AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #1 Skrevet 1. februar 2016 Noen her som kan hjelpe meg når det gjelder valgfag på vgs.? Jeg mangler et valgfag for å oppnå generell studiekomptanse. Et fag over to år, som jeg skal ta eksamen nå i vår/sommer, så gjerne et valgfag som er greit å ta på et halvt år? Setter stor pris på hjelp:) Anonymkode: a5e0e...3f6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #3 Skrevet 1. februar 2016 14 minutter siden, Hectine skrev: Sosiologi /samfunnskunnskap Jeg har hatt det som valgfag, det og biologi... Mangler kun et valgfag, finner bare ikke ut hva :-( Du har ikke flere forslag? Hva med internasjonal engelsk? Tror du jeg klarer det på et halvt år? Anonymkode: a5e0e...3f6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #4 Skrevet 1. februar 2016 Har du hatt norsk på vg3 tror jeg ikke at kommunikasjon og kultur skal være så alt for vanskelig. Det er i tillegg veldig gøy Anonymkode: 702e3...368
Gjest Edain Skrevet 1. februar 2016 #5 Skrevet 1. februar 2016 Realfag: kjemi Samfunnsvitenskapelige fag: sosiologi, sosialkunnskap, politikk, historie og filosofi, rettslære.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #6 Skrevet 1. februar 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du hatt norsk på vg3 tror jeg ikke at kommunikasjon og kultur skal være så alt for vanskelig. Det er i tillegg veldig gøy Anonymkode: 702e3...368 Kommunkasjon og kultur, er det et fag som går over 2 år? Altså, er det godkjent som et fullverdig valgfag? Anonymkode: a5e0e...3f6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #7 Skrevet 1. februar 2016 2 minutter siden, Edain skrev: Realfag: kjemi Samfunnsvitenskapelige fag: sosiologi, sosialkunnskap, politikk, historie og filosofi, rettslære. Er det ikke sånn at du må ta både sosiologi og sosialkunnskap for å få det godkjent som valgfag? Når det gjelder kjemi, kan jeg bare ta kjemi 1, eller må jeg ta kjemi 1 og 2 for å få det godkjent? Anonymkode: a5e0e...3f6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #8 Skrevet 1. februar 2016 Tusen takk til alle som har svart, er veldig forvirret når det gjelder dette! Anonymkode: a5e0e...3f6
Hectine Skrevet 1. februar 2016 #9 Skrevet 1. februar 2016 Du må ha 2 fag over 2 år for å få godkjent. Og begge må være innenfor det området du har valgt. F.eks jeg tok bio 1 og bio 2, og matematikk S1 + S2. Dette gjorde jeg for at jeg skulle få vitnemål med realfag. Ellers tok jeg engelsk og kjemi. Internasjonal engelsk tok jeg som privatist til jul for å fjerne en pinlig dårlig karakter i et realfag, og det var easy peasy. Jeg leste en kveld og fikk 6. Så er du noenlunde god i engelsk tror jeg ikke det skal være noe problem. Bare pass på at du har 2 fag som går over 2 år
Gjest Edain Skrevet 1. februar 2016 #10 Skrevet 1. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke sånn at du må ta både sosiologi og sosialkunnskap for å få det godkjent som valgfag? Når det gjelder kjemi, kan jeg bare ta kjemi 1, eller må jeg ta kjemi 1 og 2 for å få det godkjent? Anonymkode: a5e0e...3f6 Du skal velge tre valgfag, og fordype deg i to. De to du fordyper deg i må være i samme fagområder (realfag eller samfunnsfag). Du går VG1? Hvilken type matematikk har du?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #11 Skrevet 1. februar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommunkasjon og kultur, er det et fag som går over 2 år? Altså, er det godkjent som et fullverdig valgfag? Anonymkode: a5e0e...3f6 Ja, du kan velge mellom å ta Kommunikasjon og kultur 1+KK2 og KK1+KK3. Jeg hadde 1+2 og likte dem veldig godt. Anonymkode: 702e3...368
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #12 Skrevet 1. februar 2016 9 minutter siden, Hectine skrev: Du må ha 2 fag over 2 år for å få godkjent. Og begge må være innenfor det området du har valgt. F.eks jeg tok bio 1 og bio 2, og matematikk S1 + S2. Dette gjorde jeg for at jeg skulle få vitnemål med realfag. Ellers tok jeg engelsk og kjemi. Internasjonal engelsk tok jeg som privatist til jul for å fjerne en pinlig dårlig karakter i et realfag, og det var easy peasy. Jeg leste en kveld og fikk 6. Så er du noenlunde god i engelsk tror jeg ikke det skal være noe problem. Bare pass på at du har 2 fag som går over 2 år Ok, så da trenger jeg ikke å ta flere enn 2 fag som går over 2 år? Det visste jeg jo ikke! Jeg har hatt bio 1 og 2, og sosiologi/sosialantropologi og sosialkunnskap. Så da kan jeg f.eks. bare ta kjemi 1 nå for å få det godkjent? Tusen takk for svar!! Anonymkode: a5e0e...3f6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #13 Skrevet 1. februar 2016 14 minutter siden, Edain skrev: Du skal velge tre valgfag, og fordype deg i to. De to du fordyper deg i må være i samme fagområder (realfag eller samfunnsfag). Du går VG1? Hvilken type matematikk har du? Jeg trodde en måtte fordype i tre fag, altså ta tre fag som går over to år, så da kan jeg bare velge et fag som går over ett år? Veeeldig greit å vite Jeg ble ferdig med vgs i sommer, men tar fag nå for å få studiekompetanse 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du kan velge mellom å ta Kommunikasjon og kultur 1+KK2 og KK1+KK3. Jeg hadde 1+2 og likte dem veldig godt. Anonymkode: 702e3...368 Du får det godkjent som fordypninsfag om du velger 1+kk2, og ikke kk1+kk3? Anonymkode: a5e0e...3f6
Gjest Herr Heftig Skrevet 1. februar 2016 #14 Skrevet 1. februar 2016 Det er vel ingen valgfag som går over to år lenger. Er det ikke delt opp i to fag som f.eks. Fysikk 1 og Fysikk 2?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #15 Skrevet 1. februar 2016 18 minutter siden, Edain skrev: Du skal velge tre valgfag, og fordype deg i to. De to du fordyper deg i må være i samme fagområder (realfag eller samfunnsfag). Du går VG1? Hvilken type matematikk har du? Altså, hvis jeg forsto deg riktig, så får jeg det ikke godkjent hvis jeg har bio1- og 2, samt sosiologi/sosialkunnskap + kjemi 1? Da må jeg altså ta kjemi1 og 2, eller internasjonal engelsk for å få det godkjent? Anonymkode: a5e0e...3f6
Gjest Edain Skrevet 1. februar 2016 #16 Skrevet 1. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde en måtte fordype i tre fag, altså ta tre fag som går over to år, så da kan jeg bare velge et fag som går over ett år? Veeeldig greit å vite Jeg ble ferdig med vgs i sommer, men tar fag nå for å få studiekompetanse Du får det godkjent som fordypninsfag om du velger 1+kk2, og ikke kk1+kk3? Anonymkode: a5e0e...3f6 Hvilke valgfag hadde du når du gikk VG2? Hvis du har fordypning i biologi og sosiologi/sosialkunnskap, så må du ta enda en fordypning som f.eks, kjemi 1+2 eller rettslære 1+2. Med mindre du har hatt R eller S matte.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #17 Skrevet 1. februar 2016 2 minutter siden, Herr Heftig skrev: Det er vel ingen valgfag som går over to år lenger. Er det ikke delt opp i to fag som f.eks. Fysikk 1 og Fysikk 2? Altså, fysikk går over to år ja - fysikk 1 og 2, men du trenger selvfølgelig ikke å ta full fordypning i faget hvis du ikke vil det. Anonymkode: a5e0e...3f6
Gjest Edain Skrevet 1. februar 2016 #18 Skrevet 1. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, hvis jeg forsto deg riktig, så får jeg det ikke godkjent hvis jeg har bio1- og 2, samt sosiologi/sosialkunnskap + kjemi 1? Da må jeg altså ta kjemi1 og 2, eller internasjonal engelsk for å få det godkjent? Anonymkode: a5e0e...3f6 Hvis du har kjemi 1, så mangler du kjemi 2 for å få spesiell studiekompetanse. Tar du internasjonal engelsk må du også ha samfunnsfaglig engelsk.
Gjest Edain Skrevet 1. februar 2016 #19 Skrevet 1. februar 2016 5 minutter siden, Herr Heftig skrev: Det er vel ingen valgfag som går over to år lenger. Er det ikke delt opp i to fag som f.eks. Fysikk 1 og Fysikk 2? Når man går et vanlig vgs-løp, så har man da fysikk 1 i VG2 og fysikk 2 i VG3. En fordypning som går over to år.
Hectine Skrevet 1. februar 2016 #20 Skrevet 1. februar 2016 (endret) Det glemte jeg selvfølgelig å si. At du må ta nok fag til å fylle timeplanen din, men at bare 2 må være over 2 år. (Altså f.eks fysikk1 og fysikk 2, og matte S1 og S2). I tillegg ta andre fag til å fylle opp. Det var vertfall slik da jeg gikk ut for 3 år siden ( Felles programfag Du må ta minimum to fag over to år fra eget programområde Hvert fag er på 5 timer i uken hvert år, dvs 10 timer i Vg2 og 10 timer i Vg3 Begge fagene må du fortsette med i Vg3 Du må fullføre og bestå fagene algfrie programfag Du kan velge ett fag for hvert år fra et annet programområde innen studieforberedende utdanningsprogram, eller de kan velges fra eget programområde Toppidrett går inn som dette faget (for dem som har kommet inn på det i Vg1) 5 timer i uken på Vg2 og 5 timer i uken på Vg3 Det kan være et fag som du fortsetter med over to år, eller du kan velge to forskjellige fag Endret 1. februar 2016 av Hectine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå