AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #1 Skrevet 30. januar 2016 Jeg skal skaffe meg katt, og det står mellom å kjøpe en rasekatt eller adopsjon. Men etter å ha lest på alle omplasseringsorganisasjonenes sider ser jeg at ingen vil adoptere bort katt om jeg ikke kan by på trygge utemuligheter. Har hele tiden hørt at det er bedre å adoptere en katt enn å kjøpe en, men det virker jo ikke slik. Er det noen som vet om en organisasjon som adopterer de bort så de kan være innekatter? Så langt har jeg sett på FOD og dyrebeskyttelsen. Anonymkode: 57fcc...21f
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #2 Skrevet 30. januar 2016 Jeg tok kontakt med flere, umulig. De nekter deg å adoptere en og ha den som innekatt. Synes det er helt på trynet, for en ung kattunge klarer seg helt fint som innekatt hvis de er to, og de aldri har vært ute før. Jeg endte opp med finn.no etter avslag etter avslag fra omplasseringssenter. Ventelisten på en innekatt er faktisk endeløs og ikke verdt det i det hele tatt. Altså syke katter som må være inne pga helsen. Ikke kontakt Mya's!!!! Jeg var så dum, får fortsatt spørsmål om å være fosterhjem, jobbe frivillig og irriterende nettsøppel fra det kvinnemennesket .Sorry, men når du er så frekk å skriver "Nei vi tilater ikke at våre katter blir innekatter, katter skal være ute og blablabla" også attpåtil slenge på "vi leter etter forsterhjem, ring meg på xxxx", da får du ha det så godt. Ble provosert da epostene haglet innpå etterpå, gjør det fortsatt to år senere. Anonymkode: 31819...803 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #3 Skrevet 30. januar 2016 Vil nevne at grunnen til at jeg har innekatter er ikke fordi jeg er ond. Men fordi jeg har opplevd å mistet en katt på grunn av fremmede som mishandlet hun, med døden til følge. Ingen brydde seg, kom ikke videre med saken. Har også mistet en katt pga påkjørsel, ingen orket å varsle oss en gang. Ble bare dumpet i grøften som om han ikke var viktig. Han var chippet, men ingen gadd å bry seg. Det er så ufattelig mange som ikke bryr seg om katter. Katter dør og forsvinner, ingen bryr seg. Jeg bor i byen, midt i Trondheim sentrum. Mine katter skal ikke ute, hvis jeg flytter litt utenfor sentrum og det er skog og rolig strøk, ja. Her jeg bor nå, nei. Jeg har to innekatter, en rasekatt og en "huskatt". Begge to elsker å være inne, ingen av de vil ute. 2 år nå og har prøvd å gå ut i bånd med dem, men de vil ikke ut, ikke på hytta heller hvor vi er vær helg. Midt i skogen, ingen biler, men de vil ikke ut, de har fått tilbudet men de trives inne begge to. Begge ble funnet på finn.no, etter flere avslag fra alle omplasserings organisasjonene i Trondheim. Tok kontakt med alle jeg fant, små og store. Huskatten ble funnet dumpet den sommeren jeg var på utgikk etter katter. Fantastisk pus, som nå er en lykkelig herremann som også er innekatt, uten varige mén eller problemer. Jeg har alltid vært for at katter skal være ute. Men pga hvor jeg bor så kan jeg ikke ha utekatt. De har fått tilbudet om å løpe fritt på hytta vær helg de siste 2 årene.. men de vil ikke, de løper bare inn igjen. Dørene står åpen hele dagen, de går ikke ut. De kan sitte å se ute, lytte og følge med, men de går ikke ut, da må du fysisk tvinge de og lukke døren bak dem. Det kommer ikke jeg til å gjøre. Anonymkode: 31819...803 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #4 Skrevet 30. januar 2016 Det hender at innekatter blir adoptert bort og hvis de er litt oppe i årene er det som regel ikke krav til utemuligheter Det er bare å følge med på sidene til organisasjonene på FB. Anonymkode: 13bdc...183
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #5 Skrevet 30. januar 2016 Jeg har også adoptert katter (totalt 4), med streng beskjed om at de måtte være ute. Jeg har mistet 3. Alle påkjørt av biler. Nå har vi den siste av de 4 pluss en helt ny liten kattetass. Den gjenlevende av de fire får gå ut, fordi hun er vant med det - og fordi hun aldri beveger seg ut fra hagen vår. Hun har sett hva som har skjedd med de andre. Minstepusen blir inne. Han har aldri vært ute, og kan boltre seg på 2 etasjer med mange rom - og en fin balkong. Han liker seg på balkongen, men løper skremt inn hver gang en bil passerer utenfor på gata. Anonymkode: ddd0a...c36
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 30. januar 2016 #6 Skrevet 30. januar 2016 (endret) . Endret 15. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #7 Skrevet 30. januar 2016 En av kattungene til FOD som er født her i fosterhjem, ble adoptert bort som innekatt. Nå tror jeg at det var litt språktrøbbel, slik at det ikke ble oppfattet tidlig i prosessen at katten bare skulle være inne. Men de lot de det gå. Det hender de har katter som har sykdommer eller handicap som gjør at de må leve inne. Men hovedgrunnen til at uteliv settes som betingelse, er fordi de fleste kattene de har har gått ute. Anonymkode: f05e7...6f5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #8 Skrevet 30. januar 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil nevne at grunnen til at jeg har innekatter er ikke fordi jeg er ond. Men fordi jeg har opplevd å mistet en katt på grunn av fremmede som mishandlet hun, med døden til følge. Ingen brydde seg, kom ikke videre med saken. Har også mistet en katt pga påkjørsel, ingen orket å varsle oss en gang. Ble bare dumpet i grøften som om han ikke var viktig. Han var chippet, men ingen gadd å bry seg. Det er så ufattelig mange som ikke bryr seg om katter. Katter dør og forsvinner, ingen bryr seg. Jeg bor i byen, midt i Trondheim sentrum. Mine katter skal ikke ute, hvis jeg flytter litt utenfor sentrum og det er skog og rolig strøk, ja. Her jeg bor nå, nei. Jeg har to innekatter, en rasekatt og en "huskatt". Begge to elsker å være inne, ingen av de vil ute. 2 år nå og har prøvd å gå ut i bånd med dem, men de vil ikke ut, ikke på hytta heller hvor vi er vær helg. Midt i skogen, ingen biler, men de vil ikke ut, de har fått tilbudet men de trives inne begge to. Begge ble funnet på finn.no, etter flere avslag fra alle omplasserings organisasjonene i Trondheim. Tok kontakt med alle jeg fant, små og store. Huskatten ble funnet dumpet den sommeren jeg var på utgikk etter katter. Fantastisk pus, som nå er en lykkelig herremann som også er innekatt, uten varige mén eller problemer. Jeg har alltid vært for at katter skal være ute. Men pga hvor jeg bor så kan jeg ikke ha utekatt. De har fått tilbudet om å løpe fritt på hytta vær helg de siste 2 årene.. men de vil ikke, de løper bare inn igjen. Dørene står åpen hele dagen, de går ikke ut. De kan sitte å se ute, lytte og følge med, men de går ikke ut, da må du fysisk tvinge de og lukke døren bak dem. Det kommer ikke jeg til å gjøre. Anonymkode: 31819...803 Du skal ikke på noe slags måte ha dårlig samvittighet for at du har og ønsker innekatt. Sjokkerende at Dyrebeskyttelsen henger etter internasjonale råd og organisasjoner som er MYE større enn den. Jeg mister respekten av det. Søk på info om livskvaliteten på inne via utekatter og forskjellen et SLÅENDE. De lever og nyter livet veldig mye lengre. Joda, det fins noen gårder langt på bygda der katter trygt kan gå rundt men det er overhodet ikke representativt. Tortur, slossing, trafikk ulykker, sykdom pga spist noe feil er vanlig dødsårsaker for utekatter. Folk er late, for du kan LETT aktivisere katter inne ( løft på ræva er mitt råd til folk etter de har lest seg opp på temaet. , ta med katten ut I bånd. 80% av forlatte dyr er katter.(20% hunder. DER har man hele sannheten. Jeg syns det er elendig av hva jeg trodde var oppegående org. I Norge å nekte deg å adoptere katt ! I internasjonalt Animal Rescue jeg er frivillig I adopterte vi nylig bort en katt, Daisy og påpekte ettertrykkelig at hold den inne , stimuler og ta vare på den. Jada det lovet den nye eieren. En uke senere ble hun funnet ute , død med brukket rygg-:(((. Vet at vanlige folk I Norge ikke sender katter ut av ond vilje, men nå er det på tide med oppdatering av kunnskap. Anonymkode: 55d93...36b
Tvist Skrevet 31. januar 2016 #9 Skrevet 31. januar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke på noe slags måte ha dårlig samvittighet for at du har og ønsker innekatt. Sjokkerende at Dyrebeskyttelsen henger etter internasjonale råd og organisasjoner som er MYE større enn den. Jeg mister respekten av det. Søk på info om livskvaliteten på inne via utekatter og forskjellen et SLÅENDE. De lever og nyter livet veldig mye lengre. Joda, det fins noen gårder langt på bygda der katter trygt kan gå rundt men det er overhodet ikke representativt. Tortur, slossing, trafikk ulykker, sykdom pga spist noe feil er vanlig dødsårsaker for utekatter. Folk er late, for du kan LETT aktivisere katter inne ( løft på ræva er mitt råd til folk etter de har lest seg opp på temaet. , ta med katten ut I bånd. 80% av forlatte dyr er katter.(20% hunder. DER har man hele sannheten. Jeg syns det er elendig av hva jeg trodde var oppegående org. I Norge å nekte deg å adoptere katt ! I internasjonalt Animal Rescue jeg er frivillig I adopterte vi nylig bort en katt, Daisy og påpekte ettertrykkelig at hold den inne , stimuler og ta vare på den. Jada det lovet den nye eieren. En uke senere ble hun funnet ute , død med brukket rygg-:(((. Vet at vanlige folk I Norge ikke sender katter ut av ond vilje, men nå er det på tide med oppdatering av kunnskap. Anonymkode: 55d93...36b Det er forskjellig fra Dyrebeskyttelsen til Dyrebeskyttelse hva de forlanger. Men mange av dyrene de tar inn kommer fra gaten, og har behov for å gå ut. Noen kattunger ser man er veldig oppsatte på å få gå ut, man kan ikke adoptere dem bort som innekatter, det er verken eier eller katten tjent med. Det du beskriver viser dårlige eiere, men også uflaks. Selvsagt skal man holde seg til det man får beskjed om fra omplasseringsorganisasjonen, med mindre rammene endrer seg (flytting etc). Ja 80% minst av forlatte dyr er katter, men antallet kunne blitt kraftig redusert med lovpålagt chipping og kastrering av katter - men her henger regjeringen laangt etter. Hvis mine katter skulle leve litt kortere fordi de er utekatter er det verd det for dem, det ser jeg når de kommer hjem etter å ha patruljert området sitt. Å holde dem inne hadde vært umulig - de hadde blitt desperate.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #10 Skrevet 31. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok kontakt med flere, umulig. De nekter deg å adoptere en og ha den som innekatt. Synes det er helt på trynet, for en ung kattunge klarer seg helt fint som innekatt hvis de er to, og de aldri har vært ute før. Jeg endte opp med finn.no etter avslag etter avslag fra omplasseringssenter. Ventelisten på en innekatt er faktisk endeløs og ikke verdt det i det hele tatt. Altså syke katter som må være inne pga helsen. Ikke kontakt Mya's!!!! Jeg var så dum, får fortsatt spørsmål om å være fosterhjem, jobbe frivillig og irriterende nettsøppel fra det kvinnemennesket .Sorry, men når du er så frekk å skriver "Nei vi tilater ikke at våre katter blir innekatter, katter skal være ute og blablabla" også attpåtil slenge på "vi leter etter forsterhjem, ring meg på xxxx", da får du ha det så godt. Ble provosert da epostene haglet innpå etterpå, gjør det fortsatt to år senere. Anonymkode: 31819...803 Takk for svar. Da ser det ut som om jeg må følge med på finn.no. Jeg kommer i alle fall ikke til å kontakte Mya's, du bekrefter bare det inntrykket jeg fikk av dem da jeg snakket med dem på en katteutstilling. De virket vel desperate og pågående. Jeg bor rett ved en traffikert vei, og i borettslag, så er ikke mulig å ha utekatt. Har hatt innekatt tidligere som fikk et godt til til han ble sjuk, da brukte vi mye tid på lek og lignende og turer ut i sele. Etter å ha hatt en syk katt ønsker jeg heller ikke å adoptere en ny syk katt fra foreningene da det var en forferdelig prosess å gå igjennom med medisinering, dyrlegebesøk etc. Anonymkode: 57fcc...21f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #11 Skrevet 31. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke på noe slags måte ha dårlig samvittighet for at du har og ønsker innekatt. Sjokkerende at Dyrebeskyttelsen henger etter internasjonale råd og organisasjoner som er MYE større enn den. Jeg mister respekten av det. Søk på info om livskvaliteten på inne via utekatter og forskjellen et SLÅENDE. De lever og nyter livet veldig mye lengre. Joda, det fins noen gårder langt på bygda der katter trygt kan gå rundt men det er overhodet ikke representativt. Tortur, slossing, trafikk ulykker, sykdom pga spist noe feil er vanlig dødsårsaker for utekatter. Folk er late, for du kan LETT aktivisere katter inne ( løft på ræva er mitt råd til folk etter de har lest seg opp på temaet. , ta med katten ut I bånd. 80% av forlatte dyr er katter.(20% hunder. DER har man hele sannheten. Jeg syns det er elendig av hva jeg trodde var oppegående org. I Norge å nekte deg å adoptere katt ! I internasjonalt Animal Rescue jeg er frivillig I adopterte vi nylig bort en katt, Daisy og påpekte ettertrykkelig at hold den inne , stimuler og ta vare på den. Jada det lovet den nye eieren. En uke senere ble hun funnet ute , død med brukket rygg-:(((. Vet at vanlige folk I Norge ikke sender katter ut av ond vilje, men nå er det på tide med oppdatering av kunnskap. Anonymkode: 55d93...36b Vi har lest mye av det samme ser jeg Er helt enig med deg i at eiere er late og forventer at katten skal klare seg selv, og kun komme hjemom for mat. Det ser dessverre ut som om organisasjonene her ikke er villige til å adoptere bort katter som skal være inne, så da tenker jeg at det ikke er rart at det er mange katter som venter på hjem også. Vi bor jo mer og mer urbant, og det er fåtallet som kan by på trygge utemuligheter. Grasrotstøtten min kommer til å bli gitt til et annet formål fremover etter denne oppdagelsen for å si det sånn. Anonymkode: 57fcc...21f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #12 Skrevet 31. januar 2016 5 timer siden, Tvist skrev: Det er forskjellig fra Dyrebeskyttelsen til Dyrebeskyttelse hva de forlanger. Men mange av dyrene de tar inn kommer fra gaten, og har behov for å gå ut. Noen kattunger ser man er veldig oppsatte på å få gå ut, man kan ikke adoptere dem bort som innekatter, det er verken eier eller katten tjent med. Det du beskriver viser dårlige eiere, men også uflaks. Selvsagt skal man holde seg til det man får beskjed om fra omplasseringsorganisasjonen, med mindre rammene endrer seg (flytting etc). Ja 80% minst av forlatte dyr er katter, men antallet kunne blitt kraftig redusert med lovpålagt chipping og kastrering av katter - men her henger regjeringen laangt etter. Hvis mine katter skulle leve litt kortere fordi de er utekatter er det verd det for dem, det ser jeg når de kommer hjem etter å ha patruljert området sitt. Å holde dem inne hadde vært umulig - de hadde blitt desperate. Jeg hadde en katt før han jeg har nå. Han trivdes ikke som innekatt. Noen katter har ett såpass sterkt instinkt og trang til å dra ut at de MÅ ut. Jeg var forberedt på dette og er heldig som har en familie som elsker dyr. Tante og onkel mistet katten sin pga alder og de var på utgikk etter en ny en. De bor på gård, ut på landet uten mye trafikk (der jeg har hytte). Så vi fant en katt vi begge ønsket, jeg testet i noen måneder for å sjekke om katten trivdes som innekatt og det gjorde den ikke. Hun slo seg aldri til ro, hadde hun til hun var litt over 1 år gammel, men det å holde den katten inn var dyreplageri. Det var huskatt, om det har noe å