Gå til innhold

Master ved NHH eller i hjembyen(UIN)?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Til våren fullfører jeg bachelorgraden min i økonomi og administrasjon. Har gått to år i Oslo og et år i utlandet. Planen har opprinnelig vært å flytte til Bergen for å ta masteren ved NHH. Nå har jeg blitt litt usikker på om jeg heller vil ta masteren i hjembyen. 

Har alltid tenkt at etter master skal jeg flytte til Oslo for å jobbe der, men nå i siste tiden har jeg tenkt at det egentlig ikke gir så mye mening. Har ikke så veldig stort nettverk der, så kommer til å må starte helt på scratch hvis jeg flytter tilbake dit om to år. Alternativet er å få jobb i Bergen, men er litt usikker på om jeg vil bo der etter studiene...

Derfor, hvis jeg tenker litt langsiktig (på den sosiale biten) er det bedre å flytte tilbake til Bodø, ta masteren her og senere jobb. På den måten vil jeg nok sikkert ha et litt større nettverk av venner når jeg begynner i jobb. Har ikke så mange venner i byen fra før, de fleste har flyttet.

Men, utdanningsmessig er det vel ikke noe tvil om at NHH er en mye bedre skole enn UIN. 

Noen som har noen tanker om dette? Er veldig usikker nå..

Anonymkode: ba66f...08e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Handelshøgskolen i Bodø har også et godt rykte internasjonalt selv om mange norske vegrer seg for å flytte nordpå, og det er tross alt Norges 3. største handelshøgskole, så det er ikke dårlig å ha gått der heller. Det handler jo også om hva du vil ETTER studiene, som du selv er inne på, og det med nettverk og trivsel er kanskje det viktigste når alt kommer til alt. Merker selv at jeg som ikke er så veldig sosial faktisk savner Oslo etter at jeg flyttet nordover, siden jeg ikke har noe særlig nettverk der oppe - og det går til slutt ut over studieprestasjonene, trivsel og i verste fall også din psykiske helse. Så jeg ville nok vurdert Bodø om jeg var deg; for det sosiale skal du tross alt leve med i mange år og dersom du allerede merker at du savner det er jo det et tegn på at alt ikke er helt på topp i Bergen for din del. Tenker nå jeg :) 

Anonymkode: 4c072...222

Skrevet

Bor ikke i Bergen nå da, nå bor jeg i utlandet.. Noen andre som har noen synspunkter? Utrolig vanskelig valg...

Skrevet

Ville nok valgt NHH. To år går fort og skal du bosette deg i Nordland er det jo bare greit med litt ulik erfaring først. Du blir kjent med flere og får nye impulser. Med NHH stiller du veldig godt, særlig med kombinasjonen utlandsopphold. Starter du i Oslo får du er nettverk gjennom jobben, for mange blir det en myk overgang fra studietilværelsen. Men man klarer seg fint uten å bo i Oslo. HIN er ikke dårlig den heller, så ingen krise om du lander der, men vanskeligere å komme inn på NHH og generelt høyere nivå og status, så du er privilegert når du har valget. Bergen er en ålreit studentby selv om BH miljøet kan være slitsomt, så er det bare en hard kjerne, utenom dem er det alltid mange hyggelige fra hele landet. Hilsen sivøk fra NHH på 40. 

Ps Har du kjæreste i Bodø ville jeg kanskje valgt Bodø, men antar du ikke har det 

Anonymkode: 7d646...74d

• Liker 2
Skrevet

Synes du bør lage en liste som taler for og i mot å studere ved NHH og UiN :)

Anonymkode: 31b6e...abf

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville nok valgt NHH. To år går fort og skal du bosette deg i Nordland er det jo bare greit med litt ulik erfaring først. Du blir kjent med flere og får nye impulser. Med NHH stiller du veldig godt, særlig med kombinasjonen utlandsopphold. Starter du i Oslo får du er nettverk gjennom jobben, for mange blir det en myk overgang fra studietilværelsen. Men man klarer seg fint uten å bo i Oslo. HIN er ikke dårlig den heller, så ingen krise om du lander der, men vanskeligere å komme inn på NHH og generelt høyere nivå og status, så du er privilegert når du har valget. Bergen er en ålreit studentby selv om BH miljøet kan være slitsomt, så er det bare en hard kjerne, utenom dem er det alltid mange hyggelige fra hele landet. Hilsen sivøk fra NHH på 40. 

Ps Har du kjæreste i Bodø ville jeg kanskje valgt Bodø, men antar du ikke har det 

Anonymkode: 7d646...74d

Nei, har ikke kjæreste, men har all familien i Bodø (+ tantebarn).

• 2 måneder senere...
Gjest lisemm
Skrevet (endret)

Konforme streitinger dominerer på NHH. Egoistiske vesener som er opptatt av å bygge "nettverk" og "karriere". Som gruppe er studentene ved NHH svært snevre, og mange av studentene kan karakteriseres som direkte uintelligente. Ved finansretningen finner du de aller verste. Her finner du trolig den tetteste konsentrasjonen av psykopater i Norge. Falske smil og ansiktmimikker avslører de. Du finner de på LinkedIn - poserende i dress med flere hundre kontakter. Ofte jobber de i store globale konsern eller konsulentselskaper. Det er stort sett mennesker uten essens, men som har et overordnet mål om å bli rike som studerer på NHH.

Jeg ville ha valgt UIN. Både mtp. deg selv, og veien videre. Du vil være langt mer eksotisk på arbeidsmarkedet enn en NHHer som har tatt alle de "riktige" valgene i livet mtp. karrieremuligheter (kristen, konservativ, utenlandsopphold, gode karakterer, RL-skjorte, perleøredobber, fasade, osv).

Dersom du vil følge saueflokken - velg NHH. Dersom du vil trå din egen sti - velg UIN.

Endret av lisemm
  • 1 måned senere...
Gjest drumpf
Skrevet

Mange snevre karriere- og fasadebyggende studenter ved NHH. Studentene er ofte veldig enkle og blottet for perspektiv. Penger og karriere er synonyt med "suksess". Og lykke er et skjellord.

Ved finansretningen finner du de aller verste. Mange av disse studentene er regelrette psykopater. Disse drømmer om å jobbe i store korporasjoner og konsulentselskaper. Om ikke enda verre; som hedge-fond forvaltere. Overordnet mål? - Å gjøre de rike enda rikere.

Egoisme og skylapper råder ved NHH, dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Av en eller annen grunn blir denne tråden jeg opprettet for konstruktive svar dradd opp igjen gang på gang for svadasvar. Har forøvrig valgt NHH.

• Liker 1
Skrevet

NHH. De har et helt unikt studentmiljø, og veldig mange faglige og karriærerettede arrangementer i tillegg til de oridinære studiene. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av en eller annen grunn blir denne tråden jeg opprettet for konstruktive svar dradd opp igjen gang på gang for svadasvar. Har forøvrig valgt NHH.

Flott! Håper du er fornøyd. Eksen min gjennom 6 år gikk der og alle jeg ble kjent med er ikke som beskrevet over. Dårlige folk finnes overalt!

Hilsen UiB-student.

Anonymkode: 4e58e...a39

Gjest drumpf
Skrevet
8 timer siden, Ungoliant skrev:

NHH. De har et helt unikt studentmiljø, og veldig mange faglige og karriærerettede arrangementer i tillegg til de oridinære studiene. 

Ved NHH finner du stort sett bare balleslikkende posører uten retningssans. Høyskolen domineres av streitinger som nettverksbygging (sosiopati?) som største hobby. Ellers er juks utbredt, og alle får karakter A eller B. Nivået er lavt.

Miljøet er homogent og harry, og det er en ekkel folkehøyskolestemning over hele skolen. NHH-festene minner mest om et russeparty på tryvann. Døvt.

For å trives på NHH må du være enn "NHHer". Homogen, døv, egoistisk og kalkulerende.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, drumpf skrev:

Ved NHH finner du stort sett bare balleslikkende posører uten retningssans. Høyskolen domineres av streitinger som nettverksbygging (sosiopati?) som største hobby. Ellers er juks utbredt, og alle får karakter A eller B. Nivået er lavt.

Miljøet er homogent og harry, og det er en ekkel folkehøyskolestemning over hele skolen. NHH-festene minner mest om et russeparty på tryvann. Døvt.

For å trives på NHH må du være enn "NHHer". Homogen, døv, egoistisk og kalkulerende.

Noe sier meg at du aldri har satt for på noen av disse skolene?

Anonymkode: d3a75...b31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...