Gjest agnesb Skrevet 31. januar 2016 #1 Skrevet 31. januar 2016 (endret) Jeg er 23 år, 173 høy, veier nå 83. Veide nesten 100 i oktober etter minsten ble født. ca 87 da jeg starten for fullt å endre kosten. Har ligget på rundt 1000 kcal i en uke nå. Spist da sukkerfritt, grovt og sunt fett. Men er ikke helt nazi. Tenker og få en skikkelig kickstart på vektnedgangen også heller legge meg på omlag 1500kcal ca. Har ligget på det før og men da står det ganske stille. Ihvertfall uten trening, og det blir ikke helt ennå. Tror dere det er dumt?? At det kan låse seg fordi jeg spiser for lite?? skulle jo ikke tro det men, for det har funket. Gått ned 4 kg kjapt.Vanlig dag består av fesk:Frokost: Omelett av 2 egg og en dæsj lettmelk, med masse grønnsaker (spinat, løk, paprika) + litt skinke og lettostLunch: Matmuffins laget selv av egg, havremel, fibra fullkornmel, litt melk, mager kesam + evt sunt fyll som skinke etc. Eller bananpannekaker, havrepannekaker etc.Middag: Speltlompepizza med masse grønnsaker og magert fyll.Kos: Peanuttkuler laget selv, uten sukker såklart. Evt frukt, sukkerfri skokolade. Prøver og å få i meg ett knekkebrød eller fylle på med korn for fiber. Spiser og en del kvarg, kesam, CC, osv men det er jo selvfølgelig sukker i det meste..... som jeg vil være helt borte fra helst. Synes dere dette høres ut som passe daglig inntak?? Eller er det noe jeg burde styre unna/fylle på med ? Prøver å holde en jevn lavkcal/lavkarbo men ikke noe ekstremt av verken det ene eller det andre. Bruker feks heller cocosa fremfor smør, sukrin fremfor sukker, fibramel fremfor mel, knekkebrød eller noe hjemmelaget grovt fremfor brød. Prøver og å drikke myyyye vann men har desverre vært colaman, så har blitt coloazero-man nå...... det gir jeg ikke opp!!! Kom gjerne med mattips og gjerne konstruktiv kritikk. Har falt litt av sunnhetslasset etter 2 barn nå. (og jeg som var klar for å stille i fitness en gang) jaja det var den drømmen..... Endret 31. januar 2016 av agnesb
Pringle Skrevet 31. januar 2016 #2 Skrevet 31. januar 2016 (endret) Det ligner veldig på det opplegget jeg fulgte da jeg gikk ned i vekt med Grete Roede i 2006. Veldig mange regler som egentlig ikke gjorde noe fra eller til, bortsett fra å gjøre det vanskelig for meg. Jeg måtte starte på nytt i 2013, og da hadde jeg trengt å gå ned en god stund, så du skjønner at det ikke holdt. Fokus først på kalorier, passe antall for din vekt er omkring 1700. Det gjør ikke noe om du ikke treffer helt hver dag, men over tid vil dette få deg ned i vekt. Når du blir lettere, må du redusere inntaket for å fortsatt gå ned. Vet ikke hva du mener med låse seg, men jeg tror ikke det betyr det du tror det betyr. Spiser du mindre enn du forbruker, går du ned i vekt, og jo mindre du spiser, jo mer går du ned i vekt, men det er ikke mulig å overstige grensene for hva som er forsvarlig og effektivt, uten å skade deg. Heldigvis medfører alvorlig underspising så mye ubehag at de fleste gir opp (enten helt, etter kort tid, eller "jukser", kontinuerlig) og innsatsen vil bare være bortkastet. Et moderat kaloriunderskudd over tid er det mest effektive og behagelige. Slanking er en langsom prosess som krever tålmodighet og at man er ærlig med seg selv. Finn en måte å spise (og trene) på som du ser for deg at du vil fortsette med resten av livet, bare justert for vedlikehold av vekt istedenfor nedgang. Det betyr at du velger mat du liker, samtidig som du prøver å få til en balanse mellom de forskjellige