AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #1 Skrevet 1. februar 2016 Vi har veldig lyst på hund, jeg og barna mer enn mannen, men han har også veldig lyst. Mange han har snakket med som har eller har hatt hund sier at det er velig slitsomt med hund og barn (har 3 barn på 2, 5 og 7 år) Mannen mener vi burde ha en hund i huset for å se hva vi syns om det, eller om vi ombestemmer oss. Men jeg syns at det blir helt feil å ha en voksen hund hjemme, som er noen andre sin og ikke fra samme rase som vi vil ha engang. Men kanskje er det lurt å gjennomføre? Anonymkode: c8f5c...e1f
Gjest O.G. Skrevet 1. februar 2016 #2 Skrevet 1. februar 2016 Nja, det å ha en voksen hund i hus er noe annet enn å starte med valp. Som er det man bør gjøre når man skal begynne med ny rase.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #3 Skrevet 1. februar 2016 Jeg ville absolutt ha prøvd det. Ihvertfall hvis ingen av dere er vandt med hundehold fra tidligere. Det er stort sett veldig mye mer arbeid enn man ser for seg. Anonymkode: 32d42...925 1
palamina Skrevet 1. februar 2016 #4 Skrevet 1. februar 2016 Hvorfor ikke låne en fra den rasen dere ønsker? 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #5 Skrevet 1. februar 2016 Om du låner en voksen hund så vil ikke det være representativt for det livet dere vil ha med valpen det første året eller så. En voksen hund er bare der, skal koses med, gå tur med, gi mat til, og ha mental trening med, leke med å kose enda mer. En valp skal ha tissetrening, alså avvennes med å tisse inne, den trenger mye ro de første ukene der den nesten bare sover, spiser og tisser. Etterhvert skal valpen sosialiseres med folk og ikke minst andre hunder, trenes og avvennes eventuelle ikke ønskelig adferd, som f.eks om hunden tygger på skoene i gangen eller noe. Anbefaler å gå på valpekurs om dere ikke har noe særlig erfaring med hund, for basic kontakt/lydighetstrening. Skal dere ha en trygg, avbalansert hund, så må det legges mye arbeid i hunden. Anonymkode: 11e8e...48e
den Skrevet 1. februar 2016 #6 Skrevet 1. februar 2016 Det var mer arbeid det første halve året med hvalp i hus enn det var når min første datter ble født. Som anonym over her sier, den første tiden ekstremt viktig for hvordan resten av tiden med hunden blir. Men noen ukers test med en voksen hund kan jo være nyttig uansett selv om det ikke er samme rase. For om det blir for mye styr med daglige turer og oppfølging i den perioden så er dere ihvertfall ikke klare for en hvalp. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #7 Skrevet 1. februar 2016 34 minutter siden, palamina skrev: Hvorfor ikke låne en fra den rasen dere ønsker? Vi skal låne en hund fra et vennepar. Kjenner ingen andre med den rasen vi vil ha (flatcoated retriever ) og vet ikke om det fins et sted vi kan spørre. Ts Anonymkode: c8f5c...e1f
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #8 Skrevet 1. februar 2016 Ta kontakt med en oppdretter, og hør om de kan låne bort/kjenner noen som vil låne dere en hund. Anonymkode: 30e59...ba4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #9 Skrevet 1. februar 2016 Vi fikk valp i sommer (vi er et par uten barn) og hadde aldri hatt hund før. Jeg vet ivertfall nå at jeg aldri kommer til å være misunnelig på noen som skaffer seg en valp igjen. For jeg holdt på å bli små gal av å gå ut med valpen hvert 10.min fordi den skulle tisse+ at den gjorde ifra seg inne nå og da og den måtte ha konstant tilsyn hvis ikke så fant den på noe som ikke er lov. Heldigvis er vi helt over denne perioden nå, og vi trives som hunde eiere. Det er jo fortsatt mye jobb, men jeg er vertfall glad vi ikke hadde barn under valpe perioden😊 Anonymkode: 92653...10f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå