Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jenta mi er 15mnd,og har egentlig aldri likt mat.men det går jo ned,hvis jeg orker å bruke lenge nok tid på det. Slik ser dagen ut med mating:

08.30 frokost 40min 

11.30 lunsj 30min

14.30 formiddag 30min

18.00 middag 50min

Til kvelds er det bare en yoghurt,eller frukt.

Bruker da rundt 2,5time hver dag på bare å mate henne. Synes dette er uendelig mye..eller er det helt innafor normalen?? Samboer jobber fra 9-18 så han mater henne aldri. Alt faller på meg.men det er ikke dette det handler om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes egentlig ikke det er så lang tid jeg. Jeg kan fint finne på å spise mye lenger enn det. Har egentlig aldri sjekka hvor lang tid min på samme alder bruker, men hun spiser jo selv og. 

• Liker 1
Skrevet

Min eldste har vært utrolig treig også, men jeg har vel sjelden brukt SÅ lang tid som du skisserer. Så lang tid har jeg ikke hatt til rådighet noensinne...

Jeg har brukt et triks som nok ikke er helt etter boken, og latt han se på youtube på barnesanger. Har brukt en engelskspråklig utgave, da de har morsomme videoer også. Little baby bum, her de vel. Etter å ha sett på det og nesten sunget maten ned i halsen på han i over ett år, har vi gått over til NRK super sin app og ser tøfferud eller brannmann sam. Har trappet det ned, så nå har det bare vært til middagen han har fått slik underholdning. Nå er vi nede i 2 episoder, noe som utgjør 20 min. Det har gått veldig fint å trappe det ned, så jeg tenker at det skal gå greit å fase ut denne dårlige vanen. 

Det har hjulpet å la han gjøre noen småting selv. Hjelpe til å dekke bordet. Ta smør på kniven for meg når jeg skal smøre skiven.... Og belønne med litt biola når skivene er fortært (noe som ikke er like kult lenger). Begrens melkemengden, forresten, så hn ikke drikker seg mett. Og prøv å rist brødet i blant, koke egg, la barnet kose seg med frokosten i helgene. Hn liker sikkert mat, men har så mye annet på programmet og kjenner gjerne ikke sulten gnage så sterkt at det fanger oppmerksomheten. Sånn har jeg opplevd min eldste iallfall. Han er straks 3 år, forresten. Vi må alltid beregne god tid til måltidene fremdeles, så står opp i god nok tid før bhg så vi rekker en skive, så får han skive nr 2 med seg i matboksen. 

Anonymkode: db9c0...c11

Skrevet

Mater du henne faktisk, eller spiser hun selv? Ville latt henne holde på så lenge hun faktisk spiser, men hvis hun begynner å bare pirke i maten eller flytte den rundt så kan du ta bort maten. Her gir vi gjerne minsten en "advarsel" i form av å spørre om han er mett, løfte bort fatet og se om han protesterer. Vil han ha mer da så får han fatet tilbake, men hvis han bare leker med maten så tar vi den bort igjen.

Skrevet

Tenkte ikke at jeg syns det du ramser opp egentlig var lang tid, og ser at du skriver alt faller på det men det ikke er dette det handler om... Da lurer jeg på om det ikke er litt dette det handler om likevel, at du føler alt faller på deg? Kanskje en del av bildet er at du ikke vil bruke så lang tid og at det derfor blir en sak som plager deg? 

Barn bør få bruke den tiden det tar på ting.

Jeg husker veldig godt min mor i oppveksten som hele tiden skyndet på oss, spesielt min bror - det førte etterhvert til at han sluttet spise. Han spiste ikke hjemme enkelt og greit fordi han alltid ble maset på. Nå skal det sies han godt kunne sitte en time med middagen, han spiser sent - nyter maten når han først spiser. Men det jeg prøver si da er at det ikke er så bra å skulle stresse unger, og selv om du ikke skynder på barnet vil barnet føle ditt stress likevel.

Det er ikke barnets greie at du føler alt havner på deg og at ud bruker for mye tid på ungen liksom.. (og ja, jeg så du skrev at det ikke var slik men da skjønner jeg ikke hvorfor du tok det med om det ikke var underliggende)

• Liker 1
Skrevet

Gir jeg henne alt så havner dem i gulvet med engang. Derfor gir jeg en eller flere biter og fortsetter slik. Med det mener jeg at jeg legger matbitene på matbrettet hennes,så spidder hun gaflen på maten og spiser selv. 

Er så utrolig kjedelig å sitte så lenge og "vente" på spisingen, selv om jeg spiser sammen med henne til måltidene.

Skrevet

Har du rådført deg med Helsestasjonen? 

Anonymkode: a8efa...bbc

Skrevet

Samme rådene som de jeg får her..underholde henne,la henne spise selv,la henne få den tiden hun tar osv....

Skrevet

Jeg tenker at 30-40 min er helt vanlig å bruke på ett måltid? Men jeg pleier å gjøre litt mens barnet spiser også, da. Rydde på kjøkken, vaske kjøleskapet, forberede middag, ta en kopp kaffe, høre på radio osv. 

Anonymkode: 15ecd...59d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fra jeg var baby alltid brukt evigheter på å spise. Mamma ble fortalt at det bare var fint, mtp at man gjerne svelger mindre luft dersom man tar seg god tid. Jeg har alltid elsket mat, men bruker tid på å nyte den skikkelig. Jeg er alltid den siste som er ferdig ved bordet, men jeg ser ikke noe poeng i å presse seg til å spise noe raskere. Det viktigste er jo at man får i seg nok mat. 

Skrevet

Oj, dette skal bli artig når hun begynner i barnehagen, gitt!

Anonymkode: 75223...532

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj, dette skal bli artig når hun begynner i barnehagen, gitt!

Hvis dagsrytmen i den aktuelle barnehagen er nogenlunde lik som i "alle" andre barnehager går de vel gjerne ut fra at hvert måltid tar minst 30 minutter , (iallefall frokost/lunsj - ikke nødvendigvis samme tidsberegning ved frukt/mellommåltid).

Helsedirektoratet/statens ernæringsråd har lagt føringer for mat og måltider i barnehager via retningslinjer som tilsier at det skal settes av minimum 30 minutter til spising i forbindelse med måltider.

Anonymkode: aafe1...193

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dagsrytmen i den aktuelle barnehagen er nogenlunde lik som i "alle" andre barnehager går de vel gjerne ut fra at hvert måltid tar minst 30 minutter , (iallefall frokost/lunsj - ikke nødvendigvis samme tidsberegning ved frukt/mellommåltid).

Helsedirektoratet/statens ernæringsråd har lagt føringer for mat og måltider i barnehager via retningslinjer som tilsier at det skal settes av minimum 30 minutter til spising i forbindelse med måltider.

Anonymkode: aafe1...193

Men husk at i dette tilfellet bruker jenta så lang tid når hun blir matet. I barnehagen må de spise selv. Det vil jo ta mye lenger tid, evt så kaster hun bare maten på gulvet.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men husk at i dette tilfellet bruker jenta så lang tid når hun blir matet. I barnehagen må de spise selv. Det vil jo ta mye lenger tid, evt så kaster hun bare maten på gulvet.

De lærer fort at det ikke lønner seg. Barnehagen har nok vært borti det meste. ;) 

• Liker 1
Skrevet

Syns ikke det var så mye, da yngstemann her var i den alderen kunne vi fort bruke 1-1 1/2 time på måltider. Det tok seg litt opp etter hvert, spesielt da han begynte i barnehagen. Syns 30-40 minutter på et måltid høres helt normalt ut, det var omtrent så lenge vi satt ved bordet under frokost og lunsj i barnehagen jeg jobbet i før.

Anonymkode: e8b5f...00a

Skrevet

Du må bare la henne spise til hun blir mett uten å tenke på hvor lang tid det tar. Jeg syns ikke dette høres nevneverdig lenge ut. 

Anonymkode: 0d816...873

Skrevet

Vi mennesker er forskjellige. Noen har best av å bruke lang tid på maten, i motsetning til de noen som har best av å spise hurtigere. (Jeg leste nylig om det. Det har med fordøyelsen å gjøre)

Anonymkode: 15f12...502

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at det kan være kjedelig, husker det fra da vi hadde bare ett barn. Nå har vi tre, og ordet kjedelig eksisterer ikke... 

La henne holde på, det går raskere etterhvert. Finn en løsning på at du kjeder deg i stedet for at hun spiser sakte. 

Og ikke bekymre deg for barnehagen, det meste ordner seg der. :)

Anonymkode: 2d368...52f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...