Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har vært sammen i 6 år nå. Da vi møttes var ingen av oss interesserte i barn. Nå som vi er i midten av 20-årene har selvfølgelig tanken på barn blitt mer og mer levelig, og jeg var for et år siden nærmest FOR å ha barn. Han også, både fortalt meg direkte at hver gang vi diskuterer barn så blir han mer og mer for. Da vi hørte lydbok en gang, så sa han at navnet på jenta i boka var veldig fint, og han kunne tenkt seg å kalt datteren vår for det navnet. Jeg var enig og satt faktisk med samme tanke gjennom hele lydboka. Flere små subtile tegn fra begge om at vi snart var klare gjennom hele forholdet.

Han studerer og jeg jobber, han er ferdig i studiene om to år, og vi har blitt enige om at ingenting skal skje før begge er i jobb. Jeg er 100% enig i denne avgjørelsen. 

Problemet nå er at jeg har hatt så mye vondt de siste årene, og generelt forskjellige problemer med mens og syklus; kraftige smerter. Etter titalls lege- og gynekologtimer har jeg blitt diagnosert med endometriose. Det er med andre ord ikke sikkert jeg kan få barn! Og nå føler jeg at jeg har lurt min samboer til å ønske seg barn, og så kan han kanskje aldri få det med meg. Hva gjør jeg? Trenger gode råd her.. :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange (de fleste ?) med endo kan få barn, så ikke bekymre deg ennå :-) hvis ikke får dere hjelp!

Anonymkode: fef43...8c3

Skrevet

Det er mange med endometriose som har klart å få barn naturlig. Ikke bekymre deg for mye. Dere har jo ikke prøvd engang og dere er begge unge. Bli ferdig med studiene også kan dere begynne å prøve. Du har ikke lurt samboeren din. Han vil jo forstå situasjonen din. Ikke ta sorgene på forskudd

Anonymkode: 04451...a13

Skrevet

Hvordan klarte de å stille endo-diagnosen så lett? Jeg var overbevis om at jeg hadde det. Mye smerter og plager, sex var umulig, og krampene fikk meg nesten til å besvime. Gynekologen min sa at alt så fint ut, men at det å få satt en endelig diagnose var umulig uten kikhullsoperasjon. Hvis jeg prøvde å få barn lenge uten hell, så kunne de vurdere å sjekke på den måten, hvis ikke så ville de unngå inngrepet.. Det var i fjor. 

De har ikke bare antatt at du kanskje har endo, pga. plagene dine? 

Uansett. Prøv ivei når dere føler for det, og går det ikke så er det mulig å få hjelp. Ikke mist håpet enda, for alt dere vet så går det fint :)

Skrevet
20 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Hvordan klarte de å stille endo-diagnosen så lett? Jeg var overbevis om at jeg hadde det. Mye smerter og plager, sex var umulig, og krampene fikk meg nesten til å besvime. Gynekologen min sa at alt så fint ut, men at det å få satt en endelig diagnose var umulig uten kikhullsoperasjon. Hvis jeg prøvde å få barn lenge uten hell, så kunne de vurdere å sjekke på den måten, hvis ikke så ville de unngå inngrepet.. Det var i fjor. 

De har ikke bare antatt at du kanskje har endo, pga. plagene dine? 

Uansett. Prøv ivei når dere føler for det, og går det ikke så er det mulig å få hjelp. Ikke mist håpet enda, for alt dere vet så går det fint :)

Tenkte jeg ikke skulle gå for langt innpå hva som er blitt gjort for å stille diagnosen. Tok først MR i sommer siden hvor de så at det tydelig var noe tilstede, og gjennomgikk kikkehullsoperasjon rett før jul.

Til alle sammen; tusen takk, ja det kan jo være at jeg kan få barn, men jeg er usikker på hvor mange spontanaborter jeg må gjennom før jeg knekker sammen og mister lysten til å prøve enda en gang. Ser ikke lyst på fremtiden nå akkurat.. 😢

Skrevet
2 minutter siden, Lauge skrev:

Tenkte jeg ikke skulle gå for langt innpå hva som er blitt gjort for å stille diagnosen. Tok først MR i sommer siden hvor de så at det tydelig var noe tilstede, og gjennomgikk kikkehullsoperasjon rett før jul.

Til alle sammen; tusen takk, ja det kan jo være at jeg kan få barn, men jeg er usikker på hvor mange spontanaborter jeg må gjennom før jeg knekker sammen og mister lysten til å prøve enda en gang. Ser ikke lyst på fremtiden nå akkurat.. 😢

Det viktigste er ikke å ta sorgene på forskudd. Da stresser du deg bare unødvendig mye. Det er mange hendelser med diagnosen som har fått en lykkelig slutt. Dessuten er spontanaborter noe alle kan oppleve og det kan hende du er heldig og slipper unna. prøv å ta det med ro og nyt livet med samboer. 

Anonymkode: 04451...a13

Skrevet

Hvis du leser litt på nettet så vil du se at de fleste med endometrise faktisk får barn. Det er mulig dere trenger litt hjelp, men du er jo heldig som har fått diagnosen FØR dere begynner å prøve, slik at du kan få hjelp fra første stund. Husk at mange av de som opplever mye aborter m.m. ikke har fått diagnosen før de gjerne har prøvd å få barn en god stund. Det er god hjelp å få.

Anonymkode: 5b6ab...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...