Gå til innhold

Deprimert kompis

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kompis som sliter veldig med psyken og har vært nede i mange år.
Jeg prøver å veilede han i riktig retning, men jeg føler at han trenger profesjonell hjelp.
Han ønsker ikke selv å oppsøke hjelp fordi han føler seg som en taper ved å ta i mot hjelp.
Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Kan jeg bestille en time til psykolog for han? Blir så lei meg av å se at han sliter :icon_frown:

Anonymkode: 71ea2...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Du burde nok ikke bestille en time til ham hos psykolog. Men du kan tilby deg å fikse en time hos fastlegen hans for ham, og hvis han trenger det hjelpe ham å møte opp og også bli med. Hvis det var min kompis ville jeg fortalt ham at det å be om hjelp er ansvarlig, det er ikke svakt. Det å se sin egen situasjon, akseptere at man er svak og trenger hjelp, akseptere at man ikke er et overmenneske som klarer å takle sykdom alene, og å ha styrken til å be om hjelp, og gjøre jobben som trengs for å komme seg igjennom aktiv, målrettet terapi, det er å være sterk og det er å være modig.

Jeg synes det er så bra at du er der for vennen din, og jeg håper virkelig det ordner seg for ham. Still opp, prøv å finne på ting, inviter ham med, lytt, vær aktive sammen, det hjelper uansett å vite at man har en god venn. Takk for at slike som deg finnes. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Rainstorm :hjerte:

Det er nettopp disse tingene du nevner som jeg har fortalt han. Faktisk ganske ordrett!
Men han ser fortsatt ned på det å ta i mot hjelp, uansett hva jeg sier.
Jeg skal forsøke å foreslå at jeg kan ringe fastlegen for han dersom han ønsker det, samt tilby meg å være med hvis han trenger støtte.
Jeg tror dessverre at mange har gitt han opp i løpet av årene, og det hjelper jo ikke akkurat på.
Jeg gir ikke opp vennen min! Han er et fantastisk menneske som fortjener å leve et fullverdig og fint liv, med mange gode folk rundt seg.

Anonymkode: 71ea2...092

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...