fullkornspasta Skrevet 31. januar 2016 #1 Skrevet 31. januar 2016 Ja, jeg har(hadde) gått ned cirka 14 kilo fra sommer til jul, og på nyåret begynte jeg å trene styrke 4-5 dager i uken. Relativt tunge økter, og bittelitt kondisjon to av disse dagene. Jeg skjønner selvfølgelig at muskler veier mer enn fett, men siden jul har jeg altså gått opp 2,5 kilo. Og ja, mye er vannvekt. Logikken i det ser jeg. Jeg spiser i gjennomsnitt 1500 kalorier hver dag. De dagene jeg trener, spiser jeg mer, men medberegnet hvor mye kalorier jeg forbrenner under trening, blir det cirka 1500. Enkelte sier at jeg dermed ikke kan bygge muskler, men jeg merker jo at jeg er blitt betydelig mye sterkere, i tillegg til at musklene er større ved overarmene, huden er strammere, osv. Har lest på en del artikler at styrketrening er lurt når du går ned i vekt, fordi det øker forbrenning, osv. Men jeg hadde altså som mål å gå ned seks kilo til påsken, noe jeg trodde skulle være overkommelig. Siden jeg jevnt og trutt har gått opp i vekt de siste ukene, blir jeg mer og mer demotivert. Jeg er relativt svak (greier ikke ta push-ups, kan ikke løfte min egen vekt, osv), og dermed vil jeg trene meg opp til et visst nivå før jeg trapper litt ned med styrketreningen. Syns det er flaut å ikke kunne ta push-ups, f.eks. Så mine spørsmål er følgende: Kommer jeg til å fortsette å gå opp i vekt i det uendelige? Eventuelt; når slutter jeg å gå opp i vekt? Blir ikke noe av fettet mitt forbrent? Bygger jeg bare muskler under fettet, slik at jeg blir større og større? Er det ikke mulig å trene seg tynn med styrke? Kjenner at søndagsdepresjonen sniker seg innpå, og jeg må innrømme at jeg har knyttet mestringsfølelsen min opp mot at jeg går ned 0,5 kilo i uken, så det å bli tyngre og tyngre er forferdelig. Greier forøvrig ikke å bruke målebånd ordentlig, da jeg føler at det er veldig lite nøyaktig og jeg ikke aner om jeg ubevisst holder inn magen, osv. :fnise: Takker for eventuelle svar!
Gjest Sisti Skrevet 1. februar 2016 #2 Skrevet 1. februar 2016 Vel, du MÅ faktisk bruke målebånd når du velger en treningsform som gir økt vekt. Det er bare dumt å droppe en så god treningsform fordi det ikke gir ønsket utslag på vekta, hvis det gir ønsket utslag på kropp og helse. Bare prøv å måle for eksempel midjen hver dag etter du har gått på do, før frokost, og så vil du etter hvert se hva målet ca ligger på. Varierer gjerne et par cm hver dag. - Nei, du vil ikke gå opp i vekt i det uendelige. Jeg går også opp ca 2 kg når jeg begynner med styrketrening (og ned 2 kg når jeg tar en pause...), så det høres ikke unormalt ut - Vanskelig å si når du slutter å gå opp i vekt- kanskje det har gitt seg allerede? - Joda, du kan forbrenne fett selv om du går opp i vannvekt (eller muskelvekt). Null problem. - Ikke nødvendigvis - Det er selvfølgelig mulig å trene seg slankere med styrke, hvis kostholdet også er riktig. Tusenvis av mennesker har gjort det før, du er neppe noe unntak, men du må ikke se deg blind på vekta. Skal du trene skikkelig styrke kan du ikke bli besatt av vekta. Vekta er en god indikator, men du må la kroppen finne "sin" vekt med styrketrening før du igjen kan bry deg om vektnedgang. Hvis du som slappfisk som aldri trente for eksempel hadde et mål om å veie 60 kg kan det hende 65 kg er et bedre mål for deg som en fit, sterk kvinne. Følg heller med på klærne dine og målebåndet i overgangsperioden. Hvis du egentlig spiser i samme kaloriunderskudd som før blir du ikke tjukkere selv om vekta går opp. Vekt måler mer enn fett.
fullkornspasta Skrevet 1. februar 2016 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2016 2 timer siden, Sisti skrev: Vel, du MÅ faktisk bruke målebånd når du velger en treningsform som gir økt vekt. Det er bare dumt å droppe en så god treningsform fordi det ikke gir ønsket utslag på vekta, hvis det gir ønsket utslag på kropp og helse. Bare prøv å måle for eksempel midjen hver dag etter du har gått på do, før frokost, og så vil du etter hvert se hva målet ca ligger på. Varierer gjerne et par cm hver dag. - Nei, du vil ikke gå opp i vekt i det uendelige. Jeg går også opp ca 2 kg når jeg begynner med styrketrening (og ned 2 kg når jeg tar en pause...), så det høres ikke unormalt ut - Vanskelig å si når du slutter å gå opp i vekt- kanskje det har gitt seg allerede? - Joda, du kan forbrenne fett selv om du går opp i vannvekt (eller muskelvekt). Null problem. - Ikke nødvendigvis - Det er selvfølgelig mulig å trene seg slankere med styrke, hvis kostholdet også er riktig. Tusenvis av mennesker har gjort det før, du er neppe noe unntak, men du må ikke se deg blind på vekta. Skal du trene skikkelig styrke kan du ikke bli besatt av vekta. Vekta er en god indikator, men du må la kroppen finne "sin" vekt med styrketrening før du igjen kan bry deg om vektnedgang. Hvis du som slappfisk som aldri trente for eksempel hadde et mål om å veie 60 kg kan det hende 65 kg er et bedre mål for deg som en fit, sterk kvinne. Følg heller med på klærne dine og målebåndet i overgangsperioden. Hvis du egentlig spiser i samme kaloriunderskudd som før blir du ikke tjukkere selv om vekta går opp. Vekt måler mer enn fett. Takk for utfyllende svar! Det du altså mener, er at jeg på sikt kan gå ned i vekt med styrketrening? Skjønner selvfølgelig at idealvekta må være tyngre ved styrketrening enn ved kondisjon, men nå veier jeg over 80 kilo. Jeg vil jo gjerne ned på 70. Er det mulig?
Gjest Sisti Skrevet 1. februar 2016 #4 Skrevet 1. februar 2016 11 minutter siden, fullkornspasta skrev: Takk for utfyllende svar! Det du altså mener, er at jeg på sikt kan gå ned i vekt med styrketrening? Skjønner selvfølgelig at idealvekta må være tyngre ved styrketrening enn ved kondisjon, men nå veier jeg over 80 kilo. Jeg vil jo gjerne ned på 70. Er det mulig? Ja selvfølgelig er det mulig, med mindre du går hardt inn for å bygge mangemange kilo med muskler.
Leifr Skrevet 1. februar 2016 #5 Skrevet 1. februar 2016 Du går ikke ned i vekt ved trening som sådan, men ved å spise mindre enn du forbrenner. Dette kan oppnås på mange forskjellige måter; å øke treningsmengden mens man holder matinntaket konstant er bare en åpenbar sådan. Styrketrening er først og fremst verdifullt ved vektnedgang fordi den vil påvirke kroppssammensetningen ved å oppmuntre kroppen til å beholde relativt mer muskelmasse og således kvitte seg med relativt mer fett.
Bondenisse Skrevet 3. februar 2016 #6 Skrevet 3. februar 2016 Jeg liker heller ikke målebåndet, så min løsning har blitt en trang shorts som lukkes med knapper. Tar bilde av meg selv i den hver uke, og ser hvordan den passer litt bedre og jeg klarer å lukke en ekstra knapp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå