rosahelikopter Skrevet 30. januar 2016 #1 Skrevet 30. januar 2016 Hei. Nå må jeg spørre her, om noen har råd for å stoppe diaré som aldri forsvinner. I ca 7/8 dager har minste mann hatt diaré. Dette kom samtidig som resten av huset gikk gjennom spysyka. Trodde det skulle vare i noen få døgn. Vi har vært hos legen. Det vi har prøvd ut: blåbær (de norske), banan, salte frensh fries, eplemost og farris, syrnet melk. Ingen ting hjelper. Han får eplemost og farris til drikke for å få væske og næring. Bleiene er fulle av tiss. Men den diaré stopper liksom aldri! Det har kanskje gått en halv dag uten, så har han spist litt, men da er det på an igjen. Han er en skikkelig matmons og vil jo spise hele tiden. Skal til legen i morgen igjen om det ikke har stoppet da. Men det tror jeg ikke. Så om noen har noen råd/tips til vi kan prøve ut, setter jeg veldig pris på det. Ble litt langt innlegg.
Silfen Skrevet 30. januar 2016 #2 Skrevet 30. januar 2016 Kanskje magen må resettes litt. Gi han mat som er myk for magen, som loff og bananer. Og så gjør dere helt rett i å oppsøke lege.
rosahelikopter Skrevet 30. januar 2016 Forfatter #3 Skrevet 30. januar 2016 Han har spist loff og banan. Loffen sitter i noen timer, men kanskje prøve litt mer banan å se. Er jo livretten hans. Hos legen har vi bare blitt sendt hjem. Men er mulig de skal ta noen aføringsprøver.
Silfen Skrevet 30. januar 2016 #4 Skrevet 30. januar 2016 Jeg ville prøvd å droppe alle kjerringråd og gitt vann og drikke, evt med den derre posemiksen som inneholder salter og slikt, som jeg ikke husker hva heter, men det vet de på apoteket. La magen kun få typ loff og bananer som ser ut til å virke litt mer ut fra hva du skriver.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #5 Skrevet 30. januar 2016 Banan er viktig, den inneholder kalium som kan hjelpe til med å stoppe diare, samtidig som kroppen tappes for kalium ved diare. Melkemat er "fy" ved diare hos både barn og voksne. Du har prøvd ut mye, men det beste er å prøve ut få ting over noen dager. Hvorda du har gjort utprøvingen klarer ikke jeg lese ut av det du skriver. Ellers er avkokte havregryn et godt gammelt råd ved både oppkast og diare. 1 dl. Havregryn til 1 - 1,5 liter vann, sukker etter smak og behag, kok i 5 - 10 minutter og sil fra alle havregrynene. Drikk avkoket. (Sil i melsikt, eller forsiktig i tesil om du ikke har annet. (Salt tilsettes til større barn og voksne. 1 åringer bør ikke ha salt. ) Anonymkode: 79fc6...650 1
Outlander Skrevet 30. januar 2016 #6 Skrevet 30. januar 2016 Diaré fra en virus kan faktisk vare i opptil 2 uker. Mest viktig er at barna blir ikke dehydrert. Hva slags diaré er det? Veldig veldig vann-aktig eller litt mer fast men løse avføring?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #7 Skrevet 30. januar 2016 2 minutter siden, IamGroot skrev: Diaré fra en virus kan faktisk vare i opptil 2 uker. Mest viktig er at barna blir ikke dehydrert. Hva slags diaré er det? Veldig veldig vann-aktig eller litt mer fast men løse avføring? Når gitten drikker rikelig og tisser våte bleier er det ingen fare for dehydrering. Da er det tørre bleier man merker seg. Ellers så kan han ha fått i seg noe han reagerer på, blant annet blitt smittet med Giardia i barnehagen eller andre steder. Det bør derfor taes avføringsprøver av barnet når dere drar til lege igjen. Ta og bilder av diarebleiene slik at legen kan se hvilken konsistens diareen har og noter hvor ofte han har diare. Anonymkode: 79fc6...650 1
Gjest Mythic Skrevet 30. januar 2016 #8 Skrevet 30. januar 2016 Haff, jeg leste "vandrende diarè", og ble nysgjerrig Revet gulrot er bra, det samme med makaroni som er kokt al dente. Blåbær virker stoppende. Væske er dog viktigst, så sørg for at barnet får i seg nok drikke. En tur til legen er nok også fornuftig.
Outlander Skrevet 30. januar 2016 #9 Skrevet 30. januar 2016 grunn at jeg spørre er fordi anbefalt kost variere med om avføringen er vannaktig, eller om det er fast, men veldig løse. Så det er derfor spør jeg. Og som jeg sa, mest viktig er at de blir ikke dehydrert - derfor er kostholdet ikke mer viktig en å få i seg nok veske - det var en generelle kommentar, ikke noe direkt mot TS.
rosahelikopter Skrevet 31. januar 2016 Forfatter #10 Skrevet 31. januar 2016 Hei igjen. Og takk for svar. Nå er det heldigvis ikke gått galt eller at det har kommet ut mer. Diaré varierer fra vannkonsistens, til noe som ligner på slærk (det utvannet leirehjelpemiddeletet) fargen er alt fra lys brun til kjempe mørk. Det mørke kom etter inntak av blåbær de siste dagene. Man hører det kommer et splæsh. Men det siste i kveld var en promp med litt ekstra. I tillegg som han raper opp ekkel bæsje aktig ånde. Dette har legen fått vite etter en samtale tidligere idag. Han kan ha blitt smittet enten fra sin bhg, søsken fra skolen eller meg som jobber i bhg. Alle steder går det omgangssyka. Off, får bare vondt av ham. Blitt smittet med alt dette bhg året. Øyebetennelse, Munn-fot-håndsykdom, mm. Allmenntilstand er veldig på topp. Håper dette går over snart
RompeRusk Skrevet 31. januar 2016 #11 Skrevet 31. januar 2016 2 timer siden, Silfen skrev: Jeg ville prøvd å droppe alle kjerringråd og gitt vann og drikke, evt med den derre posemiksen som inneholder salter og slikt, som jeg ikke husker hva heter, men det vet de på apoteket. La magen kun få typ loff og bananer som ser ut til å virke litt mer ut fra hva du skriver. Gempulver?
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #13 Skrevet 31. januar 2016 13 timer siden, rosahelikopter skrev: Hei igjen. Og takk for svar. Nå er det heldigvis ikke gått galt eller at det har kommet ut mer. Diaré varierer fra vannkonsistens, til noe som ligner på slærk (det utvannet leirehjelpemiddeletet) fargen er alt fra lys brun til kjempe mørk. Det mørke kom etter inntak av blåbær de siste dagene. Man hører det kommer et splæsh. Men det siste i kveld var en promp med litt ekstra. I tillegg som han raper opp ekkel bæsje aktig ånde. Dette har legen fått vite etter en samtale tidligere idag. Han kan ha blitt smittet enten fra sin bhg, søsken fra skolen eller meg som jobber i bhg. Alle steder går det omgangssyka. Off, får bare vondt av ham. Blitt smittet med alt dette bhg året. Øyebetennelse, Munn-fot-håndsykdom, mm. Allmenntilstand er veldig på topp. Håper dette går over snart Dette høres ut som beskrivelsene på Giardia. Da er typisk raping med vemmelig lukt. Få undersøkt og og be spesielt om undersøkelse mot parasitter/Giardia. Er der barn i barnehagen som har vært kommer fra utlandet nylig? Anonymkode: 79fc6...650
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #14 Skrevet 31. januar 2016 Probiotika (f.eks. Biola), får orden på tarmfloraen igjen. Anonymkode: 75737...101
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #15 Skrevet 31. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Probiotika (f.eks. Biola), får orden på tarmfloraen igjen. Anonymkode: 75737...101 Det er dessverre ikke så enkelt hvis det er en skikkelig infeksjon. Det sier seg jo selv, da hadde alle bare drukket Biola og aldri vært dårlige i magen. Anonymkode: 63e0a...964
rosahelikopter Skrevet 1. februar 2016 Forfatter #16 Skrevet 1. februar 2016 Den 31.1.2016 at 15.32, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som beskrivelsene på Giardia. Da er typisk raping med vemmelig lukt. Få undersøkt og og be spesielt om undersøkelse mot parasitter/Giardia. Er der barn i barnehagen som har vært kommer fra utlandet nylig? Anonymkode: 79fc6...650 Det har aldri legen nevnt, når vi har vært der to ganger og oppgitt alt. Vet ikke om det er noen som har vært i utlandet av de på hans avdeling. Men takk for informasjon
rosahelikopter Skrevet 4. februar 2016 Forfatter #17 Skrevet 4. februar 2016 Oppdatering: han er endelig ferdig med diaré og hadde sin første dag i bhg på nesten to uker idag. Han var kjempe fornøyd. Holdt han hjemme i 48timer fra siste diaré for å være på den sikre siden, selv om bhg sa 24 timet. På slutten fikk han kun blåbærsaft, banan og blåbær yoghurt /biola, og revyta knekkebrød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå