AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #1 Del Skrevet 31. januar 2016 Jeg har en kompis som sliter veldig med psyken og har vært nede i mange år. Jeg prøver å veilede han i riktig retning, men jeg føler at han trenger profesjonell hjelp. Han ønsker ikke selv å oppsøke hjelp fordi han føler seg som en taper ved å ta i mot hjelp. Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Kan jeg bestille en time til psykolog for han? Blir så lei meg av å se at han sliter Anonymkode: 71ea2...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 31. januar 2016 #2 Del Skrevet 31. januar 2016 Du burde nok ikke bestille en time til ham hos psykolog. Men du kan tilby deg å fikse en time hos fastlegen hans for ham, og hvis han trenger det hjelpe ham å møte opp og også bli med. Hvis det var min kompis ville jeg fortalt ham at det å be om hjelp er ansvarlig, det er ikke svakt. Det å se sin egen situasjon, akseptere at man er svak og trenger hjelp, akseptere at man ikke er et overmenneske som klarer å takle sykdom alene, og å ha styrken til å be om hjelp, og gjøre jobben som trengs for å komme seg igjennom aktiv, målrettet terapi, det er å være sterk og det er å være modig. Jeg synes det er så bra at du er der for vennen din, og jeg håper virkelig det ordner seg for ham. Still opp, prøv å finne på ting, inviter ham med, lytt, vær aktive sammen, det hjelper uansett å vite at man har en god venn. Takk for at slike som deg finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #3 Del Skrevet 31. januar 2016 Tusen takk for svar, Rainstorm Det er nettopp disse tingene du nevner som jeg har fortalt han. Faktisk ganske ordrett! Men han ser fortsatt ned på det å ta i mot hjelp, uansett hva jeg sier. Jeg skal forsøke å foreslå at jeg kan ringe fastlegen for han dersom han ønsker det, samt tilby meg å være med hvis han trenger støtte. Jeg tror dessverre at mange har gitt han opp i løpet av årene, og det hjelper jo ikke akkurat på. Jeg gir ikke opp vennen min! Han er et fantastisk menneske som fortjener å leve et fullverdig og fint liv, med mange gode folk rundt seg. Anonymkode: 71ea2...092 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå