Gå til innhold

Vegetarianer/ Veganer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! jeg trenger litt hjelp. Er det noen her som er vegetarianere eller veganere? jeg har lenge tenkt på å bli vegetarianer, men har liksom aldri blitt det fordi jeg ikke helt vet hvordan.. Jeg har søkt opp en del ting, men hele greia er så stor. Det er ikke bare det at jeg vil slutte å spise kjøtt, men klær, sminke osv. Er det noen som kan gi meg en full guide eller tips om å være vegetarianer... og hvor stor er forskjellen på vegetarianer og veganer? Hva bør jeg se etter når jeg kjøper klær? Vet at angora ikke er dyrevennlig. Noe mer? Tips til sminke og hudpleie? Jeg er opptatt av å rense huden min og bruke sminke, har brukt Mary Kay i et par år nå, men har hørt at de sender til Kina, der de tester på dyr. Alle tips mottas med stor takk!

Anonymkode: 67e10...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg ingen av delene men spiser endel vegansk. Vil si det er stor forskjell å leve vegetarisk og vegansk. Som veganer spiser du absolutt ingen meieriprodukter og kun plantebasert kost. Det er nok mye lettere å leve som vegetarianer da utvalget av hva du kan spise og kombinasjonene er mye større. Du kan spise feks ost noe som er vanskelig å finne gode smakfulle erstatninger for med vegansk kost, noen spiser også egg og/eller fisk.

Noen veganere spiser kun frukt, andre holder seg til rawfood, noen spiser nesten kun vegansk ferdigmat osv, det er mange forskjellige dietter også innenfor de allerede snevre rammene. Er sikker på at det er en del her inne som har mye kunnskap i kraft av å faktisk være veganere og vegetarianere, vi får se om de kommer innom :) 

Anonymkode: 5d826...442

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke se på alt med en gang, men ta en ting av gangen om det blir "for stort". Ofte er maten det første de fleste tar tak i, før man ser på andre ting. Etterhvert utvider du det mer og mer. :) 

Vegetarianere handler om hva man spiser. Det deles ofte inn i lakto, ovo og lakto-ovo etter om man spiser melk og egg. Vegetarianere spiser da ikke fisk eller fugl. De som spiser fisk kalles pesceterianere. 

Veganere spiser ingenting fra dyr og bruker ikke produkter fra dyr, så langt det lar seg gjøre. Det inkluderer ull, skinn, pels, silke, lær etc. i tillegg unngår produkter som er testet på dyr, eller inneholder produkter fra dyr. Det blir mer en etisk livsstil og ikke en diett. 

Nå har jeg lite kunnskap om hudpleieprodukter for damer, så skal ikke komme med tips der. Men om du laster ned appen Dyrevennlig, så kan du sjekke hvilke produkter som tester og ikke. Det finnes og flere grupper på FB å hente hjelp fra (bl a en som omhandler sminke og skjønnhetsprodukter). 

Angora er lite dyrevennlig da, samme med pels. Og det er mye innen ull og skinn som overhode ikke finnes etisk riktig. Det er ikke bare biprodukter fra matindustrien. Så jeg ville sett på produkter uten det i seg. Samme med dun. Det er en del fugler som plukkes levende, noe som er veldig smertefult for de. Så å lese på hve produktene inneholder er lurt da. 

Du må lære deg å lese innholdsfortegnelsen på matvarer, da det lures inn mye animalsk i mat man ikke trur det er. Men da ser du og hvor mye annet mat fylles opp av, så det er jo ikke negativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veganer. De har vegansk shampoo, balsam, kroppsåpe, håndsåpe og tannkrem i de fleste helsekostbutikker. Bruker sjeldent sminke, men de har mye bra på greenspirit.no.

Maten er ikke noe problem. Vil mye heller anbefale deg å bli veganer enn vegetarianer. Anbefaler deg å se  Forks over Knives og Milk?, begge ligger på Netflix.

Anonymkode: e7356...6f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, tusen takk for forklaringer og tips! :) lastet ned dyrevennlig, men fikk ikke så mye ut av den. På siden "ikke dyretestet" kom det ikke noe opp. Finnes det andre gode apper?

Anonymkode: 67e10...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være festbremseren og nevne ned en del mat man tror er vegetar, men som ikke er det

-Fisk og kylling (flere omtaler seg selv om vegetarianere selv om de spiser fisk, fugl eller ribbe på julaften, dette er feil)

-Gelatin (Dette finner du i gelé, 90% av vingummi godteri og tyggis. Man kan få tak i agar-agar som gelatinerstatning i puddinger, candy king har noe vegetarisk vingummi, gelatinfri tyggis kan man få på apoteket)

-Smultringer og pommesfrites (smultringer og pommesfrites er som regel stekt i svinefett med mindre man kjøpe dem frosne i butikken)

-woksaus (inneholder ofte oystersaus som ikke er vegetar)

-ferdigkjøpte sauser og supper (kan inneholde kjøttbuljong gjemt under navnet "aroma", du må nesten google merket fram og se hva de bruker)

-Norvegia og en del andre oster (inneholder syre fra kuas magesekk, gjemt under navnet "løpe/løype". Mikrobiell løpe er vegetarisk, men er bestandig oppgitt som mikrobiell løpe i ingredienser)

-Marshammlows(?) (inneholder gelatin, men man kan få kjøpt gelatinfrie i sverige)

-Iskrem (her kan det gjemme se gelatin, men det er i kun noen få)

-Nuddelposer (du vet de som hører med de små søte pakkene med nudler, de er tilsatt kyllingbuljong)

-Rødt godteri (inneholder E120 som ofte er knuste lus)

Heldigvis kan alt erstattes med vegetar alternativer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer, men spiser nesten helt vegansk. Jeg vil anbefale deg å bare trappe ned på et og et produkt, så slipper det hele å bli så overveldende og vanskelig å gjennomføre. Min erfaring er at ved å kutte ut kjøtt og egg, så minsker lysten på andre animalske produkter betraktelig. Jeg trodde for eksempel at jeg aldri ville klare å slutte å spise ost, men nå synes jeg det smaker skikkelig "ku", og klarer meg helt fint uten.

Et annet tips jeg har er å lese oppskrifter og blogger for å få inspirasjon til mat. Vet å øke kunnskapen om råvarer og riktig sammensetting av næringsstoffer, blir man automatisk bli tryggere i sitt valg - og det blir lettere å møte de kritiske spørsmålene som jeg tror er nærmest uunngåelige at folk rundt stiller. 

Til sist vil jeg si at det er forskjell på å være veganer/vegetarianer og å ha et vegansk/vegetarisk kosthold. Det sistnevnte tror jeg er det enkleste å begynne med, så blir det neste steget enklere å ta når man har lest seg opp på hvilke tilsetningsstoffer ol. man må unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
AnonymBruker

Eg kom til å tenke på noko angåande vegetar-/veganskkost. Kan ein ete mat som er gjødsla med husdyrgjødsel?

Anonymkode: 7622c...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 31.1.2016 at 19.15, Fredsmegleren skrev:

-Smultringer og pommesfrites (smultringer og pommesfrites er som regel stekt i svinefett med mindre man kjøpe dem frosne i butikken)

Det stemmer med smultringer, men pommes frites er som regel stekt i vegetabilsk olje på grunn av allergier. McDonalds og alle de store burgerkjedene har for eksempel pommes frites vi kan spise :) 

Anonymkode: 90d91...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 7.5.2016 at 11.55, AnonymBruker skrev:

Eg kom til å tenke på noko angåande vegetar-/veganskkost. Kan ein ete mat som er gjødsla med husdyrgjødsel?

Anonymkode: 7622c...bee

"Kan"?

Det er opp til hver enkelt hva de syns er greit.

Jeg spiser ikke noe fra dyr eller bruker produkter laget fra dyr. Men insekter ser jeg ikke på et problem. Det er stor forskjell på insekter og dyr, så for eks honning ser jeg på som helt greit.

For min del hadde det ikke vært noen grunn til å unngå grønnsaker som er gjødslet med kubæsj. Noe må man jo ha å spise. Jeg ser ikke hvorfor man må ha absolutt svart/ hvit tenkning selv om man har lyst å redusere innslag av dyreprodukter i ens liv. Dessverre så er det mange ikke-veganere som skal forkynne at man ikke kan være veganer om man ikke er naz absolutt 100% rigid på det området. Spiser honning? Da får du slengt etter deg at du er hykler, herregud folk er jo helt mongo som krever at alt skal være enten eller. Det er ikke lov å være fleksibel og ha egne meninger når man er veganer, da skal man være den type veganer som ikke-veganere mener er riktig :P

Anonymkode: 78f5d...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...