Gå til innhold

Mettende frokost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter veldig med å gå ned i vekt, spiser alltid brød (bytter ut med knekkebrød noen ganger, men føler meg aldri mett etter dette) til frokost. Eneste muligheten for å holde meg mett lenge, har en jobb som ofte gjør at jeg ikke får spise fra kl 8-13.

Trenger tips på mettende frokost, gjerne smoothie.
Havregrøt og slikt passer meg svært dårlig, siden jeg tar på syltetøy og sukker for å få det ned. Haha :(

gjerne oppskrifter på sunnere brød/rundstykker, Leter meg blind på nett. Så mye rart folk putter i brøda sine..

Anonymkode: 1d916...cfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette synes jeg er mettende, det har også mye protein  og lite karbo:

Tre-fire store, toppede spiseskjeer cottage cheese, 15-20 hakkede mandler, 1 barneskje Lerums sukkerfritt jordbærsyltetøy (evnt ferske jordbær og blåbær, det er sunnere, men tar bittelitt lenger tid, siden det må vaskes og renses). Veldig godt og! 😋 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har fått dilla på omelett! Steker to egg, litt purre, et par ss mager cottage cheese og en neve brune bønner. Topper den gjerne med litt smårettskinke evt pepperoni. Bønner og omelett høres kanskje litt rart ut, men det er kjempegodt hvis man tør å prøve :)

Gjest Plastic Heart
Skrevet

Rundstykker er kjempelett å lage sunne! :) Ikke se deg blind på alle de eviglange oppskriftene der ute, det enkleste er ofte det beste. Det funker med kun havregryn, vann og litt salt, men det blir enda bedre og mer næringsrikt om du putter oppi litt ulike frø, et egg, olje, kanskje litt cottage cheese, kesam, creme fraiche eller lignende også. Det er bare å prøve seg frem! 

Skrevet

Jeg bruker å lage rundstykker av cottage cheese, egg, litt bakepulver, litt knuste linfrø og havregryn. Rører sammen og steker i ovnen til de er gyldne. Lettvindt å lage, smaker godt og holder deg mett lenge. 

Likedan synes jeg egg metter godt og lenge. Kok gjerne egg kvelden i forveien, og ta egg på knekkebrødene, gjerne sammen med cherrytomater og et dryss maldonsalt. 

Det er også godt med avokado på knekkebrød, dryss over litt salt og pepper. 

Skrevet

åh ja holder med omelett her.
2 egg, spinat, løk, paprika, skinke, lettost. Namnam holder leeenge og orker aldri hele! :)
Eller lapper/pannekaker i utallige sunne varianter

Skrevet

Jeg lager smoothie av bringebær, banan, gresk yoghurt og en skje proteinpulver. Holder meg mett lenge, i alle fall.

Skrevet

Overnight oats! Jeg bruker plante/nøttemelk og topper med yoghurt, kesam, vaniljekesam, eller cottage cheese og litt banan,  bær,  mandler, kokosflak, tørket frukt eller hva jeg måtte ha lyst på. Kan varieres i det uendelige og veldig lettvindt.  

Ellers støtter jeg forslag om egg i alle former. Metter lenge. 

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

En mettende og god smoothie: ca 1 dl frosne bær, 1 dl kokosmelk, 1 rått egg, 1 ss knuste linfrø, vann til ønsket konsistens og evt. søtning (sukrin, stevia eller lignende). Denne holder meg mett i timesvis.

En annen favoritt: 1 skive proteinrikt brød med ca 1/4 avocado smaksatt med salt, pepper, noen dråper sitron og litt chili/Tabasco, med et stekt egg på toppen.

Skrevet

Bananpannekaker. 2 egg, 1 banan. Miks med stavmikser. Dette gir 2 pannekaker. Jeg har på syltetøy uten tilsatt sukker, cottage cheese og litt crème fraîche. Spiser klokken 07.15 og er mett til utpå ettermiddagen.

Gjest earlgrey
Skrevet
9 timer siden, FantasDick skrev:

Overnight oats! Jeg bruker plante/nøttemelk og topper med yoghurt, kesam, vaniljekesam, eller cottage cheese og litt banan,  bær,  mandler, kokosflak, tørket frukt eller hva jeg måtte ha lyst på. Kan varieres i det uendelige og veldig lettvindt.  

Ellers støtter jeg forslag om egg i alle former. Metter lenge. 

Signerer overnight oats! Bare søk det opp på YouTube eller google det, finnes tusen varianter :) hvis jeg lager en stor posjon er jeg mett i 5-6 timer!

Skrevet

Om jeg har god tid (jeg hopper vanligvis bare rett ut av senga og ut døra nesten, dessverre..), varmer jeg et rundstykke i stekeovnen samtidig som jeg setter på et egg i eggkokeren. Sammen med røkelaks er det en perfekt frokost som holder meg mett lenge :)

Anonymkode: 642fb...036

Skrevet

Havregrynsgrøt (av melk) toppet med sukrin gold, hakkede mandler og kanel.

Anonymkode: b4b9f...faa

• Liker 1
Skrevet

Kokt egg på knekkebrød holder meg. Spiste frokost kl 05.30 . Var egentlig ikke spesielt sulten kl 12 når jeg hadde lunsj .

Ellers er omelett en fin løsning. 

Anonymkode: c215b...8d6

Skrevet

Banan, peanøttsmør,  linfrø og melk i blender holder meg mett ganske lenge. Og kjempegodt :) signerer oogså overnight oats. 

Skrevet

En stor favoritt hos meg for tiden er lapper av 4 ss havregryn, 2 ss cottage cheese, 2 egg, 1/2 ts bakepulver og ei klype salt. Stek som lapper (jeg pleier få 4 stk) i litt smør. Spiser vanligvis med banan, men bruk det som passer deg. Veldig godt, og holder meg mett i en del timer :)

Ellers, som flere her sier, er egg i alle former godt og metter lenge. Tenk på å få i deg proteiner og fett, så er du mett lenger :)

Skrevet

Jeg spiser cottage cheese med peanøtter og skinkebiter, omtrent hver dag til frokost. Synes det både er veldig lettvint og mettende :)

Skrevet (endret)

Bananpannekaker pleier å holde en stund. Jeg pleier å spise det før jeg går på trening. De dekker iallfall mitt behov for mat i de 2-3 timene det tar fra jeg går ut døra til jeg kommer hjem og kan mekke noe proteinrik mat.

40 gram havregryn, to egg, en banan, 10 gram olje i stekepanna (tror jeg)

Havregryn, banan og egg i blender, til det er en grei røre, stekes som relativt små lapper. Jeg spiser dem som de er, siden kaloriregnskapet mitt sprekker med et smell hvis jeg spiser med ost e.l.

Men seriøst, kan du ikke spise NOE som helst mellom kl 08 og 13? Det er jo 5 timer, og godt i overkant av det som er anbefalt å gå uten mat, uansett jobb.

Endret av Mann 42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...