Gå til innhold

Likestillingen forsvinner i Disneyfilmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2016/01/30/kultur/film/disney/42923708/

Det sender visstnok ut feil signaler at menn snakker like mye som kvinner i dagens barnefilmer. 

Etter min mening har "likestillingen" gått alt for langt på kvinnesiden. Det er ikke måte på hor mye som skal dikkes og dulles med - noe som i seg selv er en fornærmelse mot de såkalte sterke og selvstendige kvinnene. 

Hvis vi ser en titt på de gamle disneyfilmene har vi kommet en lang vei: 
- Snehvit trenger kyss fra en mann for å våkne opp fra de døde, og blir avhengig av å leve med 7 menn etter å ha blitt sendt bort fra hjemmet sitt. Lite selvstendighet å hente der. 
- Askepott - også avhengig av mann, og er så besatt av eget utseende at hun ikke tør å bli sett når hun er "ustelt"
- Tornerose - Sov i hundre år frem til en mann reddet henne
Likevel blir disse trukket frem som eksempler på "gode" filmer, likestillingsmessig. 
- Ringeren i Notre Dame - kvinnen blir brent for å være heksekunstner og sigøyner, må bli reddet av menn. 
- Rapunsel - igjen den derre jævla mannen som må komme henne til unnsetning 
- Samme med Shrek 

Og så har vi Frost da - hvor menn for EN gangs skyld ikke er årsaken til at damene blir reddet, og hvor de familiære relasjonene er viktigere enn menn. Denne filmen har hatt MYE mer å si for likestillingen enn filmene hvor kvinnene snakker mer enn menn. 

Hvem som snakker eller ikke snakker mye har ikke en dritt å si for hvilke signaler som sendes ut - hvilke personligheter og rolle kvinnen har i forhold til menn har derimot mye større betydning. Det at de svake kvinnene stadig må reddes av mannen sender ikke ut gode signaler. 

Jeg er så drittlei av denne "kvinnekampen". 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare tanken på at noen sitter med stoppeklokke gjennom samtlige Disneyfilmer og noterer hvor mye det snakkes. :P Noen har misforstått likestillingsbegrepet totalt.

Anonymkode: 25dc7...f3e

• Liker 7
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Bare tanken på at noen sitter med stoppeklokke gjennom samtlige Disneyfilmer og noterer hvor mye det snakkes. :P Noen har misforstått likestillingsbegrepet totalt.

Anonymkode: 25dc7...f3e

Da griper du faen meg etter halmstrå for å finne grunner for å rakke enda mer ned på menn. De er vel ikke fornøyde før kvinner får 100 % dialog i filmene. 

• Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet

De mest ekstreme feministene kommer ikke til å bli fornøyde før en stygg dame i burka banker opp supermann på film.

Når det er sagt så synes jeg definitivt at denne "forskningen" er både interresant og relevant. Men når jeg tenker på den lille havfruen så må de da ha telt med Sebastian og Fomle som mannlige karakterer? For det første så er det vasnkelig å anse dem som menn all den tid main-castet er hdelvis humanoide. Og både hovedkarakteren og hovedskurken er kvinner, mens prinsen nærmest er et objekt.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Herr Heftig skrev:

De mest ekstreme feministene kommer ikke til å bli fornøyde før en stygg dame i burka banker opp supermann på film.

Når det er sagt så synes jeg definitivt at denne "forskningen" er både interresant og relevant. Men når jeg tenker på den lille havfruen så må de da ha telt med Sebastian og Fomle som mannlige karakterer? For det første så er det vasnkelig å anse dem som menn all den tid main-castet er hdelvis humanoide. Og både hovedkarakteren og hovedskurken er kvinner, mens prinsen nærmest er et objekt.

Hvis hun har på burka - hvordan kan vi vite at hun er stygg? 

Nei, hun må være naken, helst feit. Og likevel bli respektert av alle hun møter på - hennes kropp, hennes valg!!!!!!!!! 

Endret av PeppaGris
  • Liker 2
Skrevet

Trist at det faktisk brukes penger på denne typen forskning. 

• Liker 2
Skrevet

Folk har for lite å gjøre, og dette er vel nesten et tegn på at vi har det for godt i den vestlige verden, om vi bruker tid på antall minutter folk snakker i tegnefilmer. Kjønnsorganer teller i ALT for tiden. I tillegg så skal vi nesten skamme oss om vi liker ting som er litt tradisjonelt i forhold til kjønnet vårt (gutter leker med biler og jenter som leker med dokker får vel snart diagnose...).

Frost er jo rasistisk da, siden det bare er hvite mennesker med i den filmen. Sitcoms med bare svarte mennesker er ikke rasistisk vel og merke.

Kjenner at jeg tar dette like seriøst som de som skrev om at den ene drapsscena i Game of Thrones ikke var mulig å virkeligheten (jeg trur noen må fortelle den forskeren at drager ikke finnes, siden han har gått glipp av at dette er fantacy...).

Anonymkode: 5f76e...dc9

• Liker 1
Skrevet

Hva er dette for noe tull, da? Hvorfor ikke prøve å føre en likestillingspolitikk der det faktisk trengs? Som selvstendig kvinne, skammer jeg meg over mine feministiske medsøstre. Dere ødelegger det naturlige samspillet som vi har mellom mann og kvinne. Det virker ikke som om dere blir fornøyde før menn er nedgradert til usle spermdonorer med halsbånd og halen mellom bena. Hvorfor ikke bare chille litt og ta tak i de problemene som FAKTISK eksisterer?

Og hva med filmene Mulan, Hercules (Megara (eller hva hun heter) er ikke veldig keen på å bli reddet av noen mann), Skjønnheten og udyret (Belle redder udyret), og Pocahontas. I Løvenes konge er det forøvrig Nala som sørger for at Simba kommer tilbake. For noe sprøyt!

• Liker 4
Gjest Kaffelattn
Skrevet

Vel, hvorfor finnes ikke "Advokat Lise"?

Barna ser jo "Brannmann Sam" og "Postmann Pat".

Skrevet
40 minutter siden, Kaffelattn skrev:

Vel, hvorfor finnes ikke "Advokat Lise"?

Barna ser jo "Brannmann Sam" og "Postmann Pat".

Fordi "Advokat Lise" høres usannsynlig døft ut og advokatyrket ikke er noe mange små barn drømmer om? 

Ikke det at postmannyrket er noen høydare det heller. 

• Liker 2
Gjest Kaffelattn
Skrevet
22 minutter siden, herzeleid skrev:

Fordi "Advokat Lise" høres usannsynlig døft ut og advokatyrket ikke er noe mange små barn drømmer om? 

Ikke det at postmannyrket er noen høydare det heller. 

Da er vel brannmann årets yrke blant barn i Norge da. 

Ingeniør Therese kunne jo ha blitt testet ut? 

Skrevet
12 timer siden, Kaffelattn skrev:

Da er vel brannmann årets yrke blant barn i Norge da. 

Ingeniør Therese kunne jo ha blitt testet ut? 

Ser vell for meg at det kunne blitt noe langdrygt når "Ingeniør Therese" kjørte gjennom sin hundrede simulering med nye korreksjoner, men barn i dag er kanskje mer interessert i slikt :P

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det var en dårlig kommentar basert på den undersøkelsen. Det spiller ingen rolle hvor mye man snakker, men heller hvordan karakteren presenteres via måten den snakker på.

Men det som kunne vært et interessant spørsmål er om de kvinnelige figurene i filmene er så kjedelige at de får mindre dialog. Mens der er flere mannlige sidekicks som er morsomme å høre på, derfor får de mer tale. De kvinnelige er mer "normale" og A4- kjedelige.

Nå har jeg sluttet å se på disneyfilmer, så jeg vet ikke noe om hvordan løpet er der, men jeg vet ikke om så mange morsomme sidekicks som er kvinner. Husker Dora fra Nemo.

Anonymkode: 97e78...62a

Skrevet

Hva med eventyrene til Skalden Skurre?

En merkbar forskjell mellom de eventyrene som vi er godt kjent med (Tornerose, Askepott, Snøhvit og så videre) og eventyrene fra Skalden Skurre er at faktisk kvinnfolkene søker lykken på egen hånd. Hos Skalden Skurre spiller kvinnene en langt mer aktiv rolle, enn de kvinnfolka i for eksempel Askepott eller Snøhvit. I Skalden Skurre så tar kvinnene skjebnen i sine egne hender, i steden for å ta seg en veldig lang lur eller vente på at en mann skal komme tilbake med en sko som kjerringa har mistet....

Unntaket fra denne regelen. er kanskje den navnløse kvinnen i eventyret Heksemesteren med Hår-hjertet. Hun oppfører seg nok langt mer som de eventyr-kvinnene som vi er kjent med fra Tornerose eller Rapunzel. Men dette eventyret slutter  heller ikke med at "så levde de lykkelig alle sine dager" da.   :)

Anonymkode: cbebc...68e

Gjest Yellowrose
Skrevet

Nå er det viktig å poengtere at dette er tegnefilm og ikke hentet ut fra virkelighet. Så for meg gjør det ikke så mye.

Skrevet

Det blir satt litt på spissen i artikkelen hvor de har telt replikkene, men jeg syns allikevel de peker på noe viktig. 

Nå har ikke jeg sett Frost, men det jeg syns er viktig å tenke på er at det er ikke vi voksene disse filmene retter seg mot, og hva vi selv føler og oppfatter av tegnefilmene er ikke det vi bør ha fokus på. Det er hvordan barn og unge som vokser opp med disse filmene påvirkes og tenker om rollene som blir fremhevet. 

Jeg kan godt se tegnefilmer hvor prinsessa sitt eneste mål i livet er å finne en prins, gå i kjoler og te seg på en bestemt måte, og sier minimalt, helt uten at det påvirker mitt liv. Jeg vet så inderlig godt at det å finne en prins, gifte meg og gå i rosa kjoler er bare en bitte, bitte, bite liten del av virkeligheten. om det er en del av virkeligheten i det hele tatt.

For barn kan det være annerledes: Det de ser kan påvirke dem på helt andre måter. De kan få en oppfatning om at det er akkurat slik jenter skal og bør være, jenter skal te seg slik og ikke slik, og at det å finne prinsen i livet er det viktigste her i livet. Det kan gjøre noe med rolleforståelse av seg selv og omverdenen.

Min oppfatning er at barn trenger å "se seg selv" i ulike roller og situasjoner så de selv kan bli trygge på at det er greit å være sånn og sånn. Barn trenger mangfold innenfor menneskelige roller. Derfor mener jeg det er viktig med filmer for barn som viser akkurat det; også at prinsessa kan snakke minst like mye som gutten som de peker på akkurat her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...