si. Men aldri vært ute før, men allikevel ville hun ut hele tiden. Så hun flyttet til tante og onkel og hun har det som plommen i egget. Tante og onkel har ikke noe imot å ha 5 katter. Så med dem i bakhånd så fant jeg to rasekatter, ene ble som sagt gitt bort (fikk vite det da jeg kom dit) og den andre ble med meg hjem. Så fant jeg nummer 2 og avtalte med de tidligere eierne at hvis han ikke trivdes som innekatt så kunne de ta ham tilbake og finne et nytthjem. Grunnen til at jeg fikk prøve var fordi så mange spurte om katten kunne være innekatt. De var usikre for de har aldri hatt innekatter før. Jeg fortalte om min "historie" og hvorfor jeg nå ønsket innekatt. Jeg beholder ikke en katt på trass, ja det er ufattelig sårt å må gi dem ifra meg. Gråt som et barn, Men jeg sperrer ikke en katt inne når katten ikke trives som innekatt. Også hadde jeg en kattunge som kun var noen uker gamlere fra før, så jeg fikk prøve. 2 år og begge to trives som sagt inne. De har mulighet til å gå ut vær helg, Fredag til Søndag, for da er jeg på hytta som ligger ut på landet. Jeg er der fordi jeg hjelper bestemor vær helg. Men uten henne så er jeg der for det, for jeg elsker hytta. Men de vil ikke ut rett og slett. De trives inne, og jeg har ingen planer om å tvinge dem ut med makt. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Da ser det ut som om jeg må følge med på finn.no. Jeg kommer i alle fall ikke til å kontakte Mya's, du bekrefter bare det inntrykket jeg fikk av dem da jeg snakket med dem på en katteutstilling. De virket vel desperate og pågående. Jeg bor rett ved en traffikert vei, og i borettslag, så er ikke mulig å ha utekatt. Har hatt innekatt tidligere som fikk et godt til til han ble sjuk, da brukte vi mye tid på lek og lignende og turer ut i sele. Etter å ha hatt en syk katt ønsker jeg heller ikke å adoptere en ny syk katt fra foreningene da det var en forferdelig prosess å gå igjennom med medisinering, dyrlegebesøk etc. Anonymkode: 57fcc...21f Innekatter kan ha det like godt som utekatter. Mitt råd er å ha 2, men 1 kan også gå bra men det kommer an på individet. Aktivisering er nøkkelen, men du trenger ikke å sitte å kaste en ball 4 timer daglig. Normal lek er nok, og nok klatre muligheter. Katten min får klarte i vinduskarmen, katten får lov til å klatre oppå kjøkkenskapene (de på toppen, han ligger rett under taket). Han får lov til det, for jeg vet at katter elsker å være høyt og lavt. Han får ikke kjeft for å klatre, så lenge han ikke bruker klørne og ødelegger noe. Kattene min er ikke til pynt og skal ikke bare ligger der i sofaen 24/7. De skal løpe, klatre, jakte og ha det gøy. Jeg gir dem pappesker når jeg har det, så får de styre og leke med den til de går lei. Joda jeg har hatt dopapir i hele leiligheten, jeg har hatt pappesker liggende i dagesvis, men kattene er i himmelen og koser seg, og det er viktigere enn å ha det ryddig og flott hele tiden. Små brusflasker elsker de, legger noen kuler mat inni slik at det blir lyd og han kaster den veggimellom. For et bråk men gud hvor gøy de har det. Før var jeg helt imot utekatter, helt til jeg fikk det selv. Jeg har alltid tenkt at katter MÅ være ute, de er skapt til å være ute. Men vet du hva, de har det faktisk kjempe fint som innekatter også. Så klart, du må se på individet, for noen må ut. Jeg gir dem litt ekstra spillerom når det kommer til rot og bråk. Om dagen kan det fint ligge dopapir som de har stjålet, eller papirbiter eller en kork fra en brusflaske som de leker seg med. Om kveldene rydder jeg, ingen problem. Så lenge de har det gøy så bryr jeg meg ikke om litt rot. Da jeg hadde utekatt så var det bare å åpne døren og la de løpe og herje fra seg ute. Når katten ble innpåsliten, bråkte og hyper så åpnet vi bare ytterdøren og sa "kom tilbake når du er ferdig med å være tullete". Det kan jeg ikke gjøre nå, så derfor tåler jeg litt ekstra rot og bråk til tider. Så klart, alt med måte. Det var mye mer bråk og rot da kattene var ung, nå har de roet seg og de får sine anfall med lek og herjing. De løper rundt og jakter på hverandre, kan sitte å se på dem i timesvis Begge er kastrerte, fordi de skal ikke ha små kattebabyer og de blir roligere. Også er den ekstra sikkerhet i tilfelle en av dem en dag hopper ut vinduet. Ja jeg kan ha vinduet åpent, helt åpent en hel dag, de setter ikke en fot utenfor. Men kanskje en dag hopper de og da er det fint at de er chippet, vaksinert og kastrert. Bor i 1. etasje så det er ikke høyt å hoppe heller Anonymkode: 31819...803
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #13 Skrevet 31. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en katt før han jeg har nå. Han trivdes ikke som innekatt. Noen katter har ett såpass sterkt instinkt og trang til å dra ut at de MÅ ut. Jeg var forberedt på dette og er heldig som har en familie som elsker dyr. Tante og onkel mistet katten sin pga alder og de var på utgikk etter en ny en. De bor på gård, ut på landet uten mye trafikk (der jeg har hytte). Så vi fant en katt vi begge ønsket, jeg testet i noen måneder for å sjekke om katten trivdes som innekatt og det gjorde den ikke. Hun slo seg aldri til ro, hadde hun til hun var litt over 1 år gammel, men det å holde den katten inn var dyreplageri. Det var huskatt, om det har noe å si. Men aldri vært ute før, men allikevel ville hun ut hele tiden. Så hun flyttet til tante og onkel og hun har det som plommen i egget. Tante og onkel har ikke noe imot å ha 5 katter. Så med dem i bakhånd så fant jeg to rasekatter, ene ble som sagt gitt bort (fikk vite det da jeg kom dit) og den andre ble med meg hjem. Så fant jeg nummer 2 og avtalte med de tidligere eierne at hvis han ikke trivdes som innekatt så kunne de ta ham tilbake og finne et nytthjem. Grunnen til at jeg fikk prøve var fordi så mange spurte om katten kunne være innekatt. De var usikre for de har aldri hatt innekatter før. Jeg fortalte om min "historie" og hvorfor jeg nå ønsket innekatt. Jeg beholder ikke en katt på trass, ja det er ufattelig sårt å må gi dem ifra meg. Gråt som et barn, Men jeg sperrer ikke en katt inne når katten ikke trives som innekatt. Også hadde jeg en kattunge som kun var noen uker gamlere fra før, så jeg fikk prøve. 2 år og begge to trives som sagt inne. De har mulighet til å gå ut vær helg, Fredag til Søndag, for da er jeg på hytta som ligger ut på landet. Jeg er der fordi jeg hjelper bestemor vær helg. Men uten henne så er jeg der for det, for jeg elsker hytta. Men de vil ikke ut rett og slett. De trives inne, og jeg har ingen planer om å tvinge dem ut med makt. Innekatter kan ha det like godt som utekatter. Mitt råd er å ha 2, men 1 kan også gå bra men det kommer an på individet. Aktivisering er nøkkelen, men du trenger ikke å sitte å kaste en ball 4 timer daglig. Normal lek er nok, og nok klatre muligheter. Katten min får klarte i vinduskarmen, katten får lov til å klatre oppå kjøkkenskapene (de på toppen, han ligger rett under taket). Han får lov til det, for jeg vet at katter elsker å være høyt og lavt. Han får ikke kjeft for å klatre, så lenge han ikke bruker klørne og ødelegger noe. Kattene min er ikke til pynt og skal ikke bare ligger der i sofaen 24/7. De skal løpe, klatre, jakte og ha det gøy. Jeg gir dem pappesker når jeg har det, så får de styre og leke med den til de går lei. Joda jeg har hatt dopapir i hele leiligheten, jeg har hatt pappesker liggende i dagesvis, men kattene er i himmelen og koser seg, og det er viktigere enn å ha det ryddig og flott hele tiden. Små brusflasker elsker de, legger noen kuler mat inni slik at det blir lyd og han kaster den veggimellom. For et bråk men gud hvor gøy de har det. Før var jeg helt imot utekatter, helt til jeg fikk det selv. Jeg har alltid tenkt at katter MÅ være ute, de er skapt til å være ute. Men vet du hva, de har det faktisk kjempe fint som innekatter også. Så klart, du må se på individet, for noen må ut. Jeg gir dem litt ekstra spillerom når det kommer til rot og bråk. Om dagen kan det fint ligge dopapir som de har stjålet, eller papirbiter eller en kork fra en brusflaske som de leker seg med. Om kveldene rydder jeg, ingen problem. Så lenge de har det gøy så bryr jeg meg ikke om litt rot. Da jeg hadde utekatt så var det bare å åpne døren og la de løpe og herje fra seg ute. Når katten ble innpåsliten, bråkte og hyper så åpnet vi bare ytterdøren og sa "kom tilbake når du er ferdig med å være tullete". Det kan jeg ikke gjøre nå, så derfor tåler jeg litt ekstra rot og bråk til tider. Så klart, alt med måte. Det var mye mer bråk og rot da kattene var ung, nå har de roet seg og de får sine anfall med lek og herjing. De løper rundt og jakter på hverandre, kan sitte å se på dem i timesvis Begge er kastrerte, fordi de skal ikke ha små kattebabyer og de blir roligere. Også er den ekstra sikkerhet i tilfelle en av dem en dag hopper ut vinduet. Ja jeg kan ha vinduet åpent, helt åpent en hel dag, de setter ikke en fot utenfor. Men kanskje en dag hopper de og da er det fint at de er chippet, vaksinert og kastrert. Bor i 1. etasje så det er ikke høyt å hoppe heller Anonymkode: 31819...803 Ja, jeg har lang og god erfaring med å kun ha innekatt. Har også tilrettelagt med hyller og skjulesteder for den døde katten som ny katt skal få nyte godt av. Har funnet mye bra på Ikeahackers for å integrere kattefunksjonalitet i menneskemøbler. Bare kjedelig at organisasjonene ikke har kommet noe videre siden sist jeg sjekket. Da endte jeg opp med å kjøpe rasekatt i stedet for å adoptere siden jeg ikke fikk lov da jeg måtte ha innekatt. Anonymkode: 57fcc...21f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #14 Skrevet 31. januar 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal skaffe meg katt, og det står mellom å kjøpe en rasekatt eller adopsjon. Men etter å ha lest på alle omplasseringsorganisasjonenes sider ser jeg at ingen vil adoptere bort katt om jeg ikke kan by på trygge utemuligheter. Har hele tiden hørt at det er bedre å adoptere en katt enn å kjøpe en, men det virker jo ikke slik. Er det noen som vet om en organisasjon som adopterer de bort så de kan være innekatter? Så langt har jeg sett på FOD og dyrebeskyttelsen. Anonymkode: 57fcc...21f Har hørt at dersom katten fra før av er innekatt, så kan man få lov til å overta en katt fra disse og å ha den som innekatt Anonymkode: fcc4a...e01 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #15 Skrevet 31. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har hørt at dersom katten fra før av er innekatt, så kan man få lov til å overta en katt fra disse og å ha den som innekatt Anonymkode: fcc4a...e01 Nå får de jo inn svært få innekatter, og som AB lengre opp sier så er det lange ventelister på disse. Leste på facebook i dag at de er rigide på reglene sine. De mindre organisasjonene tørr jeg ikke kontakte etter å ha lest det AB skriver. Løsningen blir nok ny rasekatt eller finne seg en gratis på finn.no. Og håpe at om 5-15 år når jeg igjen skal ha nytt katt så har organisasjonene blitt bedre opplyst. Anonymkode: 57fcc...21f
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 31. januar 2016 #16 Skrevet 31. januar 2016 (endret) AnonymBruker skrev (På 31.1.2016 den 19.11): Ja, jeg har lang og god erfaring med å kun ha innekatt. Har også tilrettelagt med hyller og skjulesteder for den døde katten som ny katt skal få nyte godt av. Har funnet mye bra på Ikeahackers for å integrere kattefunksjonalitet i menneskemøbler. Bare kjedelig at organisasjonene ikke har kommet noe videre siden sist jeg sjekket. Da endte jeg opp med å kjøpe rasekatt i stedet for å adoptere siden jeg ikke fikk lov da jeg måtte ha innekatt. Anonymkode: 57fcc...21f Endret 15. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå