AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #1 Skrevet 1. februar 2016 Hei, er i den situasjonen at jeg studerer i nærmeste by, og leier hybel der. Må betale for hybelen i sommer også, men får ikke studielån i juni og juli. Har en bijobb i hjembygda som jeg elsker, og skal få jobbe 100% der i sommer. (Mai-medio august). Saken er at jeg orker ikke bo hos foreldrene mine i sommer. Bor der de helgene jeg jobber og det er et helvete. Jeg trivst ikke sammens med dem hele dagen, føler aldri jeg har passet inn med dem. Var derfor utrolig deilig å flytte ut. Vi fungerer bedre som familie når jeg bor vekke og kommer på besøk av og til om dere skjønner. Nå bor jeg for meg selv og orker ikke flytte hjem igjen for 3 mnd i sommer. Nå har jeg funnet en hybel jeg kan leie mai-august. Den koster 3000kr i mnd, men det har jeg ikke råd til siden jeg må betale 10.000 i mnd allerede for hybelen jeg har i byen (må betale også i sommer). Jeg lurer på om jeg skal spørre min farmor om hjelp til disse 3 mnd. Det blir da 9000 jeg må låne av henne, jeg vet hun har råd til det for familien min har mye penger. Jeg kan ikke spørre foreldrene mine, de mener det er bortkastet og at jeg kan bo hjemme. De merker ikke at vi krangler 24/7 når jeg er hjemme og at det blir 3 mnd med helvete. Problemet er at det å spørre etter penger sitter vanvittig langt inne hos meg. Gruer meg veldig. Så hva skal jeg gjøre? Hvordan går jeg frem? Jeg "vet" jo at hun sier ja, men det sitter som sagt veldig langt inne... Anonymkode: 7804f...b4b
Elefantenirommet Skrevet 1. februar 2016 #2 Skrevet 1. februar 2016 Jeg skjønner ikke helt? Du skal låne 9000 kr til husleie som du trenger i tillegg til 30000 du må betale i byen? Fordi du skal ha en gøyal sommerjobb i hjembygda? Høres veldig ufornuftig ut! Bli i byen og jobb og betal husleie der, eller bo gratis hos foreldrene dine slik at du kan ha den morsomme jobben du liker i hjembygda, og betal byleien på den måten. Men da oppfører du deg ordentlig mot foreldrene dine slik at det ikke blir noe krangling! Hvis du skal låne 9000 kr av farmor går vinninga opp i spinninga, det ser du vel selv!? 13
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #3 Skrevet 1. februar 2016 Det er bortkastet hvis du må låne penger for å betale på to hybler, når du faktisk kan bo hjemme gratis. Anonymkode: cf55e...19d 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #4 Skrevet 1. februar 2016 Skal du ikke jobbe når du er hjemme? Da er dere jo ikke sammen hele dagen? - hva med å leie ut leilogheten din til noen da? Anonymkode: bbab0...9dc 3
Gjest O.G. Skrevet 1. februar 2016 #5 Skrevet 1. februar 2016 Hva med å ikke mase på kjerringa om penger?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #6 Skrevet 1. februar 2016 Støtter forslaget om å forsøke å leie ut hybelen i studiebyen din. Hvis du ender opp med å måtte låne penger (forstår godt at du ikke vil bo hjemme), tenker jeg det kan være lurt å være ærlig t farmors di om at du synes dette er veldig ubehagelig. Anonymkode: 11078...4be
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #7 Skrevet 1. februar 2016 Å låne fra eldre slektninger er lavmål. Søk heller om lån i en bank. Å utnytte eldre på denne måten, er ganske så stygt gjort Anonymkode: f3289...b73 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #8 Skrevet 1. februar 2016 Finn deg jobb der du bor nå. Dette kommer jo til å skje hvert år. Blir for dumt å hvert år måtte betale 9000 for en jobb Anonymkode: b49a4...8c5 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #9 Skrevet 1. februar 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å låne fra eldre slektninger er lavmål. Søk heller om lån i en bank. Å utnytte eldre på denne måten, er ganske så stygt gjort Anonymkode: f3289...b73 Det kommer da helt an på situasjonen. Min bestemor har mye penger på bok, som hun aldri bruker selv og aldri kommer til å bruke, selv om vi oppfordrer henne til å kose seg mens hun har helsa i behold. At min mor ved et par ganger har "lånt", og samtidig oppfordret bestemor til å gi tilsvarende til min onkel synes jeg er helt innafor. Så lenge det stilles som et spørsmål og ikke et krav. Men i TS' tilfelle er jeg enig i at det blir dumt å bruke penger (farmors eller egne) på å betale for to boliger. Jeg ville holdt ut hos foreldrene mine hvis det ikke var helt umulig, og holdt meg mest mulig borte (og vært snill og medgjørlig ellers). Hvis det var helt uutholdelig er det jo rart foreldrene dine ikke er enig? Anonymkode: e8b0b...b62 1
Gjest Raindrops Skrevet 1. februar 2016 #10 Skrevet 1. februar 2016 Hvis du skal jobbe 100 prosent i sommer kan du strengt tatt betale leien din selv. Legg av 3000 av storstipendet nå, så har du til den første måneden.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #11 Skrevet 1. februar 2016 Dere skjønner ikke. Å bo hjemme hos foreldrene mine er ikke et alternativ. Jeg og min mor har kranglet siden jeg kunne uttrykke egne følelser omtrent. Dersom jeg vil være hjemme en lørdag er jeg usosial og ekkel, går jeg ut er jeg en alkoholisert hore. Får jeg 5/B på eksamen eller prøve blir hun sur fordi jeg burde fått 6/A. Alt er feil. Kjæresten jeg hadde i 3 år var dum og slem, hun ville ikke høre om han. Når det ble slutt var det leit, bare min feil og jeg kom til å dø alene. Til og med bror på 17 har tatt halen mellom beina og flyttet inn til min onkel. Pappa flyttet også ut en periode for et års tid siden fordi han orket henne ikke mer. Han flyttet inn igjen når hun lovet bedring, men hun har ikke forbedret seg iht. oss ungene. Jeg får meg heller ikke jobb i byen her jeg bor. Jobbmarkedet for ufaglærte studenter med minimal erfaring er sprengt, jeg har virkelig prøvd (i fjor). Jeg er ubeskrivelig heldig som har fått deltidsjobben jeg har hjemme, for der også går det mange uten jobb i feriene. Kan jo prøve å leie ut leiligheten, men tror ikke mange vil ha den om sommeren, allefall ikke for 3 mnd.... Anonymkode: 7804f...b4b
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #12 Skrevet 1. februar 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere skjønner ikke. Å bo hjemme hos foreldrene mine er ikke et alternativ. Jeg og min mor har kranglet siden jeg kunne uttrykke egne følelser omtrent. Dersom jeg vil være hjemme en lørdag er jeg usosial og ekkel, går jeg ut er jeg en alkoholisert hore. Får jeg 5/B på eksamen eller prøve blir hun sur fordi jeg burde fått 6/A. Alt er feil. Kjæresten jeg hadde i 3 år var dum og slem, hun ville ikke høre om han. Når det ble slutt var det leit, bare min feil og jeg kom til å dø alene. Til og med bror på 17 har tatt halen mellom beina og flyttet inn til min onkel. Pappa flyttet også ut en periode for et års tid siden fordi han orket henne ikke mer. Han flyttet inn igjen når hun lovet bedring, men hun har ikke forbedret seg iht. oss ungene. Jeg får meg heller ikke jobb i byen her jeg bor. Jobbmarkedet for ufaglærte studenter med minimal erfaring er sprengt, jeg har virkelig prøvd (i fjor). Jeg er ubeskrivelig heldig som har fått deltidsjobben jeg har hjemme, for der også går det mange uten jobb i feriene. Kan jo prøve å leie ut leiligheten, men tror ikke mange vil ha den om sommeren, allefall ikke for 3 mnd.... Anonymkode: 7804f...b4b Uansett forholdene så synes jeg ikke du skal spørre slektninger om penger. Og jobber du 100% så er du ikke hjemme nok til at det blir så veldig mye krangling ut av det. Du har vel et rom du kan være på. Hvis du ikke har råd til å leie eget i sommer, så har du ikke det. Da er alternativet, ikke reise hjem og skaffe deg jobb der du studerer. Eller flytte hjem og bo gratis. Det blir for dumt å skulle låne 9000 kr av moren til faren din. Snakker hun ikke med foreldrene dine tror du? Nei, dette må du ordne selv uten å belaste andre, det spiller ingen rolle om de har penger nok eller ikke. Man setter heller ikke familie i lojalitets konflikter. Farmoren din er tross alt moren til faren din. Jeg synes å låne av familie og venner er en uting. Anonymkode: f8614...ac6 2
Gjest O.G. Skrevet 1. februar 2016 #13 Skrevet 1. februar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes å låne av familie og venner er en uting. Anonymkode: f8614...ac6 Med mindre det er snakk om småsummer så er jeg enig. 9000kr er ikke en liten sum, mange vil ha problemer med å betale det tilbake og da blir det bråk.
Gjest Marillia Skrevet 1. februar 2016 #14 Skrevet 1. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere skjønner ikke. Å bo hjemme hos foreldrene mine er ikke et alternativ. Jeg og min mor har kranglet siden jeg kunne uttrykke egne følelser omtrent. Dersom jeg vil være hjemme en lørdag er jeg usosial og ekkel, går jeg ut er jeg en alkoholisert hore. Får jeg 5/B på eksamen eller prøve blir hun sur fordi jeg burde fått 6/A. Alt er feil. Kjæresten jeg hadde i 3 år var dum og slem, hun ville ikke høre om han. Når det ble slutt var det leit, bare min feil og jeg kom til å dø alene. Til og med bror på 17 har tatt halen mellom beina og flyttet inn til min onkel. Pappa flyttet også ut en periode for et års tid siden fordi han orket henne ikke mer. Han flyttet inn igjen når hun lovet bedring, men hun har ikke forbedret seg iht. oss ungene. Jeg får meg heller ikke jobb i byen her jeg bor. Jobbmarkedet for ufaglærte studenter med minimal erfaring er sprengt, jeg har virkelig prøvd (i fjor). Jeg er ubeskrivelig heldig som har fått deltidsjobben jeg har hjemme, for der også går det mange uten jobb i feriene. Kan jo prøve å leie ut leiligheten, men tror ikke mange vil ha den om sommeren, allefall ikke for 3 mnd.... Anonymkode: 7804f...b4b Om faren din skjønner problemet ditt, så hør hvilket råd han kan gi deg. Godt mulig han tilbyr deg å låne penger om moren din er som du beskriver.
Gjest FarDareisMai Skrevet 1. februar 2016 #15 Skrevet 1. februar 2016 Du kan jo prøve å leie ut leiligheten din, kanskje det er mulig du kan bo billig hos annen familie, i alle fall hvis de og kjenner til problemet. Er det for langt til å pendle? Siden du sier at du studerer i nærmeste by i HI. Men når det gjelder lån, for å unngå problem, så er det og mulig å skrive en kontrakt med din farmor, hvor du forplikter deg til nedbetaling, så og så mye. Da har dere det på papiret, og det blir mer ryddig. Her er en mal fra DinSide http://www.dinside.no/1022/gjeldsbrev En annen mulighet er å søke forbrukslån eller bruke kreditt, men det er en løsning som kun skal brukes hvis du er flink til å disponere penger og har ståldisiplin. Ser en over her foreslår å sette til side noe av stipendet for første måneds husleie, smart, da reduserer du lånet med flere tusen kr.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #16 Skrevet 1. februar 2016 Kan du ikke spørre farmor om du kan bo gratis hos henne mot at du gjør forefallende arbeid i hjemmet hennes? Anonymkode: 122d7...472 6
ViljaH Skrevet 2. februar 2016 #17 Skrevet 2. februar 2016 Du har veldig høy husleie i byen til å være student, 10 000 i mnd! Jeg ville begynt der med å kutte kostnader. Da kunne du hatt rom for sommerhybel i tillegg.. 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 2. februar 2016 #18 Skrevet 2. februar 2016 Farmor, moren til faren din? Fordi hvis det er moren til moren din, kommer hun ikke til å gjøre det, hun har jo oppdratt moren din til å bli sånn. Kanskje du kan høre med noen venner eller noe om du kan bo hos dem? Eller finne noe billigere.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #19 Skrevet 2. februar 2016 10,000 i mnd for et rom, har aldri hørt om en hybel som koster så mye. Hybel-leilighet ja men hybel ehh. Er det midt i New York city du har hybelen din? Anonymkode: 14b8f...69f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå