AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #1 Skrevet 31. januar 2016 Som overskriften sier, så tenker jeg og flytte til Oslo til høsten. Jeg skal studere der, og må ta med pus. Hvor er det best og bo for en student med katt? Jeg er garantert jobb i byen som sikrer meg ca 5000 ekstra i måneden, og kan derfor leie for litt mer (da jeg også får studielån). Hvilke områder bør jeg holde meg unna? Pus er vant til og gå ut som han vil på dagtid, men han har kattedo inne hele året (han er innekatt om natten). Er det uheldig med kollektiv/bofellesskap? Hvor i byen er det lettest og ha katt? Jeg tenker selvfølgelig ikke i sentrum, men utenfor. Eventuelt er det roligere områder nærmere sentrum? Holmenkollen f.eks er vel ganske sentralt, og har noen kjæledyrvennlige områder. Jeg er desperat etter råd, for jeg har ingen forutsetninger for å virkelig få dette til. Det er et enormt press når jeg har kjæledyr, og kan ikke bare leie og bo hvor jeg vil. Ikke misforstå meg, jeg ville aldri gitt fra meg pus! Men jeg må bare planlegge bedre, og jeg vet at noen av dere bor i Oslo og er litt bedre kjent Tar i mot alle råd med stor takk! Anonymkode: f705c...12b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #2 Skrevet 31. januar 2016 Du vil slite veldig med å finne deg en bolig du har råd til så lenge du skal dra med deg kjæledyr. Kollektiv/bofelleskap og studentboliger er naturligvis utelukket (det er ikke lov til å holde husdyr i 99,99999% av alle kollektiv og bofellesskap, og det er forbud mot husdyr i studentboliger). Så du må leie leilighet alene. Dvs minimum 10 000 kr/mnd i husleie. Dersom du får leid noe, da. Folk med dyr er svært med på utleieres liste over hvem de vil leie ut til. Anonymkode: 8071b...82b 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #3 Skrevet 31. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil slite veldig med å finne deg en bolig du har råd til så lenge du skal dra med deg kjæledyr. Kollektiv/bofelleskap og studentboliger er naturligvis utelukket (det er ikke lov til å holde husdyr i 99,99999% av alle kollektiv og bofellesskap, og det er forbud mot husdyr i studentboliger). Så du må leie leilighet alene. Dvs minimum 10 000 kr/mnd i husleie. Dersom du får leid noe, da. Folk med dyr er svært med på utleieres liste over hvem de vil leie ut til. Anonymkode: 8071b...82b Går det ikke med hybel da? Jeg har kikket på finn for å se hvordan prisningen er på hybler/hybelleiligheter, og jeg har funnet noe alright til 7000 kr. Jeg finner veldig mye; "dyrehold og røyk ikke tillatt". Jeg røyker ikke, så det er jo greit. Jeg vet at det kan bli utrolig trangt, men jeg er fast bestemt på Oslo og trenger råd til hvordan jeg kan klare det. I så fall, kan du anbefale noen områder i Oslo som er dyrevennlige? TS Anonymkode: f705c...12b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #4 Skrevet 31. januar 2016 For katt så er vel alle områder dyrevennlige, men det er kanskje en fordel å være i relativ nærhet til et grøntområde? (du ser de enkelt på google maps). Men det er som AB litt over her sier, det er ikke enkelt å finne et sted om man har dyr. Anonymkode: cb04d...c85 1
Kontormus Skrevet 31. januar 2016 #5 Skrevet 31. januar 2016 I hovedsak bør en vel holde seg unna trafikkerte områder hvis en skal bo med utekatt. Og på bakkeplan. Bortsett fra det er finnes disse områdene over alt utenfor bykjernen. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #6 Skrevet 31. januar 2016 Tåsen, Røa, ut mot Bærum (Jar, Bekkestua osv er lett å komme seg til med banen), Grefsen, Kjelsås. Finnes sikkert flere områder og, men de nevnte områder er de jeg er best kjent med vil anbefale deg å sende mail/sms på leiligheter hvor det står i annonsen at det ikke er lov med husdyr. De fleste bare skriver det, men er ikke like firkanta på alle husdyr. Jeg har selv en innekatt, og sendte mail til mange som hadde skrevet at de ikke ønsket husdyr, og fikk komme på visning hos flertallet. Var også sånn jeg fikk leilighet. Anonymkode: 24a6c...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #7 Skrevet 31. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som overskriften sier, så tenker jeg og flytte til Oslo til høsten. Jeg skal studere der, og må ta med pus. Hvor er det best og bo for en student med katt? Jeg er garantert jobb i byen som sikrer meg ca 5000 ekstra i måneden, og kan derfor leie for litt mer (da jeg også får studielån). Hvilke områder bør jeg holde meg unna? Pus er vant til og gå ut som han vil på dagtid, men han har kattedo inne hele året (han er innekatt om natten). Er det uheldig med kollektiv/bofellesskap? Hvor i byen er det lettest og ha katt? Jeg tenker selvfølgelig ikke i sentrum, men utenfor. Eventuelt er det roligere områder nærmere sentrum? Holmenkollen f.eks er vel ganske sentralt, og har noen kjæledyrvennlige områder. Jeg er desperat etter råd, for jeg har ingen forutsetninger for å virkelig få dette til. Det er et enormt press når jeg har kjæledyr, og kan ikke bare leie og bo hvor jeg vil. Ikke misforstå meg, jeg ville aldri gitt fra meg pus! Men jeg må bare planlegge bedre, og jeg vet at noen av dere bor i Oslo og er litt bedre kjent Tar i mot alle råd med stor takk! Anonymkode: f705c...12b Et raskt søk på finn viser en hybel på Ekeberg til 6900 og en hybel på Slemdal til 7000. Begge tillat med husdyr Anonymkode: b26c6...4b7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #8 Skrevet 31. januar 2016 Husk at så bynære som du tenker vil det også være veldig mange katter som må dele territorium, og at nykommere vil få veldig mye juling siden de vil måtte utfordre andre katters territorium hver gang de er ute. Det vil også være noe mindre vanskelig å finne seg bolig med en ren innekatt enn med en katt som går ute uten bånd. Anonymkode: 8071b...82b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #9 Skrevet 31. januar 2016 Bare så det er sagt så har ikke huseier lov å nekte deg å holde husdyr. Så lenge du har gode grunner for å ha dyret, samt at dyret ikke er til ulempe for huseier eller naboer. Du bør dog ikke si at du har dyr på visning. Hilsen huseier som har huset fullt av dyr, og som gjerne leier ut til folk med dyr 😉 Anonymkode: 9969e...591
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #10 Skrevet 31. januar 2016 Tror dyrebeskyttelsen operer med at man må bo utenfor ring 2 for å adoptere fra de. Så du kan jo starte med det som utgangspunkt du finner kart som viser hvor den grensa får. Veeldig sjeldent man finner kollektiv som tillater dyr, men om du er heldig så kan du få hybler ned i 6-7000. Jeg sjekk på finn nå og fant et par stk til den prisen som tillater dyr. Bl.a. på norstrand og slemdal, som er greie områder å bo i. Det kan være lurt å flytte til oslo litt tidligere enn planlagt om du har mulighet til det. I juli august så vil prisene hoppe opp pga alle studentene som kommer og utleierne kan sette strengere krav. Anonymkode: b5071...53d
Pastels Skrevet 1. februar 2016 #11 Skrevet 1. februar 2016 (endret) . Endret 30. november 2016 av Pastels
Mis(s)Understood Skrevet 1. februar 2016 #12 Skrevet 1. februar 2016 Villastrøket på Nordstrand/Bekkelaget (distriktet Sportsplassen - Holtet - Sæter - Ljan med omkringliggende veier) pleide også være et fint strøk for en katt. Ikke umulig at det fremdeles er ok for en katt som liker å rusle ute Derfra går det trikk Ofte lønner det seg å sette inn annonse selv, og la en utleier/huseier ta kontakt med deg og pusen din. Dette samtidig som du selv sjekker annonser. Ønsker deg og pus lykke til i letingen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå