Gå til innhold

Snart ferdig utdannet markedsfører, jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart ferdig utdannet innen Master i Markedskommunikasjon til høsten etter å ha studert på Malta :) Nå er jo jobbutsiktene veldig smale ser jeg...Hvordan har det gått med andre markedsførere eller som jobber innenfor det? Tenker at det er letter å få jobb med det med master enn bachelor siden det er det jeg har. Har bare jobbet med kundeservice, i butikk og som promotør tidligere. 

Anonymkode: 9c68a...6c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som markedsfører vil du alltid supportere selgere. Derfor kan det være lurt å starte med en jobb i salg, gjerne mediasalg siden du sannsynligvis både kan en del media, og skal jobbe med media senere. Og salgsjobber i media er gjerne greit å få. Presterer du middels til bra der, har du en god posisjon for en marketingjobb. Antar det er det du vil ha? Eller vil du jobbe i reklamebyrå kanskje?

Skrevet

Tja jobber nå fortiden er litt knapt egentlig, er redd jeg må begynne som selger igjen ja. Det er vel noe type markedsførings jobb/markedskoordinator, sosiale medier ansvarlig, kommunikasjons ansvarlig eller noe i den duren. Er nok åpen for det meste, ikke like lett når man ikke vet hvordan det faktisk er å jobbe med det :P Lurte egentlig på hva andre gjør og har gjort av erfaringer? 

Skrevet

Har gått nesten det samme, men hoppet av etter et år. Skjønte at det var en bransje der det gjelder å knytte nye bekjentskap hele tiden og ha så mye erfaring (gjerne gjennom nesten gratisarbeid/praksis) som mulig for å sjans til å få jobb. En idé kan være å dra på disse frokostmøtene (hvis du bor i en storby) som blir arrangert stadig vekk, det er gratis og man treffer mange fra bransjen. Usikker på hvor du melder deg på, men det står kanskje på nettet.

Anonymkode: 5147c...528

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gått nesten det samme, men hoppet av etter et år. Skjønte at det var en bransje der det gjelder å knytte nye bekjentskap hele tiden og ha så mye erfaring (gjerne gjennom nesten gratisarbeid/praksis) som mulig for å sjans til å få jobb. En idé kan være å dra på disse frokostmøtene (hvis du bor i en storby) som blir arrangert stadig vekk, det er gratis og man treffer mange fra bransjen. Usikker på hvor du melder deg på, men det står kanskje på nettet.

Anonymkode: 5147c...528

Hm ja sånne møter kan vel være lure og sånne karriere treff opplegg de har også. For sjekke litt ut ting i nærheten mens jeg er i Norge. Men litt vanskeligere når man er student i utlandet da :/ TS

Skrevet

Jeg startet som annonseselger, gikk videre via markedskoordinator/-konsulentroller til markedssjef. Men det er noen år siden jeg startet nå da.

kommunikasjon ville jeg enten spesialisert meg i eller lagt på hyllen nå, det er mange som har lange spesialiseringer der, og min erfaring er (dessverre) at mange firmaer skiller rigid mellom markedsføring og kommunikasjon.

et tips for deg som er nyutdannet er å søke stillinger innen crm-markedsføring. Det er MANGE spennende stillinger på markedssjefnivå som søker etter folk med god en-til-en markedsføringserfaring, så et par år hos noen som er skikkelig gode på det vil åpne mange dører videre.

Et annet alternativ er å gå i retning digitalmarkeesføring, og få en jobb på grunnivå innen søkemotoroptimalisering og/eller nettreklameselskap. Men her er dt MANGE om beinet.

hvis jeg skulle gått 10 år tilbake og valgt igjen, ville jeg gått for CRM marketing og blitt dritgod på det

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar Sissan1 :)

Jeg ser at mange arbeidsgivere vil at man skal kunne grafisk design/photoshop o.l (i følge jobb annonser), burde jeg kanskje kurses i dette?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...