AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #1 Skrevet 30. januar 2016 Ok, jeg kommer fra en familie med veldig dårlig økonomi. Jeg har nå vært student i nesten to år og har levd veldig sparsommelig siden jeg har jobbet lite. Nå har jeg begynt å jobbe mer ved siden av studiene en eller to dager i uken og har plutelig veldig mye mer å rutte med. Problemet er at jeg har blitt skikkelig gnien! Mat, må en jo ha så det er greit. Men jeg spiser aldri ute, synes det er noe skikkelig sløseri når jeg bruker penger på kafé, får kraper av å kjøpe alkohol når jeg blir med ut, kjøper kun ting på salg og låner alle skolebøkene på biblioteket og nå sitter jeg her og føler meg skikkelig stressa fordi jeg har brukt hele 300 kr på et kompendium jeg muligens også kunne lånt på bibliioteket (trodde i utgangspunktet at man åtte kjøpe disse). Det begynner å bli plagsomt. Jeg har jo råd til dette nå og er så lei avå få ekstremt dårlig samvittighet i tillegg til å føle meg dum og sløsete hver gang jeg bruker penger. Noen tips? Anonymkode: 2c8f2...5f4
Cathj Skrevet 30. januar 2016 #2 Skrevet 30. januar 2016 Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg synes også det er skikkelig ubehagelig å bruke penger. Jeg vil aller helst bare sette dem alle sammen på sparekonto og se summen øke måned etter måned. Jeg har kommet fram til at jeg synes det er bra, egentlig. Det er selvfølgelig ikke hyggelig å ha dårlig samvittighet for noe, men det gjør at terskelen blir ekstra høy for å bruke penger på noe, og da kjøper jeg aldri noe som er unødvendig. Jeg er ikke veldig glad i ting og tang heller, så jeg kjøper bare det jeg trenger. Hvis det plager deg veldig, så kan du jo sakte men sikkert begynne å unne deg selv en ting du synes du "sløser" penger på. Litt etter litt så vil du bli mer komfortabel med å bruke penger. Men så lenge du ikke nekter deg noe du strengt tatt behøver, så synes jeg det høres ut som du har et ganske fornuftig (men kanskje litt anspent) forhold til penger i den livssituasjonen du er i nå. Om ikke mange år skal du kanskje kjøpe deg leilighet, og da vil du være glad for at du har en del penger oppspart, det skal jeg love deg! 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #3 Skrevet 30. januar 2016 Har det sånn jeg også. Utrolig slitsomt! Anonymkode: 4a602...d20 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #4 Skrevet 30. januar 2016 Haha, kjenner meg igjen, sånn hadde jeg det også. Familien min hadde kjempedårlig råd, og jeg var jo opplært til å snu på hver krone, sile ut ting en kunne unnvære osv. Men man skal jo leve også! Så det jeg gjorde for å snu på det var å sette av en viss sum hver måned som liksom var penger som skulle brukes til lek og morro. Da følte jeg meg trygg på at jeg ikke brukte mer enn jeg hadde å sløse bort. Hvor mye det er må man jo se i sammenheng med hva en har å rutte med selvsagt, men en ser fort at man får ganske mange kafebesøk ut av 300kr f.eks. Det er flott å spare og ikke bruke unødvendig mye penger på ting, men livet består av mer enn å spare:) Anonymkode: 166fb...354
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #5 Skrevet 30. januar 2016 Jeg tror alle som ikke er usedvanlig likvide får dårlig samvittighet av å bruke penger. Jeg er også sånn at jeg får dårlig samvittighet av å bruke 500kr på matbutikken, selv om jeg vet at jeg må bruke penger på mat, hygieneartikler, vaskemiddel og dopapir. Det er likevel hinsides dyrt alt sammen. Jeg får krampe når jeg først kjøper meg en kaffe på kafé. Jeg mener; skal du seriøst ha 35 kroner for en kopp med svart kaffe selv om jeg kjøper den på SIO?!?! Så da tenker jeg MYE på dette hver dag. JÆVLIG er det. Men det er jo selvfølgelig fordi jeg er student uten inntekt. Anonymkode: e7921...105
RompeRusk Skrevet 30. januar 2016 #6 Skrevet 30. januar 2016 Send de til meg, jeg er flink til å bruke penger
Gjest FarDareisMai Skrevet 30. januar 2016 #7 Skrevet 30. januar 2016 Kjenner litt til problemet. Har selv trang økonomi og er egentlig veldig gjerrig, kunne ha unnet meg mer, men det er ikke lett. Det er jo i utgangspunktet bra at du er sparsommelig, men det kan være slitsomt med dårlig samvittighet hvis man føler at man har sløst, selv om man egentlig ikke har det. Selv har jeg en liten sløsekonto, jeg setter inn mesteparten på sparekonto/regningskonto, og har brukskontoen til mat og slikt. Men jeg prøver å sette av et beløp jeg kan bruke til luksus. F.eks kaffe på kafé, eller hobbyartikler. Føler at samvittigheten blir bedre når jeg har en slik utgiftspost, da kan jeg bruke den til hva jeg vil. Kanskje du kan ha en slik post og bruke av den til ting som du tenker på som sløsing og heller si at du var flink som brukte den opp samtidig som du ikke overskred den?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå