AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #1 Skrevet 1. februar 2016 Jeg har lyst å få mer fisk inn i kostholdet, men ender som regel bare opp med å lage laks eller torsk. Fordi det er fisketypene jeg kjenner og liker. Men kunne tenke meg å lære å lage god middag av annen type fisk enn bare disse. Noen som har noen gode tips? Anonymkode: 9f343...e50
Mis(s)Understood Skrevet 1. februar 2016 #2 Skrevet 1. februar 2016 Den enkleste av dem alle er seibiff med løk, potet og råkost. Godt er det også 1
LittDiva Skrevet 1. februar 2016 #3 Skrevet 1. februar 2016 Jeg pleier og få inspirasjon på godfisk.no , der kan man også velge fiskeslag .
Ruskemor Skrevet 1. februar 2016 #4 Skrevet 1. februar 2016 Jeg er glad i å bruke sei. Og bruker det endel i matlagingen min. Breiflabb, ørret, makrell, lyr er også veldig godt. Til fint såpleier vi å ha kveite Sjekk ut godfisk.no der finner jeg stort sett alltid mye inspirasjon.
Gjest Ennasus Skrevet 1. februar 2016 #5 Skrevet 1. februar 2016 Godfisk.no er genial! hva med makrell, sei og sild?
peppermyntete Skrevet 1. februar 2016 #6 Skrevet 1. februar 2016 Seibiff med løk er jo en herlig klassiker! Og stekt makrell med rømme og gressløk! Mmmh! Du kan jo også lage fiskeburger/kaker/boller av det meste. Og fiskegrateng!
Rosaboble15 Skrevet 1. februar 2016 #7 Skrevet 1. februar 2016 Fiskesuppe med steinbit og skalldyr er en favoritt her i huset. Akkurat nå har jeg en periode der jeg introduserer kjæresten min for nye typer sjømat, så nå prøver vi alt mulig. Forrige uke hadde vi ovnsbakt kveite, denne uka blir det stekt makrell èn dag og scampi i sterk tomatsaus en annen dag.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #8 Skrevet 2. februar 2016 Jeg bruker ofte sei, kolje og hyse i stedet for torsk i oppskrifter. Ellers kan du jo lage mye godt med tunfisk. Det er godt i wok, eller du kan lage en god formrett med tunfisk, pasta, diverse grønnsaker (sopp, løk, paprika, artisjokkhjerter, gulrøtter, erter, blomkål, etc) og hvis saus, som du gratinerer i ovnen. Jeg bruker tunfisk i vann fra boks til slikt. Anonymkode: f955e...50e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #9 Skrevet 2. februar 2016 Jeg tilbereder mye fisk og skrev et langt innlegg om det i en tilsvarende tråd (som etterpå døde stille hen ). Limer det inn her, kanskje det kan gi noen idéer likevel. Sitat Det viktigste med fisk er å lære seg å varmebehandle den riktig, og så ha et lite arsenal av tilbehør å kombinere med. De fleste fiskeretter som i gryter/ovnsformer etc ender med fisk som er overstekt eller overkokt for at grønnsakene i retten også skal bli ferdige i tide. Hos oss spiser vi mye fisk. Alltid fersk (frossen blir ikke like bra hverken i smak eller konsistens), og som regel skinnstekes den eller bakes i ovnen på relativt lav temperatur. Da er det bare å klemme og sjekke flaking etc slik at timingen blir bra. Hjemmelagde fiskekaker er også godt, lages på 5 minutt i foodprocessor. Da har man også mulighet til å smaksette dem med urter og krydder (jeg lager feks fiskekaker med smak fra Midtøsten). Forslag til typer enkle tilbehør som er godt til fisk: Grønnsakspuréer (av feks gulrot, erter, rødbet, fennikel, selleri, pastinakk, gresskar, grillet aubergine, grillet paprika...) Linsesalat (eller couscous, byggryn, speltgryn... ) med ønskede friske hakkede eller revne grønnsaker og vinaigrette Ovnsbakte rotgrønnsaker med olivenolje og enten presset sitrus eller balsamico + urter Ratatouille Syltede grønnsaker, altså med syltelake av vineddik, sukker, vann og ønskede krydder. Blir sursøtt - godt særlig til litt fet stekt fisk, gjerne i kombinasjon med en puré av samme grønnsak. Brunet smør, enten med sprøstekt rosmarin/salvie eller med sjalottløk, kapers og persille, + sitron (Hjemmelaget) majones med ønsket smakstilsetning (hvitløk, kapers, safran, pepperrot, basilikum... ). Godt til stekt eller panert fisk med potetbåter eller grønn salat. Panerer man fisken selv blir man kvitt tørt brød, og kan også tilsette urter og eller mandler/nøtter, feks. Salsa verde Sandefjordsmør eller andre smørsauser (kan også varieres i det uendelige med smakstilsetninger). Ponzusaus, hvis man går litt lett og asiatisk (til feks risnudler, eggenudler eller sobanudler og dampet pak choi). Og her er noen tips til fiskeslag som er mindre brukt enn torsk og laks, og absolutt verdt å sjekke ut: Skatevinge (meles og stekes) Skinnfri ryggfilet av brosme (stekt eller ovnsbakt) Lysingfilet med skinn (skinnstekt eller ovnsbakt). Eller bruk skinnfri filet til fiskekaker! Lomre, rødspette, smørflyndre (stekt filet, eller grillet hele under grillelementet i ovnen hvis de er ganske små) Makrell om sommeren Fersk uerfilet (også god skinnstekt) Anonymkode: d2018...dfc 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 2. februar 2016 #10 Skrevet 2. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tilbereder mye fisk og skrev et langt innlegg om det i en tilsvarende tråd (som etterpå døde stille hen ). Limer det inn her, kanskje det kan gi noen idéer likevel. Og her er noen tips til fiskeslag som er mindre brukt enn torsk og laks, og absolutt verdt å sjekke ut: Skatevinge (meles og stekes) Skinnfri ryggfilet av brosme (stekt eller ovnsbakt) Lysingfilet med skinn (skinnstekt eller ovnsbakt). Eller bruk skinnfri filet til fiskekaker! Lomre, rødspette, smørflyndre (stekt filet, eller grillet hele under grillelementet i ovnen hvis de er ganske små) Makrell om sommeren Fersk uerfilet (også god skinnstekt) Anonymkode: d2018...dfc Å herreverden, kan jeg få be meg selv på middag. Dette ser jo bare ufattelig godt ut!
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #11 Skrevet 2. februar 2016 @Lafemmemauvaise: Anonymkode: d2018...dfc
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #12 Skrevet 2. februar 2016 TS her. Masse gode tips og forslag her, tusen takk! Jeg skal sjekke ut godfisk.no. Og takk for langt innlegg med masse bra tilbehør, det skal jeg ta med meg. Samboer har bestilt røkt torsk med gulrotstuing til uka, men må få til en fiskemiddag til. Anonymkode: 9f343...e50 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå