blå Skrevet 13. oktober 2004 #1 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg skal lage lammestek for første gang. Det blir bare familie, så det er ikke så krise om det ikke blir helt perfekt (selvfølgelig håer jeg jo på det da....) Noen tips til en uerfaren lammestek steker???
hilli Skrevet 13. oktober 2004 #2 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg har gjort det en gang, og det gikk kjempebra. Mitt tips er så enkelt som; bruk steketermometer, så lager maten seg selv. Men det visste du sikkert fra før....
Edie Skrevet 13. oktober 2004 #3 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg lagde lammestek for første gang til påska i år. Når jeg klarer det, klarer alle det! Som nenvt - steketermometer er et must. Gni steken inn med urter (forskjellige oppskrifter finnes mange steder på nettet) og la steken godgjøre seg selv i ovnen.
Nella Skrevet 13. oktober 2004 #4 Skrevet 13. oktober 2004 Enig med hilli. Steketermometer gjør jobben.... Med de elektroniske termometerne som du får kjøpt i dag blir det kjempenøyaktig og bra resultat. http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=92...211&mnu1=&mnu2= Vanlig lammesteik det her. Jeg ville nok stekt steika i panna fort på høy varme for å få stekeskorpa og så lagt den i ovnen på 100 grader og venta til kjernetemperaturen blir 72. Perfekt Stek på lav temperatur hele tia så blir det saftigere.
Gjest Zim-zum Skrevet 13. oktober 2004 #5 Skrevet 13. oktober 2004 Det er viktig at du lar steika hvile i 15-20 min. etter at du har tatt den ut at ovnen, og før du skjærer i den. Ellers vil safta renne ut, og steika blir lettere tørr. Du kan legge en stekefolie over den, slik at den ikke blir kald mens den hviler.
Gjest gjest1 Skrevet 13. oktober 2004 #6 Skrevet 13. oktober 2004 Forrige lørdag lagde jeg lammestek for første gang. Jeg kjøpte urtemarinert lammestek på Meny. Først brunet jeg den i stekepanne også er det bare å sette i steketermometer og sette den i ovnen. Det kan ikke bli misslykket. Og med en deilig rødvin til ble måltidet perfekt :-)
Arkana Skrevet 13. oktober 2004 #7 Skrevet 13. oktober 2004 Alle her har glemt det viktigste. Lag små snitt i lammesteken og dytt inn hvitløksfedd, så gnir du steken inn med salt, pepper og rosmarin. Legg gjerne grønnsaker (poteter, løk, gulrøtter, hva som helst) i pannen sammen med steken den siste timen.
Frk Doodad Skrevet 13. oktober 2004 #8 Skrevet 13. oktober 2004 Ja, viktig å putte biter av hvitløk inn i små snitt i steika + gni inn med masse rosmarin + salt og pepper. Pleier å legge biter av gullerot og løk i bunnen av en langpanne og legge steika på toppen av disse. Så heller jeg vann og boljong i langpanna, slik unngår jeg at steika ligger nede i det som blir stekeskyen. Heller også litt ekstra vann over steika et par ganger mens den steker. Bruker steketermometer! Og mens steken hviler lager jeg saus på stekeskyen, og det blir nyyydelig saus
mari Skrevet 13. oktober 2004 #9 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg pleier alltid å beine ut steika. da kan jeg putte hvitløk og krydder inni, det er kjempe godt. Ikke så vanskelig som mange skal ha det til heller.. Lykke til og god middag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå