Gå til innhold

Hvordan skjule dårlig humør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan andre oppfatter meg. Men jeg har forståelse for hvor vanskelig jeg kan være å forholde meg til. Humøret mitt er skikkelig opp ned. Jeg jobber sammen med ei, hun lå være det mest stabile mennesket i verden! Hun har konstant godt humør, og energi til overs. Jeg kan og ha dette, men jeg kan derimot stå opp neste dag og være mega negativ. Selvbildet raser sammen igjen, og jeg gidder ikke prate, engasjere meg eller nesten se på noen. Kan man egentlig trene seg til godt humør? 

Anonymkode: fdcc0...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kognitiv terapi. Snu tankene. Dette kan du jobbe med. F.eks v hjelp av I. Wilhelmsens bok Livet er et usikkert prosjekt (boken er til hjelp ved bl.a. både depresjon, negative tanker  og forskjellig type angst)

Man lærer mye av den boken, og det hjelper :)

Wilhelmsen er psykiater og har hjulpet mange.

I boken er det oppgaver man skal gjøre. Etterhvert vvil tankene snu seg autoimatisk

Selv-erfart, så jeg kan anbefale boken

Anonymkode: 1d1a0...5f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan andre oppfatter meg. Men jeg har forståelse for hvor vanskelig jeg kan være å forholde meg til. Humøret mitt er skikkelig opp ned. Jeg jobber sammen med ei, hun lå være det mest stabile mennesket i verden! Hun har konstant godt humør, og energi til overs. Jeg kan og ha dette, men jeg kan derimot stå opp neste dag og være mega negativ. Selvbildet raser sammen igjen, og jeg gidder ikke prate, engasjere meg eller nesten se på noen. Kan man egentlig trene seg til godt humør? 

Anonymkode: fdcc0...3d9

Her kan du lese boken gratis http://www.nb.no/nbsok/nb/2ec8f87516e2c189b30dad09c2fb1a90?index=1#0

Anonymkode: 1d1a0...5f7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man viser utad at man er blid er det ikke alltid det stemmer med innsiden. Ofte ja, men ikke alltid. Men det å smile kan gjøre deg i bedre humør og få deg til å ha det bedre fordi andre ofte smiler tilbake å møter deg på en annen måte. 

Noen ganger kan det kreve en real kraftanstrengelse å gå rundt å smile eller være hyggelig. Kan være helt pumpet når man kommer hjem. Men da har man også som regel hatt en god opplevelse og gjort en eller annen hyggelig aktivitet med noen som man kan se tilbake på frem til neste møte. Men det må selvfølgelig være lov å være i dårlig humør eller ikke smile hele tiden hvis man føler for det også. 

Anonymkode: a932d...158

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kan trene seg til å få godt humør vet jeg ikke, men man kan lære seg til å legge igjen dritten hjemme og ta seg sammen ;)

Jeg er nok som kollegaen din; alltid glad og stabil i humøret. Dette er dog på jobb. Jeg har dårlige dager, men jeg vil ikke forsure miljøet på jobb og jeg legger godsiden til. Jeg synes det er frustrerende med folk som lar sitt dårlige humør ut over meg og de andre på jobb - spesielt om det skjer ofte. Er det noe som har skjedd på hjemmebane, man har en tøff periode osv, så selvfølgelig er det lov, men om noen har dårlige dager flere ganger i uken/måneden så synes jeg det blir slitsomt. 

Prøv å se litt lysere på livet, ta hensyn til kollegene dine og smil selv om du muligens ikke føler for det akkurat der og da. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plastic Heart

Man kan endre tankegangen sin selv, ja. Det er ikke lett og det krever en viss selvinnsikt og at man legger fra seg stoltheten, og man vil som regel falle tilbake mange, mange, mange ganger før man etterhvert begynner å få dreisen på det. Man må lære seg selv å kjenne og finne ut når man kan presse litt til og når man må ta et skritt tilbake, man må akseptere at ting er som de er akkurat nå og heller fokusere på hva man kan gjøre annerledes, og ikke minst må man våge å gå såpass dypt i seg selv at disse endringene faktisk stiger opp fra bunnen av og ikke bare er overfladiske "fake it till you make it"-løsninger. Sistnevnte kan absolutt fungere midlertidig og jeg mener ikke at man skal sky unna den tankegangen fullstendig, men på sikt bør man gå dypere enn som så for å kunne skape en bedre tankegang fra bunnen av. 

For min del hjelper det ofte å ta et skritt tilbake. Observer følelsene uten å la dem styre deg. Ikke fokuser på å endre det, men bare observer hvordan tankene dine virker, la dem flyte litt, og forstå at de kan være der uten at de skal påvirke deg. Det er lettere å kunne se helheten i noe dersom man står litt på avstand fremfor å skulle analysere alle detaljene. Pust med magen og fokuser heller på å finne en viss ro enn på å skulle være superenergisk og smilende konstant, iallfall i første omgang. 

Det er vanskelig å komme med konkrete råd da slikt ofte er ganske individuelt, i tillegg er det viktig at du faktisk forstår hva du gjør; du kan ikke bare følge en mal, du må gå inn for det selv. Første steg kan imidlertid være å sette av litt tid til å nettopp ta et skritt tilbake, observere deg selv. Lytt til hvilke behov følelsene dine uttrykker. Ikke forvent at du plutselig skal bli Buddha, dette er ting som tar lang tid, og bare det å lære seg å lytte til seg selv kan være en tidkrevende og slitsom prosess. Ikke forhast deg, ikke sett deg mål. 

Nå snakket jeg meg kanskje litt bort da jeg er i overkant opptatt av slike ting. Det er selvsagt ikke nødvendig å forvandle hele ens indre eksistens for å få bukt med humørsvingninger og lite energi. Men jeg synes de fleste burde i det minste sette av litt tid innimellom til å bare observere seg selv, om ikke annet så for å få litt ordentlig ro i kroppen. I dagens hektiske samfunn er det sjeldent at vi virkelig er alene med oss selv, uten forstyrrelser utenfra i form av data, TV, spill, hva som helst som distraherer oss fra det vi har inni oss, og å våge å bryte opp i dette selv om det bare er snakk om ti minutter i uken kan gjøre underverker på sikt. Ellers er det alltid bra å få orden på kostholdet og å få inn litt aktivitet i hverdagen, dersom du ikke har det fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan gjøre ting for å endre humøret, og man kan også gjøre ting for å takle det å ha dårlig humør bedre. 

Jeg har alltid vært en veldig irritabel person, som kan bli mutt, sur og sint sånn helt uten at jeg vet hvorfor selv engang. 

Ting jeg har gjort for å få færre episoder med dårlig humør: 

- legge meg tidligere. Jeg merker stor forskjell på når jeg har fått nok søvn, og når jeg har sovet for lite. Jeg MÅ ha minst 7,5 timer søvn, ellers blir jeg veldig fort irritabel og sur og grinete. Det har hjulpet veldig på å legge meg slik at jeg får nok søvn. 
- trene. Trening gir en mer endorfiner, som gjør en glad. I tillegg får man jobbet ut stress og aggresjon når man trener. Man får også bedre selvbilde, som igjen kan hjelpe på humøret. 
- spise masse frukt og grønt. Forskning har vist at de som spiser minst 8 porsjoner frukt og grønt (ikke bare 5 som norske myndigheter anbefaler som minimum) har bedre humør. For meg hjelper det å spise sunt.
- pass på hanger. Jeg kan helt fint gå lenge uten mat, og er sånn som aldri spiser frokost. Men innimellom blir jeg hangry. Jeg har blitt flinkere til å merke selv når jeg er i ferd med å bli det, og så spiser jeg litt og ting går bedre. (snickersreklamen er ikke bare tull). 
- bevissthet på eget kroppsspråk. Det er ikke bare slik at når vi er sint, så får vi et visst kroppsspråk. Det er også vist at det går andre veien - hvordan vi holder kroppen vår påvirker også humøret. Så om man er bevisst på å slappe av i pannemusklene, og ikke gå rundt og lage sinnafjes, vil man bli mindre sint og sur. Om man bevisst trekker munnvikene litt oppover som i et lite smil, vil man bli i bedre humør. 

Ting jeg har gjort for å takle humøret bedre: 

- mindfulnessmeditasjon. Det har hjulpet veldig. Nå kan jeg kjenne på følelsen, akseptere at den er der, men respondere på den heller enn å reagere. I stedet for å helt automatisk gi et surt svar, har meditasjonen gitt meg en liten mental pause, hvor jeg kan kjenne impulsen til å snakke surt til folk, og undertrykke den, og velge å gi et hyggeligere svar i stedet. Jeg er fremdeles sur, men jeg reagerer ikke automatisk lenger, jeg kan velge å reagere annerledes. 

Anonymkode: 62f50...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan til en viss grad trene seg til å ha ett annet humør ja. (Jeg er i utgangspunktet en grinete førkje store deler av tiden og er så heldig at jeg også har tidenes korteste lunte).

Det jeg gjorde iallefall var først og fremst å anstrenge meg for å skjule det ovenfor andre store deler av tiden. Spilte en rolle som vennlig liksom, smilte når folk kom på kontoret for å prate selv om jeg ønsket dem pokker i vold og prøvde å virke interessert i livet deres. Samtidig som jeg var veldig bevist på å ha stabilt blodsukker så jeg ikke smalt som en kinaputt i tide og utide, samt å få nok søvn. Det tok tid, men det hjalp. Herregud å det hjalp. Humøret mitt er mye mere stabilt nå. Det er svært sjeldent jeg behøver å ta på meg noe "maske" lenger og temperamentet mitt har dempet seg noe voldsomt. Nå klarer jeg å ta meg sammen å slukke irritasjon i det sekundet det oppstår, noe som var fullstendig umulig før. Jeg blir selvsagt sint ennå, men når jeg blir sint nå er det fordi jeg har grunn til det, ikke fordi jeg bare er grinete.

Anonymkode: f6eeb...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...