Gå til innhold

Forskjell på hvor mye man forbrenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Person A og B er av samme kjønn, samme alder og samme høyde. Person A veier 56 kg, og person B veier 50 kg. 

Er det slik at person B må trene mer/hardere/lengre enn person B for å forbrenne samme antall kalorier som det person B gjør? Altså, forbrenner man mer på en gitt aktivitet, varighet og intensitet, jo tyngre man er? 

Hvis ja, er det fordi at organismen må jobbe mer for å "flytte på" kroppen jo tyngre man er, og dermed forbrenner mer? 

Håper spørsmålet er forståelig :)

Anonymkode: cf3ad...5b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

usikker. Mne vet selv jeg forbenner omkring 1800 selvom jeg ligger på sofaen hele dagem. Tror det er pga muskelmassen. ikke at jeg er ekstremt fit ellernoe men har mye muskler selvom jeg ikke trner styre akurat nå

Skrevet

Vil tro at det er ganske individuelt hvor raskt ulike prosesser i kroppen foregår. Ikke det at jeg har spesielt mye fagkunnskaper innen dette emnet så mulig at jeg tar feil.

• Liker 1
Skrevet

Det er mange faktorer som spiller inn. Kroppsmasse er bare en av dem. Generelt vil en stor person forbrenne mer enn en liten, men en forskjell på 6 kg er minimal.

Anonymkode: 69399...20f

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Person A og B er av samme kjønn, samme alder og samme høyde. Person A veier 56 kg, og person B veier 50 kg. 

Er det slik at person B må trene mer/hardere/lengre enn person B for å forbrenne samme antall kalorier som det person B gjør? Altså, forbrenner man mer på en gitt aktivitet, varighet og intensitet, jo tyngre man er? 

Hvis ja, er det fordi at organismen må jobbe mer for å "flytte på" kroppen jo tyngre man er, og dermed forbrenner mer? 

Håper spørsmålet er forståelig :)

Anonymkode: cf3ad...5b5

Forbrenning styres av hormoner i kroppen, i tillegg til aktivitet og type aktivitet. Det er helt komplett umulig å sammenligne to personers forbrenning. 

Anonymkode: 0f817...9a2

Skrevet

Når man skal ned i vekt handler det ikke om man har høy eller lav forbrenning. Energi inn=energi ut. Altså det man spiser.

Skrevet
8 timer siden, ♥Missy♥ skrev:

Når man skal ned i vekt handler det ikke om man har høy eller lav forbrenning. Energi inn=energi ut. Altså det man spiser.

Selvfølgelig handler det om forbrenning. Det er jo det er er energi ut.

Anonymkode: 69399...20f

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Sjølvsagt, dette handlar om arbeid: er det tyngre å flytte 56kg enn å flytte 50kg? Sjølvsagt. Det er jo over ti prosent tyngre, ikkje sant. 

Eller kvifor tigressa, 52kg, ikkje synest det er så jævla artig med slike Endomondo-tevlingar som går på høgast kaloriforbruk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...