Gå til innhold

Øresopp på hund.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Hunden min har nok en gang fått tilbakefall av øresopp, denne gangen i begge ørene. Har vært hos dyrlegen tre ganger før med dette problemet, og jeg har fått en rens og en spray jeg skal bruke, men blir aldri helt kvitt det. 

Noen som har hatt en hund som har slitt med det samme? Kan det være allergi? Et dette noe jeg må belage meg på at hun alltid vil få tilbake? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har en hund som sliter med sopp i ørene. Han er utredet for allergi, og har testet positivt på gjærsopp ( som fører til sopp i ørene ). Kun kortison som tar knekken på soppen her. Øreproblemer er noe dritt, for det kommer som regel igjen.

Er du flink til å rense ører og passe på at de holder seg tørre sånn ellers? :)

Anonymkode: 45d98...25e

Skrevet

Samme problem som den over her.

Hvilken rase har du, TS? :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Har en hund som sliter med sopp i ørene. Han er utredet for allergi, og har testet positivt på gjærsopp ( som fører til sopp i ørene ). Kun kortison som tar knekken på soppen her. Øreproblemer er noe dritt, for det kommer som regel igjen.

Er du flink til å rense ører og passe på at de holder seg tørre sånn ellers? :)

Men klør hunden din i ørene? Hunden min klør kun etter at jeg har renset, men går ikke rundt å klør hele tiden. Jeg sjekker ørene hennes flere ganger i uken, og hun fikk vel dette utbruddet for ca en uke siden. Siden da har jeg renset, brukt dråper og kortinsonspray, men dårlig virkning. Hun har fryktelig mye møkk i ørene, samt at det lukter fælt. Skal til dyrlegen denne uken. 

Skrevet
6 minutter siden, FlyvendeLåvedør skrev:

Samme problem som den over her.

Hvilken rase har du, TS? :)

Hjortehund. Hva med deg? 

Skrevet
2 minutter siden, Edain skrev:

Hjortehund. Hva med deg? 

Labrador Retriever.

Skrevet
Et øyeblikk siden, FlyvendeLåvedør skrev:

Labrador Retriever.

Aha. Sist hunden min fikk det var i sommer og da tenkte jeg at det var pga at hun var så mye i vann (elsker å vasse), men det er jo ikke et problem nå. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Edain skrev:

Aha. Sist hunden min fikk det var i sommer og da tenkte jeg at det var pga at hun var så mye i vann (elsker å vasse), men det er jo ikke et problem nå. 

Det kan være en utløsende faktor, ja mtp fuktighet :) Men det kan også være en reaksjon på noe de har spist. Er veldig nøye på hva han her i huset får. Ettersom han har allergier av ymse slag, så er han ekstra utsatt. Ved siste utbrudd hadde vi dessverre vært litt for slappe i forbindelse med en bursdagsfeiring, det kan ha medført nytt utbrudd av sopp.

Skrevet
1 minutt siden, FlyvendeLåvedør skrev:

Det kan være en utløsende faktor, ja mtp fuktighet :) Men det kan også være en reaksjon på noe de har spist. Er veldig nøye på hva han her i huset får. Ettersom han har allergier av ymse slag, så er han ekstra utsatt. Ved siste utbrudd hadde vi dessverre vært litt for slappe i forbindelse med en bursdagsfeiring, det kan ha medført nytt utbrudd av sopp.

Hunden min går på jaktfor fra eukanuba, og får stadig vekk godbiter, middagsrester osv. Blir særs sjelden dårlig i magen, så tror ikke at det er noe mat hun ikke tåler, men kan jo være noe midd eller annet. Får se hva dyrlegen sier :) 

Gjest Aucaman
Skrevet

Hadde det samme problemet med min. Kortison hjalp, men det var stadig tilbakevennende. Fikk påvist allergi (i all hovedsak husstøvmidd og lagermidd) etter den fjerde ørebetennelsen. Fikk antibiotika og atarax (allergitabletter). Antibiotikaen tok knekken på øreproblemet og ataraxen holder allergien i sjakk. 

Spør om du kan ta en allergitest om ikke veterinæren foreslår det selv. Om det ikke er det, har du i det minste utelukket en potensiell årsak.

Skrevet
1 minutt siden, Edain skrev:

Hunden min går på jaktfor fra eukanuba, og får stadig vekk godbiter, middagsrester osv. Blir særs sjelden dårlig i magen, så tror ikke at det er noe mat hun ikke tåler, men kan jo være noe midd eller annet. Får se hva dyrlegen sier :) 

Denne her hjemme er omtrent hypersensitiv og får kun vom & hundemat, gulerøtter og olje. Godbiter er fyfy, så fremt det ikke er noe som er 100% naturlig. Han reagerer nemlig på lagermidd, støvmidd og melmidd, men han får da også problemer med løs mage og/eller oppkast + økt kløe og flass.

I følge det jeg har fått med meg så langt, så er sopp stort sett et tegn på allergi. Om det stemmer kan nok veterinæren din av/bekrefte :)

Lykke til hos veterinæren og god bedring til den pelskledde!

Skrevet
4 minutter siden, Aucaman skrev:

Hadde det samme problemet med min. Kortison hjalp, men det var stadig tilbakevennende. Fikk påvist allergi (i all hovedsak husstøvmidd og lagermidd) etter den fjerde ørebetennelsen. Fikk antibiotika og atarax (allergitabletter). Antibiotikaen tok knekken på øreproblemet og ataraxen holder allergien i sjakk. 

Spør om du kan ta en allergitest om ikke veterinæren foreslår det selv. Om det ikke er det, har du i det minste utelukket en potensiell årsak.

Hvilken rase har du? Vi tar nok en test hos veterinæren, jeg vet ikke hva det kan være utenom allergi. Håper bare at hun ikke må begynne på allergifor, det er så sinnsykt dyrt.. Allergi er jo noe som kan gå i arv, og søsteren hennes ble avlivd pga husstøvallergi (holdt på å klø seg ihjel). 

Gjest Aucaman
Skrevet
11 minutter siden, Edain skrev:

Hvilken rase har du? Vi tar nok en test hos veterinæren, jeg vet ikke hva det kan være utenom allergi. Håper bare at hun ikke må begynne på allergifor, det er så sinnsykt dyrt.. Allergi er jo noe som kan gå i arv, og søsteren hennes ble avlivd pga husstøvallergi (holdt på å klø seg ihjel). 

Hvit gjeterhund. Etter hva jeg skjønte av veterinæren dukker allergisymptomene på hund som regel når de er mellom to og fem år gamle. Min var to da symptomene kom. Så vidt jeg vet har ikke foreldredyra allergi heller, så det er ikke sikkert det var genetisk betinget. Bruker ikke allergifôr, selv om han hadde ganske høy uttelling på midden. Jeg fryser dog ned maten i 24 timer før han får den. Vet ikke om det har noe å si, men koster ingenting.

Etter han begynte på atarax har problemene forsvunnet helt som sagt. Driver også med vaksine (daglig i ett år) og har heller ingen bivirkninger enda. Det er lett å tenke det verste, men etter hva jeg skjønte er allergi en ganske vanlig ting som, med medisinering, ikke trenger å ha konsekvenser for dyret i stor grad. For min del er det kjipeste å måtte ta han ut av avl, men når det er det verste så kan en ikke akkurat klage.

Skrevet
5 minutter siden, Aucaman skrev:

Hvit gjeterhund. Etter hva jeg skjønte av veterinæren dukker allergisymptomene på hund som regel når de er mellom to og fem år gamle. Min var to da symptomene kom. Så vidt jeg vet har ikke foreldredyra allergi heller, så det er ikke sikkert det var genetisk betinget. Bruker ikke allergifôr, selv om han hadde ganske høy uttelling på midden. Jeg fryser dog ned maten i 24 timer før han får den. Vet ikke om det har noe å si, men koster ingenting.

Etter han begynte på atarax har problemene forsvunnet helt som sagt. Driver også med vaksine (daglig i ett år) og har heller ingen bivirkninger enda. Det er lett å tenke det verste, men etter hva jeg skjønte er allergi en ganske vanlig ting som, med medisinering, ikke trenger å ha konsekvenser for dyret i stor grad. For min del er det kjipeste å måtte ta han ut av avl, men når det er det verste så kan en ikke akkurat klage.

Det stemmer nok bra, oppdaget det her når hun var rundt 2 år gammel. Gir du han tørrfor, vom eller en blanding? 

Jeg er ganske hønemor og blir fryktelig stressa og redd når slikt skjer! Tispa mi blir heller ikke brukt til avl da hun er blind på det ene øyet. Får bare fortsette å rense øret til vi skal til dyrlegen og håpe det på aller, aller beste. 

Gjest Aucaman
Skrevet
46 minutter siden, Edain skrev:

Det stemmer nok bra, oppdaget det her når hun var rundt 2 år gammel. Gir du han tørrfor, vom eller en blanding? 

Jeg er ganske hønemor og blir fryktelig stressa og redd når slikt skjer! Tispa mi blir heller ikke brukt til avl da hun er blind på det ene øyet. Får bare fortsette å rense øret til vi skal til dyrlegen og håpe det på aller, aller beste. 

Skjønner jeg veldig godt. Det er noe forbanna herk når det skjer noe med dyra. Ikke kan de si noe og ikke er det alltid like lett å finne grunnen til at de har det vondt. Fryktelig stressende.

Jeg gir tørrfôr. Hill's sensitive stomach for å være mer nøyaktig. Bruker sjeldent vom, men det hender av og til. Hvis du mistenker fôrallergi kan du kanskje bytte? Vet det er et type fôr som blir benyttet i forbindelse med ut-testing, men husker ikke hva det heter i farta. 

Skrevet
13 minutter siden, Aucaman skrev:

Skjønner jeg veldig godt. Det er noe forbanna herk når det skjer noe med dyra. Ikke kan de si noe og ikke er det alltid like lett å finne grunnen til at de har det vondt. Fryktelig stressende.

Jeg gir tørrfôr. Hill's sensitive stomach for å være mer nøyaktig. Bruker sjeldent vom, men det hender av og til. Hvis du mistenker fôrallergi kan du kanskje bytte? Vet det er et type fôr som blir benyttet i forbindelse med ut-testing, men husker ikke hva det heter i farta. 

Ikke sant. Hun er 5 år gammel og det er lav levealder på rasen, og det gjør meg jo ikke akkurat lettere til sinns... 

Nei, hun har spist forskjellig for opp gjennom årene, så tror ikke det er det hun reagerer på. 

Skrevet

Forebyggendes behandling med ørerens 2 ganger i mnd .Og bytt til råforing. Mange hunder har allergi,de fleste trives best på råfor som faktisk er sunnere enn tørrfor.

Skrevet
3 timer siden, Edain skrev:

Men klør hunden din i ørene? Hunden min klør kun etter at jeg har renset, men går ikke rundt å klør hele tiden. Jeg sjekker ørene hennes flere ganger i uken, og hun fikk vel dette utbruddet for ca en uke siden. Siden da har jeg renset, brukt dråper og kortinsonspray, men dårlig virkning. Hun har fryktelig mye møkk i ørene, samt at det lukter fælt. Skal til dyrlegen denne uken. 

Han klør ved utbrudd av sopp, men ikke noe merkbart ellers. Vi renset forebyggende, med ørerens blandet med kortison, ca 1 gang per uke i ca 6mnd etter forrige utbrudd. Soppen kom tilbake en stund etter at vi sluttet med kortisondråpene, så det er mulig at han må stå på kortison fast fremover. Når han først får sopp tar det 3uker +++ før det blir bra igjen.

Det er uansett alltid lurt å forhøre seg med dyrlegen før man setter i gang egen behandling. Det kan være bakterier som trenger sterkere/mildere krutt.

Lykke til hos dyrlegen :)

Skrevet

Samme problem med Bichon Hav.

Anonymkode: bbd93...8c7

Skrevet

Folkens! Dere som har hunder med tilbakevennende øresopp, ørebetennelser, allergier og annen kløe. 

Dere burde bytte for! Gå vekk fra tørrfor og for hundene deres på rå og naturlig mat! Gjerne vom & hundemat 

Ekstremt mange hunder blir kvitt sine plager ved å få rå mat uten tilsetningsstoffer,  konserveringsmidler og lagermidd!

Veterinærer vet lite om foring og vilgjerne selge sine overprisede produkter, men de er ikke nødvendigvis bra for din hund!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...