AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #1 Skrevet 30. januar 2016 Hei. Hvis jeg skal bygge opp bra akademiske avsnitt i en barnehagelærer oppgave, så skal jeg alltid ha med referanse, MEN føler det blir mye direkte avsnitt. Hvis jeg finner feks: Ericson sier bla bla bla osv ... / skal det da være mine egne ord ang det Ericson sa? Hjelp, forstår ikke denne måten å skrive på.... Anonymkode: a00d3...26b
Gjest Snøsøta Skrevet 30. januar 2016 #2 Skrevet 30. januar 2016 Du skal skrive det med egne ord. Om Ericson har en særlig god beskrivelse kan du sitere vedkommende, men det er bare unntaksvis.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #3 Skrevet 30. januar 2016 5 minutter siden, Snøsøta skrev: Du skal skrive det med egne ord. Om Ericson har en særlig god beskrivelse kan du sitere vedkommende, men det er bare unntaksvis. Takk..det som er så flaut- jeg forstår ikke hvordan skrive slikt med egne ord ( det står jo der fra før .. ) det som kalles parafisering? Anonymkode: a00d3...26b
Gjest Snøsøta Skrevet 30. januar 2016 #4 Skrevet 30. januar 2016 Spoiler Prøv og forestill deg at du skulle fortelle hva Ericson mener til en venn eller venninne. Skriv det ned for hånd eller si det gjerne høyt uten å se i boka. Eller så kan du skrive det til meg her og nå (og ikke kikk i boka :))
minister-mio Skrevet 30. januar 2016 #5 Skrevet 30. januar 2016 (endret) Direkte avsnitt? Mener du direkte sitat? Du kan bruke direkte sitat, da bruker man ofte anførselstegn og refererer til sidetall i teksten. Endret 30. januar 2016 av mini-mio
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #6 Skrevet 30. januar 2016 Man skal jobbe seg gjennom en akademisk tekst, da må jeg ha med åensumlitteratur og kilder hentet fra pensum- det er vel direkte sitat.. MEN jeg skriver gjerne direkte avskrift fra boken og så henviser- det blir "feil" tror du skal ha med litt avskrift, referere til forfatter og så dine egne ord.... er det ikke slik? hele oppgaven skal jo ikke være direkte avsnitt fra en bok? noen som kan vise eksempel? Anonymkode: a00d3...26b
Gjest Snøsøta Skrevet 30. januar 2016 #7 Skrevet 30. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Man skal jobbe seg gjennom en akademisk tekst, da må jeg ha med åensumlitteratur og kilder hentet fra pensum- det er vel direkte sitat.. MEN jeg skriver gjerne direkte avskrift fra boken og så henviser- det blir "feil" tror du skal ha med litt avskrift, referere til forfatter og så dine egne ord.... er det ikke slik? hele oppgaven skal jo ikke være direkte avsnitt fra en bok? noen som kan vise eksempel? Anonymkode: a00d3...26b Her er et svært fiktivt eksempel på hvordan en akademisk tekst ser ut med referanser i teksten, direkte sitat og litteraturliste i etterkant. Ericson (2014) mener at barn som skal leke godt må føle seg trygge på hverandre. Videre sier han at: "Den sosiale konteksten rundt og i forkant av leken er instrumentell for utviklingen" (Erikson 2014:35). Litteraturliste Ericson, Anders (2014). Barns trygghet i leken. Oslo: Universitetsforlaget Vær svært forsiktig med direkte avskrift i teksten. Direkte avskrift er det samme som sitat, og hvis det blir for mye så blir det plagiat.
Gjest Snøsøta Skrevet 30. januar 2016 #8 Skrevet 30. januar 2016 Tilføyelse, kildehenvisning skal man ha uansett, selv om man ikke siterer.
kathrinerr Skrevet 30. januar 2016 #9 Skrevet 30. januar 2016 Husk å følge den manulen som skolen din bruker når du skriver, slik at du ikke gjør unødvendige feil
Gjest Aucaman Skrevet 30. januar 2016 #10 Skrevet 30. januar 2016 http://kildekompasset.no/referansestiler.aspx There you go!
Gjest cheshirecat Skrevet 30. januar 2016 #11 Skrevet 30. januar 2016 Du kan komme med en påstand eller en konklusjon men du skal aldri begrunne den ut ifra egne synspunkt men ulike teorier (f.eks Ericsson) du kan også sette opp et hypotetisk spørsmål og drøfte ulike synspunkter da basert på ulike teorier.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #12 Skrevet 30. januar 2016 Tusen takk for svar, får en del svar som av lærerne. Beklager, jeg forstår det ikke- er det virkelig ingen der ute som forstår meg? Det blir ofte direkte avsnitt fra pensumbok, refererer til forfatter- og det er det- blir ikke dette FEIL? Skriver APA- barnehagelærer-og forstår ikke hvordan man skal skrive, og er flau at det-virker som om ingen forstår det jeg mener. Anonymkode: a00d3...26b
minister-mio Skrevet 30. januar 2016 #13 Skrevet 30. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar, får en del svar som av lærerne. Beklager, jeg forstår det ikke- er det virkelig ingen der ute som forstår meg? Det blir ofte direkte avsnitt fra pensumbok, refererer til forfatter- og det er det- blir ikke dette FEIL? Skriver APA- barnehagelærer-og forstår ikke hvordan man skal skrive, og er flau at det-virker som om ingen forstår det jeg mener. Anonymkode: a00d3...26b Når du sier direkte avsnitt? Mener du avsnitt som i når du trykker enter? Eller direkte sitat? Avskrift?
Dormouse Skrevet 30. januar 2016 #14 Skrevet 30. januar 2016 Anbefaler at du tar dn titt på denne siden : http://sokogskriv.no her finner du alt du trenger om skriving og referanser!
Gjest Snøsøta Skrevet 30. januar 2016 #15 Skrevet 30. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar, får en del svar som av lærerne. Beklager, jeg forstår det ikke- er det virkelig ingen der ute som forstår meg? Det blir ofte direkte avsnitt fra pensumbok, refererer til forfatter- og det er det- blir ikke dette FEIL? Skriver APA- barnehagelærer-og forstår ikke hvordan man skal skrive, og er flau at det-virker som om ingen forstår det jeg mener. Anonymkode: a00d3...26b Hvis du bruker hele avsnitt fra pensumbøkene så er det sitat. Du skal skrive en selvstendig oppgave og derfor skrive et avsnitt om hva forfatteren mener med dine egne ord, og fremdeles referere til forfatteren.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #16 Skrevet 30. januar 2016 1 minutt siden, Snøsøta skrev: Hvis du bruker hele avsnitt fra pensumbøkene så er det sitat. Du skal skrive en selvstendig oppgave og derfor skrive et avsnitt om hva forfatteren mener med dine egne ord, og fremdeles referere til forfatteren. JA! her tror jeg det ligger, kan du være så snill å gi et eksempel? ( da tror jeg at jeg kan jobbe videre med og forstå skriveprosessen ) men hvordan kan det bli en selvstendig oppgave når jeg skal skrive det forfatteren skriver med egne ord? har lest drøssevis med bøker om å skrive...men de forklarer det som de fleste( og det forstår jeg ikke ) men dette over her, var litt mer "på vei" Anonymkode: a00d3...26b
minister-mio Skrevet 30. januar 2016 #18 Skrevet 30. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Noen? Anonymkode: a00d3...26b Hva mener du med 'akademiske avsnitt' og 'direkte avsnitt'?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #19 Skrevet 30. januar 2016 Bare vanlig avsnitt i en oppgave Anonymkode: a00d3...26b
Gjest Snøsøta Skrevet 30. januar 2016 #20 Skrevet 30. januar 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: JA! her tror jeg det ligger, kan du være så snill å gi et eksempel? ( da tror jeg at jeg kan jobbe videre med og forstå skriveprosessen ) men hvordan kan det bli en selvstendig oppgave når jeg skal skrive det forfatteren skriver med egne ord? har lest drøssevis med bøker om å skrive...men de forklarer det som de fleste( og det forstår jeg ikke ) men dette over her, var litt mer "på vei" Anonymkode: a00d3...26b Det er det som er selvstendig, å gjøre en uavhengig vurdering av det noen har skrevet istedet for bare å gjengi dem ordrett. Ved å gi en egen framstilling av forfatterens meninger viser du at du har skjønt hva hun eller han snakker om. I tillegg er det bra om du kan vurdere det kritisk: Ericson (2014) hevder at barn trenger å være trygge for å få utbytte av leken (ericson sin påstand), men da undervurderer han utforskningsbehovet barn har (din vurdering). Larson (2015) skriver at barn trenger å utfordres og at for trygge rammer kan hindre den naturlige utforskertrangen barn har (Larson sin påstand). Trygghet kan altså gjøre barn utrygge (din vurdering).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå