Gå til innhold

Mistenker at jeg ikke responderer på trening, hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har trent hele livet, både håndball, fotball og løping. . Det har vært periodevise pauser i løpet av livet. Nå er jeg 35 år. Jeg trener ca 3 dager i uka, men sliter med pusten hver gang og uansett hvor mye jeg trener. Jeg har mye viljestyrke så vet at jeg klarer å presse meg ganske hardt. Jeg mistenker at jeg er en av de som ikke responderer på trening. Hvordan får jeg evt testet dette? Evt kan jeg ha anstrengelsesastma?

Anonymkode: 2760a...ad2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk for astma

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Eg vil tru det er ekstremt usannsynlig at du ikkje responderer på trening, sidan det er ein grunnleggjande tilhelingsfunksjon. Sjekk ut om du har astma, og om du eventuelt tek i altfor mykje, slik at du i praksis ligg i sone 4 heile tida. Det er bra trening det, altså, men det påverkar jo restitusjonsevnen.

Skrevet

Jeg har tenkt på at jeg kanskje ligger for høyt i puls når jeg trener(eller vet at jeg gjør det), men problemet er at pulsen stiger så raskt at da kan jeg i praksis ikke gjøre noe annet enn å gå for å holde meg i den sonen jeg bør. Føler liksom at det er der det er noe galt, at pulsen stiger så veldig raskt med tanke på at jeg har trent alle år. For ca 10 år siden var jeg på opptak på politihøgskolen og jeg skulle da sjekke lungekapasitet ved å blåse i en "greie".  De ble overakset over hvor lite jeg klarte å blåse med tanke på hvor mye jeg hadde trent. Hmm.. føler liksom at det er noe feil et sted, enten med hjerte, lunger eller noe astmagreier. .

TS

Skrevet

Sjekk deg for astma!

Anonymkode: 7bc40...0c2

Skrevet

Ok, da skal jeg gjøre det. Noen som kjenner seg igjen eller som har hørt om andre med liknende symptomer og som har fått påvist astma? Skulle gjerne ha hørt deres erfaringer.. 

TS

Skrevet

Hmm. Selv med astma så blir man jo bedre og bedre trent. Det er faktisk veldig gunstig for astmatikere å trene kondisjon. Du kan jo lufte dette for legen din, men med ingen andre symtomper så tviler jeg sterkt det er astma. Men kan være andre tilstander vi ikke vet om.

Men høres merkelig ut at du blir så fort sliten om du trener rett. Noen blir jo supergode løpere ved å løpe 2 ganer i uka (ex min mann), mens andre må jo løpe og løpe og løpe..(jeg.... og rekker aldri bli særlig utholden før jeg gir opp)

Spørsmålet er om du altså trener rett, for mye, for lite? intervall? HVA trener du?

Hvor mye veier du, spiser du riktig?

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har trent hele livet, både håndball, fotball og løping. . Det har vært periodevise pauser i løpet av livet. Nå er jeg 35 år. Jeg trener ca 3 dager i uka, men sliter med pusten hver gang og uansett hvor mye jeg trener. Jeg har mye viljestyrke så vet at jeg klarer å presse meg ganske hardt. Jeg mistenker at jeg er en av de som ikke responderer på trening. Hvordan får jeg evt testet dette? Evt kan jeg ha anstrengelsesastma?

Har en veninde som I alle år lurte på det samme...trente masse ingen kondis fremgang selv om det var fremgang på styrke og teknikk...det viste seg at hun har noe hun ikke hadde hørt om før(ikke jeg heller for den saks skyld) hvor hun faktisk ikke kan påvirke hemoglobinnivået sitt. Hvis jeg løper meg utslitt I dag vil kroppen min lage litt mer hemoglobin som er det som sørger for oksygenopptaket slik at jeg kan løpe litt lengre I morgen, hos henne er det ikke sånn, nivået, er jevnt upåvirkelig uansett hva hun gjør så hun kan rett og slett ikke få bedre kondis. det betyr selvfølgelig ikke at hun ikke har alle andre gode effecter av treningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...