Gå til innhold

kondens på soveromsvinduene


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som vet hvordan jeg kan få fjernet dette på best mulig måte ? jeg lufter jo rommene hver dag, men det er litt vann nederst på vinduene om morningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva i all verden holder dere på med der?? :hoho:
Tihi....den der sangen Steamy Windows med Tina Turner sier vel alt. Hehe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hehe..fortiden faktisk ingenting, bare sover der da. Det samme skjer faktisk på rommet til min 4-årige datter. Der skjer det iallefall ingenting.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hehe..fortiden faktisk ingenting, bare sover der da. Det samme skjer faktisk på rommet til min 4-årige datter. Der skjer det iallefall ingenting.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lufteluker - eventuelt kanaler over vinduene åpne? Hvis ikke kan det være årsaken - at det er for tett og ikke nok sirkulasjon i rommet altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soverom har ofte mye høyere luftfuktighet enn f eks stua, spesielt når to personer avgir fuktighet gjennom pusten i time etter time. Men dere har nok en ekstra høy luftfuktighet siden det blir så mye kondens allerede denne årstiden, hvor ute-temperaturen enda ikke er så lav.

Fuktig luft avsetter seg som kondens på kalde flater, enten som vann, eller i verste fall som is. Det hjelper nok litt at du lufter noen timer hver dag, men er neppe tilstrekkelig.

Det er følgende årsaker til kondens på vinduer:

1. Lav utetemperatur, slik at vindusflaten blir veldig kald.

2. Generelt lav temperatur på soverommet om natta, i kombinasjon med manglende varmekilde under vinduet.

3. Tunge, tette gardiner eller perisenner/rullegardin, som hindrer romsvarmen å komme inn på ruta.

4. Dårlig ventilasjon.

Eller en kombinasjon av alle de ovenstående.

Har dere noen lufteventiler, enten i veggen, eller over vinduet? Disse må i så fall være åpne.

Du må nok "angripe" problemet, hvis ikke vil du få råteskader på vinduskarmen nederst, selv om du er flink og tørker opp hver morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø! Gjest.. du må sove med trusa på! ;)

men for å komme til poenget.. har de ikke sånn "antidugg"-spray man kan ha på vinduer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve med "fukt-suger" vet ikke hva det heter. Men det er et slags pulver som ligger på toppen av en boks. Som suger til seg fuktigheten som samler seg i boksen.

Det er mest vanlig å bruke slike i boder og kjellere, men hvis det er dårlig sirkulasjon er det ikke noe i veien for å bruke det på soverommet. Vi har en slik stående bak sofaen i stua, siden vi tørker klær der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takker for mange fine svar her. Hvor får jeg kjøpt sånn fukt-suger greie da? Dette problemet hadde vi i fjor også, så vinduene ser ikke så veldig fine ut lenger når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange fine svar her. Hvor får jeg kjøpt sånn fukt-suger greie da? Dette problemet hadde vi i fjor også, så vinduene ser ikke så veldig fine ut lenger når jeg tenker meg om.

Hos jernvarehandler eller byggkjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

ok, så den luka på veggen bør kanskje være åpen hele tiden. Synes det har blitt så fryktelig kaldt i det siste, så jeg lukker det jeg kan lukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rute-knekt
ok, så den luka på veggen bør kanskje være åpen hele tiden. Synes det har blitt så fryktelig kaldt i det siste, så jeg lukker det jeg kan lukke.

Lav temperatur i rommet, og høy luftfuktighet som følge av mangel på lufting, er å be om kondens på rutene.

Pussig at folk ikke skjønner den sammenhengen??

Får å gi et godt bilde på dette fenomenet, så har vi vel alle hatt en bil stående ute i mange timer i 20-25 kuldegrader. Bilen har klare og isfrie ruter når du henter den. Hvis f eks fire personer setter seg inn, så avgir de så mye fuktighet at den lille kupeen får en dramatisk økning i luftfuktigheten. Dette kombinert med lav temperatur, gjør at rutene iser fullstendig igjen, før varmen ved hjelp av varmeapparatet begynner å stige.

Det samme skjer i et rom, men kanskje ikke i like stor grad som i en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har også vært "plaget" med kondens på soverommet i det siste, hjelper litt å ha lufteluken åpen, men tror det blir enda bedre hvis vi får satt på ovnen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Det er lett å spare seg til fant!

Du må ha lufteluker på soverommet åpne. Det må en også ha når en pyrer på oeis og i ovn. I alle fall i alle nye hus som er pottetette.

Du må sette på litt varme i nærheten av vindu.

Hvis vindu er av gammel type (ikke temopan) må det være luftehull (utenfra) inn til mellomrommet mellom rutene.

Min kone har ennå ikke forstått denne problemstillingen.

Hun vil spare strøm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ha på litt varme under vinduene når det er kaldt ute. På den måten unngår man kondens. Kondens kan føre til at vinduene ødelegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...