Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! 

Jeg og samboeren min renoverer et hus. Vi skal straks i gang med kjøkkenet, men som skal flyttes til et helt annet rom i huset. Uten å gå nærmere inn på detaljer må vi rive ned det gamle kjøkkenet før vi bygger det nye. Det vil si at vi kommer til å leve en stund uten kjøkken - vi har kun tilgang på frys og microbølgeovn (ikke ovn eller steketopp!). Med arbeid hele dagen er det godt å ha noe middag, så jeg ønsker å planlegge slik at vi kan ha ferdige matretter i frysen, og som kan varmes i microbølgeovn. Men jeg trenger forslag til hva slags middag som egner seg?

Endret av FruS
Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Omtrent hva som helst av supper og gryteretter, enten de er basert på kjøtt, fisk eller grønnsaker, passer godt å lage i større mengder slik at de kan fryses ned i porsjoner og varmes i mikroen. 

Skrevet

Vi pusset opp kjøkkenet for noen år siden, og hadde en tilsvarende situasjon i et par måneders tid (pga omfattende rehabilitering av gulv, vegger +++). Vi rigget til en hybelkomfyr i stua, rett og slett, en sånn liten sak med stekeovn og to plater på. Dessuten bunkret vi opp med engangsservise/bestikk og ikke minst alu-former til ovnen fra Staples (vi hadde ikke noe egnet sted til oppvask). Det fungerte utmerket! Vi laget helt super mat hele tiden, og brukte ovnen maksimalt. Så om du har anledning til å investere i en sånn (fra feks Fretex?) så vil jeg anbefale det.

Ellers er det smart med reker og loff, forresten. Rekene er jo på sitt beste nå.

Anonymkode: ada28...ae7

Skrevet

kan ellers anbefale stormkjøkken, grilling eller bål i hagen. 

Skrevet

Lasagne, fiskegrateng, skinkegrateng og alle typer gratenger egentlig...

Alt av supper og gryter 

grønnsaker og potet kan faktisk varmes/kokes i mikro

torsk og laks kan kokes/dampes

omelett

Pasta med div sauser osv

du kan lage fersk eggerøre i mikro men pass på så det ikke sprekker :P

ris og poteter og grønnsaker kan også kokes med vann fra vannkoker

batr stek alt SV kjøtt og varme opp

Anonymkode: 4f335...7d6

Skrevet

Ser vannkoker er nevnt, bra tips! Og vil bare legge til at man kan lage couscoussalat med vannkoker, dvs la couscousen svelle i en bolle med nykokt vann, og tilsette grønnsaker og urter etc. Samme med salat av risnudler o.l. som kun skal svelle i nykokt vann.

Anonymkode: ada28...ae7

• Liker 1
Skrevet

Mer eller mindre alt egner seg til frysing. Alle slags gryteretter, fiskegrateng, lasagne, moussaka, sheperds pai, pastagryter, alt mulig. Så lenge det ikke er tilsatt ting som yoghurt eller andre melkeprodukter som tåler dårlig oppvarming, går det bra å fryse og tine i micro. 

Dere kan også dampe/koke fisk i mikroen, så dere trenger ikke leve av mat fra frysen. Det er veldig mye som kan lages kun ved mikro. Damp fisk, kok grønnsaker, og tadaa, man har et måltid. 

Anonymkode: aab2a...1fc

Skrevet

Lapskaus! 

Som resten sier: supper, gryteretter, formretter etc.

Bacon kan godt stekes i mikrobølgeovn. 

Eller invester/lån en hybelkomfyr eller bare ei løs kokeplate:) 

Skrevet

Wow! Tusen takk for alle bidrag :-) :-)

Skrevet

Hvis du har grill så er det ikke noe i veien for å grille nå :)

Skrevet

Vet ikke om det er nevnt men lasagne! Og salater basert på for eksempel couscous og byggris (byggris kan bløtlegges i stede for å koke). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...