typene mat. Du skal bli mett og føle deg opplagt. Spis litt av hvert, frukt, grønt, kjøtt, brød, poteter, melk, egg, fisk. Om du lager mye mat selv, så er det fint (hjemmelaget er nesten alltid sunnere enn ferdigkjøpt.) Du behøver ikke kutte ut noe, om det ikke skaper vanskeligheter for deg, og ingen mat gjør deg magisk slank eller tjukk. Kickstart er ikke nødvendig og heller ikke virkelig, de aller fleste går ned ganske mye idet de starter å spise mindre, pga mindre mat i mage og tarm, og mindre vann bundet i karbohydratlagrene i kroppen. Først etter et par uker vil du kunne se den reelle effekten av kostomleggingen. En god vektnedgang for deg der du er nå, vil være 1/2 - 1 kg pr uke. Om du veier deg jevnlig, vil du snart oppdage om du spiser passe, eller bør spise litt mer eller kutte litt til. Endret 31. januar 2016 av Pringle 4
Strawberrygirl Skrevet 31. januar 2016 #3 Skrevet 31. januar 2016 Vil man ikke gå opp I vekt om man først ligger på 1000kcal og så legger seg på 1500kcal? Altså om man ligger på 1000kcal mister man jo fort mye vekt. Men så legger man seg på 1500kcal og dermed går opp litt? Blir veldig "jojo" slanking. Tenker heller at det kan være en ide og legge seg på samme kcal hele veien..? jeg trur også at du kanskje burde legge deg på litt mer kalorier enn 1500 siden du er såpass høy. Jeg er 158cm og har lagt meg på 1400kcal. I helgene legger jeg meg på 1500kcal
Gjest agnesb Skrevet 31. januar 2016 #4 Skrevet 31. januar 2016 1 time siden, Pringle skrev: Det ligner veldig på det opplegget jeg fulgte da jeg gikk ned i vekt med Grete Roede i 2006. Veldig mange regler som egentlig ikke gjorde noe fra eller til, bortsett fra å gjøre det vanskelig for meg. Jeg måtte starte på nytt i 2013, og da hadde jeg trengt å gå ned en god stund, så du skjønner at det ikke holdt. Fokus først på kalorier, passe antall for din vekt er omkring 1700. Det gjør ikke noe om du ikke treffer helt hver dag, men over tid vil dette få deg ned i vekt. Når du blir lettere, må du redusere inntaket for å fortsatt gå ned. Vet ikke hva du mener med låse seg, men jeg tror ikke det betyr det du tror det betyr. Spiser du mindre enn du forbruker, går du ned i vekt, og jo mindre du spiser, jo mer går du ned i vekt, men det er ikke mulig å overstige grensene for hva som er forsvarlig og effektivt, uten å skade deg. Heldigvis medfører alvorlig underspising så mye ubehag at de fleste gir opp (enten helt, etter kort tid, eller "jukser", kontinuerlig) og innsatsen vil bare være bortkastet. Et moderat kaloriunderskudd over tid er det mest effektive og behagelige. Slanking er en langsom prosess som krever tålmodighet og at man er ærlig med seg selv. Finn en måte å spise (og trene) på som du ser for deg at du vil fortsette med resten av livet, bare justert for vedlikehold av vekt istedenfor nedgang. Det betyr at du velger mat du liker, samtidig som du prøver å få til en balanse mellom de forskjellige typene mat. Du skal bli mett og føle deg opplagt. Spis litt av hvert, frukt, grønt, kjøtt, brød, poteter, melk, egg, fisk. Om du lager mye mat selv, så er det fint (hjemmelaget er nesten alltid sunnere enn ferdigkjøpt.) Du behøver ikke kutte ut noe, om det ikke skaper vanskeligheter for deg, og ingen mat gjør deg magisk slank eller tjukk. Kickstart er ikke nødvendig og heller ikke virkelig, de aller fleste går ned ganske mye idet de starter å spise mindre, pga mindre mat i mage og tarm, og mindre vann bundet i karbohydratlagrene i kroppen. Først etter et par uker vil du kunne se den reelle effekten av kostomleggingen. En god vektnedgang for deg der du er nå, vil være 1/2 - 1 kg pr uke. Om du veier deg jevnlig, vil du snart oppdage om du spiser passe, eller bør spise litt mer eller kutte litt til. Vet ikke helt hva du mener med regler?? Men akkurat det jeg har samset opp som jeg spiser og kutter ut det kommer jeg til og fortsette med. Jeg er veldig opptatt av ren mat, at det er laget selv mye og sukekrfritt og grovt. vet ikke om det var det du siktet til?? Ogd et jeg mener med at det låser seg er om kroppen «tvilholder» litt på fettet! Har nemlig opplebd det før og da lå jeg litt for mye i underskudd. Sånn jeg spiser nå, selvom det er veldig lite kcal er jeg faktisk mett og fornøyd. Og å kickstarte sånn er selvfølgelig ingen vits over tid nei. Men nå var det litt for og minske porsjoner, slik at jeg ikke spiser så store mengder nå og siden. Ja jeg går jo fort ned nå på så lite. Men tenker jeg vil fort ned endel, så fortsette med litt tregere nedgang og etterhvert finne stedet jeg klarer og holde meg på!
Gjest agnesb Skrevet 31. januar 2016 #5 Skrevet 31. januar 2016 1 time siden, Strawberrygirl skrev: Vil man ikke gå opp I vekt om man først ligger på 1000kcal og så legger seg på 1500kcal? Altså om man ligger på 1000kcal mister man jo fort mye vekt. Men så legger man seg på 1500kcal og dermed går opp litt? Blir veldig "jojo" slanking. Tenker heller at det kan være en ide og legge seg på samme kcal hele veien..? jeg trur også at du kanskje burde legge deg på litt mer kalorier enn 1500 siden du er såpass høy. Jeg er 158cm og har lagt meg på 1400kcal. I helgene legger jeg meg på 1500kcal ja mulig? men tenekr heller at jeg nå på 1000 går ned ganske mye og fort, og når jeg legger meg på omlag 1500-1700 vil jeg enten stagnere litt, ellr gå saktere ned. Det er ihvertfall planen!
Pringle Skrevet 31. januar 2016 #6 Skrevet 31. januar 2016 1 time siden, agnesb skrev: Vet ikke helt hva du mener med regler?? Men akkurat det jeg har samset opp som jeg spiser og kutter ut det kommer jeg til og fortsette med. Jeg er veldig opptatt av ren mat, at det er laget selv mye og sukekrfritt og grovt. vet ikke om det var det du siktet til?? Ogd et jeg mener med at det låser seg er om kroppen «tvilholder» litt på fettet! Har nemlig opplebd det før og da lå jeg litt for mye i underskudd. Sånn jeg spiser nå, selvom det er veldig lite kcal er jeg faktisk mett og fornøyd. Og å kickstarte sånn er selvfølgelig ingen vits over tid nei. Men nå var det litt for og minske porsjoner, slik at jeg ikke spiser så store mengder nå og siden. Ja jeg går jo fort ned nå på så lite. Men tenker jeg vil fort ned endel, så fortsette med litt tregere nedgang og etterhvert finne stedet jeg klarer og holde meg på! Ja, sukkerfritt og grovt og magert er regler - det er helt flott hvis du foretrekker det, og kan gjøre det lettere for deg å holde deg til kaloriunderskudd, jeg sier bare at det ikke er strengt nødvendig for å gå ned i vekt, man kan spise hva som helst så lenge man har kaloriunderskudd. Bare en liten advarsel, du kan ikke kjøre lavfett og lavkarbo samtidig - for det første begrenser det unødvengig matvalget ditt, for det andre er dette to motsatte retninger. Det enkleste for de fleste er å bare kutte litt av alt, men mest på snacks og godterier. Mett og fornøyd er riktig, bare vær oppmerksom på at de fleste opplegg kjennes kjempebra ut i starten, helt til det ikke går lenger, og så klandrer man seg selv, for man "vet at man får det til!". Alle kan holde ut et visst ubehag i en kort periode, men ikke i ubegrenset tid. Kroppen tviholder ikke på fett. Har man kaloriunderskudd, så går man ned i vekt, og fortere jo større kaloriunderskuddet er, men ikke helt proporsjonalt; man kan bare forbruke en viss mengde kroppsfett pr døgn. Kroppen vil også sette i gang diverse "sparetiltak" som det krever mye selvdisiplin å motarbeide - man blir slapp og fryser lettere, man blir sulten og fysen, og det er lett å "sprekke", og sprekker man, er det fort gjort å utligne kaloriunderskuddet for en lang periode, og det kan være vanskelig å komme tilbake "på sporet". Med et moderat kaloriunderskudd merker du knapt at du slanker deg, og det vil aldri være noe "spor" å "falle av". For noen passer det best å gjøre helomvending, andre trives best med å innføre små gradvise endringer. Du kjenner deg selv best. 1
Gjest Nikee Skrevet 31. januar 2016 #7 Skrevet 31. januar 2016 Tråden er ryddet for reklame Nikee, mod.
Gjest agnesb Skrevet 1. februar 2016 #8 Skrevet 1. februar 2016 18 timer siden, Pringle skrev: Ja, sukkerfritt og grovt og magert er regler - det er helt flott hvis du foretrekker det, og kan gjøre det lettere for deg å holde deg til kaloriunderskudd, jeg sier bare at det ikke er strengt nødvendig for å gå ned i vekt, man kan spise hva som helst så lenge man har kaloriunderskudd. Bare en liten advarsel, du kan ikke kjøre lavfett og lavkarbo samtidig - for det første begrenser det unødvengig matvalget ditt, for det andre er dette to motsatte retninger. Det enkleste for de fleste er å bare kutte litt av alt, men mest på snacks og godterier. Mett og fornøyd er riktig, bare vær oppmerksom på at de fleste opplegg kjennes kjempebra ut i starten, helt til det ikke går lenger, og så klandrer man seg selv, for man "vet at man får det til!". Alle kan holde ut et visst ubehag i en kort periode, men ikke i ubegrenset tid. Kroppen tviholder ikke på fett. Har man kaloriunderskudd, så går man ned i vekt, og fortere jo større kaloriunderskuddet er, men ikke helt proporsjonalt; man kan bare forbruke en viss mengde kroppsfett pr døgn. Kroppen vil også sette i gang diverse "sparetiltak" som det krever mye selvdisiplin å motarbeide - man blir slapp og fryser lettere, man blir sulten og fysen, og det er lett å "sprekke", og sprekker man, er det fort gjort å utligne kaloriunderskuddet for en lang periode, og det kan være vanskelig å komme tilbake "på sporet". Med et moderat kaloriunderskudd merker du knapt at du slanker deg, og det vil aldri være noe "spor" å "falle av". For noen passer det best å gjøre helomvending, andre trives best med å innføre små gradvise endringer. Du kjenner deg selv best. Ja sånns ett ja. Nei sånn har jeg alltid spist og det går overraskende lett. Mere en livsstil her i huset enn regler Lavkalori og lavkarbo funker her, til en viss grad. Men skjønner hva du mener ja. Spiser jo fett, men fokuserer på de riktige typene. Ja sukker er ihverfall en stor synder her. Totalforbud nå. Ihverfall for en stund da det har blirr myyyye siste året. Finne en god balanse. Ja ikke sant. takk for tips. Har kjørt flere runder med helomvendig av diverse grunner og jeg er veldg fokusert og klarer som regel og holde det gående. Men som sagt, verken sulter meg eller har noe ubegah ved det. Prøvd det en gang og det er bare tull. Ihvertfall for meg som ikke er overvektig, men bare har litt jeg vil ha bort og få det lettere generelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå