metteflette Skrevet 13. oktober 2004 #1 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg sitter med skikkelig vond smak i munnen nå... Sendte jentungen avgårde med dress med ullfleecefor på skolen idag. Hun er ikke 6 ennå og de skulle ha uteskole i skogen idag. Dvs de er ute fra kl 9 til ca 13. Været i Stavanger idag er litt vind, 8 grader og sol. Hun ville ikke ha dress, men jeg tvang henne. Så kjører jeg henne på skolen og der oppe så jeg ca 5 andre barn med dress. Er jeg helt på jordet her eller?? Synes de skal ha dress på skogstur jeg....
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #2 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg har barn i barnehage i Stavanger (han er tre) og jeg tok på dressen i morges. Jeg synes det er for kaldt til å ikke ha på dress, særlig siden de skal være ute hele dagen. Tror du gjorde lurt i det!
Kipa Skrevet 13. oktober 2004 #3 Skrevet 13. oktober 2004 Men barn er aktive, så det holder å ha dress uten for vil jeg tro. Eller en park dress...men om foret kan taes ut gjør vel de på skolen det for henne om det blir for varmt.
Gjest Tex Skrevet 13. oktober 2004 #4 Skrevet 13. oktober 2004 Våre barn i barnehagen er ute syv-åtte timer nå om dagen, og det er vel mellom 5 og 8 grader ute nå. De har cherrox, og enten dress med fôr og bare strømpebukser og gensere, eller overtrekksdresser med fleece under. Vi spiser inne.
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #5 Skrevet 13. oktober 2004 Våre barn i barnehagen er ute syv-åtte timer nå om dagen' date=' og det er vel mellom 5 og 8 grader ute nå. De har cherrox, og enten dress med fôr og bare strømpebukser og gensere, eller overtrekksdresser med fleece under. Vi spiser inne.[/quote'] Et lite spørsmål, er det lurest å ta med en overtrekksdress om jeg ikke vil at barnet mitt skal ha det altfor varmt? Jeg har merket en tendens i barnehagen at de ikke gidder å kle av han bukse og genser før de tar på dress med for..så da er det vel kanskje lurere med kun en overtrekksdress da?
Gjest Tex Skrevet 13. oktober 2004 #6 Skrevet 13. oktober 2004 Ikke gidder....? Jeg syns kanskje at du skal ta opp med personalet at du ikke stoler på at de gidder å gjøre jobben sin... Forøvrig er det for kaldt å ha bare tynn overtrekksdress over vanlige inneklær nå.
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #7 Skrevet 13. oktober 2004 Ikke gidder....? Jeg syns kanskje at du skal ta opp med personalet at du ikke stoler på at de gidder å gjøre jobben sin... Forøvrig er det for kaldt å ha bare tynn overtrekksdress over vanlige inneklær nå. Dette har ikke noe med at jeg går rundt og tror at de ikke gjør jobben sin. Jeg spør om de kan ta av han bukse og genser før de tar på foret utedress, og hver gang jeg henter han har han på vanlige inneklær innenfor dressen og er glovarm. Derfor lurte jeg på vanlig overtrekksdress, men om det blir for kladt så må de jo ta på han noe mer og det gidder de vel da heller ikke. Får snakke med personalet.
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #8 Skrevet 13. oktober 2004 Ikke gidder....? Jeg syns kanskje at du skal ta opp med personalet at du ikke stoler på at de gidder å gjøre jobben sin... Forøvrig er det for kaldt å ha bare tynn overtrekksdress over vanlige inneklær nå. Da min gikk i barnehage hadde jeg en evig kamp med dem om utebekledningen dem tok på sønnen min. Unnskyldningen dems var alltid at dem hadde ikke tid til å sjekke alle ungene. Ofte når jeg hentet han så var han inne når jeg kom, hadde vært ute tidligere på dagen da, og da var han veldig ofte våt i inne tøyet fordi han hadde blitt våt ute. Er det rart han var konstant forkjøla ??? Det rant fullstendig over for meg siste vinteren hans der. En dag det var skikkelig slapsete vær hadde dem tatt på han snowjoggere ute.. Resultatet var jo at dem var gjennomvåte.. På plassen hans sto også cherroxa... Trenger jeg å si at jeg spurte hva dem tenkte med????
Gjest Tex Skrevet 13. oktober 2004 #9 Skrevet 13. oktober 2004 Nei du har all grunn til å klage dersom du ikke er fornøyd. Men jeg vil bare si at ofte får vi motstridende beskjeder av mor og far, mor vil ofte at ungene skal ha mer klær enn far vil. Og vi får mange rare beskjeder, i går kom en mor og sa at joggeskoene var såpass nye enda at hun ville datteren skulle ha på de i fire pluss, for å spare på cherroxene. Og en annen mamma vi har fastholder at ungen hennes skal gå med langermede gensere hele sommeren, for at hun ikke skal bli solbrent... Så der gikk hun, fem år gammel og gjennomvår at svette, for at mor skal være fornøyd.... For stakkars oss om mor ser at hun ikke har langermet genser... i tredve grader..... En mamma syns at å ha regndressen utenpå parkdressen er noe stort tull, dressen er jo vanntett.... med det resultatet at ungen er klissvåt etter en halvtime, og naturligvis har vi ikke skiftetøy på plassen..... Herregud. Hjertesukk fra en barnehagetante
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #10 Skrevet 13. oktober 2004 Nei du har all grunn til å klage dersom du ikke er fornøyd. Men jeg vil bare si at ofte får vi motstridende beskjeder av mor og far, mor vil ofte at ungene skal ha mer klær enn far vil. Og vi får mange rare beskjeder, i går kom en mor og sa at joggeskoene var såpass nye enda at hun ville datteren skulle ha på de i fire pluss, for å spare på cherroxene. Og en annen mamma vi har fastholder at ungen hennes skal gå med langermede gensere hele sommeren, for at hun ikke skal bli solbrent... Så der gikk hun, fem år gammel og gjennomvår at svette, for at mor skal være fornøyd.... For stakkars oss om mor ser at hun ikke har langermet genser... i tredve grader..... En mamma syns at å ha regndressen utenpå parkdressen er noe stort tull, dressen er jo vanntett.... med det resultatet at ungen er klissvåt etter en halvtime, og naturligvis har vi ikke skiftetøy på plassen..... Herregud. Hjertesukk fra en barnehagetante Jada, jeg forstår godt at det kan bli mange rare beskjeder.. Og, alle foreldre er jo ikke like gode :-) Men, jeg prøver virkelig så godt jeg kan å la mye være opp til personalet, men akkurat det med å kle på for mye er jeg ikke spesielt glad i for han blir forkjølet med en gang. Vi er også ganske enige om påkledning både jeg og far. Det at de ikke husker å kle av han kan jo han noe med at de har en dame med downs som jobber i barnehagen, som min sønn er veldig glad i slik at hun ofte kler på han? Synd alle ikke er som deg i barnehagene rundt omkring Tex.
Trixi Skrevet 13. oktober 2004 #11 Skrevet 13. oktober 2004 Etter min mening er dress med for litt tidlig enda. Hva skal disse barna ha på seg når det er -10 grader? Det er jo begrenset hva man kan kle de med under disse dressene uten at de blir helt zombier! Mine to har parkdress med avtagbart for og bruker det i barnehagen nå. Den er vindtett og (faktisk også) vanntett, og jeg tror så lenge de har klær de ikke blir våte i eller det blåser tvers i gjennon så er dette nok en liten sttund til. Strømpebukse har jeg også avventet med, men ser at den snart må finnes frem! Vi bruker også mye ull bukser på barna våre etter hvert som vinteren nærmer seg. Og når det gjelder jenta på snart 6 så vil jeg tro at hun er ganske mye i bevegelse i disse timene at hun nok hadde klart seg med uforet dress :-) Og et lite sidesparng: jeg har ikke helt sansen for at ungene løper rundt i cherrox hele dagen heller... Støvler er vel ikke akkurat det beste for små barneføtter!?? Jeg har lett land og strand rundt etter "overgangssko" til mine små og har endelig funnet noen sko som er midt i mellom joggesko og vintersko :-) . De er i skinn og litt høyere enn jooggesko, men uten tykt for i.
Gjest Tex Skrevet 13. oktober 2004 #12 Skrevet 13. oktober 2004 De er i skinn og litt høyere enn jooggesko, men uten tykt for i. Og forhåpentligvis tåler de å puttes i vaskemaskinen, slik som cherroxene gjør...? For joggesko som er fulle av halstivnet leire er ikke enkle å få rene skal jeg si deg.....
Litz Skrevet 13. oktober 2004 #13 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg har en parkdress (uten fóret) og ett sett med regntøy som er fóret med fleece liggende i barnehagen nå. Dressen blir brukt når det er kaldt og tørt, regntøyet blir brukt om det skulle være vått. Avhengig av hvor kaldt det er ute så har datteren min nå alltid på seg en tynn longs av ull under buksa. Er det veldig kaldt har hun en tykkere strikkebukse av ull liggende i barnehagen (sammen med ekstra sett skiftetøy fra innerst til ytterst) Da kan de i barnehagen regulere mellom å ha tynn ullongs og vanlig bukse under dress/regntøy eller om de tar av den vanlige buksa og tar på den tykkere ullbuksa under. Og jeg er kjempefornøyd med personalet i barnehagen. De kler på ungene etter været, og blir noen våte blir de skiftet på med en gang så de ikke går rundt i våte klær. Men vi som foreldre må jo også ta ansvar da... passe på å ha skiftetøy i barnehagen. Strikk under føttene på parkdressen og regntøyet er også nødvendig. Hjelper ikke å ha en tykk og varm dress når den sklir oppover beina og ungen blir kald pga det. Også har hun både joggesko, cherrox og støvler i barnehagen nå. Vinterskoene er unødvendig ennå syns jeg. Med ett par raggsokker i cherrox'ene så holder det en stund til. Forhåpentligvis til snøen kommer.
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #14 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg har en parkdress (uten fóret) og ett sett med regntøy som er fóret med fleece liggende i barnehagen nå. Dressen blir brukt når det er kaldt og tørt, regntøyet blir brukt om det skulle være vått. Avhengig av hvor kaldt det er ute så har datteren min nå alltid på seg en tynn longs av ull under buksa. Er det veldig kaldt har hun en tykkere strikkebukse av ull liggende i barnehagen (sammen med ekstra sett skiftetøy fra innerst til ytterst) Da kan de i barnehagen regulere mellom å ha tynn ullongs og vanlig bukse under dress/regntøy eller om de tar av den vanlige buksa og tar på den tykkere ullbuksa under. Og jeg er kjempefornøyd med personalet i barnehagen. De kler på ungene etter været, og blir noen våte blir de skiftet på med en gang så de ikke går rundt i våte klær. Men vi som foreldre må jo også ta ansvar da... passe på å ha skiftetøy i barnehagen. Strikk under føttene på parkdressen og regntøyet er også nødvendig. Hjelper ikke å ha en tykk og varm dress når den sklir oppover beina og ungen blir kald pga det. Også har hun både joggesko, cherrox og støvler i barnehagen nå. Vinterskoene er unødvendig ennå syns jeg. Med ett par raggsokker i cherrox'ene så holder det en stund til. Forhåpentligvis til snøen kommer. Høres ut som meg dette, vi har også alltid godt med skiftetøy og forskjellige klær til forskjellig vær, men det hjelper dårlig når personalet bare pakker på han det som er nærmest nesen.. Jeg kan jo ikke la alt ligge foran nesen deres heller, noe må jo nødvendigvis oppi kurv osv..
Lullu Skrevet 13. oktober 2004 #15 Skrevet 13. oktober 2004 Jenta vår på 16 mnd. har parkdress med for i barnehagen nå. Syntes det er kjempe kaldt jeg... Regner med at barnehagen klarer å styre dette litt selv også. Trenger f.eks ikke strømpebukse OG joggebukse under dressen nå... :-) Men foret tok vi ikke ut, og barnehagen har heller ikke nevnt noe.
Trixi Skrevet 13. oktober 2004 #16 Skrevet 13. oktober 2004 Det er ikke joggesko, heller "skinnstøvler". De tåler nok ikke noe vaskemaskin, men de er (som sagt...) i skinn og kan derfor tørkes av med en fuktig klut. Har hatt skinnstøvler til de før og de har ikke vært noe problem å få rene! Jeg ser heller ikke noe poeng i at barnehagesko skal være skinnende blanke til enhver tid, de er vel komforten og kvaliteten som teller mest!
*Lillian* Skrevet 14. oktober 2004 #17 Skrevet 14. oktober 2004 Synes Tex skriver veldig fornuftig om påkledningen nå. Vi gjør omtrentlig det samme hos oss, det kommer an på om det er på stor eller liten avdeling og hvor mye de er i aktivitet ute. De vi har som ikke kan å gå enda kler vi på emr fordi de blir fortere kalde. Så de har vanlige klær under foret dress (men ikke sånn tykt vinterullfor). Vil bare komme med en kommentar til hun som irriterer seg over barnehagepersonalet der hun har sitt barn. Jeg forstår deg veldig godt, og du burde virkelig si ifra! Personalet skal ikke si at de ikke har muligheten til å sjekke alle, for det er vel ikek bare èn som kler på alle?? De skal jo sjekke og dessuten bør de vite hva som skal kles på og hva som egner seg nå. Hos oss får vi heller masse spørsmål fra foreldre om hva vi synes de bør ha på ute nå, og vi svarer hva vi synes. Foreldrene har kommentert at vi ikke alltid kler på dem som de ber om, men at de synes det er helt greit fordi vi kjenner jo etter om barna er for varme eller kalde. Vi måtte blant annet si fra til en mor som kom med ullklær og tykke skinnsokker/skinntøfler og mente vi skulle ha dette på datteren når hun sov i voksiposen. Da sa jeg ifra at det blir for varmt, det er mer likt det vi kler på når de sover i vognen når det er minus grader. Det var helt greit for moren, siden datteren sover inne når hun ikke er i barnehagen og dermed ikke visste hva som var best. Datteren er mer enn varm nok når hun blir pakket godt inn i en voksipose med vanlige innendørs klær på. Bare en digresjon.. Men om du ikke er fornøyd så si ifra! Personalet kan ikke vite om du er fornøyd eller ikke om du ikke sier noe. Når det er sagt så er dette en tid på året hvor det er vanskelig med påkledning, hvor mye/lite man skal kle på. Vi kler heller på litt for mye enn llitt for lite, men etter et par dager i dette været har vi funnet ut hva som passer best. Lykke til med å si ifra!
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #18 Skrevet 15. oktober 2004 Takk for det :-)(om det var til meg) Jeg har allerede snakket med de. Jeg sendte med tynn overtrekksdress som tåler vann og ulltøy og parkdress med litt for (har 2, 1 tynn og 1 tykk) goretex-sko og cherrox...og ba de ta på han det som passet været, men om de kunne være litt obs på at han ikke ble altfor varm. Og det var greit det så da ordner det seg vel.
Gjest Tex Skrevet 15. oktober 2004 #19 Skrevet 15. oktober 2004 Jeg ser heller ikke noe poeng i at barnehagesko skal være skinnende blanke til enhver tid' date=' de er vel komforten og kvaliteten som teller mest![/quote'] Har lyst til å komme med en liten kommentar her..... ET par skitne sko gjør ikke så mye skade. Atten par skitne sko i en garderobe, når unger skal gå ut og inn på do, sitte på gulvet og kle på seg ved siden av hverandre... det utgjør en aldri så liten forskjell.... Vi pleier å sende hjem dresser som er skitne. samme med regntøy, eller annet som er skittent. Ofte opplever vi at dressene blir pakket ut av posen, og hent til tørk etter at leiren er ristet/ børstet av. Husk på at ungene sitter på gulvet og skal kle på seg disse dressene. Gulvet blir møkkete, barnas innetøy blir møkkete... Og tenk deg hvor møkkete vi voksne blir når vi skal ha de minste på fanget og kle på dem disse halvskitne dressene, som mor ikke vil vaske fordi den blir like møkkete i morgen, eller fordi det er torsdag og hun skal vaske i helgen.... Og hvor møkkete vi blir når vi skal dra strikker under skoene som er så møkkete og skitne at de lager den reneste støvsky så fort en tar i dem...... Ja, vi jobber med barn og liker det. Ja, å kle på barna er en del av jobben vår. Men det er ikke noe gøy å stå i garderoben å ta i mot foreldre om ettermiddagen, og være så møkkete at du ser ut som du ikke har vært i dusjen eller vasket klærne dine på evigheter..... Dersom ditt barns klær er såpass møkkete at du ikke ville kledt på ditt barn mens du hadde det på fanget iført det du skal ha på deg på jobben, vær grei å vaske det..... Hjertesukk fra Tex.....
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #20 Skrevet 15. oktober 2004 Hos oss pleier de faktisk å stoppe meg innimellom når jeg har tenkt å ta med meg yttertøy hjem til vask fordi det vil bli like skittent i morgen. De sier at de sier ifra til meg når det er på tide å vaske, og det syns jeg egentlig er greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå