Gå til innhold

femåringen har tics!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp! 

Femåringen har tics! Han hadde rykninger hvor han måtte ta skuldrene opp mot hodet flere ganger etter hverandre. Dette varte i ca to mnd, så roet det seg. Men så begynte han å blunke hardt og intenst med øynene. Så roet dette seg, deretter begynte han å ukontrollert knipse med fingrene. Nå har han en periode der det er rolig. Jeg og barnefar har delt omsorg. Han er flink med barnet, men samarbeidet vårt er forferdelig. (ingen kontakt). Kan ticsa komme av dette?? Huff.. 

Anonymkode: 4c4e1...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ticks er veldig vanlig i den alderen der, det trenger nødvendigvis ikke være en sykdom. Går over av seg selv. Men såklart, hvis det vedvarer eller det hemmer barnet så kan du ta kontakt med helsestasjonen i første omgang.

Men som sagt så er det veldig vanlig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita
5 minutter siden, skruf skrev:

Ticks er veldig vanlig i den alderen der, det trenger nødvendigvis ikke være en sykdom. Går over av seg selv. Men såklart, hvis det vedvarer eller det hemmer barnet så kan du ta kontakt med helsestasjonen i første omgang.

Men som sagt så er det veldig vanlig. 

Dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ulike tics fra jeg var fem-seks år til langt utover barneskolen. Det var ikke noe "feil" med meg, og hadde det bra både hjemme og sosialt, og vokste det rett og slett av meg. 

Som andre sier, ta en tur til legen og hør, men det trenger altså ikke være noe å bekymre seg over :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tics i den alderen, det samme har mitt ene barn. Vi vokste det av oss. Tror det er ganske så vanlig

Anonymkode: 711f3...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min har også dette ( eller hadde). Startet først med mye blunking/kniping med øynene. Til snufsing hele tiden, åpne munnen og rulle med øynene. løfte skuldrene. Det kom nye ting når de andre sluttet. Men nå har det roet seg veldig. Faktisk ikke sett noe på lenge.. Hun er 6 år nå.

Jeg leste at dette var veldig vanlig for den alderen og spesielt for gutter.  Legen var helt rolig på det og sa de ikke gjorde noe før det i hvert fall hadde vart i over 1 år. Tror du kan ta det med ro og så vil det gå over etter hvert :)

Det jeg leste og hørte var at om det er Tourette er det gjerne mye mer med barnet som skurrer. typ mye sinne, ADHD osv. Du kan lett Google til deg masse info om dette.

Hilsen en tidligere bekymret mor.

Anonymkode: 75bfd...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tics er, som flere har sagt, veldig vanlig i den alderen. Storebror hadde det en periode og det forsvant av seg selv og har ikke kommet tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig m over; kan være en fase, men du kan jo høre med legen. 

Uansett, kanskje du skal ta opp med barnefar at dere må ha en hyggelig dialog og snakke sammen på en vennlig måte når gutten er der? Må være rart og litt ensomt for et barn å ha to så separate verdener; og veksle mellom disse hele tiden. Jeg klandrer deg ikke, det er bra han har begge i livet og far klarer jobben, men undersøkelser viser at barna har det best når foreldre er venner. 

Anonymkode: 12a77...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...