Gå til innhold

Katt skraper på dør - jeg blir gal!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en måned siden flyttet vi til en ny leilighet, og da begynte helvete. Pus står utenfor og skraper på døra hver bidige natt. I natt var det helt ekstremt. Samboer la seg 04.30, og jeg føler hun har stått utenfor døra siden og skrapt. Vi kan ikke ha det sånn, hun ødelegger nattesøvnen vår. I den gamle leiligheten sto hun noen ganger utenfor døra og mjua da og, men skrapte aldri, og hun ga seg etter litt ignorering. Dette er på et helt annet nivå. Hun fyller ett år om et par måneder, hvis det har noe å si :) er det noen som har noen tips eller triks til hva jeg kan gjøre? Sprute vann på henne når hun skraper? Ignorering har ikke funket så langt. Vi bor forresten midt i Oslo sentrum, så hun er en innekatt. Vi har ikke mulighet til å "stenge" henne inne på kjøkken eller stue da vi bor i leilighet med åpen løsning. 

Anonymkode: 2fb6c...adb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For en måned siden flyttet vi til en ny leilighet, og da begynte helvete. Pus står utenfor og skraper på døra hver bidige natt. I natt var det helt ekstremt. Samboer la seg 04.30, og jeg føler hun har stått utenfor døra siden og skrapt. Vi kan ikke ha det sånn, hun ødelegger nattesøvnen vår. I den gamle leiligheten sto hun noen ganger utenfor døra og mjua da og, men skrapte aldri, og hun ga seg etter litt ignorering. Dette er på et helt annet nivå. Hun fyller ett år om et par måneder, hvis det har noe å si :) er det noen som har noen tips eller triks til hva jeg kan gjøre? Sprute vann på henne når hun skraper? Ignorering har ikke funket så langt. Vi bor forresten midt i Oslo sentrum, så hun er en innekatt. Vi har ikke mulighet til å "stenge" henne inne på kjøkken eller stue da vi bor i leilighet med åpen løsning. 

Kanskje hun er utrygg grunnet nye omgivelser?

Ikke sprut vann på katten

Er det soveromsdøra hun skraper på?

Kan hun ikke få være inne hos dere i en periode?

Anonymkode: c68f5...a92

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor kan hun ikke komme inn på soverommet?

Sprute med vann vil være vanskelig, fordi du må åpne døra, sikte og så sprute. Innen det så har pus stoppet å skrape og er glad for å se deg - for så å få kalddusj i ansiktet. Da vil ubehaget bli assosiert med deg, ikke med skrapingen.

Anonymkode: 0c4fb...067

• Liker 13
Skrevet

Spray Get Off på døra :-) 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun er utrygg grunnet nye omgivelser?

Ikke sprut vann på katten

Er det soveromsdøra hun skraper på?

Kan hun ikke få være inne hos dere i en periode?

Anonymkode: c68f5...a92

Er soveromsdøra ja. Vil helst ikke at hun venner seg til å sove med oss, da hun kan være ganske urolig om natta og. Jeg sover alltid med henne når jeg er alene hjemme, og da kan hun plutselig begynne å angripe føttene mine kl 4 om natta, det blir ganske søvnforstyrrende det og. Ok, skal ikke sprute vann på katten. Har bare lest at det er en måte å lære de opp til ikke å gjøre ting. 

Kan hende hun er utrygg, vi har jo ikke bodd her så lenge. Så kunne kanskje prøvd å la henne sove med oss en ukes tid eller noe. Er bare redd for at det blir å utsette problemet, for hun får ikke sove med oss på "fast basis". Hun er en veldig sosial katt, vil helst være med oss over alt, på do osv. Vi flyttet til en litt mindre leilighet enn det vi bodde i før, vet ikke om det kan ha noe å si også? 

1 time siden, Brimi skrev:

Spray Get Off på døra :-) 

Hva er det, og hvor får man kjøpt? :)

Skrevet

Sett en smal pappeske som er bred nok til at den dekker hele dørbredden, eller to-tre poser med tomflasker foran døra. Funker som bare faen.
Vi har nemlig en som har hatt "skrapesyken" hele livet, og det eneste som stopper ham fra å skrape på soveromsdøra er en gammel pappeske til en dataskjerm. Den er ikke spesielt høy, så han kan i praksis strekke seg over den og skrape høyere, men det er tydeligvis nok til at den stenger for ham.

• Liker 1
Skrevet

Ikke sov med katta når du er alene. Den blir bare forvirret av at det noen ganger er lov, og at andre ganger må hun grave tunnel...

Sørg også for varm og lun hvileplass for henne der hun skal sove. Ha gjerne et avleggs ullplagg med deg i senga ei ukes tid, og legg dette på soveplassen hennes.

• Liker 10
Skrevet

Heng opp aluminiumsfolie på døren. Det gjorde at katten min sluttet å skrape. 

Anonymkode: 67764...379

Skrevet
2 timer siden, Kamikatze skrev:

Ikke sov med katta når du er alene. Den blir bare forvirret av at det noen ganger er lov, og at andre ganger må hun grave tunnel...

Sørg også for varm og lun hvileplass for henne der hun skal sove. Ha gjerne et avleggs ullplagg med deg i senga ei ukes tid, og legg dette på soveplassen hennes.

Dette. 

Anonymkode: 74a85...742

• Liker 4
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er soveromsdøra ja. Vil helst ikke at hun venner seg til å sove med oss, da hun kan være ganske urolig om natta og. Jeg sover alltid med henne når jeg er alene hjemme, og da kan hun plutselig begynne å angripe føttene mine kl 4 om natta, det blir ganske søvnforstyrrende det og. Ok, skal ikke sprute vann på katten. Har bare lest at det er en måte å lære de opp til ikke å gjøre ting. 

Kan hende hun er utrygg, vi har jo ikke bodd her så lenge. Så kunne kanskje prøvd å la henne sove med oss en ukes tid eller noe. Er bare redd for at det blir å utsette problemet, for hun får ikke sove med oss på "fast basis". Hun er en veldig sosial katt, vil helst være med oss over alt, på do osv. Vi flyttet til en litt mindre leilighet enn det vi bodde i før, vet ikke om det kan ha noe å si også? 

Hva er det, og hvor får man kjøpt? :)

Og der vet du hvorfor hun skraper på døra. Den beste måten å lære ett dyr en typisk atferd er random belønning. Det forsterker atferden. Her må du være konsekvent og ikke la katten sove på sovereommet uansett.

Get Off er en spray som luktet noe helt for jævlig. Katten vil ikke nærme seg døra en gang. Fåes kjøpt på dyrebutikk. Jeg brukte den på tærna mine den gang pus var gærn etter føttene mine, når hun skrapte på akvariumet og når hun gikk på benken. Funket veldig bra.

Endret av Brimi
  • Liker 1
Skrevet

I tillegg til de andre tingene som er nevnt lurer jeg på om hun får nok aktivitet? 

Unge katter har et høyt aktivitetsnivå og når hun bare får være inne på et lite område så kan det hende hun rett og slett kjeder seg. Jeg ville lekt ordentlig med henne til hun ble utslitt før dere legger dere.

• Liker 5
Skrevet

dobbelsidig teip (på ei papplate om du ikke vil ha d rett på døra).pus liker ikke klister.

Anonymkode: 38857...fb1

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Skal sette noe foran dørene i kveld, og se om det funker. Hvis ikke, skal jeg teste aluminiumsfolie og dobbeltsidig teip. Og slutte å ha henne med på soverommet når samboer er borte (selv om dette blir vanskelig, jeg synes det er koselig å sove med henne, men skjønner greia). 

3 timer siden, melly666 skrev:

I tillegg til de andre tingene som er nevnt lurer jeg på om hun får nok aktivitet? 

Unge katter har et høyt aktivitetsnivå og når hun bare får være inne på et lite område så kan det hende hun rett og slett kjeder seg. Jeg ville lekt ordentlig med henne til hun ble utslitt før dere legger dere.

Vi har flyttet til en mindre leilighet, ikke et kott. Så hun har greit med plass - bare mindre enn før. Men kan godt hende vi aktiviserer henne for lite likevel :) har du evt noen forslag til hva vi kan gjøre for henne? Hun har lekemus hun leker med, tunnell, klorestativ, og jeg lar henne også gå ut på verandaen (under oppsyn). Varierer litt hvor mye tid vi bruker på å leke med henne, men hun aktiviserer seg selv også, med å løpe rundt, leke med musa si, klatre på klorestativet osv. Men som sagt, jeg tar gjerne i mot tips til hvor lenge vi bør leke med henne, evt hva vi kan gjøre :) 

Skrevet

Nå har ikke en hunnkatt et spesielt stort territorie, men større og mer innholdsrikt enn en leilighet vil det likevel være. Hvis du har katten som innekatt, så bør du skaffe en til slik at katten har selskap. Da kan de aktivisere hverandre en del.

Hvis du ikke ønsker en katt til, så bør du så absolutt bruke en del tid på å aktivisere henne. Leke en god del med henne, sette opp f.eks høye klatrestativ og lignende som hun kan klatre og boltre seg i. Tren gjerne triks med henne. En enkel ting du kan begynne med er å finne f.eks en blyant, spisepinne eller lignende og holde opp foran pus. Av ren nysgjerrighet vil hun antagelig snuse på den - si da "Bra!" (eller klikk med en klikker, det er enda mer effektivt) og gi en godbit. Når katten har lært at den får belønning ved å dytte snuten i enden av pinnen, så kan du begynne å flytte den rundt og belønne for at katten følger etter. Derfra kan du lære den f.eks å snurre rundt, gå slalom osv. 

Anonymkode: 0c4fb...067

• Liker 4
Skrevet

Greit nok at hun har lekemus osv slik at hun kan leke med seg selv, men dere bør kjøpe en slik: 315GhsLzY4L__76366.1389721544.1280.1280. 

Katten min var helt vill etter slike pinner som lagde raslelyder og bevegde seg fort frem og tilbake. Skal love deg at hun blir utslitt av det :) Du bør heller forebygge kloringen på døra enn å lage nødløsninger med tape osv. Da blir du jo ikke kvitt det egentlige problemet.

Anonymkode: a0c62...532

• Liker 3
Skrevet

Du kan ikke ha en innekatt alene i en liten leilighet. Dere bør skaffe dere en katt til uansett, og da vil hun også bli mindre ensom på natta. 

Anonymkode: becb7...0c0

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke ha en innekatt alene i en liten leilighet. Dere bør skaffe dere en katt til uansett, og da vil hun også bli mindre ensom på natta. 

Anonymkode: becb7...0c0

Hvor har jeg skrevet at vi har en liten leilighet? Skrev bare at vi har flyttet til en _mindre_ leilighet, den er ikke liten og pus har fortsatt masse plass å leke på. Jeg kjenner flere som har innekatt alene, så det går absolutt. Har tenkt til å skaffe en katt til på lengre sikt, men akkurat nå har vi ikke mulighet til det. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

*snip*

Katten min var helt vill etter slike pinner som lagde raslelyder og bevegde seg fort frem og tilbake. Skal love deg at hun blir utslitt av det :) Du bør heller forebygge kloringen på døra enn å lage nødløsninger med tape osv. Da blir du jo ikke kvitt det egentlige problemet.

Anonymkode: a0c62...532

Har en sånn pinneleke som vi leker med, men den rasler ikke, så det skal jeg prøve å finne :) har så klart lyst til å forebygge skrapingen på døra, men det er liksom ikke så lett når jeg ikke vet grunnen til det. Vi vet jo ikke om det er fordi hun kjeder seg, eller om det er fordi hun bare har lyst til å være med oss. Hun er veldig knyttet til oss, og spesielt meg, så uavhengig av når på døgnet/hva vi akkurat har gjort, så har hun lyst til å være med. Går jeg på do alene står hun utenfor og mjauer, går jeg og samboer på soverommet for å kose litt så står hun utenfor døren og mjauer osvosv. Hun vil helst være med over alt, og det er som sagt uavhengig av når på døgnet det er.

I natt prøvde vi å sette noe foran døra, slik vi ble anbefalt lenger oppe her. Det jeg satte foran døra mi var tydeligvis ikke bra nok, for hun klarte å skrape på døra likevel. Hun begynte imidlertid ikke før kl 8 i dag tidlig, så da gjorde det jo ikke så mye ettersom jeg skulle opp likevel. Den kommende natta tro jeg vi skal prøve med aluminiumsfolie, og håpe at det funker!

Skrevet

Hvis dere på død og liv må ha katt innestengt i en leilighet i Oslo sentrum syns jeg i det minste den kan få slippe inn på soverommet om natta.

• Liker 4
Skrevet
Den 1. februar 2016 at 12.42, palamina skrev:

Hvis dere på død og liv må ha katt innestengt i en leilighet i Oslo sentrum syns jeg i det minste den kan få slippe inn på soverommet om natta.

Takk for ditt meget konstruktive bidrag til tråden. Elsker når sånne som deg kommer, som tydeligvis ikke har filla peiling på noe annet enn din forhåndsbestemte "alle katter må gå ute"-mening. Da kan jeg godt informere deg litt ;) jeg eier en rasekatt. Det var en forutsetning for å få kjøpe henne at jeg holder henne som innekatt, da hun ikke egner seg til å være ute. Oppdretteren jeg kjøpte katten av driver aktivt med rasen på utstilling, og gjennom lederverv i NRR for sitt fylke. Så jeg stoler på at hun kan mer om denne rasen, og da katten mine sine behov, enn deg ;)

I går lekte jeg med katten helt til hun ikke gadd mer like før vi skulle legge oss, og hadde også poser og esker foran soveromsdøra. Fikk sove natten gjennom i natt og, så tusen takk til dere som har kommet med konstruktive svar :) dersom det viser seg at det ikke har fått henne til å slutte helt, så tester vi noen av de andre tipsene her!

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en forutsetning for å få kjøpe henne at jeg holder henne som innekatt, da hun ikke egner seg til å være ute.

Jeg skulle likt å vite begrunnelsen for at katten ikke egner seg til å være ute. Kan den ikke gå?

Anonymkode: 56945...fbb

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...