Gå til innhold

Fæle videosnutt på Facebook

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bekjent på facebook som jeg i det siste har blitt litt obs på. Han deler massevis av filmer og artikler om muslimer og innvandring. Den siste er en film hvor flere menn står på en slags scene og kaster ting på en kvinne. Det står flere rundt og filmer dette. Jeg klarer ikke å se hele filmen, men det aner meg at dette er en avstraffelsesmetode. Jeg er mer enn litt kritisk til hva denne personen deler, men det undrer meg hvor videoen er fra. Det står ingen informasjon om videoen og teksten er på et ukjent språk. Er det noen som har sett noe av det samme som undrer seg om hva dette egentlig er? Og hvor det er fra? 

Vi møtes av kritikere til innvandring som bruker slike videoer og annet for å legge til grunn at dette ikke er folk vi vil ha inn i landet vårt, men det er vel store forskjeller på land og regler? Jeg vil ikke oppfordre til en diskusjon rundt innvandring da det skjeldent fører med seg annet enn usaklighet og krangling, jeg lurer rett og slett bare på om noen har kunnskap nok om dette til å forklare? Å google "steining til døde" osv. vil jeg helst unngå, derfor tyr jeg til KG. 

Anonymkode: 33369...da8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager skriveleif i overskriften. 

Skrevet

Steining er jo vanlig i mange land. 

Tviler sterkt på at noen lar seg steine bare for å lage propaganda film.

De får holde på så mye de vil, men i sitt eget hjemland.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor vil du unngå å google det, egentlig? Ikke min sak, men det er jo ganske naturlig å gjøre, så mye som det er å finne om denne praksisen. Jeg har ikke sett videoen, men steining er jo dessverre en ganske utbredt metode i betydelige deler av den muslimske verden. Offisielt i noen, uoffisielt i andre.

Selvsagt er det forskjell på land og mange steder det ikke skjer, men man finner nok av tilfeller av steining også i folkerike land som Indonesia, Pakistan og Nigeria (med over 600 millioner innbyggere til sammen), i tillegg til det meste av Midtøsten. I Syria har det vært ytterst sjeldent før IS, i Irak og Afghanistan har det vært vanligere. Så det er vanskelig å si hvor denne videoen er fra, siden dette dessverre skjer i mange land. Det er vel kanskje Saudi-Arabia som er aller verst, men det skjer også i blant annet Iran, Irak, Afghanistan, Somalia og Emiratene, i tillegg til de tre jeg nevnte over (Indonesia, Pakistan og Nigeria).

Flere av landene der dette er en kjent straffemetode er helt i toppen i listen over hvor vi tar imot flest fra. Samtidig vitner jo slik praksis om et steinaldersk samfunn man bør ha forståelse for at noen ønsker å komme seg unna, og for eksempel iranere i Vesten er jo hovedsakelig regimekritikere som neppe mener dette er greit. Jeg synes det er en helt urimelig og unaturlig kobling. Men det er neppe noen grunn til å tro at videoen er falsk, for det finnes nok av helt autentiske videoer av steining, og det den viser er noe som skjer i mange av de landene vi mottar flest fra. Jeg synes bare ikke det har en dritt med saken å gjøre.

Anonymkode: 624e6...6e6

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, EvaLena skrev:

Det er vel ikke noen som "lar seg" steine. Men folk som blir utsatt for dette, blir vel dratt med (og kanskje bundet fast) av fleire andre mennesker før man blir steinet. Det er vel ingen som har lyst til å bli utsatt for dette.....   :murvegg:

Anonymkode: 08368...e5a

• Liker 3
Skrevet

Den som er uten synd kan kaste den første steinen ...

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, EvaLena skrev:

Hva faen? Du synes det er greit at folk steines til døde for bagateller, så lenge det ikke skjer her? Det der var en av de kaldeste, mest hjerterå uttalelsene jeg har sett på forumet. 

Anonymkode: 77e2c...ba2

• Liker 7
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du unngå å google det, egentlig? Ikke min sak, men det er jo ganske naturlig å gjøre, så mye som det er å finne om denne praksisen. Jeg har ikke sett videoen, men steining er jo dessverre en ganske utbredt metode i betydelige deler av den muslimske verden. Offisielt i noen, uoffisielt i andre.

Selvsagt er det forskjell på land og mange steder det ikke skjer, men man finner nok av tilfeller av steining også i folkerike land som Indonesia, Pakistan og Nigeria (med over 600 millioner innbyggere til sammen), i tillegg til det meste av Midtøsten. I Syria har det vært ytterst sjeldent før IS, i Irak og Afghanistan har det vært vanligere. Så det er vanskelig å si hvor denne videoen er fra, siden dette dessverre skjer i mange land. Det er vel kanskje Saudi-Arabia som er aller verst, men det skjer også i blant annet Iran, Irak, Afghanistan, Somalia og Emiratene, i tillegg til de tre jeg nevnte over (Indonesia, Pakistan og Nigeria).

Flere av landene der dette er en kjent straffemetode er helt i toppen i listen over hvor vi tar imot flest fra. Samtidig vitner jo slik praksis om et steinaldersk samfunn man bør ha forståelse for at noen ønsker å komme seg unna, og for eksempel iranere i Vesten er jo hovedsakelig regimekritikere som neppe mener dette er greit. Jeg synes det er en helt urimelig og unaturlig kobling. Men det er neppe noen grunn til å tro at videoen er falsk, for det finnes nok av helt autentiske videoer av steining, og det den viser er noe som skjer i mange av de landene vi mottar flest fra. Jeg synes bare ikke det har en dritt med saken å gjøre.

Takk for et godt og utfyllende svar. Jeg synes ofte det er en jungel av nettsider som ikke er pålitelige kilder, men som føres frem av rasistiske organisasjoner, for å ikke fôre dem med klikk og lesertall så holder jeg meg borte. 

Jeg skjønner at steining ikke er ønskelig og at mange flykter fra dette, men jeg undres om alle disse som filmer og de mennene som er med å kaster gjenstander, for det e mange, hvem er disse? Misforstå meg rett, jeg tenker ikke at alle som kommer fra land med denne tradisjonen synes at dette er en ok måte å straffe på, men hvorfor gjør disse menneskene det? Jeg prøver å forstå hvorfor de gjør det, er det frivillig? Folkevalgt? Jeg forstår simpelthen ikke gangen i det. 

Skrevet
12 timer siden, EvaLena skrev:

Lar seg steine for propaganda? Hvor dum er du? 

Håper ikke at du har avkom som du sprer dette hatet til. 

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor er Facebook-poster under Aktuelt-delen? Skal ALT som omhandler muslimer og innvandrere hit eller? Enten får moderatorene begynne å rydde i forumet her, ellers lage en egen innvandrer/muslim-del på forumet.

Anonymkode: 6d7e6...be3

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke noen som "lar seg" steine. Men folk som blir utsatt for dette, blir vel dratt med (og kanskje bundet fast) av fleire andre mennesker før man blir steinet. Det er vel ingen som har lyst til å bli utsatt for dette.....   :murvegg:

Anonymkode: 08368...e5a

Nettopp - det er jo derfor vedkommende har svart "ingen som lar seg steine for å lage en propagandafilm....

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bekjent på facebook som jeg i det siste har blitt litt obs på. Han deler massevis av filmer og artikler om muslimer og innvandring. Den siste er en film hvor flere menn står på en slags scene og kaster ting på en kvinne. Det står flere rundt og filmer dette. Jeg klarer ikke å se hele filmen, men det aner meg at dette er en avstraffelsesmetode. Jeg er mer enn litt kritisk til hva denne personen deler, men det undrer meg hvor videoen er fra. Det står ingen informasjon om videoen og teksten er på et ukjent språk. Er det noen som har sett noe av det samme som undrer seg om hva dette egentlig er? Og hvor det er fra? 

