Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som kan hjelpe meg når det gjelder valgfag på vgs.? Jeg mangler et valgfag for å oppnå generell studiekomptanse. Et fag over to år, som jeg skal ta eksamen nå i vår/sommer, så gjerne et valgfag som er greit å ta på et halvt år? Setter stor pris på hjelp:)

Anonymkode: a5e0e...3f6

Skrevet

Sosiologi /samfunnskunnskap 

Skrevet
14 minutter siden, Hectine skrev:

Sosiologi /samfunnskunnskap 

Jeg har hatt det som valgfag, det og biologi... Mangler kun et valgfag, finner bare ikke ut hva :-( Du har ikke flere forslag? Hva med internasjonal engelsk? Tror du jeg klarer det på et halvt år? 

Skrevet

Har du hatt norsk på vg3 tror jeg ikke at kommunikasjon og kultur skal være så alt for vanskelig. Det er i tillegg veldig gøy :)

Anonymkode: 702e3...368

Skrevet

Realfag: kjemi

Samfunnsvitenskapelige fag: sosiologi, sosialkunnskap, politikk, historie og filosofi, rettslære. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt norsk på vg3 tror jeg ikke at kommunikasjon og kultur skal være så alt for vanskelig. Det er i tillegg veldig gøy :)

Kommunkasjon og kultur, er det et fag som går over 2 år? Altså, er det godkjent som et fullverdig valgfag? :)

Skrevet
2 minutter siden, Edain skrev:

Realfag: kjemi

Samfunnsvitenskapelige fag: sosiologi, sosialkunnskap, politikk, historie og filosofi, rettslære. 

Er det ikke sånn at du må ta både sosiologi og sosialkunnskap for å få det godkjent som valgfag? Når det gjelder kjemi, kan jeg bare ta kjemi 1, eller må jeg ta kjemi 1 og 2 for å få det godkjent? :)

Skrevet

Tusen takk til alle som har svart, er veldig forvirret når det gjelder dette!

Skrevet

Du må ha 2 fag over 2 år for å få godkjent. Og begge må være innenfor det området du har valgt. F.eks jeg tok bio 1 og bio 2, og matematikk S1 + S2. Dette gjorde jeg for at jeg skulle få vitnemål med realfag. Ellers tok jeg engelsk og kjemi.  Internasjonal engelsk tok jeg som privatist til jul for å fjerne en pinlig dårlig karakter i et realfag, og det var easy peasy. Jeg leste en kveld og fikk 6. Så er du noenlunde god i engelsk tror jeg ikke det skal være noe problem. Bare pass på at du har 2 fag som går over 2 år ;)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke sånn at du må ta både sosiologi og sosialkunnskap for å få det godkjent som valgfag? Når det gjelder kjemi, kan jeg bare ta kjemi 1, eller må jeg ta kjemi 1 og 2 for å få det godkjent? :)

Du skal velge tre valgfag, og fordype deg i to. De to du fordyper deg i må være i samme fagområder (realfag eller samfunnsfag). Du går VG1? Hvilken type matematikk har du? 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommunkasjon og kultur, er det et fag som går over 2 år? Altså, er det godkjent som et fullverdig valgfag? :)

Ja, du kan velge mellom å ta Kommunikasjon og kultur 1+KK2 og KK1+KK3. Jeg hadde 1+2 og likte dem veldig godt.

Skrevet
9 minutter siden, Hectine skrev:

Du må ha 2 fag over 2 år for å få godkjent. Og begge må være innenfor det området du har valgt. F.eks jeg tok bio 1 og bio 2, og matematikk S1 + S2. Dette gjorde jeg for at jeg skulle få vitnemål med realfag. Ellers tok jeg engelsk og kjemi.  Internasjonal engelsk tok jeg som privatist til jul for å fjerne en pinlig dårlig karakter i et realfag, og det var easy peasy. Jeg leste en kveld og fikk 6. Så er du noenlunde god i engelsk tror jeg ikke det skal være noe problem. Bare pass på at du har 2 fag som går over 2 år ;)

Ok, så da trenger jeg ikke å ta flere enn 2 fag som går over 2 år? Det visste jeg jo ikke! Jeg har hatt bio 1 og 2, og sosiologi/sosialantropologi og sosialkunnskap. Så da kan jeg f.eks. bare ta kjemi 1 nå for å få det godkjent? Tusen takk for svar!! :)

Skrevet
14 minutter siden, Edain skrev:

Du skal velge tre valgfag, og fordype deg i to. De to du fordyper deg i må være i samme fagområder (realfag eller samfunnsfag). Du går VG1? Hvilken type matematikk har du? 

Jeg trodde en måtte fordype i tre fag, altså ta tre fag som går over to år, så da kan jeg bare velge et fag som går over ett år? Veeeldig greit å vite :)  Jeg ble ferdig med vgs i sommer, men tar fag nå for å få studiekompetanse :)

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan velge mellom å ta Kommunikasjon og kultur 1+KK2 og KK1+KK3. Jeg hadde 1+2 og likte dem veldig godt.

Du får det godkjent som fordypninsfag om du velger 1+kk2, og ikke kk1+kk3? :) 

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det er vel ingen valgfag som går over to år lenger. Er det ikke delt opp i to fag som f.eks. Fysikk 1 og Fysikk 2?

Skrevet
18 minutter siden, Edain skrev:

Altså, hvis jeg forsto deg riktig, så får jeg det ikke godkjent hvis jeg har bio1- og 2, samt sosiologi/sosialkunnskap + kjemi 1? Da må jeg altså ta kjemi1 og 2, eller internasjonal engelsk for å få det godkjent?

Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde en måtte fordype i tre fag, altså ta tre fag som går over to år, så da kan jeg bare velge et fag som går over ett år? Veeeldig greit å vite :)  Jeg ble ferdig med vgs i sommer, men tar fag nå for å få studiekompetanse :)

Du får det godkjent som fordypninsfag om du velger 1+kk2, og ikke kk1+kk3? :) 

Hvilke valgfag hadde du når du gikk VG2? Hvis du har fordypning i biologi og sosiologi/sosialkunnskap, så må du ta enda en fordypning som f.eks, kjemi 1+2 eller rettslære 1+2. Med mindre du har hatt R eller S matte. 

Skrevet
2 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Det er vel ingen valgfag som går over to år lenger. Er det ikke delt opp i to fag som f.eks. Fysikk 1 og Fysikk 2?

Altså, fysikk går over to år ja - fysikk 1 og 2, men du trenger selvfølgelig ikke å ta full fordypning i faget hvis du ikke vil det.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, hvis jeg forsto deg riktig, så får jeg det ikke godkjent hvis jeg har bio1- og 2, samt sosiologi/sosialkunnskap + kjemi 1? Da må jeg altså ta kjemi1 og 2, eller internasjonal engelsk for å få det godkjent?

Hvis du har kjemi 1, så mangler du kjemi 2 for å få spesiell studiekompetanse. Tar du internasjonal engelsk må du også ha samfunnsfaglig engelsk.  

Skrevet
5 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Når man går et vanlig vgs-løp, så har man da fysikk 1 i VG2 og fysikk 2 i VG3. En fordypning som går over to år. 

Skrevet (endret)

Det glemte jeg selvfølgelig å si. At du må ta nok fag til å fylle timeplanen din, men at bare 2 må være over 2 år. (Altså f.eks fysikk1  og fysikk 2, og matte S1 og S2). I tillegg ta andre fag til å fylle opp. Det var vertfall slik da jeg gikk ut for 3 år siden :)  (

Felles programfag

• Du må ta minimum to fag over to år fra eget programområde
  • Hvert fag er på 5 timer i uken hvert år, dvs 10 timer i Vg2 og 10 timer i Vg3 
  • Begge fagene må du fortsette med i Vg3
  • Du må fullføre og bestå fagene

algfrie programfag

• Du kan velge ett fag for hvert år fra et annet programområde innen studieforberedende utdanningsprogram, eller de kan velges fra eget programområde
  • Toppidrett går inn som dette faget (for dem som har kommet inn på det i Vg1) 
  • 5 timer i uken på Vg2 og 5 timer i uken på Vg3
  • Det kan være et fag som du fortsetter med over to år, eller du kan velge to forskjellige fag

Endret av Hectine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...