Gå til innhold

Norske ølpriser. Ute av kontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dro på byen i går med noen venner, og havnet på en helt grei bar. En halvliter kostet over 90 kr! Det er jo helt sinnssykt. Er jo ikke rart at folk blir hjemme på forlenget forch, slik at de kan greie seg med 1-2 øl resten av kvelden. 

Høres sikkert ut som skikkelig "first world problem", men man får mindre lyst å dra ut med slike priser. Så kommer CC/inngang i tillegg. Hva tenker folket om alkoholprisene her i landet? 

Anonymkode: 0d0a8...3c0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja vet...en liten skvett vin koster 89 kr her i byen... skal man gå ut tidlig må man være rik...hvem har råd til å sitte i timer å drikke på byen lengre?

• Liker 1
Skrevet

Helt ok at den driten er så dyr. :)

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dro på byen i går med noen venner, og havnet på en helt grei bar. En halvliter kostet over 90 kr! Det er jo helt sinnssykt. Er jo ikke rart at folk blir hjemme på forlenget forch, slik at de kan greie seg med 1-2 øl resten av kvelden. 

Høres sikkert ut som skikkelig "first world problem", men man får mindre lyst å dra ut med slike priser. Så kommer CC/inngang i tillegg. Hva tenker folket om alkoholprisene her i landet? 

Trodde du skulle snakke om høye ølpriser. 90 kr har øl kostet i mange år, så skjeønner ikke hva du reagerer på

Anonymkode: a0080...550

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dro på byen i går med noen venner, og havnet på en helt grei bar. En halvliter kostet over 90 kr! Det er jo helt sinnssykt.

Ja vel, så du vil ikke ha sykehus og skoler i landet?

Anonymkode: d5cc0...03d

Skrevet
1 time siden, Mippi skrev:

Helt ok at den driten er så dyr. :)

Helt enig. Jeg er avholds, så bryr meg ikke. 

• Liker 1
Gjest Castielz
Skrevet

Byen er for kidsa og evigkidsa.
Mye bedre med en hjemmefest, eller å ta med seg en kjølebag og finne en avstikker ett sted og kose seg!
Selv går jeg omtrent aldri på byen, men de gangene jeg gjør det, så kjøper jeg ikke drikke der.

Skrevet (endret)

Veien til lavere pris er i hvert fall ikke å kjøpe den likevel...

Endret av Nevian
Skrevet

Med alkoholavgifter pluss det faktum at mange norske utesteder tar en ekstrem avanse på øl så blir det slik dessverre. 

Anonymkode: 21399...dca

Skrevet

Dra på studentbuler, der kan du få en halvliter til så lite som 40 kr.

Anonymkode: 4c0cf...a71

Skrevet
7 minutter siden, Nevian skrev:

Veien til lavere pris er i hvert fall ikke å kjøpe den likevel...

Sikker på det? Folk er vant til å betale 70-90 for en halvliter og det vet eierne av de fleste utesteder veldig godt. De har selvfølgelig intet insentiv til å sette ned prisene når de ser at mange nok kommer tilbake likevel. Det er jo ingen som frivillig setter ned prisene når de ser at prisene ikke skremmer vekk folk. 

Mange av byens utesteder har også 25 års aldersgrense og sågar noe høyere, av den enkle grunn at de eldste blant de yngste gjerne har litt bedre økonomi og unner seg litt mer når de først er ute. 

Skrevet

Trodde du skulle snakke om ølprisene i butikken. Der får du en øl til under 20kr. Skjønner ikke hvorfor folk vil dra på byn og svi av 1000lapper hver helg på øl, inngangspenger, taxi, nattmat. Øl fra kranen synes jeg heller ikke smaker noe godt.

Eneste rådet mitt er å heller arrangere fest. Trenger ikke være høy musikk som plager naboen.

Anonymkode: 5eeaa...eb9

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde du skulle snakke om ølprisene i butikken. Der får du en øl til under 20kr. Skjønner ikke hvorfor folk vil dra på byn og svi av 1000lapper hver helg på øl, inngangspenger, taxi, nattmat. Øl fra kranen synes jeg heller ikke smaker noe godt.

Eneste rådet mitt er å heller arrangere fest. Trenger ikke være høy musikk som plager naboen.

Anonymkode: 5eeaa...eb9

Flere tusen behøver man da ikke svi av, heller ikke 1000. Jeg går stort sett på steder uten cover charge og spiser som regel ikke nattmat ute. Bare der er mange hundrelapper spart, og tar man nattbussen som er veldig greit å gjøre hvertfall sommerhalvåret, så sparer man ytterligere hundrelapper. Det vil si at man kan få en fin kveld til ca 500 om man modererer seg litt med alkoholen. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Jeg er avholds, så bryr meg ikke. 

Bryr deg åpenbart nok til å kommentere i tråden. 

Skrevet

Folk betaler for det, ergo selger de øl for det. Øl er ikke så ekstremt dyrt i innkjøp, så de tjener godt på de. Beliggenhet = dyrere pris. 

Anonymkode: b5dac...9eb

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja vel, så du vil ikke ha sykehus og skoler i landet?

What?!

Skrevet

Jeg er av den oppfatning at avgiften på alkohol bør differensieres etter om alkoholen selges eller skjenkes.

Kort fortalt, kjøper du øl i butikken selges den, kjøper du øl på pub skjenkes den.

Når øl selges er det del av en større forretningsmodell, som i utgangspunktet ikke avhenger avgjørende av et enkeltprodukt. Alkoholpolitisk er det dessuten ingen grense for hvor mye alkohol man kan selge, og alkohol som selges nytes hjemme, uten noen kontroll av hvor mye som drikkes. Det kan forsvare en høy avgift på salg, slik det er i dag.

Når øl skjenkes er det gjerne en vesentlig del av forrentingsmodellen. Ofte er det ølsalget som får utesteder til å gå rundt, og mange spisesteder er også ganske avhengig av det. Alkoholpolitisk er det klare rammer for skjenking av alkohol, som skal sørge for at skjenkingen foregår ansvarlig, og folk ikke får for mye å drikke. Det taler, i mine øyne, for en differensiert lavere avgift for alkohol som skjenkes.

På den måten kan man gjøre det lønnsomt for utelivet å selge en halvliter for samme pris som en butikk. Om du kan drikke en av de vanlige tappepilsene (Ringnes, Dahls, Nordlandspils, Hansa m.m) for 25-40 kroner per halvliter, og det er lønnsomhet allerede på 25 kroner for utestedet, da tror jeg de fleste er fornøyde. Det vil sannsynligvis også gjøre at folk har et mindre behov for å drikke på vorspiel, siden de ikke trenger å "spare" like mye penger som i dag. 

I dag vil de færreste utesteder, med svinn, ha noen som helst fortjeneste på en halvliter med mindre de tar rundt 40-50 kroner. Og da vil ikke utestedet gå rundt. 

Differensiert avgift er i mine øyne løsningen. Det forutsetter selvsagt at utestedene leverer på ansvarlig alkoholhåndtering, og ikke serverer personer som er for beruset. Det er ikke alle som er flinke nok til det i dag.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...