Vi møtes av kritikere til innvandring som bruker slike videoer og annet for å legge til grunn at dette ikke er folk vi vil ha inn i landet vårt, men det er vel store forskjeller på land og regler? Jeg vil ikke oppfordre til en diskusjon rundt innvandring da det skjeldent fører med seg annet enn usaklighet og krangling, jeg lurer rett og slett bare på om noen har kunnskap nok om dette til å forklare? Å google "steining til døde" osv. vil jeg helst unngå, derfor tyr jeg til KG. 

Det er "normalt". Jeg har sett videoer av folk som har blitt kuttet halsen av og folk som har blitt avskåret hodet, folk som har blitt kastet fra tak, folk som har blitt stenet til døde (da helst kvinner) med masse publikum tilstede, også barn, og folk som har blitt henrettet med pistol, med publikum tilstede, inkludert barn. Likevel ble jeg sjokkert, kvalm og forbanna når det dukket opp en video i facebook feeden min, av en fyr som bet hodet av ei rotte! Videoene starter jo av seg selv også, hadde ikke sjangs til å unngå det. Yuk! 

Sorry, avsporing. Ja, det finnes masse videoer med folk som blir steinet til døde. Ikke på langt nær alle er fra IS.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et godt og utfyllende svar. Jeg synes ofte det er en jungel av nettsider som ikke er pålitelige kilder, men som føres frem av rasistiske organisasjoner, for å ikke fôre dem med klikk og lesertall så holder jeg meg borte. 

Jeg skjønner at steining ikke er ønskelig og at mange flykter fra dette, men jeg undres om alle disse som filmer og de mennene som er med å kaster gjenstander, for det e mange, hvem er disse? Misforstå meg rett, jeg tenker ikke at alle som kommer fra land med denne tradisjonen synes at dette er en ok måte å straffe på, men hvorfor gjør disse menneskene det? Jeg prøver å forstå hvorfor de gjør det, er det frivillig? Folkevalgt? Jeg forstår simpelthen ikke gangen i det. 

Det er vel litt både og. I et land som Saudi-Arabia, der steiningen er en lovlig idømt straff, er det neppe bare enkelt å nekte hvis du blir forespurt om å være med. Steining er ofte straff for "moralske forbrytelser", som utroskap, det er ikke en måte man henretter en mann som har drept naboen på. Uansett er ikke dette en straffemetode som er helt på kollisjonskurs med folkets rettsoppfatning. Hvis det er sosialisert inn at steining er greit, da er det ikke så fryktelig vanskelig å få folk med på det, på samme måte som folk søker på jobb som bøddel. Hvem som filmer varierer veldig: For eksempel saudiarabiske filmer er gjerne filmet i skjul av motstandere av praksisen, med tilhørende veivende kameraføring, men du finner også klarere og mer tydelige videoer fra flere andre steder.

Mange steder, som for eksempel på landsbygda i Afghanistan og Pakistan, er steining også iblant en form for æresdrap. Det er ikke et like oversiktlig og ryddig system med tingrett, lagmannsrett og høyesterett som her, akkurat, det rettslig pluralisme og parallelle rettssystemer der det plutselig er et lokalt råd som dømmer - eller til og med bare en avgjørelse i familien. Det hender dessverre at det er den dømte kvinnens egne familiemedlemmer som gjør det. Det vanligste er nok likevel bare at det er en ganske løs ansamling av mer eller mindre frivillige fra lokalmiljøet som, foran et publikum, steiner den dømte til døde. Steining foregår også i storbyer, men det er aller vanligst på landsbygda, og da er det ofte enkelt og greit noen av landsbyens menn som stiller opp. Det er bare en del av livet. I flere land der steining er "vanlig" (alt er relativt) er jo henrettelser ofte offentlige, og steining er intet unntak. Da møter det opp et ganske stort publikum, og så har man noen utvlagte som har ansvaret, men også mulighet for at andre kan vise sin avsky ved å bidra selv.

Poenget er vel egentlig at dette ikke er en barbarisk straff diktatoriske myndigheter gjennomfører mot folkets vilje. Pew Research Center, som jo er anerkjent som en objektiv og helt ryddig kilde, har laget en oversikt over holdninger til sharia i mange muslimske land. Som du kan se under "Penalty for adultery" er det så mye som 89 % i Pakistan, 85 % i Afghanistan og 84 % i Palestina som støtter steining som straff for utroskap. Du er ikke et sadistisk utskudd om du støtter dette og til og med kan tenke deg å bidra, det er tvert imot en ærbar ting. Men koblingen til asylsøkere i Norge er svak og kunstig. Det kan helt sikkert tenkes at det finnes en del ideologisk støtte til denne typen avstraffing rundt omkring på norske mottak, det ville vært naivt å tro at vi kun mottar afghanere fra det lille mindretallet som er imot, men bildet er nå tross alt vesentlig mer nyansert enn at steining er en påregnelig følge av økt asylinnvandring. Steining som straff i Norge er ganske langt nede på listen min over ting vi faktisk trenger å bekymre oss for som følge av antallet asylsøkere.

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva faen? Du synes det er greit at folk steines til døde for bagateller, så lenge det ikke skjer her? Det der var en av de kaldeste, mest hjerterå uttalelsene jeg har sett på forumet. 

Anonymkode: 77e2c...ba2

Så lenge de ønsker å praktisere disse avstraffelsene i sine hjemland, så får de bare gjøre det. Jeg vil bare ikke ha slike tilstander her i Norge.

Siden du synes det jeg skrev er det kaldeste og mest hjerterå uttalelse du har sett på forum, så bare lurer jeg på om du nettopp har begynt å surfe rundt på nettet?

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, EvaLena skrev:

Makan til ignoranse om land fra midtøsten skal man lete lenger etter (egentlig ikke). Steining er ikke vanlig!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Surra det til.

Endret av SD2018
Skrevet
6 timer siden, imawesome skrev:

Makan til ignoranse om land fra midtøsten skal man lete lenger etter (egentlig ikke). Steining er ikke vanlig!

Nehei? Hvorfor står det da gjerne en hel landsby som publikum da? Det må jo være temmelig vanlig, spesielt siden de tar med seg barna ut for å se også. Sett i lys av hvordan mange oppfører seg når de kommer hit, så tyder jo det også på samfunn hvor vold er helt normalt. 

• Liker 2
Skrevet

Dette skjer i verden, men det er ikke representanter for alle mennesker, det representerer små grupper særlig mindre bygder uten særlig kontakt med omverden! 

Dessuten kan du lese litt om mondo, snuff-filmer osv, det lages over hele verden, men er desverre blitt en del av antiflyktningpropaganda. 

!!!!!Husk å sjekke kilder og vær kritisk til alt du ser på media. Gjentakende feil er folk som poster falske nyheter for å skremme andre, det er mye av det for tiden. Kom dere heller ut og prat med folk!!!!

Anonymkode: b26e6...db7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, SD2018 skrev:

Nehei? Hvorfor står det da gjerne en hel landsby som publikum da? Det må jo være temmelig vanlig, spesielt siden de tar med seg barna ut for å se også. Sett i lys av hvordan mange oppfører seg når de kommer hit, så tyder jo det også på samfunn hvor vold er helt normalt. 

Hvor har du det her ifra? Å si at dette er helt vanlig blir feil på så mange måter. Nå synest jeg du i tillegg generaliserer innvandrere fra midtøsten litt i det meste laget også. Vold er vanelig, men ikke alle gjør det, steining derimot er sjeldent.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...