Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Helicase
Skrevet

Hei! Jeg har lenge tenk på wicca, er det noen her som driver med det? Vil gjerne lære mer, føler meg på en måte litt trukket mot det!:) 

vet jo at man selvsagt kan sette seg ned og lese om det, men synes det er fint å få svar fra noen som driver med det selv eller har kunnskap om det som kanskje kan fortelle meg litt mer om det:) hvordan er det med ritualer? Å bli tatt inn? Er vel ikke så mange her i Norge kanskje? 

Har også lest at noen som driver med wicca er hekser, hvordan foregår det i såfall?:) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg er dessverre ikke heks, men kan i hvert fall gi deg noen svar. For det første, så er det ikke sånn at «noen som driver med wicca er hekser», men alle som «driver med» Wicca er hekser, på samme måte som alle som «driver med» Islam er muslimer, og alle som «driver med» Kristendom er kristne. Du kan likevel ofte høre hekser omtale seg som wiccanere eller bare paganister, men det er mest på grunn av assosiasjonene de fleste har med ordet heks.

I motsetning til f.eks kristendommen så er ikke Wicca en forkynnende religion, så du må nok kunne en god del om Wicca før et coven vil vurdere deg som medlem. Wicca.no har en god artikel om hvordan du kan gå fram.

Gjest Helicase
Skrevet (endret)
1 time siden, Sidsel skrev:

Hei! Jeg er dessverre ikke heks, men kan i hvert fall gi deg noen svar. For det første, så er det ikke sånn at «noen som driver med wicca er hekser», men alle som «driver med» Wicca er hekser, på samme måte som alle som «driver med» Islam er muslimer, og alle som «driver med» Kristendom er kristne. Du kan likevel ofte høre hekser omtale seg som wiccanere eller bare paganister, men det er mest på grunn av assosiasjonene de fleste har med ordet heks.

I motsetning til f.eks kristendommen så er ikke Wicca en forkynnende religion, så du må nok kunne en god del om Wicca før et coven vil vurdere deg som medlem. Wicca.no har en god artikel om hvordan du kan gå fram.

Tusen takk, og beklager eventuelle misforståelser! Artikkelen er veldig fin, skal søke etter bøkene nå! Stemmer med mye av hva jeg har følt hele livet egentlig :) kanskje jeg hører til et sted jeg og ^^,  

Endret av Helicase
Skrevet

Forresten er jo Wicca en gammel keltisk hedensk religion, vi har jo vår egen gamle hedenske religion her på berget, nemlig Åsatru. Kanskje du bør undersøke litt om denne også, hvis det er gammel hedensk religion som tiltrekker deg, så er det nok lettere å bli med i et fellesskap om du velger vår lokale variant. Dessuten vet du jo allerede mye om Åsatru. Besøk for eksempel sidene til Bifrost.

Gjest førstedamen
Skrevet

Finnes mange paganister eller wiccanere i Norge. Siden ingen drev med det der jeg bodde når jeg holdt på litt yngere så startet jeg å to veninner et eget coven. Var en kjempefin periode, og det gir deg også muligheten til å lære både mer om deg selv, naturen og respekt generelt, så wicca vil jeg absolutt ambefale. Har enda med meg mye som jeg lever etter fra Wicca, men kaller meg ikke aganist lengre fordi jeg ikke lengre praktiserer dette i hverdagen. Annet enn å spå litt i tarot og være veldig opptatt av urter og lignende.

Husk at wicca er en natur religion da. Og passer kanskje ikke for folk dom liker seg innendørs. Vi utførte alle våre sabbather i skogen. Vi tok med telt lagde bål og hadde med oss alle redskaper vi trengte for sabbathen.

Hvis du vil finne ut om dette er noe for deg ville jeg prøvd å gå ut i naturen en dag og prøve og gjøre et enkelt rituale. Et kjælighetsrituale eller lignende. Du trenger ikke mye for å gjøre det, og da vil du få et godt innblikk i hvordan dette føles i paksis.

Skrevet
4 minutter siden, førstedamen skrev:

fordi jeg ikke lengre praktiserer dette i hverdagen.

Hvorfor ikke?

Gjest førstedamen
Skrevet
27 minutter siden, Testosteron skrev:

Hvorfor ikke?

Vel, jeg har en helt annen hverdag en jeg hadde da. Tar meg ikke tid til å gjøre sabbather. Har stor hund og når jeg er ute er det stort sett for å gå tur med han. Men når jeg tenker meg om så gjør jeg jo også mye av det jeg gjorde før fordeom. Ved f.eks meditasjon, og også f.eks lysritualer hvis jeg har behov for noe speielt. Ellers er det vel tid og interesse som gjør at det bare er en del av min hverdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...