AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #1 Skrevet 1. februar 2016 Hei! Jeg flytter inn i en ny leilighet, hvor det ikke er noe som helst møbler. Jeg hørte at det går an å søke om penger hos nav? Etablerings penger? Etableringstilskudd? Isåfall, hvor mye kan jeg søke om? Kan jeg søke elektronisk? Og, hvor mye kan man søke om? :) Anonymkode: d4677...f70
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #2 Skrevet 1. februar 2016 Det er en nødhjelp nav tilbyr. Du bør heller gå for finn.no/torget/gisbort Anonymkode: efb3f...0d9 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #3 Skrevet 1. februar 2016 Har du jobb? Får du penger frå lånekassen? Om ja, så tviler jeg på at du får noe penger med med mindre det er spesielle omstendigheter inne i bildet. Anonymkode: 00bbe...805
Gjest Lunasama Skrevet 1. februar 2016 #4 Skrevet 1. februar 2016 https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Arbeidsledig+og+jobbsoker/Nyheter/nytt-regelverk-for-tilleggsstønader
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #5 Skrevet 1. februar 2016 Jeg får Arbeidsavklarings penger. Jeg eier ikke så mye som ett sagspon! TS Anonymkode: d4677...f70
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #6 Skrevet 1. februar 2016 Du får kun hjelp til å kjøpe brukt og det kan uansett lønne seg å sjekke finn.no som nevnt over her Vet ikke hvor strengt det er nå lenger, men før var dette i hovedssak et tilbud for de som står utenfor jobbmarkedet/mottar sosialhjelp. Men så forekommer det jo også ulik praksis ved ulike nav kontor. Anonymkode: 96c2b...6cb
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #7 Skrevet 1. februar 2016 Jeg jobber ikke. Får AAP. Er det ikke slik at alle hat "krav" på etableringspenger en gang i livet? TS Anonymkode: d4677...f70
Gjest FarDareisMai Skrevet 1. februar 2016 #8 Skrevet 1. februar 2016 Finn.no har mye bra på gibort-torget, som er gratis mot henting. Hvis du har tilgang til bil/venner som har bil, så kan du kanskje leie tilhenger og kjøre en runde for å fylle opp til leiligheten. Kan også få fine kupp, helt gratis. Leiligheten min er innredet med nesten bare gratis/billige møbler fra Finn.no. Betalte kun for tilhenger og bensin til kompiser for å få det hentet.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #9 Skrevet 1. februar 2016 Nei, alle har ikke krav på etableringspenger en gang i livet (alvorlig talt, får da være grenser for hva staten skal betale). Du kan fint dekorere hele hjemme med gratis greier fra finn, kjenner flere som har gjort det, mye bra som gis bort. Anonymkode: 51c50...3f2 11
Hattivatti Skrevet 1. februar 2016 #10 Skrevet 1. februar 2016 Jeg sto så og si helt på bar bakke for en del år siden. Finn.no - gis bort var redningen min. Faren min hjalp meg med å hente. Jeg fikk møbler som så fine ut. Sengen var kun sovet i få ganger fordi det var gjesteseng. Man har heller ikke mulighet til å være kravstor når man ikke har penger. Jeg gikk også på aap og fikk ikke hjelp fra nav. Jeg tenkte ikke at det var et alternativ en gang. Kjøkkenutstyr finner du billig på ikea. De har "startpakker" med servise til noen få 100lapper. Bestikk koster heller ikke mye. Jeg har sett bestikk til 50lappen på Europris. Siden du går på aap og ikke eier noe antar jeg at du leier, da er som oftest hvitevarer innkludert så det er en utgift mindre akkurat nå. Etter hvert ønsker du deg penger til jul og bursdag for å få råd til å oppgradere. 3
Gjest FarDareisMai Skrevet 1. februar 2016 #11 Skrevet 1. februar 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber ikke. Får AAP. Er det ikke slik at alle hat "krav" på etableringspenger en gang i livet? TS Anonymkode: d4677...f70 Nei. Man kan få tilskudd hvis man mottar sosialstønad og ikke har noe mer enn til livsopphold. Da kun til brukt, og det aller mest nødvendige. Når det gjelder arbeidsavklaringspenger , så kan man få hjelp til flytting hvis det passer med det tiltaket man er på. Men om det gjelder møbler, er jeg usikker på. Men strengt tatt er det ikke nødvendig når det kommer til møbler, for det kan du enkelt fikse på Finn.no, slik jeg skisserte i mitt forrige innlegg. Når man ikke har så mye penger, så kan man ikke forvente nye og fine møbler.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #12 Skrevet 1. februar 2016 Jeg og samboern flyttet fra 30 kvm i oslo til 140 kvm enebolig i mindre by denne sommern. Vi eide kun bøker, 1 tv, bestikk og tallerker osv. Vi klarte å innrede hele huset for til sammen 3000 kr. To stuer, kjøkken, vaskerom, separat toalett og dusj og tre soverom. Vi fikk tak i alt vi trengte gratis eller veldig billig på finn.no og den lokale kjøp/salg-gruppa på facebook. Alt er ikke superfint, men vi har fått det til å fungere. Ta f.eks sofaen som vi fikk gratis, veldig fin form og behagelig å sitte, men samtidig dritstøgg. Der brukte vi noen få kroner på billige tepper og "saueskinn"feller som vi dekket den med. Nå er den finfin. Kjøkkebordet var slitent og malt i grusom farge Brukte en dag på å pusse det ned og male det på nytt i fin farge(malingen fikk vi gratis i nærmeste malebutikk siden den uansett var feilblandet og skulle kastes. Dette klarer du nok fint uten nav, krever bare litt innsats. Anonymkode: 75f1e...62c 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #13 Skrevet 1. februar 2016 10 timer siden, Lunasama skrev: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Arbeidsledig+og+jobbsoker/Nyheter/nytt-regelverk-for-tilleggsstønader Takk, men fant ikke noe? Anonymkode: d4677...f70
Gjest FarDareisMai Skrevet 1. februar 2016 #14 Skrevet 1. februar 2016 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, men fant ikke noe? Anonymkode: d4677...f70 Syns svaret i linken var klargjørende. Det er mulig å få stønad til bolig/overnatting, og herunder kan man også tolke det som hjelp til boligen. Men det avhenger av din situasjon. Er du f.eks ung og du skal etablere deg for første gang, samtidig som du har AAP, så er det mulig at det kvalifiserer. Det du må gjøre er å kontakte ditt NAV, de pleier å ta imot ulike spørsmål i arbeidstiden, det beste er å møte opp og stille spørsmålet i skranken. Som regel blir du henvist videre. Å ringe er etter min erfaring håpløst. Endret 1. februar 2016 av FarDareisMai Skrivefeil
Miranda16 Skrevet 3. februar 2016 #15 Skrevet 3. februar 2016 Mange random svar her. Om du kan få støtte til etablering er avhengig av hvor mye du tjener og at du ikke har fått tilskudd til dette før. Om du søker må du legg ved liste over hva du trenger og annen nødvendig dokumentasjon. Kan være at det står på søknaden om hva slags dokumentasjon du må legge ved ellers vil du få annen forespørsel på dette.
Gjest førstedamen Skrevet 3. februar 2016 #16 Skrevet 3. februar 2016 Vel på AAP kan du få alle mulige tillskudd, emn de ser igjennom saken din, og uten den så kan jeg ikke si noe om du har rett til dette eller ikke. De vil gå nøye igjennom dine kontooversikter de siste mnd og har du f.eks samboer som jobber, nei da får du ingen ting. De kommer til å spørre, hvorfor du kjøpte det, hva du brukte det uttaket til, osv osv. Jeg får ingen tilskudd.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #17 Skrevet 3. februar 2016 Husk at du ikke egentlig trenger så mye møbler ti å begynne med. Hvis leiligheten er med hvitevarer og slikt trenger du egentlig bare ei seng, og du kan kanskje klare å låne en madrass midlertidig av noen bekjente til du får tak i ei billig seng. Pappkasser fungerer til mye når det bare er midlertidig. Anonymkode: ac57a...d5f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #18 Skrevet 3. februar 2016 Ta deg heller en tur på finn gis bort enn på nav. Mye mere samfunnsøkonomisk og bærekraftig. Anonymkode: fe62e...94e 3
Million Skrevet 4. februar 2016 #19 Skrevet 4. februar 2016 (endret) Den 1.2.2016 at 15.39, AnonymBruker skrev: Jeg jobber ikke. Får AAP. Er det ikke slik at alle hat "krav" på etableringspenger en gang i livet? TS Anonymkode: d4677...f70 Nei. Har jeg aldri hørt om. Vi lever riktignok i en velferdsstat, men det er IKKE sånn at ALLE får "etableringspenger" når de flytter hjemmefra, nei. Langt i fra. Det er meningen folk skal kjøpe det selv, enten for egne penger eller så må de låne eller ta møblene på avbetaling. Du kan ikke forlange at staten skal degge for deg så du skal slippe å stifte gjeld, og dekke det du selv kan låne penger til og betale for. Herregud, jeg blir helt satt ut av folks endeløse griskhet og naive tro på at NAV dekker alt for alle! Ingen skal liksom betale sjøl her i livet lenger. Du har fått det gode rådet av flere i tråden og sjekke ut GIS BORT på Finn.no. Be en venn kjøre deg, og så henter du møbler hos folk som gir vekk gratis. Du kan få både sofa og seng og alt mulig. TV vet jeg ikke, der må du kanskje ut med 400-500 kr. Endret 4. februar 2016 av Million 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå