn som representerte kongen i København. Tenker jeg meg om stammer vel dagens norske hær også fra dansketiden. Tusen takk! Det ga veldig mye mening :-) Anonymkode: f7f9e...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå